REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana warunków pracy cudzoziemca a zezwolenie na pracę

Krzysztof Żuradzki
Krzysztof Żuradzki
Anna Janosz
aplikant adwokacki
Zmiana warunków pracy cudzoziemca a zezwolenie na pracę/Fot. Shutterstock
Zmiana warunków pracy cudzoziemca a zezwolenie na pracę/Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zmiana warunków pracy cudzoziemca wiąże się z koniecznością zmiany zezwolenia na pracę lub uzyskania nowego?

Zmiana warunków pracy cudzoziemca a konieczność zmiany zezwolenia na pracę lub uzyskania nowego zezwolenia na pracę

Co do zasady, zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 12 Ustawy o cudzoziemcach, cudzoziemiec jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli posiada zezwolenie na pracę oraz przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na określonych w tym przepisie podstawach pobytowych z którymi wiąże się uprawnienie do świadczenia pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zezwolenie na pracę nie jest jedyną podstawą uprawniającą do legalnego wykonywania pracy przez cudzoziemca na terytorium Polski, jednakże stanowi ono jedną z najbardziej popularnych form legalizacji świadczenia pracy. Zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane.

Elementy zezwolenia na pracę

Każdorazowo zezwolenie na pracę wydawane jest dla określonego cudzoziemca i zawiera jego imię, nazwisko, obywatelstwo oraz datę urodzenia. Pozostałe elementy zezwolenia na pracę wynikające z art. 88f Ustawy to:

  • określenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi,
  • stanowisko lub rodzaj pracy wykonywanej przez cudzoziemca,
  • najniższe miesięczne wynagrodzenie cudzoziemca na danym stanowisku,
  • wymiar czasu pracy albo liczba godzin pracy w tygodniu lub miesiącu,
  • rodzaj umowy będącej podstawą wykonywania pracy oraz
  • okres ważności zezwolenia.

W przypadku zezwolenia na pracę typu C i D (delegowanie), w zezwoleniu na pracę określa się również podmiot, do którego cudzoziemiec jest delegowany. Jeżeli zezwolenie dotyczy pracy cudzoziemca w charakterze pracownika tymczasowego, w zezwoleniu na pracę jest określany pracodawca użytkownik.

REKLAMA

Wykonywanie pracy na warunkach zezwolenia

Zasadą jest uprawnienie cudzoziemca do wykonywania wyłącznie na warunkach określonych w zezwoleniu. Świadczenie przez cudzoziemca pracy na warunkach innych niż określone w zezwoleniu na pracę, może być uznane za nielegalne wykonywanie pracy, jednakże Ustawa przewiduje pewne wyjątki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki – zmiany dotyczące podmiotu zatrudniającego

W przypadku niektórych zmian, nie wymaga się wydania nowego zezwolenia na pracę dla cudzoziemca ani też zmiany zezwolenia na pracę. Ma to miejsce w sytuacji, gdy dochodzi do zmiany:

  • siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi,
  • nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi,
  • jak również w sytuacji:
  • przejęcia zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę,
  • przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę lub
  • zastąpienia umowy cywilnoprawnej umową o pracę.

O wyżej przedstawionych okolicznościach podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi obowiązany jest poinformować wojewodę w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Niedopełnienie obowiązku informacyjnego określonego w art. 88i Ustawy, może skutkować nałożeniem kary grzywny w wysokości nie niższej niż 100 zł (art. 120 Ustawy).

Wyjątki – zmiana warunków pracy i płacy

Wyjątek od obowiązku pracy na warunkach zezwolenia przewiduje art. 88 f ust. 1b Ustawy, zgodnie z którym istnieje możliwość zmiany charakteru wykonywanej pracy lub stanowiska bez konieczności uzyskania nowego zezwolenia na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków określonych w zezwoleniu na pracę oraz wymagań, o których mowa w art. 88d Ustawy (dotyczą one wykonywanie zawodów regulowanych lub działalności regulowanej). Jednakże w tym przypadku, zgodnie z art. 88 i pkt 1 Ustawy, podmiot powierzający wykonywanie pracy w terminie 7 dni powinien pisemnie powiadomić wojewodę o rozpoczęciu pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku.

Uzyskiwanie nowego zezwolenia na pracę nie jest konieczne także, gdy dochodzi do obniżenia wymiaru czasu pracy cudzoziemca na podstawie ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 669).

Również w przypadku wzrostu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wysokości minimalnej stawki godzinowej lub też podwyższenia przez pracodawcę wynagrodzenia nie jest wymagana zmiana zezwolenia. Taka zmiana nie powoduje obowiązku poinformowania wojewody o podwyższeniu wysokości wynagrodzenia.

W wyroku z dnia 4 września 2019 r., w sprawie o sygn. akt IV SA/Wa 1250/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił argumenty Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który wskazał, że istniejąca konstrukcja przepisów oznacza, że propozycja wynagrodzenia określona we wniosku powinna zostać potraktowana jako kwota, której wypłatę podmiot powierzający pracę gwarantuje cudzoziemcowi w danym wymiarze czasu pracy, nie wykluczając jednocześnie możliwości podwyższenia wysokości wynagrodzenia, wedle uznania podmiotu, przy niezmienionym wymiarze czasu pracy.

Pomimo, iż we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę konieczne jest wskazanie miejsca wykonywania pracy, w zezwoleniu na pracę nie określa się w jakim miejscu cudzoziemiec będzie wykonywał pracę. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, w wyroku z dnia 26 kwietnia 2011 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Ol 128/11 podkreślił, że art. 88f Ustawy nie precyzuje, iż obligatoryjnym elementem zezwolenia na pracę cudzoziemca jest określenie miejsca wykonywania pracy, w związku z czym wykonywanie pracy w miejscu innym niż wskazane we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę nie stanowi wykonywania pracy niezgodnie z określonym w zezwoleniu na pracę miejscem jej wykonywania, czyli niezgodnie z warunkami zezwolenia. Oznacza to również, że w przypadku zmiany miejsca pracy, nie jest konieczne uzyskanie nowego zezwolenia na pracę, ani też poinformowanie wojewody o dokonanej zmianie.

Szczególne rozwiązania – COVID-19

Wykonywanie przez cudzoziemca pracy na warunkach innych niż określone w dokumentach będących podstawą legalnej pracy cudzoziemca jest możliwe również na warunkach określonych w art. 15z5 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020 poz. 374 ze zm.), w związku ze skorzystaniem przez podmiot zatrudniający z rozwiązań pomocowych. Powołany przepis dopuszcza między innymi obniżenie wymiaru czasu pracy (maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu) oraz inne zmiany w zakresie czasu pracy bez konieczności zmiany zezwolenia na pracę.

Podsumowanie

Jeżeli w trakcie zatrudnienia cudzoziemca okaże się, że jest konieczna zmiana warunków pracy, płacy albo stanowiska, które zostały określone w zezwoleniu na pracę i nie zachodzą powyżej wymienione wyjątki, konieczne będzie wystąpienie o wydanie nowego zezwolenia na pracę. Co istotne, praca na nowych warunkach będzie możliwa dopiero po uzyskaniu nowego zezwolenia.

Należy również zaznaczyć, iż w przypadku pracy podstawie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (zezwolenia jednolitego), obowiązują inne zasady zmiany warunków pracy, płacy albo stanowiska, albowiem w tym przypadku zachodzi konieczność wystąpienia przez cudzoziemca do wojewody jedynie o zmianę zezwolenia, a nie o wydanie nowego zezwolenia.

Krzysztof Żuradzki, adwokat, wspólnik zarządzający
Anna Janosz, aplikant adwokacki
KBZ Żuradzka i Wspólnicy

KBZ Żuradzka i Wspólnicy
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA