REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór/fot.Fotolia
Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2016 r. każdy pracownik wykonujący pracę musi posiadać albo pisemną umowę o pracę, albo pisemne potwierdzenie podstawowych warunków zatrudnienia przed dopuszczeniem do pracy. Co ta zmiana oznacza w praktyce i jak wygląda wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna.

Od 1 września 2016 r., w razie zawarcia umowy o pracę w formie innej niż pisemna, pracodawca potwierdza pracownikowi ten fakt na piśmie przed dopuszczeniem do pracy. W dokumencie podaje informację o stronach umowy, rodzaju umowy oraz jej warunkach.

REKLAMA

Pracownik musi mieć świadomość warunków, na jakich będzie pracował. Postanowienia w tym zakresie zawiera umowa o pracę. Gdy umowa nie została zawarta w formie pisemnej, obowiązkiem pracodawcy jest potwierdzenie jej warunków na piśmie. Od 1 września 2016 r. pracownik powinien otrzymać pisemną informację o warunkach umowy o pracę przed dopuszczeniem go do pracy. Zasadę tę wprowadziła nowelizacja Kodeksu pracy dokonana ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Potwierdzenie warunków ustnej umowy o pracę

Zasadą jest zawieranie umów o pracę w formie pisemnej. Jednak pominięcie tej formy nie powoduje, że umowa jest nieważna. Przepis regulujący formę umowy o pracę nie zawiera bowiem sankcji nieważności w sytuacji, gdy strony postanowiły zawrzeć umowę ustną, realizującą się w sposób dorozumiany – poprzez dopuszczenie pracownika do pracy.

Umowa o pracę zawarta w innej formie niż pisemna jest ważna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o pracę, podobnie jak każda inna, zawierana jest wówczas, gdy strony osiągną porozumienie co do wszystkich jej postanowień. W przeciwnym razie nie można mówić o zgodnym oświadczeniu woli pracodawcy i pracownika, które jest niezbędne dla skutecznego zawarcia umowy. Gdy umowa jest zawierana w formie pisemnej, pracownik przed jej podpisaniem ma możliwość weryfikacji jej postanowień – czy faktycznie zawarte w niej warunki odpowiadają temu, co strony uzgodniły. Większy problem jest w przypadku umów ustnych. Aby zabezpieczyć interes głównie pracownika w zakresie pewności ustalonych warunków takiej umowy, przepisy zgodnie z regulacją obowiązującą do 31 sierpnia 2016 r. zobowiązywały pracodawcę, aby najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdził mu na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

REKLAMA

Dotychczasowa regulacja dotycząca potwierdzenia warunków umowy zawartej w innej formie niż pisemna najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy była krytykowana, między innymi przez Państwową Inspekcję Pracy. W praktyce można było spotkać się z przypadkami, że pracodawcy bez pisemnej umowy o pracę dopuszczali osoby fizyczne do pracy, nie realizując obowiązku potwierdzenia warunków umowy. Wówczas inspektorzy pracy spotykali się tłumaczeniem ze strony pracodawcy, że pracownik jest w pracy pierwszy dzień – gdy w rzeczywistości pracował już od dłuższego czasu. Takim praktykom towarzyszyło często niezgłoszenie pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, nieskierowanie go na badania profilaktyczne oraz brak przeszkolenia bhp. Powyższe nieprawidłowości towarzyszące brakowi pisemnego potwierdzenia warunków zawartej umowy były przez inspektorów stwierdzane w szczególności w przypadku sezonowego zatrudniania: na czas realizacji kontraktów budowlanych, podczas prac sezonowych w rolnictwie, w razie zastępstwa na czas nieobecności pracownika.

Znowelizowany przepis określa, że umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy potwierdza pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków (art. 29 § 2 k.p. w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2016 r.). Uniemożliwia to dopuszczanie do pracy pracownika bez pisemnego potwierdzenia mu ustaleń co do stron umowy oraz jej warunków. Obecnie inspektor pracy stwierdzi nielegalne zatrudnianie pracowników za każdym razem, gdy podczas kontroli okaże się, że praca w ramach stosunku pracy jest wykonywana przez osoby, z którymi nie zawarto pisemnych umów o pracę ani którym pracodawca nie wydał pisemnego potwierdzenia ustaleń umowy. Nowelizacja ułatwi też pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy ubezpieczeń społecznych.

Sposób postępowania pracodawcy w przypadku zawarcia umowy o pracę w innej formie niż pisemna od 1 września 2016 r.

Sprawdź: Wskaźniki i stawki

Krok 1.

Zawarcie umowy

Mimo zalecanej pisemnej formy umowy o pracę, przepisy nie zabraniają zawarcia jej w innej formie. Pracodawca, wybierając wyłonionego w procesie rekrutacji kandydata na pracownika, uzgadnia z nim przedmiotowo istotne postanowienia przyszłej umowy dotyczące:

● rodzaju pracy,
● miejsca jej wykonywania,
wynagrodzenia za pracę odpowiadającego rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
● wymiaru czasu pracy,
● terminu rozpoczęcia pracy.

Strony mogą w umowie określić jeszcze inne kwestie. Ostatecznie do zawarcia umowy w formie innej niż pisemna dojdzie, gdy strony osiągną porozumienie i zaakceptują wszystkie jej postanowienia.

Krok 2.

Sporządzenie potwierdzenia zawarcia umowy o pracę

Dobrą praktyką, która powinna towarzyszyć umowie zawieranej w formie innej niż pisemna, jest jednoczesne sporządzenie informacji potwierdzającej zawarcie takiej umowy oraz odnoszącej się do warunków zatrudnienia. Powinny być to te same warunki, na jakie strony umówiły się podczas zawierania umowy o pracę.

REKLAMA

Warto zauważyć, że przepisy nie regulują sytuacji, w której ustalone na etapie zawierania umowy postanowienia w zakresie warunków pracy i płacy różnią się od tych, które pracodawca umieścił w pisemnym potwierdzeniu zawarcia umowy. W takim wypadku można przyjąć, że pracownik ma prawo odstąpić od wcześniej zawartej umowy.

Informacja potwierdzająca zawarcie umowy powinna być sporządzona w formie pisemnej. Pracodawca sporządza 2 egzemplarze pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy – z których jeden doręcza się pracownikowi. Drugi przechowuje się w części B akt osobowych pracownika (§ 2 i § 6 rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika).

Wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna

infoRgrafika

Dalszą cześć artykułu przeczytasz w Serwisie Prawno-Pracowniczym

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA