REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór/fot.Fotolia
Potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od 1 września 2016 r. - wzór/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2016 r. każdy pracownik wykonujący pracę musi posiadać albo pisemną umowę o pracę, albo pisemne potwierdzenie podstawowych warunków zatrudnienia przed dopuszczeniem do pracy. Co ta zmiana oznacza w praktyce i jak wygląda wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna.

Od 1 września 2016 r., w razie zawarcia umowy o pracę w formie innej niż pisemna, pracodawca potwierdza pracownikowi ten fakt na piśmie przed dopuszczeniem do pracy. W dokumencie podaje informację o stronach umowy, rodzaju umowy oraz jej warunkach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik musi mieć świadomość warunków, na jakich będzie pracował. Postanowienia w tym zakresie zawiera umowa o pracę. Gdy umowa nie została zawarta w formie pisemnej, obowiązkiem pracodawcy jest potwierdzenie jej warunków na piśmie. Od 1 września 2016 r. pracownik powinien otrzymać pisemną informację o warunkach umowy o pracę przed dopuszczeniem go do pracy. Zasadę tę wprowadziła nowelizacja Kodeksu pracy dokonana ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Potwierdzenie warunków ustnej umowy o pracę

Zasadą jest zawieranie umów o pracę w formie pisemnej. Jednak pominięcie tej formy nie powoduje, że umowa jest nieważna. Przepis regulujący formę umowy o pracę nie zawiera bowiem sankcji nieważności w sytuacji, gdy strony postanowiły zawrzeć umowę ustną, realizującą się w sposób dorozumiany – poprzez dopuszczenie pracownika do pracy.

REKLAMA

Umowa o pracę zawarta w innej formie niż pisemna jest ważna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o pracę, podobnie jak każda inna, zawierana jest wówczas, gdy strony osiągną porozumienie co do wszystkich jej postanowień. W przeciwnym razie nie można mówić o zgodnym oświadczeniu woli pracodawcy i pracownika, które jest niezbędne dla skutecznego zawarcia umowy. Gdy umowa jest zawierana w formie pisemnej, pracownik przed jej podpisaniem ma możliwość weryfikacji jej postanowień – czy faktycznie zawarte w niej warunki odpowiadają temu, co strony uzgodniły. Większy problem jest w przypadku umów ustnych. Aby zabezpieczyć interes głównie pracownika w zakresie pewności ustalonych warunków takiej umowy, przepisy zgodnie z regulacją obowiązującą do 31 sierpnia 2016 r. zobowiązywały pracodawcę, aby najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdził mu na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

Dotychczasowa regulacja dotycząca potwierdzenia warunków umowy zawartej w innej formie niż pisemna najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy była krytykowana, między innymi przez Państwową Inspekcję Pracy. W praktyce można było spotkać się z przypadkami, że pracodawcy bez pisemnej umowy o pracę dopuszczali osoby fizyczne do pracy, nie realizując obowiązku potwierdzenia warunków umowy. Wówczas inspektorzy pracy spotykali się tłumaczeniem ze strony pracodawcy, że pracownik jest w pracy pierwszy dzień – gdy w rzeczywistości pracował już od dłuższego czasu. Takim praktykom towarzyszyło często niezgłoszenie pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, nieskierowanie go na badania profilaktyczne oraz brak przeszkolenia bhp. Powyższe nieprawidłowości towarzyszące brakowi pisemnego potwierdzenia warunków zawartej umowy były przez inspektorów stwierdzane w szczególności w przypadku sezonowego zatrudniania: na czas realizacji kontraktów budowlanych, podczas prac sezonowych w rolnictwie, w razie zastępstwa na czas nieobecności pracownika.

Znowelizowany przepis określa, że umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy potwierdza pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków (art. 29 § 2 k.p. w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2016 r.). Uniemożliwia to dopuszczanie do pracy pracownika bez pisemnego potwierdzenia mu ustaleń co do stron umowy oraz jej warunków. Obecnie inspektor pracy stwierdzi nielegalne zatrudnianie pracowników za każdym razem, gdy podczas kontroli okaże się, że praca w ramach stosunku pracy jest wykonywana przez osoby, z którymi nie zawarto pisemnych umów o pracę ani którym pracodawca nie wydał pisemnego potwierdzenia ustaleń umowy. Nowelizacja ułatwi też pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy ubezpieczeń społecznych.

Sposób postępowania pracodawcy w przypadku zawarcia umowy o pracę w innej formie niż pisemna od 1 września 2016 r.

Sprawdź: Wskaźniki i stawki

Krok 1.

Zawarcie umowy

Mimo zalecanej pisemnej formy umowy o pracę, przepisy nie zabraniają zawarcia jej w innej formie. Pracodawca, wybierając wyłonionego w procesie rekrutacji kandydata na pracownika, uzgadnia z nim przedmiotowo istotne postanowienia przyszłej umowy dotyczące:

● rodzaju pracy,
● miejsca jej wykonywania,
● wynagrodzenia za pracę odpowiadającego rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
● wymiaru czasu pracy,
● terminu rozpoczęcia pracy.

Strony mogą w umowie określić jeszcze inne kwestie. Ostatecznie do zawarcia umowy w formie innej niż pisemna dojdzie, gdy strony osiągną porozumienie i zaakceptują wszystkie jej postanowienia.

Krok 2.

Sporządzenie potwierdzenia zawarcia umowy o pracę

Dobrą praktyką, która powinna towarzyszyć umowie zawieranej w formie innej niż pisemna, jest jednoczesne sporządzenie informacji potwierdzającej zawarcie takiej umowy oraz odnoszącej się do warunków zatrudnienia. Powinny być to te same warunki, na jakie strony umówiły się podczas zawierania umowy o pracę.

Warto zauważyć, że przepisy nie regulują sytuacji, w której ustalone na etapie zawierania umowy postanowienia w zakresie warunków pracy i płacy różnią się od tych, które pracodawca umieścił w pisemnym potwierdzeniu zawarcia umowy. W takim wypadku można przyjąć, że pracownik ma prawo odstąpić od wcześniej zawartej umowy.

Informacja potwierdzająca zawarcie umowy powinna być sporządzona w formie pisemnej. Pracodawca sporządza 2 egzemplarze pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy – z których jeden doręcza się pracownikowi. Drugi przechowuje się w części B akt osobowych pracownika (§ 2 i § 6 rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika).

Wzór informacji potwierdzającej zawarcie umowy w formie innej niż pisemna

infoRgrafika

Dalszą cześć artykułu przeczytasz w Serwisie Prawno-Pracowniczym

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop. Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

REKLAMA

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

REKLAMA

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA