REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie pracownika w związku z działalnością niekonkurencyjną

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Nicola Zięba
Zwolnienie pracownika w związku z działalnością niekonkurencyjną /fot. Fotolia
Zwolnienie pracownika w związku z działalnością niekonkurencyjną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady prowadzenie przez pracownika działalności, która nie pokrywa się z działalnością pracodawcy nie powinno rodzić dla niego negatywnych konsekwencji. Jeśli jednak będzie to w jakiś sposób naruszać dobro zakładu pracy skutki mogą być dla pracownika dotkliwe.

Pytanie: Czy pracodawca może zwolnić pracownika, który prowadzi własną działalność niepokrywającą się z jego działalnością?

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź: Nie, chyba że działanie pracownika godzi w dobro zakładu pracy lub jest to niezgodne z przepisem szczególnym.

W pierwszej kolejności omówię sytuację najprostszą, kiedy nasz pracownik – zwany Panem Kowalskim – prowadzi niekonkurencyjną działalność gospodarczą lub podjął zatrudnienie w niekonkurującej spółce.

To, czy pracownik zawarł uprzednio umowę o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy nie jest w tym przypadku okolicznością przesądzającą, albowiem pracodawca nigdy nie będzie uprawniony do określenia tego zakazu w sposób nieograniczony. Pracownik nie może zostać pozbawiony prawa do podjęcia jakiejkolwiek działalności – byłoby to niezgodne z wolnością pracy, o której mowa w art. 65 ust. 1 Konstytucji RP. Zakaz konkurencji powinien odnosić się do rodzaju działalności prowadzonej przez pracodawcę. Dlatego też, podjęcie niekonkurencyjnej działalności przez Pana Kowalskiego (bez wystąpienia okoliczności, o których mowa poniżej) nie będzie mogło stanowić uzasadnionej przyczyny oświadczenia pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę.

REKLAMA

Co jednak w przypadku, jeżeli ta niekonkurencyjna działalność, której podjął się nasz Kowalski będzie godziła w dobro zakładu pracy? Obowiązek dbania o zakład pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę są jednymi z podstawowych obowiązków pracownika (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyżej wymieniony obowiązek dbałości o dobro zakładu pracy jest traktowany jako powinność powstrzymania się od wszelkich działań, które szkodzą lub mogą szkodzić zakładowi pracy, jak również podejmowanie wszelkich niezbędnych działań dla dobra zakładu pracy. Jakie zatem działania mogą godzić w dobro zakładu?

Pan Kowalski pracuje na co dzień w organizacji pozarządowej, która walczy o prawa zwierząt. Po jakimś czasie stwierdza, że chce zarabiać więcej pieniędzy i „po godzinach” zajmuje się marketingiem spółki, która sprzedaje futra zwierzęce. Oczywistym jest, że interesy obu podmiotów znacząco się różnią i są ze sobą sprzeczne. Zdaniem autorki takie postępowanie pracownika mogłoby uzasadniać rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem.

Powyższy przykład jest dosyć jaskrawy, lecz jego celem było zaprezentowanie, na czym może polegać ten swoisty konflikt. Należy pamiętać, że oczywiście każdy przypadek bada się indywidualnie, rozważając wszystkie okoliczności sprawy, bowiem tylko wtedy można ocenić rzeczywistą zasadność wypowiedzenia umowy o pracę.

Uwypuklenia wymaga, że w przypadku rażącego naruszenia obowiązku dbania o dobro zakładu pracy, pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia (tzw. dyscyplinarka).

Jeszcze inaczej będzie kształtować się sytuacja niektórych zawodów, zwłaszcza zawodów zaufania publicznego tj. lekarzy, notariuszy, radców prawnych, członków korpusu służby cywilnej etc. Zatrudnienie, a nawet ogólny sposób postępowania osób wykonujących zawody zaufania publicznego są regulowane przepisami szczególnymi, tzw. pragmatykami służbowymi – i tak Ustawa o służbie cywilnej stanowi, że podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez członka korpusu służby cywilnej jest uwarunkowane udzieleniem zgody przez dyrektora generalnego urzędu. Z kolei w Kodeksie Etyki Radcy Prawnego czytamy, że radca prawny obowiązany jest dbać o godność zawodu nie tylko przy wykonywaniu czynności zawodowych, ale również w działalności publicznej i w życiu prywatnym. Przy tym rozumie się, iż naruszeniem godności zawodu radcy prawnego jest w szczególności takie postępowanie radcy prawnego, które mogłoby zdyskredytować go w opinii publicznej lub podważyć zaufanie do zawodu radcy prawnego.

Zobacz: Wskaźniki i stawki

Mając na uwadze powyższe widzimy, że sprawa podjęcia działalności niekonkurencyjnej przez pracownika nie jest czarno-biała. Jeżeli jednak nie będziemy mieli do czynienia z naruszeniem dobra zakładu pracy, w którym pracuje pracownik lub przepisami szczególnymi, które będą miały zastosowanie, taka praktyka pracownika raczej nie powinna spotkać się z negatywnymi skutkami po stronie pracodawcy. Należy oczywiście pamiętać, że każdy stan faktyczny jest oceniany indywidualnie.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy;

- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o służbie cywilnej;

- kodeks Etyki Radcy Prawnego stanowiący załącznik do uchwały Nr 3/2014 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 22 listopada 2014 roku;

- Konstytucja RP

Zobacz również: Wynagrodzenie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA