REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana wymiaru czasu pracy a informacja o warunkach zatrudnienia

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
mężczyzna, relaks, praca, łąka, wakacje, urlop/ fot. Fotolia
mężczyzna, relaks, praca, łąka, wakacje, urlop/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać aktualizowana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Czy po zmianie wymiaru czasu pracy należy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia?

REKLAMA

Autopromocja

Za porozumieniem stron pracownikowi został zwiększony wymiar czasu pracy z 1/2 etatu na pełny etat. Czy powinien on otrzymać aneks do informacji o warunkach zatrudnienia, gdzie zamieszczona jest informacja o wymiarze należnego urlopu? – pyta Czytelnik z Zamościa.

Tak, na skutek zmiany wymiaru czasu pracy nastąpiła zmiana wymiaru należnego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać zaktualizowana. Aktualizacja powinna być dokonana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Polecamy produkt: Urlopy wypoczynkowe - udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia (książka)

W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracodawca informuje pracownika na piśmie o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty

art. 29 § 3 ustawy – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo wskazuje informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, wymienionych w czterech pierwszych punktach, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Chodzi tu nie tylko o przepisy Kodeksu pracy, lecz także o przepisy regulaminu pracy czy układu zbiorowego pracy (np. dotyczące częstotliwości wypłaty wynagrodzenia).

Pracodawca informuje także pisemnie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa we wcześniej wymienionych punktach 1–4, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku, gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy (art. 29 § 32 k.p.).

W ciągu miesiąca od zmiany warunków zatrudnienia pracodawca informuje pracownika o zmianach.

Polecamy serwis: Dokumentacja pracownicza

REKLAMA

W informacji o nowych warunkach zatrudnienia nie trzeba określać nowego wymiaru czasu pracy pracownika. Kodeks pracy w art. 29 wskazuje bowiem na „normę czasu pracy”, ta zaś jest identyczna dla osób zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. Kodeksowa norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę, przeciętnie 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym (art. 129 k.p.). Wielu pracodawców wskazuje w informacji o warunkach zatrudnienia lub o zmianie warunków zatrudnienia – poza normą czasu pracy – również wymiar czasu pracy (1/2, 1/4 itp.). Nie jest to błąd, można poinformować pracownika również o zmianie wymiaru czasu pracy, jednak wynika to wprost z zawartego z zatrudnionym porozumienia zmieniającego dotyczącego tej właśnie kwestii.

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Urlop dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. W konsekwencji pracodawca powinien poinformować o nowym wymiarze urlopu ze wskazaniem daty, od której następuje zmiana. Pisemne potwierdzenie pracownika, dotyczące zapoznania się z tą informacją, pracodawca zamieszcza w części B akt osobowych.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

Podstawa prawna:

● art. 29, art. 129, art. 154 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1268).

● § 3, § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 2005).

Dołącz do grona ekspertów Infor.pl!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: 271 wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS w ciągu pierwszych 30 minut. Od północy trwa nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS

ZUS: 271 wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS w ciągu pierwszych 30 minut. Od północy trwa nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Kto może ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek ZUS? Jakie warunki trzeba spełniać, by skorzystać z ulgi?

Nowe świadczenie radykalnie ulży tysiącom osób. Jednak trzeba będzie na nie poczekać

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o rencie socjalnej. Tysiące osób skorzysta z nowego świadczenia – dodatku dopełniającego. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., ale na wypłatę dodatku trzeba będzie poczekać.

DPS: Pensjonariusz nie opłaci kosztów pobytu, nawet jeśli go na to stać

Pobyt w domu pomocy społecznej jest świadczeniem odpłatnym. Ustalając opłatę za pobyt bierze się pod uwagę dochód osób zobowiązanych do wnoszenia opłaty. Czy możliwe jest uwzględnianie także ich majątku?

Zasiłek chorobowy w 2025 r. Chory pracownik może przyjść do pracy. I nie straci zasiłku. Pod warunkami

W 2025 r. chory pracownik (nie zakażający innych, mogący chodzić) ma prawo przyjść do firmy i załatwić sprawę związaną z pracą. Chodzi o takie incydentalne czynności jak podpisanie umowy, dokumentów reklamacyjnych, doniesienia pendrive, przekazanie kluczy serwisowych, odblokowanie komputera. 

REKLAMA

Świadczenie Aktywnie w żłobku. Jaki warunek musi być spełniony, żeby dostać dofinansowanie?

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowanej przez dziennego opiekuna. Jest to jedna z trzech form wsparcia dostępnych w programie „Aktywny Rodzic”. Kiedy ZUS może przyznać dofinansowanie?

Ogromne zainteresowanie świadczeniem. Wpłynęło tysiące wniosków, ZUS wypłacił ponad 1,2 mld zł

Od stycznia bieżącego roku osoby niepełnosprawne mogą ubiegać się o świadczenie wspierające. Zainteresowanie tą formą pomocy jest bardzo duże. Do ZUS wpłynęło 68,8 tys. wniosków, a łączna kwota wypłat wyniosła ponad 1,2 mld zł.

Od 5 do 60 minut przerwy w pracy. Obowiązki pracodawców w 2024 i 2025 r.

Od 5 do 60 minut przerwy w pracy. Obowiązki pracodawców w 2024 i 2025 r. Czy osobie pracującej przy komputerze może przysługiwać 60 minut przerwy? Kto może liczyć na dłuższe przerwy? Kiedy pracodawca jest obowiązany ich udzielić?

Wypłata dodatku jest już pewna - prezydent podpisał nowelizację ustawy o rencie socjalnej

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o rencie socjalnej. Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji, otrzymają 2520 zł dodatku dopełniającego.

REKLAMA

31 października mija termin opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie

Do 31 października należy opłacić należnych składek za rolników, małżonków i domowników za czwarty kwartał 2024 r.

Tylko 152 godziny pracy w listopadzie 2024 roku

Listopad to miesiąc z najniższą liczbą godzin pracy w całym 2024 roku. W żadnym innym miesiącu nie pracowaliśmy tylko 152 godziny. W którym miesiącu jest najwięcej pracy? Jak to było w poprzednich latach w listopadzie i jak będzie w 2025 roku?

REKLAMA