Kategorie

Cudzoziemcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnienie pracowników ze Wschodu może przynieść firmie korzyści. Jednak ma to swoje dobre i złe strony. Jak znaleźć cudzoziemców chętnych do pracy? O jakie formalności należy zadbać?
Rośnie liczba cudzoziemców przybywających do Polski. Wiąże się z tym wzrost zatrudnienia przybyszów z innych państw na polskim rynku pracy. To pole do powstawania licznych nieprawidłowości przy zatrudnianiu cudzoziemców.
Zmiany zachodzące na Ukrainie spowodują znaczny wzrost Ukraińców poszukujących pracy w Polsce. Z jakimi głównymi problemami boryka się Ukraina?
W 2015 r. zostaną wydane przez PIP poradniki dla cudzoziemców na temat polskiego rynku pracy i ich praw pracowniczych. Celem planowanych działań jest zwiększenie świadomości obcokrajowców na temat ich praw.
Rośnie liczba wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy i nadanie statusu uchodźcy. Wiąże się z tym również coraz liczniejsza grupa cudzoziemców nielegalnie zatrudnianych w Polsce. Na początek pracodawcy mogą zostać obciążeni karą finansową.
Z dniem 30 sierpnia 2014 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ochrony cudzoziemców. Nowelizacja ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony w Polsce dostosowuje prawo polskie do norm unijnych.
Wynagrodzenie minimalne, które cudzoziemiec musi osiągnąć, aby otrzymać zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie o wysokich kwalifikacjach jest za wysokie. Zdaniem Konfederacji Lewiatan 5475 zł to za dużo.
Od 1 maja 2014 r. wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez cudzoziemców wymaga wydania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę. Dotychczas zezwolenie na pobyt czasowy i zezwolenie na pracę były wydawane oddzielnie. Na jakich zasadach wydawane jest nowe zezwolenie?
Większość zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce dotyczy robotników wykwalifikowanych i pracowników przy pracach prostych. Pracę w Polsce podejmują jednak również cudzoziemcy będący wysoko wyspecjalizowanymi ekspertami, doradcami, informatykami i nauczycielami. Ponad połowa wniosków o pozwolenie na pobyt czasowy jest uzasadniona chęcią podjęcia pracy zarobkowej.
Nadszedł czas pracowników z Ukrainy. W Polsce w niektórych branżach brakuje rąk do pracy, a kryzys na Ukrainie może przyczynić się do pozyskania pracowników z tego kraju.
W czasach, gdy zespoły międzynarodowe są powszechnym zjawiskiem w korporacjach, obcokrajowiec zatrudniony w Polsce nikogo nie dziwi. Polsko-zagraniczny personel można spotkać też w mniejszych firmach. W jaki sposób budować współpracę z cudzoziemcami mając na uwadze różnice kulturowe?
Dnia 1 maja 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Cudzoziemcy ubiegający się o pobyt i pracę w Polsce nie będą już musieli starać się o dwa osobne zezwolenia, a utrata pracy nie będzie oznaczała utraty zezwolenia na pobyt.
Obowiązki podmiotu powierzającego wykonywanie pracy związane z zatrudnieniem cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenie w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca. Jakie to obowiązki?
Wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej regulują przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca. Na jakich zasadach cudzoziemcy wykonują pracę w Polsce?
Coraz więcej polskich obywateli, poszukujących pracy za granicą, w szczególności w krajach Unii Europejskiej, decyduje się na skorzystanie z ofert agencji zatrudnienia. Agencje zatrudnienia świadczą usługi w zakresie pośrednictwa pracy w kraju i za granicą, poradnictwa zawodowego, doradztwa personalnego lub pracy tymczasowej.
Zatrudnianie cudzoziemców przez agencje pracy tymczasowej wymaga przestrzegania szczególnych przepisów. Jeśli wymaga tego prawo, agencje pracy tymczasowej powinny ponadto uzyskać zezwolenie na pracę przez cudzoziemca. Jakie są obowiązki agencji?
Cudzoziemcy mogą wykonywać pracę w Polsce, jeśli posiadają zezwolenie na pracę (chyba, że na mocy przepisów szczególnych nie potrzebują takiego zezwolenia) oraz przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Brak zezwolenia na pracę i nielegalne przebywanie na terytorium kraju przez cudzoziemca pociąga za sobą dodatkowe obowiązki pracodawcy.
Obowiązująca od 21 lipca br. ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje sankcje karne dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców nielegalnie przebywających na terytorium Polski, a także odpowiedzialność finansową wykonawców za naruszenie obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia takich cudzoziemców przez podwykonawcę. Pracodawcy zostali również zobowiązani do żądania od cudzoziemca przedstawienia dokumentów uprawniających go do pobytu na terenie Polski przed powierzeniem mu pracy oraz do przechowywania kopii tych dokumentów przez cały okres jego zatrudnienia. Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców na podstawie umowy o pracę, a także podmioty powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom na innej podstawie, np. na umowę zlecenia lub o dzieło, mieli czas na uzyskanie kopii dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski do 4 września br.
Pracodawca musi mieć zezwolenie na zatrudnienie cudzoziemca. Istnieje jednak wiele wyjątków od tego wymogu. W Polsce pracę bez zezwolenia mogą podjąć np. pracownicy z krajów Unii Europejskiej.
Obowiązująca od 21 lipca br. ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje sankcje karne dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców nielegalnie przebywających na terytorium Polski, a także odpowiedzialność finansową wykonawców za naruszenie obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia takich cudzoziemców przez podwykonawcę. Pracodawcy zostali również zobowiązani do żądania od cudzoziemca przedstawienia dokumentów uprawniających go do pobytu na terenie Polski przed powierzeniem mu pracy oraz do przechowywania kopii tych dokumentów przez cały okres jego zatrudnienia. Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców na podstawie umowy o pracę, a także podmioty powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom na innej podstawie, np. na umowę zlecenia lub o dzieło, mają czas na uzyskanie kopii dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski do 4 września br.
Kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców zależą od tego, czy popełniony przez pracodawcę czyn jest przestępstwem czy wykroczeniem. Za szczególne naruszenia w tym zakresie pracodawcy grozi grzywna w wysokości od 100 zł do 1 080 000 zł lub kara ograniczenia wolności do 12 miesięcy. Takiej interpretacji niejasnych przepisów – w odpowiedzi na pytania naszej redakcji – udzieliło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.
Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.
Niebieska Karta UE to zezwolenie udzielane obywatelowi państwa trzeciego przez państwo członkowskie w celu podjęcia na jego terytorium zatrudnienia na okres dłuższy niż 3 miesiące w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.
Pracodawca, chcąc zatrudnić obcokrajowca spoza UE, musi uzyskać od starosty informację o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy na podstawie rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy. Wniosek o wydanie dokumentu składa się do właściwego PUP.
Zasadą jest, że dokumenty z zakresu prawa pracy, w tym w szczególności umowy o pracę, powinny być sporządzane w języku polskim. Przepisy Kodeksu pracy nie określają języka, w którym powinny być sporządzane dokumenty kadrowe. Podstawowym aktem prawnym, który określa język dokumentacji pracowniczej, jest ustawa o języku polskim.
Jeśli menedżerem, członkiem zarządu lub rady nadzorczej jest cudzoziemiec, przed dokonaniem rozliczenia wynagrodzenia musimy ustalić, czy istnieje tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Należy także rozstrzygnąć obowiązek podatkowy takiej osoby. Powyższych ustaleń trzeba dokonać na podstawie przepisów obowiązujących w kraju wykonywania pracy z uwzględnieniem umów międzynarodowych.
Przed dokonaniem rozliczenia wynagrodzenia należnego osobie będącej cudzoziemcem zatrudnionej jako menedżer, członek zarządu lub rady nadzorczej należy ustalić, czy istnieje tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Należy ponadto rozstrzygnąć obowiązek podatkowy takiej osoby. Powyższych ustaleń należy dokonać na podstawie przepisów obowiązujących w kraju wykonywania pracy z uwzględnieniem umów międzynarodowych.
Jesteśmy spółką z o.o. W lutym br. zawarliśmy umowy o dzieło z kilkoma obcokrajowcami z krajów UE, z którymi Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Osoby te dostarczyły nam certyfikat rezydencji. Co to oznacza i jaki wpływ na nasze obowiązki ma ten dokument?
Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.
Ponad 10 tys. pozwoleń na pracę dla cudzoziemców wydano w pierwszym półroczu 2010 roku w województwie mazowieckim - poinformowało biuro prasowe wojewody. W porównaniu z rokiem ubiegłym liczba wydanych pozwoleń wzrosła o 24 proc.
Rozporządzenie dot. pracy cudzoziemców bez zezwolenia na pracę ogranicza pracę cudzoziemca do 6 miesięcy niezależnie od liczby podmiotów powierzających mu pracę.
Zatrudniamy pracownika, który jest obywatelem Ukrainy. Chcemy go oddelegować do pracy na terenie Niemiec na 2 miesiące. Czy ZUS wyda w tym przypadku A1, jeśli nie jest to obywatel Unii Europejskiej?
W zakładzie pracy, w którym pracuje 35 pracowników, zatrudnionych jest 3 cudzoziemców. Zakład zostaje przejęty przez innego pracodawcę. Czy cudzoziemcy nadal pozostaną w zatrudnieniu w nowym zakładzie na warunkach, którymi byli objęci u dotychczasowego pracodawcy przed przejęciem?
Rząd przyjął założenia do ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich. Zakazane będzie zatrudnianie cudzoziemców przebywających w Polsce nielegalnie.
1 lutego 2011 r. weszła w życie większość przepisów nowelizujących m.in. tzw. ustawę zatrudnieniową. Znaczące zmiany zaszły nie tylko dla bezrobotnych, ale też dla pracodawców czy cudzoziemców zatrudnianych w Polsce.
Około 19 tys. cudzoziemców otrzymało w 2010 r. w woj. mazowieckim pozwolenia na pracę. Na podstawie oświadczenia składanego przez pracodawcę zatrudnionych było 90 tys. cudzoziemców - poinformowała Agnieszka Łuszczyńska z urzędu wojewódzkiego.
Osoba posiadająca Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która zachoruje podczas wyjazdu turystycznego, może skorzystać z niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej w innym państwie członkowskim UE/EFTA. Osoby zatrudnione mogą otrzymać EKUZ ważną 6 miesięcy.
Ubezpieczeniom społecznym w Polsce nie podlegają cudzoziemcy, których pobyt w naszym kraju nie ma charakteru stałego i którzy są zatrudnieni w obcych przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, misjach, misjach specjalnych lub instytucjach międzynarodowych.
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Od 1 stycznia 2011 roku obywatele Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy będą mogli pracować w Polsce bez zezwolenia na pracę. Minister pracy Jolanta Fedak podpisała rozporządzenie w tej sprawie.
Otwarcie 1 maja 2011 r. rynku pracy przez Niemcy i Austrię dla obywateli ośmiu środkowoeuropejskich państw UE nie wywoła nowej fali emigracji zarobkowej z Polski - ocenił w Berlinie wiceminister gospodarki Rafał Baniak.
Niebieska karta UE to zezwolenie udzielone obywatelowi państwa trzeciego uprawniające go do pobytu oraz pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji na terytorium państwa członkowskiego UE.
W Unii Europejskiej wprowadzono tzw. okresy przejściowe – regulacje przejściowe dotyczące realizacji swobody przepływu pracowników – zarówno w przypadku państw, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. (w tym Polski), jak i państw, które członkami Unii stały się 1 stycznia 2007 r. (Rumunia i Bułgaria).
Pracownicy skierowani do pracy w Polsce z państwa będącego członkiem Unii Europejskiej powinni mieć zapewnione warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z kodeksu pracy i innych przepisów.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej proponuje zniesienie ograniczenia w czasie obowiązywania uproszczeń w procedurze zatrudniania określonych grup cudzoziemców. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan popiera tę inicjatywę.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) proponuje zniesienie ograniczenia w czasie obowiązywania uproszczeń w procedurze zatrudniania określonych grup cudzoziemców. Środowisko przedsiębiorców skupionych w Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) pozytywnie ocenia propozycję MPiPS.
Zatrudniliśmy pracownika, który przyjechał z Indii i ma hinduskie obywatelstwo. Posiada kartę czasowego pobytu w Polsce. Czy będzie podlegał w Polsce ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu. Jakie zasady ubezpieczeń go obowiązują?
Czy lepiej dać pracę bezrobotnym rodakom, czy imigrantom? Jak zapełnić luki pokoleniowe? Co oznacza zatrudnianie obcokrajowców dla kraju, firm i menedżerów?
Komisja Europejska zaproponowała dyrektywę mającą ułatwić warunki pobytu dla pochodzących z państw trzecich pracowników sezonowych w UE. Wciąż to jednak państwa członkowskie mają same decydować, ilu pracowników sezonowych przyjmą.