REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana wymiaru czasu pracy a informacja o warunkach zatrudnienia

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
mężczyzna, relaks, praca, łąka, wakacje, urlop/ fot. Fotolia
mężczyzna, relaks, praca, łąka, wakacje, urlop/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać aktualizowana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Czy po zmianie wymiaru czasu pracy należy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia?

REKLAMA

Autopromocja

Za porozumieniem stron pracownikowi został zwiększony wymiar czasu pracy z 1/2 etatu na pełny etat. Czy powinien on otrzymać aneks do informacji o warunkach zatrudnienia, gdzie zamieszczona jest informacja o wymiarze należnego urlopu? – pyta Czytelnik z Zamościa.

Tak, na skutek zmiany wymiaru czasu pracy nastąpiła zmiana wymiaru należnego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać zaktualizowana. Aktualizacja powinna być dokonana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Polecamy produkt: Urlopy wypoczynkowe - udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia (książka)

W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracodawca informuje pracownika na piśmie o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty

art. 29 § 3 ustawy – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo wskazuje informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, wymienionych w czterech pierwszych punktach, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Chodzi tu nie tylko o przepisy Kodeksu pracy, lecz także o przepisy regulaminu pracy czy układu zbiorowego pracy (np. dotyczące częstotliwości wypłaty wynagrodzenia).

Pracodawca informuje także pisemnie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa we wcześniej wymienionych punktach 1–4, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku, gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy (art. 29 § 32 k.p.).

W ciągu miesiąca od zmiany warunków zatrudnienia pracodawca informuje pracownika o zmianach.

Polecamy serwis: Dokumentacja pracownicza

REKLAMA

W informacji o nowych warunkach zatrudnienia nie trzeba określać nowego wymiaru czasu pracy pracownika. Kodeks pracy w art. 29 wskazuje bowiem na „normę czasu pracy”, ta zaś jest identyczna dla osób zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. Kodeksowa norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę, przeciętnie 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym (art. 129 k.p.). Wielu pracodawców wskazuje w informacji o warunkach zatrudnienia lub o zmianie warunków zatrudnienia – poza normą czasu pracy – również wymiar czasu pracy (1/2, 1/4 itp.). Nie jest to błąd, można poinformować pracownika również o zmianie wymiaru czasu pracy, jednak wynika to wprost z zawartego z zatrudnionym porozumienia zmieniającego dotyczącego tej właśnie kwestii.

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Urlop dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. W konsekwencji pracodawca powinien poinformować o nowym wymiarze urlopu ze wskazaniem daty, od której następuje zmiana. Pisemne potwierdzenie pracownika, dotyczące zapoznania się z tą informacją, pracodawca zamieszcza w części B akt osobowych.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

Podstawa prawna:

● art. 29, art. 129, art. 154 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1268).

● § 3, § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 2005).

Dołącz do grona ekspertów Infor.pl!

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek wyrównawczy 2025 i 2026 r. [komu przysługuje, w jakiej wysokości, jak uzyskać]

Zasiłek wyrównawczy przysługuje wyłącznie ubezpieczonemu będącemu pracownikiem. Świadczenie stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem pracownika, a jego miesięcznym wynagrodzeniem osiągniętym za pracę w warunkach rehabilitacji zawodowej.

PKD 2025: lista zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności [TABELA]

Zmiany w PKD od stycznia 2025 r. – przedsiębiorcy mają 2 lata na wdrożenie nowych przepisów. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Artykuł zawiera listę nowych kodów PKD oraz klucze przejścia PKD 2027 na PKD 2025.

Pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia. Czy można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?

Pracownik wykonuje swoją pracę w celu uzyskania umówionego wynagrodzenia. Co jeśli pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia? Czy zatrudniony może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, jakie są przepisy.

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 i 2026 r. [dla kogo, wysokość świadczenia, okres pobierania, wniosek]

Pracownik może pobierać zasiłek chorobowy tylko przez określony czas. Możliwa jest sytuacja, gdy osoba otrzymująca zasiłek nie wróci do pracy z powodu przedłużającej się choroby. W takim przypadku może pobierać świadczenie rehabilitacyjne przez okres niezbędny do uzyskania zdolności do pracy.

REKLAMA

Mobbing 2025: zmiana przepisów i nowe obowiązki pracodawców [Projekt ustawy]

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące mobbingu w miejscu pracy funkcjonują od 21 lat. W 2025 r. będą trwały prace nad zmianą przepisów i wprowadzeniem nowych obowiązków pracodawców w celu zwiększenia ochrony pracowników. Pracodawcy będą musieli m.in. określić zasady przeciwdziałania mobbingowi. Planowana jest również podwyżka minimalnego progu zadośćuczynienia za mobbing.

Umowy cywilnoprawne 2025: oskładkowanie umów [Fakty i mity]

Oskładkowania umów cywilnoprawnych w 2025 roku nie będzie. Przesunięto je co najmniej o rok. Pojawiło się jednak wiele nieprawdziwych informacji na ten temat. Poniższy artykuł zawiera 11 faktów i mitów dotyczących ozusowania umów. Sprawdź, co jest prawdą, co półprawdą, a co informacją zupełnie nieprawdziwą.

Pracownicy odchodzą z pracy ze względu na pracę zmianową. Ogromny problem firm produkcyjnych

Nadmierna rotacja pracowników to ogromny problem firm produkcyjnych w Polsce. Pracownicy odchodzą z pracy m.in. ze względu na pracę zmianową. Z jakimi problemami borykają się pracodawcy w branży produkcyjnej? Jak mogą je rozwiązać?

31 stycznia 2025 r. to ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus

31 stycznia upływa ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus. Przedsiębiorca, który nie dokona zgłoszenia do tego dnia, będzie mógł skorzystać z ulgi dopiero w przyszłym roku.

REKLAMA

Dni wolne w lutym 2025 r.

Luty to najkrótszy miesiąc roku. W 2025 roku ma 28 dni. Jakie dni wolne występują w lutym i ile jest godzin pracy? Oto kalendarz lutego 2025 roku wraz z najważniejszymi dniami w tym miesiącu.

Jaka była najniższa krajowa od 1 grudnia 1970 r. do 2025 r. [TABELA]

Od stycznia 2025 r. najniższa krajowa wynosi 4666 zł brutto. Jaka była najniższa krajowa przed covidem w 2019 r., a jaka w trakcie pandemii w 2020-2022 r.? Ile minimalna płaca wynosiła w 2010 r., a ile w 1998 r.? Tabela przedstawia kwoty minimalnego wynagrodzenia w Polsce aż od grudnia 1970 r.

REKLAMA