REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zatrzymać utalentowanych pracowników

Ewelina Jupowicz

REKLAMA

Pracuję w branży finansowej. Kieruję 30-osobowym zespołem doradców. W ciągu ostatnich czterech miesięcy odeszło z pracy trzech moich najlepszych pracowników, podając za przyczynę brak czasu dla rodziny w związku ze zbyt dużym obciążeniem obowiązkami. Nigdy wcześniej nie otrzymałem od nich sygnału, że są przeciążeni. Sądziłem, iż są zadowoleni z pracy - mieli świetne wyniki, byli bardzo zaangażowani i chętnie podejmowali nowe wyzwania. Mimo moich starań nie udało się ich zatrzymać. Co zrobić, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości?

Obecnie, szczególnie w branży finansowej, gdzie mamy do czynienia z ogromną konkurencją, na pracownikach ciąży presja - muszą podnosić wyniki, aby utrzymać się na rynku i otrzymywać satysfakcjonujące wynagrodzenie. Ciągła walka wymaga dużego zaangażowania umiejętności i czasu. Zatrudnieni realizują się w pracy często kosztem swojego życia prywatnego. Poświęcają coraz więcej czasu na życie zawodowe, przyjmują nowe obowiązki, a robią to, gdyż praca jest dla nich źródłem satysfakcji. Podnosząc efektywność, umacniają swoją samoocenę - nagrodą jest poczucie spełnienia: „jestem najlepszym pracownikiem, jestem potrzebny”. Oczywiście nie ma nic złego w ambicji, wszyscy potrzebujemy uznania i dowartościowania. Na domiar złego w organizacjach wciąż pokutuje kultura wielogodzinnej pracy i przekonanie, że miarą zaangażowania pracownika jest czas, jaki poświęca obowiązkom zawodowym. Często zatrudnieni czują presję pracy w nadgodzinach, ponieważ tego się od nich oczekuje. Obawiają się, iż stracą wiarygodność w oczach pracodawcy, kiedy powiedzą mu, że są przeciążeni pracą.

REKLAMA

REKLAMA

Skutki nierównowagi

Nie ma nic niestosownego w samorealizacji poprzez pracę, do momentu kiedy ta zaczyna kolidować z życiem prywatnym. Pracownik odczuwa wewnętrzny konflikt, gdy nie może zaspokoić potrzeby realizacji zarówno na polu zawodowym, jak i prywatnym. Konsekwencją takiej sytuacji jest stres, który w dłuższej perspektywie może doprowadzić do wyczerpania emocjonalnego, zniechęcenia, spadku poczucia własnej wartości, a w rezultacie do wypalenia zawodowego. Według autorki trójczynnikowego modelu wypalenia zawodowego Christine Maslach na syndrom ten narażeni są szczególnie pracownicy pracujący w kontakcie bezpośrednim z klientami. Zaburzenie równowagi praca-życie osobiste jest jedną z głównych przyczyn rezygnacji z pracy. Wyniki badania sondażowego, przeprowadzanego corocznie w Wielkiej Brytanii przez Labour Force Survey, wskazują, że 5-10 proc. zatrudnionych odchodzi z pracy z przyczyn osobistych, gdyż nie mogą pogodzić obowiązków służbowych z życiem pozazawodowym. Z kolei z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w obszarach: rekrutacja i zatrzymywanie pracowników, motywacja pracowników oraz absencja i kreatywność wynika, że istnieje korelacja pomiędzy wspieraniem równowagi praca-życie zatrudnionych a fluktuacją. Pracownicy są bardziej zadowoleni, jeśli mogą pracować w elastycznym czasie pracy i mają możliwość pracy w domu - wyżej wtedy oceniają pracodawcę. Zatrudnieni korzystający z narzędzi w ramach programów wspierania równowagi praca-życie przebywają na zwolnieniach chorobowych aż o połowę krócej niż pozostali, a kobiety rozpoczynają urlop macierzyński w późniejszym okresie ciąży i szybciej wracają po porodzie do pracy. Badania dowiodły również, że zewnętrzne wsparcie łagodzi uczucie emocjonalnego wyczerpania i ma korzystny wpływ na twórcze reakcje jednostki.

Zasadniczym problemem w sytuacji zaburzenia równowagi praca-życie jest fakt, iż symptomy takiego stanu są subtelne i trudne do wychwycenia, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dużym zespołem podwładnych. Nawet jeśli przełożeni zauważają zmianę w zachowaniu pracownika, przypisują je często zmęczeniu, z którym podwładny sam sobie poradzi. Ponadto przełożony nie jest w stanie zweryfikować stopnia zadowolenia z życia prywatnego swoich pracowników. W rezultacie problem eskaluje, aż do momentu podjęcia przez jednostkę ostatecznej decyzji o rezygnacji z realizacji w jednej ze skonfliktowanych sfer - często z pracy, która angażuje zbyt wiele wysiłku i czasu. Niestety, w obliczu takiej decyzji zwykle jest już zbyt późno na podejmowanie działań naprawczych.

Sposoby przeciwdziałania

Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Nawet jeśli Twoja organizacja nie posiada programów wspierania równowagi praca-życie zatrudnionych, rola bezpośredniego przełożonego jest nieoceniona. Najważniejszym z działań prewencyjnych jest dawanie odpowiedniego przykładu przez przełożonego. Promowanie równoważenia sfer prywatnej i zawodowej w sytuacji, kiedy sam przełożony spędza w pracy większość swojego czasu, jest bezowocne. Pracownicy deklarują często obawę przed wychodzeniem z pracy przed przełożonym. Menedżer stanowi przykład dla swojego zespołu, czasami musi posunąć się do radykalnych działań, jak wyrażenie otwarcie dezaprobaty do pracy w nadgodzinach, zamiast premiowania pracowników za „zaangażowanie” skutkujące pracą ponad możliwości. Kolejnym działaniem jest kampania informacyjna. Pracownicy nie muszą być świadomi konsekwencji zaburzeń równowagi praca-życie, aż do momentu dopóki nie staną w obliczu konfliktu lub nacisków ze strony rodziny. Rolą menedżera jest uświadamianie znaczenia równowagi i jej wpływu na efektywność zainteresowanych. Możesz również zapewnić pracowników, iż mają wsparcie, i wyrazić gotowość pomocy w trudnych sytuacjach związanych z życiem pozazawodowym. Niektóre organizacje tworzą specjalne komórki, z którymi pracownicy mogą kontaktować się osobiście, telefonicznie lub pocztą elektroniczną w zakresie problemów z równoważeniem pracy i życia prywatnego. Kampania powinna także objąć metodologię korzystania z rozwiązań w zakresie organizacji pracy lub czasu pracy. Innym działaniem może być szkolenie pracowników w zakresie radzenia sobie ze stresem, organizacji pracy czy zarządzania czasem. Nieodzowna jest również informacja zwrotna od pracowników, na przykład w formie badania poziomu zadowolenia z pracy. Zasadnym działaniem jest stałe monitorowanie wdrażanych rozwiązań i ich wpływu na satysfakcję i efektywność zatrudnionych.

REKLAMA

Pozostawienie kwestii równoważenia życia zawodowego z prywatnym samym pracownikom jest ryzykownym rozwiązaniem. Nie znając stanowiska przełożonego, podwładni mogą nie podjąć stosownych działań w obawie przed etykietą nieangażującego się w pracę pracownika. Promowanie kwestii równowagi i konsekwencja menedżera spowoduje również wzrost motywacji w zespole - w końcu wszyscy chcemy być postrzegani jako potrzebni ludzie, a nie jako kolejny trybik w wielkiej maszynie do zarabiania pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA