| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: emerytury

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu emerytury. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące emerytury.

PPE czy PPK - co mają wybrać pracodawcy

Aktualizacja: 12.03.2018

Obowiązek tworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych powstanie od 1 stycznia 2019 r. Mają być nim objęte wszystkie firmy zatrudniające pracowników, za których odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne do ZUS. Wyłączone spod obowiązku będą firmy, które prowadzą PPE. »

Obowiązek tworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)

Aktualizacja: 19.02.2018

Pracownicze Plany Kapitałowe mają być obowiązkowe dla wszystkich firm zatrudniających pracowników, za których odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne do ZUS. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2019 roku. »

Zaświadczenie ZUS Rp-7 - kiedy należy je wydać

Aktualizacja: 15.09.2017

Na wniosek pracownika pracodawca ma obowiązek wystawić zaświadczenie o jego zarobkach na druku ZUS Rp-7. W jakich innych przypadkach, pracodawca musi wystawić zaświadczenie? »

Nowe pracownicze programy emerytalne od 2018 r.

Aktualizacja: 02.08.2017

Najprawdopodobniej od 2018 r. pracodawcy będą mieli obowiązek włączyć się w III filar. Obok PPE w systemie emerytalnym będą funkcjonować pracownicze plany kapitałowe (PPK). Co zmiany oznaczają dla pracodawców? »

Emerytury i renty - obowiązki pracodawcy

Aktualizacja: 21.05.2013

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika przechodzącego na emeryturę lub rentę? W przypadku emerytur ustalanych na nowych zasadach pracodawca ma obowiązek prawidłowego wystawienia zaświadczeń niezbędnych do przyznania emerytury (renty) oraz obliczenia jej wysokości. Na niektórych pracodawcach ciąży również obowiązek udzielenia pomocy pracownikowi w celu skompletowania dokumentacji do przyznania świadczenia. »

Zaświadczenia dla emerytów i rencistów o uzyskanym przychodzie – jakie obowiązki ma pracodawca

Aktualizacja: 14.01.2016

Pracodawcy i zleceniodawcy są zobowiązani do poinformowania ZUS o zatrudnieniu emeryta lub rencisty oraz o kwocie przewidywanego osiągniętego przychodu. Należy to zrobić niezwłocznie po nawiązaniu współpracy z osobą pobierającą takie świadczenie. Po zakończeniu roku pracodawca (zleceniodawca) oraz pracownik (zleceniobiorca) do końca lutego każdego następnego roku muszą zawiadomić ZUS o wysokości uzyskanego przychodu za rok ubiegły. »

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika ubiegającego się o przyznanie emerytury

Aktualizacja: 21.01.2013

Nasz pracownik niedługo osiągnie 65 lat i ma zamiar złożyć do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Czy jako pracodawca jesteśmy zobowiązani do skompletowania wniosku o emeryturę? Jeśli tak, to jakiego rodzaju dokumenty (zaświadczenia) będziemy zobowiązani wystawić pracownikowi w postępowaniu o przyznanie emerytury? »

ZUS Rp-7 -jakie składniki wynagrodzenia w nim uwzględnić?

Aktualizacja: 26.07.2013

Wystawiając zaświadczenie na druku ZUS Rp-7 należy uwzględnić wszystkie składniki wynagrodzenia pracownika, od których był obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz kwoty wypłaconych świadczeń chorobowych. Składniki te należy podać w odniesieniu do wszystkich lat jego zatrudnienia. »

Kompletowanie dokumentacji emerytalnej

Aktualizacja: 26.07.2012

Jeden z naszych pracowników w sierpniu br. kończy 65 lat i chce przejść na emeryturę. Jakie dokumenty powinniśmy za niego złożyć? »

Obowiązki pracodawcy związane z przejściem pracownika na emeryturę

Aktualizacja: 28.05.2012

Nasz pracownik w październiku 2010 r. oraz we wrześniu 2011 r. przekroczył roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W tym roku od lutego przebywa na zwolnieniu lekarskim. W sierpniu br. kończy 65 lat i chce przejść na emeryturę. Jakie dokumenty powinniśmy za niego złożyć? Czy przekroczenie podstawy wymiaru składek oraz przebywanie na zwolnieniu lekarskim ma wpływ na wypełnianie dokumentów emerytalnych? »

W jaki sposób rodzina zmarłego pracownika może uzyskać rentę rodzinną

Aktualizacja: 16.05.2012

Kilka dni temu zmarł jeden z naszych pracowników, który pobierał również emeryturę. Jego studiujący 20-letni syn zwrócił się do nas o pomoc przy ubieganiu się o rentę rodzinną. Chciałby uzyskać to świadczenie dla siebie oraz dla 51-letniej matki, która prowadziła ze zmarłym mężem wspólne gospodarstwo domowe. Czy renta rodzinna będzie im przysługiwać? Jakie dokumenty powinniśmy w tym celu przygotować i czy należy przesłać je do ZUS? »

Czy należy wypłacić odprawę emerytalną byłemu pracownikowi

Aktualizacja: 11.04.2012

Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę. Czy w takiej sytuacji musimy mu wypłacić odprawę emerytalną? »

Jak wystawić zaświadczenie dla ZUS o przychodzie emeryta/rencisty

Aktualizacja: 13.03.2014

Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści muszą poinformować ZUS o przychodzie uzyskanym w 2011 r. dostarczając zaświadczenie płatnika składek lub – jeśli samodzielnie opłacają składki – własne oświadczenie. Na podstawie jednego z tych dokumentów ZUS dokonuje rozliczenia przychodu świadczeniobiorcy. »

Zaświadczenie o zarobkach dla pracownika pobierającego świadczenie przedemerytalne

Aktualizacja: 01.09.2011

Zatrudniamy pracownika, który od listopada 2006 r. do końca czerwca 2011 r. miał prawo do świadczenia przedemerytalnego. Od 1 lipca br. ZUS przyznał mu emeryturę w związku z ukończeniem 65 lat. Pracownik zwrócił się do nas z prośbą o wystawienie zaświadczenia o zarobkach uzyskanych od marca do czerwca br. Twierdzi, że chce rozliczyć się z tego przychodu w ZUS przed zakończeniem roku rozliczeniowego. Czy mamy obowiązek wystawić mu takie zaświadczenie już teraz? Jak będzie wyglądało rozliczenie przez ZUS jego przychodu, jeśli w każdym z miesięcy od marca do czerwca zarobki pracownika wynosiły po 2000 zł (łącznie 8000 zł)? »

Nabycie prawa do odprawy emerytalno-rentowej

Aktualizacja: 26.05.2011

Pracownik uzyskał prawo do emerytury. Przed rozwiązaniem stosunku pracy złożył wniosek o wypłacenie odprawy emerytalnej. W moim zakładzie pracy pracownik ten pracuje dopiero 3 lata. Czy ma to wpływ na wysokość odprawy? Z tego co wiem, pracownik pobierał kiedyś rentę z tytułu niezdolności do pracy i być może wypłacono mu odprawę rentową. Jak można to potwierdzić? Jeżeli pracownik rzeczywiście otrzymał odprawę rentową, to czy będę musiał wypłacić odprawę emerytalną albo odprawę uzupełniającą? »

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ltdconsulting.pl

Biuro księgowe wzbogacone o doradztwo i consulting gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK