Cudzoziemiec nie stawił się w pracy - co zrobić?

REKLAMA
Cudzoziemiec nie stawił się w pracy
Aby cudzoziemiec mógł pracować w Polsce, powinien posiadać zezwolenie na pracę wydane przez właściwego wojewodę. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy cudzoziemiec z jakichś powodów nie podejmuje zatrudnienia u pracodawcy, na którego zostało wydane zezwolenie. Co w tej sytuacji?
Obowiązek poinformowania urzędu
Pracodawca, który uzyskał zezwolenie na pracę dla danego cudzoziemca musi wywiązać się z obowiązku poinformowania urzędu wojewódzkiego o niepodjęciu, przerwaniu czy też zakończeniu pracy przez cudzoziemca. Powiadomienie wojewody, który wydał zezwolenie, ma mieć charakter pisemny i musi odbyć się w terminie 7 dni od momentu wystąpienia takiej okoliczności, jak:
- cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę,
- cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące,
- cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę.
Kara grzywny
Pracodawca, który nie wywiąże się z obowiązku informacyjnego względem urzędu wojewódzkiego, podlega karze grzywny od 100 zł do 5 tys. zł.
Grzywnę nakłada inspektor pracy lub właściwy sąd na podstawie wniosku inspektora o ukaranie pracodawcy w związku z wynikami przeprowadzonej kontroli.
Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineUchylenie zezwolenia
W sytuacji, gdy cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę lub przerwał ją na okres przekraczający 3 miesiące, wojewoda uchyla wydane zezwolenie. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pracodawca powiadomi o wspomnianych wcześniej okolicznościach, ale poinformuje, że zezwolenie będzie wykorzystane zgodnie z jego przeznaczeniem oraz wskaże:
- przyczynę niepodjęcia pracy lub
- przyczynę przerwy w wykonywaniu pracy.
Źródło:
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Art. 88, Art. 122).
www.pip.gov.pl
Bieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i KadrowychREKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: