Kategorie

Cudzoziemcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Polsce rośnie liczba nielegalnie zatrudnianych cudzoziemców: w 2009 r. zwiększyła się aż dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła ponad 10 tys. - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Najczęściej na czarno pracują Ukraińcy.
W pewnych okolicznościach, takich jak np. zmiana siedziby przedsiębiorcy, pomimo istotnych zmian samej treści zezwolenia, nie jest konieczne ponowienie procedury jego uzyskania.
Co do zasady, cudzoziemcy, aby podjąć legalną pracę na terytorium Polski muszą posiadać zezwolenie na pracę. Są jednak przypadki, kiedy zezwolenie nie jest wymagane.
W roku ubiegłym wydano blisko 30 tys. zezwoleń na pracę, prawie 60 proc. więcej niż rok wcześniej. Pracowało też 189 tys. cudzoziemców zza wschodniej granicy na podstawie odrębnych przepisów. Dane te nie obejmują pracujących na czarno.
Polscy pracodawcy coraz chętniej zatrudniają cudzoziemców. Jak wynika z danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ubiegłym roku w urzędach pracy zarejestrowano 156 tysięcy oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom – obywatelom Ukrainy, Białorusi i Rosji. Odpowiadając na potrzeby rynkowe, polskie agencje pracy oferują usługę rekrutacji pracowników ze Wschodu.
W Polsce coraz częściej łamane są prawa pracujących na jej terytorium cudzoziemców. Zdarza się, że obcokrajowcy pracują po kilkanaście godzin, za kilkaset zł miesięcznie, mieszkając "w katastrofalnych" warunkach - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Straży Granicznej (SG).
Od stycznia do końca października br. trwały kontrole w zakresie legalności zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców. Inspektorzy pracy stwierdzili naruszenia przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w 40 proc. podmiotów poddanych kontroli, w tym nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemców ujawniono w 12,2 proc. skontrolowanych zakładów.
Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?
Obowiązująca od 1 lutego br. zmiana ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowe rozporządzenia wykonawcze wprowadziły liczne zmiany w zakresie uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców spoza UE. W wyniku tych zmian procedura dotycząca zatrudniania cudzoziemców została znacznie skrócona i ułatwiona. Jednak pracodawcom przybyły w związku z tym nowe obowiązki.
W maju 2009 r. zamierzamy wejść ze swoimi produktami na rynek hiszpański. Od września 2009 r. zatrudniamy Hiszpana. W Polsce przechodzi szkolenia związane ze swoimi przyszłymi obowiązkami służbowymi. W kwietniu osoba ta zostanie oddelegowana do pracy w Hiszpanii. Jest zgłoszona do ZUS jako pracownik. Czy wysłanie obywatela Hiszpanii do pracy w Hiszpanii jest oddelegowaniem? Czy możemy opłacać za tę osobę składki w ZUS? Czy powinniśmy zgłosić ją do hiszpańskiego ubezpieczenia?
Cudzoziemcy, którzy nie spełniają żadnego z warunków wymienionych w ustawie zdrowotnej - nie podlegają w Polsce ubezpieczeniu zdrowotnemu i nie mogą ubezpieczyć się dobrowolnie.
Pracodawca nadal musi uzyskać zezwolenie na zatrudnienie pracownika pochodzącego spoza krajów UE, jednak procedura uzyskania zezwolenia po zmianie przepisów stała się dużo prostsza.
Chcielibyśmy zatrudnić cudzoziemca z Szanghaju. Jak wygląda procedura zatrudnienia takiej osoby u nas w kraju?
Od 1 maja 2004 r. w związku z wstąpieniem Polski do UE przestały obowiązywać zawarte przez Polskę dwustronne umowy międzynarodowe z krajami Unii, które regulowały kwestie zabezpieczenia społecznego z tymi krajami. Dwustronne umowy zostały zastąpione jednolitym systemem unijnym.
Szkoła językowa, w której pracuję w dziale kadr, w okresie od połowy sierpnia do września br. zatrudnia na zlecenie studentów kanadyjskich w wieku od 21 do 24 lat. Studenci prowadzą organizowane przez nas letnie kursy z języka angielskiego. Czy z tego tytułu mamy obowiązek zgłosić ich do ubezpieczeń społecznych?
Zamierzamy zatrudnić w spółce obywatela Libanu, który na stałe mieszka w Bejrucie i tam ma miejsce zameldowania. Czy i jak powinniśmy go zgłosić do ubezpieczeń społecznych w Polsce? Dopełniliśmy wszelkich formalności związanych z legalnym zatrudnieniem. Pracownik nie posiada dowodu osobistego, ale przebywa w Polsce legalnie, ma PESEL, NIP i jest czasowo zameldowany w Warszawie.
Zatrudniając obcokrajowca w Polsce należy zwrócić przede wszystkim uwagę, jakiego kraju jest on obywatelem. W zakresie możliwości podejmowania pracy w Polsce uprzywilejowani są obywatele Unii Europejskiej i państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o swobodnym przepływie osób, którzy w większości przypadków mogą podejmować zatrudnienie w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwoleń. Natomiast osoby z państw spoza UE przy zatrudnianiu w Polsce nie są traktowanie jednakowo, gdyż dla niektórych państw oraz rodzajów prac zastosowano wyjątki od konieczności uzyskiwania zezwoleń na pracę w Polsce.Od 1 maja 2004 r. w związku z wstąpieniem Polski do UE przestały obowiązywać zawarte przez Polskę dwustronne umowy międzynarodowe z krajami Unii, które regulowały kwestie zabezpieczenia społecznego z tymi krajami. Dwustronne umowy zostały zastąpione jednolitym systemem unijnym.
Od 29 marca 2008 r. zacznie obowiązywać ustawa o Karcie Polaka. W wyniku wejścia w życie tej ustawy posiadacz Karty Polaka nie będzie musiał uzyskiwać zezwolenia na pracę w Polsce.
Od 1 lutego 2008 r. zmieniły się przepisy dotyczące zatrudniania w Polsce cudzoziemców bez zezwolenia. W wyniku nowelizacji Ukraińcy, Białorusini i Rosjanie będą mogli pracować w Polsce bez zezwolenia przez 6 miesięcy w czasie kolejnych 12 miesięcy, a nie jak do tej pory maksymalnie przez 3 miesiące w ciągu kolejnych 6 miesięcy.
Procedura zatrudnienia obcokrajowców będzie krótsza i mniej kłopotliwa dla pracodawcy. Trzeba będzie wypełniać mniej dokumentów, urząd będzie wymagał oświadczeń pracodawcy zamiast zaświadczeń.
Pracodawca, aby zatrudnić cudzoziemca, musi najpierw uzyskać odpowiednie zezwolenie na pracę dla tego konkretnego pracownika.
Obowiązująca w Polsce zasada walutowości skutkuje tym, że pracodawca ma obowiązek wypłacać cudzoziemcowi wynagrodzenie w walucie polskiej.
Pracodawcy nie będą musieli uzyskać od wojewody przyrzeczenia zatrudnienia cudzoziemca spoza UE. Tak zwany test rynku pracy będzie utrzymany jedynie w zawodach obleganych przez Polaków. Cudzoziemiec będzie zarabiał tyle samo co Polak na tym samym stanowisku.
Do 28 grudnia 2009 r. kraje Unii mają czas na przyjęcie dyrektywy dotyczącej świadczenia usług na rynku wewnątrzwspólnotowym, której głównym celem jest ujednolicenie rynku usług w UE.
Nie każdy cudzoziemiec będzie podlegał polskim przepisom z zakresu ubezpieczeń społecznych. Tym samym nie każdy pracodawca będzie miał obowiązek zgłosić zatrudnionego u siebie cudzoziemca do ubezpieczenia.
Chcielibyśmy zatrudnić pracownika z UE. Czy istnieje jakaś instytucja, która może nam w tym pomóc?
Kto i na jakich zasadach może ubiegać się o wypłatę zasiłku pogrzebowego z tytułu śmierci cudzoziemca? Jakie rodzaje wydatków są pokrywane w ramach kosztów pogrzebu cudzoziemca organizowanego w kraju, a jakie gdy pogrzeb odbywa się za granicą?
W związku z sytuacją na rynku pracy coraz więcej firm chce zatrudniać cudzoziemców. Czy w każdym przypadku pracodawca musi mieć zezwolenie na jego zatrudnienie? Od czego zależy jego uzyskanie i ile ono kosztuje?