REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakaz konkurencji, Umowa o pracę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieważna umowa o pracę z członkiem zarządu

Umowy o pracę zawierane z członkami zarządu spółek kapitałowych wymagają dla swej ważności dochowania przez spółkę szczególnych zasad reprezentacji spółki wynikających z przepisów kodeksu spółek handlowych, tj. zgodnie z art. 210 §1 kodeksu spółek handlowych (spółka z o.o.) oraz art. 379 §1 kodeksu spółek handlowych (spółka akcyjna), reprezentacji przez radę nadzorczą lub pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia. Jakie są wobec tego konsekwencje niezachowania takiej szczególnej reprezentacji spółki przy zawieraniu umowy o pracę z członkiem zarządu?

Umowa o zakazie konkurencji z członkiem zarządu

Prawidłowe zawieranie umów o zakazie konkurencji z członkami zarządu spółek kapitałowych zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy, w przypadku zaś zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest także bardzo istotne dla byłego pracownika – członka zarządu z uwagi na niebagatelne zazwyczaj kwoty odszkodowania za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.

Nieważność zakazu konkurencji

Jakie najczęstsze wady umów o zakazie konkurencji skutkują nieważnością takich umów?

Ważne zmiany w przepisach dla pracowników tymczasowych od 1 czerwca 2017 r.

Prezydent podpisał 8 maja 2017 r. nowelizację ustawy chroniącej pracowników tymczasowych. Ważną zmianą jest wprowadzenie większej ochrony kobiet w ciąży. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 czerwca 2017 roku oraz 1 stycznia 2018 roku.

Elementy konieczne umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji powinna zawierać swoiste elementy wskazywane przepisami kodeksu pracy. Mają one co do zasady kluczowy charakter dla ważności umowy o zakazie konkurencji. Jedynie w przypadku braku określenia w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy wysokości odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji zastosowanie znajdzie art. 101(2) § 3 kodeksu pracy stanowiący o minimalnej wysokości odszkodowania w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.

Charakter prawny odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Charakter prawny odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji ma bardzo istotne znaczenie w szczególności dla odpowiedzi na pytanie, czy odszkodowanie takie podlega takiej samej ochronie prawnej jak wynagrodzenie za pracę.

Zakaz konkurencji w umowie o pracę

Zgodnie z art. 101(1) § 1 kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Czy w związku z tym można zawrzeć umowę o zakazie konkurencji w tym samym dokumencie co umowę o pracę?

Niewywiązywanie się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w przypadku niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Wypowiedzenie umowy o pracę dokonane przez osobę nieuprawnioną

Pracownik otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Wypowiedzenie zostało podpisane przez osobę nieuprawnioną. Czy wypowiedzenie umowy o pracę w tej sytuacji jest ważne?

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 23(1) § 1 kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Czy reguła ta dotyczy także umów o zakazie konkurencji podpisanych przez poprzedniego pracodawcę?

Zakaz konkurencji w umowach cywilnych o świadczenie usług

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, które zawierane są pomiędzy pracodawcą i pracownikiem (zgodnie z definicjami tych pojęć zawartymi odpowiednio w art. 3 i art. 2 kodeksu pracy) uregulowane są przepisami kodeksu pracy. Natomiast zakaz konkurencji w przypadku świadczenia usług na podstawie umów cywilnych o świadczenie usług (art. 750 kodeksu cywilnego), do których stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o umowie zlecenia, nie jest uregulowany przepisami kodeksu cywilnego. Ustalenie zakazu konkurencji przez strony takiej umowy cywilnej zarówno na okres jej trwania, jak na okres po jej zakończeniu jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów (art. 353(1) kodeksu cywilnego).

Kara umowna w umowie o zakazie konkurencji

Kwestia dopuszczalności zastrzeżenia kary umownej w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy na wypadek naruszenia tych umów przez pracownika/byłego pracownika ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla pracodawcy z uwagi na jej wyraźny prewencyjny charakter zabezpieczający interes pracodawcy, jak i dla pracownika z uwagi na jej potencjalną dużą skuteczność i dotkliwość w przypadku naruszenia zakazu konkurencji.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

W przypadku umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji zawsze jest koniecznym elementem tego stosunku prawnego uregulowanym w art. 101(2) § 1 i § 3 kodeksu pracy. Natomiast odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy nie jest przewidziane przepisami kodeksu pracy. Ustalenie takiego odszkodowania przez pracodawcę i pracownika zawierających umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów.

Zakres zakazu aktywności zawodowej w umowie o zakazie konkurencji

Art. 101(1) § 1 kodeksu pracy stanowiąc, iż w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność, ogranicza możliwość umownego zakazania aktywności zawodowej pracownika wyłącznie w zakresie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy.

Działalność konkurencyjna pracownika a rozwiązanie umowy o pracę

Pracownik, który decyduje się na podjęcie działalności konkurencyjnej wobec swojego pracodawcy powinien liczyć się z negatywnymi konsekwencjami takiej decyzji, z rozwiązaniem umowy o pracę włącznie, nie tylko w przypadku, gdy podpisał ze swym pracodawcą umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy.

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Czy udział pracowników w szkoleniach wlicza się do czasu pracy

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy przez czas pracy należy rozumieć czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Biorąc to pod uwagę, pojawia się pytanie, jak zakwalifikować udział pracowników w szkoleniach – czy czas ten należy uwzględniać w czasie pracy, czy też nie.

Jak ustalić istnienie stosunku pracy?

Wiele osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych de facto wykonuje pracę, która nosi cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. W takiej sytuacji można wystąpić z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Zwolnienie pracownika w związku z działalnością niekonkurencyjną

Co do zasady prowadzenie przez pracownika działalności, która nie pokrywa się z działalnością pracodawcy nie powinno rodzić dla niego negatywnych konsekwencji. Jeśli jednak będzie to w jakiś sposób naruszać dobro zakładu pracy skutki mogą być dla pracownika dotkliwe.

Podstawowe różnice między umową o pracę a umowami zlecenia i o dzieło

Najpopularniejszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę, jednakże pracodawcy korzystają również z umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia i o dzieło. Warto zatem znać różnice jakie są między umową o pracę, a umowami zlecenia i o dzieło.

Przedłużenie umowy o pracę tymczasową do dnia porodu - opinia pracodawców

W przypadku pracownic tymczasowych, których umowa uległaby rozwiązaniu po upływie 3 miesiąca ciąży, następowałoby z mocy prawa przedłużenie umowy do dnia porodu - wynika z projektu ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Zdaniem Konfederacji Lewiatan jest to złe rozwiązanie i proponują jego zmianę.

Konsekwencje odmowy podpisania umowy o zakazie konkurencji

Zakres działal­ności konkurencyjnej powinien określić praco­dawca w umowie o zakazie konkurencji. Co jednak w przypadku, gdy pracownik odmówi podpisania umowy, czy pracodawca jest uprawniony do rozwiązania z nim stosunku pracy?

Przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny

W określonych ustawowo przypadkach nauczyciel, któremu dyrektor szkoły wypowiedział umowę o pracę, może przejść w stan nieczynny. W stanie nieczynnym nauczyciel nadal pozostaje w stosunku pracy i otrzymuje wynagrodzenie.

Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika

Z uwagi na nieprecyzyjne przepisy pracodawcy niejednokrotnie obawiają się korzystać z możliwości rozwiązywania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika. Dodatkowo, jeżeli rozwiązanie umowy o pracę dotyczy większej grupy osób, pracodawcy obawiają się rygorów związanych z trybem zwolnień grupowych. Skorzystanie z możliwości rozstania się z pracownikiem z przyczyn leżących po stronie pracodawcy nie musi być jednak skomplikowane.

Naruszenie zakazu konkurencji - odszkodowanie

Zakres działal­ności konkurencyjnej powinien określić praco­dawca w umowie o zakazie konkurencji. W umowie strony określają wysokość odszko­dowania należnego pracownikowi od pracodaw­cy.

Umowa o pracę, świadectwo pracy w formie elektronicznej - zmiany w 2017 r.

Przewidziane są zmiany pozwalające na stosowanie formy elektronicznej dla umów o pracę, wypowiedzenia, świadectwa pracy, prowadzenia i przechowywania dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju stanowi realizację rządowego pakietu „100 zmian dla firm”. Nowe regulacje powinny wejść w życie w 2017 r.

Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór

Pracownik musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków. Może to nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej. W jaki sposób należy określić zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. kadr i przedstawić je pracownikowi. Przedstawiamy wzór zakresu zadań specjalisty ds. kadr.

Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę w formie elektronicznej - zmiany 2017

Pracodawca będzie mógł zawrzeć i rozwiązać umowę za pośrednictwem e-maila - wynika ze zmian, które mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Firma będzie mogła gromadzić dokumentację pracowniczą w wersji elektronicznej, a nie papierowej. Przewiduje się, że zmiany wejdą w życie w 2017 r.

Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór

Od 1 września 2016 r. każdy pracownik wykonujący pracę musi posiadać albo pisemną umowę o pracę, albo pisemne potwierdzenie podstawowych warunków zatrudnienia przed dopuszczeniem do pracy. Co ta zmiana oznacza w praktyce i jak wygląda wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna.

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy - wzór

Umowa o zakazie konkurencji może obowiązywać przez cały czas trwania stosunku pracy lub też przez jego część, jednak z uwagi na fakt, że jest ona ściśle związana z umową o pracę – wygaśnie wraz z dniem ustania stosunku pracy. Przedstawiamy wzór umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy.

Nowe obowiązki pracodawców od 1 września 2016 r.

Z dniem 1 września 2016 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące wprowadzenia obowiązku potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Co ta zmiana oznacza dla pracodawcy?

Umowa o pracę od 1 września 2016 r. - pytania i odpowiedzi

Od 1 września 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy zakładająca zawarcie umowy o pracę na piśmie przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Za brak umowy pracodawca będzie ukarany karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Zmiana informacji o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia od sierpnia 2016 r.

Od 21 sierpnia 2016 r. pracownicy, których umowy o pracę trwały w dniu wejścia w życie nowelizacji w zakresie umów terminowych, uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Zmiany te nakładają na pracodawcę obowiązek zmiany informacji o warunkach zatrudnienia.

Wynagradzanie za pracę menedżerów - nowa ustawa kominowa od 9 września 2016 r.

Od 9 września 2016 r. będzie obowiązywać nowa ustawa kominowa regulująca zasady wynagrodzeń członków zarządów i rad nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zmiany dotyczą m.in. zasad wynagradzania za pracę kadry menadżerskiej w tych spółkach.

Wypowiedzenie umowy na czas określony od 21 sierpnia 2016 r.

Od 21 sierpnia 2016 r. obowiązuje dłuższy okres wypowiedzenia umów na czas określony trwających w dniu wejścia w życie nowych przepisów, czyli 22 lutego 2016 r. Pracownicy uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Zawieranie umów o pracę od 1 września 2016 r.

Od 1 września 2016 r. pracodawca będzie miał obowiązek podpisania z pracownikiem pisemnej umowy o pracę przed dopuszczeniem go do pracy albo potwierdzić podstawowe warunki związane z zawarciem umowy. Za niedopełnienie obowiązku, na pracodawcę może zostać nałożona grzywna w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Zmiany w prawie pracy w sierpniu i wrześniu 2016 r.

W dniu 3 sierpnia 2016 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy zakładająca zmiany dotyczące zatrudniania kobiet. Natomiast od 1 września 2016 r. zmianie ulegają przepisy dotyczące potwierdzania warunków zatrudnienia.

Obowiązkowa umowa o pracę przy przetargach od 28 lipca br.

28 lipca br. weszła w życie nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadzająca obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych, gdy spełnione są kryteria Kodeksu pracy.

Jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym?

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych. Przed podjęciem zatrudnienia warto sprawdzić, jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym.

Zakaz konkurencji – zakres, skutki

Czym jest zakaz konkurencji? Czy wyklucza on możliwość podejmowania jakiejkolwiek innej pracy przez pracownika?

Umowa o pracę na piśmie przed podjęciem pracy - zmiany od 1 września 2016 r.

Od 1 września 2016 r. pracodawca będzie miał obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi podstawowych ustaleń umowy o pracę przed dopuszczeniem do pracy. Za brak potwierdzenia na piśmie warunków zatrudnienia pracodawcy grozi kara grzywny nawet do 30 tys. zł.

Urlop wypoczynkowy 2016 - poradnik

Związki zawodowe postulują o zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego z 26 dni do 32 dni. Sprawdź, ile wynosi wymiar urlopu wypoczynkowego w 2016 roku.

Umowa o pracę na okres próbny w 2016 r. - wzór umowy

Od 22 lutego 2016 r. zmieniły się zasady zawierania umów na okres próbny. Wraz z nowelizacją Kodeksu pracy wprowadzono nowy wzór umowy na okres próbny.

Ponowne zatrudnienie pracownika

Pomimo rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, istnieje kilka sytuacji, których wystąpienie powoduje po stronie pracodawcy konieczność ponownego zatrudnienia zwolnionego pracownika.

Umowa o pracę tymczasową 2016

Pracownik tymczasowy jest bezpośrednio pracownikiem agencji, a nie pracodawcy. Jakie są zasady zatrudniania pracownika tymczasowego oraz co powinno znaleźć się w umowie o pracę? Sprawdź, czy zmieniły się przepisy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych w 2016 roku.

Zmiana wymiaru czasu pracy a informacja o warunkach zatrudnienia

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać aktualizowana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Zmiany w umowach na czas określony 2016 - kiedy i jak stosować wyjątki

Od 22 lutego 2016 r. przepisy odnoszące się do umów na czas określony zawierają limity czasowe oraz ilościowe, co oznacza, ze pracodawcy mogą zawrzeć maksymalnie trzy umowy o pracę na czas określony, na okres nieprzekraczający łącznie 33 miesięcy. Jednakże od tych zasad obowiązują również wyjątki. Jak i kiedy je stosować?

REKLAMA