REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozwiązanie stosunku pracy, Konflikty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwolnienie dyscyplinarne kobiety w ciąży

Gdy u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa bądź taka organizacja funkcjonuje, ale nie reprezentuje interesów pracownicy, dopuszczalne jest rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia w okresie ciąży pracownicy - art. 177 § 1 k.p. (uchwała Sądu Najwyższego z 18 marca 2008 r., II PZP 2/08).

Przekaz bez zakłóceń

Ostatnie 15 lat uznawane jest przez wielu ekspertów za czas rewolucji w komunikacji wewnętrznej. W tym czasie komunikacja przeszła w wielu organizacjach długą drogę, od scentralizowanego i kontrolowanego przekazu informacji z góry na dół do rzeczywistości wielokierunkowej wymiany informacji za pomocą wielu kanałów i narzędzi komunikacji. Zmianom uległy również oczekiwania w stosunku do działów i osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, które z dawnych redaktorów firmowej gazetki stać się mieli menedżerami strategicznie zarządzającymi procesami komunikacji.

Pomyłka to nie koniec świata

W pracy myli się każdy: szef, sekretarka, magazynier, a nawet księgowa. „Errare humanum est” - mylić się jest bowiem rzeczą ludzką. Ale pomyłka to nie koniec świata. Trzeba tylko umieć wyjść z niej z twarzą i naprawić, co się da.

Zwolnienie dyscyplinarne pracownika prowadzącego działalność konkurencyjną

Jedna z osób zatrudnionych w naszej firmie na stanowisku kierowniczym przed rokiem podjęła pracę w innej firmie w charakterze doradcy. Osoba ta nie ukrywała faktu dodatkowego zatrudnienia, a my nie mieliśmy zastrzeżeń co do tego. Jednak od 3 miesięcy firma ta zmieniła rodzaj działalności i stała się dla nas groźnym konkurentem. Pracownik nie ma podpisanej z nami umowy o zakazie konkurencji. Czy w takiej sytuacji możemy rozwiązać bez wypowiedzenia umowę o pracę z tym pracownikiem z powodu prowadzenia przez niego działalności konkurencyjnej?

Kultura osobista w miejscu pracy

Sposób, w jaki się zachowujemy, komunikujemy, jak traktujemy innych, wskazuje na poziom kultury, a tym samym bezpośrednio wpływa na jakość stosunków międzyludzkich.

Jak rozpoznać jednostkę aspołeczną w firmie

Kim są pracownicy, których zachowanie często destabilizuje pracę w firmie? Dlaczego ich działania są niejasne, destrukcyjne, choć bardzo niewiele można zarzucić ich kompetencjom zawodowym? Są to pytania stawiane przez wielu menedżerów, których rolą jest między innymi rozwiązywanie problemów interpersonalnych w firmie.

Każdy kolejny pracodawca udziela pracownikowi proporcjonalnego urlopu

Jeżeli pracownik w trakcie roku kalendarzowego rozwiąże umowę o pracę, a następnie podpisze kolejną z nowym pracodawcą, wówczas będzie mu przysługiwał tzw. urlop proporcjonalny. Jego wymiar jest uzależniony od okresu pracy u poszczególnych pracodawców.

Jak efektywnie się komunikować?

PROBLEM Dostałem niedawno awans na stanowisko menedżerskie w mojej firmie. Okazało się jednak, że nowe zadania nie są takie proste i łatwe, jak wydawało mi się na początku. Jednak największy kłopot mam z przekazywaniem poleceń moim podwładnym, z którymi przecież do niedawna mieliśmy równorzędne stanowiska. W jaki sposób mogę poprawić komunikację z nimi?

Elastyczny nie tylko pracownik (1)

Braki kadrowe na rynku spowodowane migracją Polaków za granicę wymuszają na przedsiębiorcach bardziej aktywne działania w ramach zdobywania nowych i utrzymania już zatrudnionych pracowników. Alternatywą dla podnoszenia płac i szukania pracowników za wschodnią granicą mogą być niestandardowe formy zatrudnienia i elastyczne formy organizacji pracy.

Odszkodowanie za bezpodstawne rozwiązanie umowy o pracę

Przepisy kodeksu pracy ograniczają wysokość odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Jednakże pracownicy mogą dochodzić wyższego odszkodowania przed sądem pracy na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Jakie są zasady rozliczania studiów pracownika

Podjęcie studiów przez pracownika wiąże się z korzyściami finansowymi zarówno dla pracownika, jak i jego pracodawcy.

Gdy fortuna kołem się toczy

Grupa Kapitałowa Redan jest jednym z nielicznych polskich przedsiębiorstw, które na własnej skórze przekonały się, że dzisiejszy lider może się stać jutrzejszym przegranym. Może, ale nie musi. Redan przeszedł twardą szkołę, aby w praktyce sprawdzić maksymę: „Co nas nie zabije, to nas wzmocni”.

Ja - negocjator

Każdy jest w życiu negocjatorem. Jedyny sposób, dzięki któremu możemy uzyskać przewagę i wiele zyskać, to uświadomienie sobie, jakie techniki stosujemy i jakimi technikami posługuje się nasz przeciwnik.

Czy można przesunąć termin wypłaty odprawy

Zwalniamy pracownika z przyczyn ekonomicznych. Poprosił nas, by odprawę wypłacić mu w styczniu przyszłego roku (ze względu na sprawy podatkowe - pracownik jest już w trzecim progu podatkowym i zapłaciłby od niej 40% podatek). Czy możemy na prośbę pracownika nie wypłacić mu odprawy w terminie, w którym jest należna?

Jak współpracować z szefem-obcokrajowcem

Praca z szefem-obcokrajowcem przypomina trochę życie w małżeństwie, które popełniło mezalians. Niby obowiązuje zasada obustronnej współpracy, ale i tak wszystko ciągle rozbija się o różnice społeczne i kulturowe.

Jak radzić sobie z konfliktami?

PROBLEM Jak radzić sobie z konfliktami? Jestem menedżerem w firmie produkcyjno-handlowej - zarządzam działem logistyki. Problemem w naszej organizacji są nieustające konflikty pomiędzy działami sprzedaży, produkcji i moim. Wszelkie próby porozumienia się nie przynoszą rezultatów, a konflikty wybuchają na nowo w każdej stresowej sytuacji - czasami z wyjątkowo błahych przyczyn. Taka sytuacja musi się zmienić, gdyż wpływa negatywnie na współpracę z klientami. Czy jest jakiś skuteczny sposób, by poradzić sobie z taką sytuacją?

W zgodzie z misją

Egbert Kinds - międzynarodowy ekspert w dziedzinie transformacji kulturowej, o tym jak zbudować zaangażowanie pracowników w okresie zmian w organizacji.

Wypłacona kara była przychodem z pracy

Kara umowna, którą pracodawca wypłacił pracownikowi za niewykupienie akcji, stanowi przychód ze stosunku pracy i należy ją traktować w ten sposób do celów podatkowych.

Odwołanie z funkcji kończy zatrudnienie

Rozwiązanie umowy zawartej na czas wykonania określonej pracy następuje z mocy prawa. Strony nie muszą składać żadnych oświadczeń woli.

Zgoda buduje

W przypadku nieporozumień pomiędzy pracodawcą i pracownikami na tle ich zbiorowych praw i interesów może dojść do sytuacji, w której pracownicy rozpoczną tzw. spór zbiorowy. Ta forma sprzeciwu wobec pracodawcy może oznaczać dla niego duże kłopoty. Spór zbiorowy może doprowadzić nawet do strajku w zakładzie pracy. Należy jednak pamiętać, iż spór wszczęty wbrew prawu może sprowadzić na jego organizatorów szereg negatywnych konsekwencji, łącznie z odpowiedzialnością karną i odszkodowawczą.

Nie wszystkie umowy terminowe z kobietami w ciąży przedłużane są do dnia porodu

Pracownicy w ciąży zatrudnionej na okres próbny krótszy niż jeden miesiąc albo na podstawie umowy na czas zastępstwa, której umowa nie ulega przedłużeniu do dnia porodu, nie przysługuje zasiłek macierzyński.

Czy likwidacja stanowiska uprawnia do świadczenia przedemerytalnego

Kilka dni temu zostałem zwolniony z pracy z powodu likwidacji mojego stanowiska pracy ze względu na złą sytuację finansową firmy. Mam 57 lat oraz 40-letni okres składkowy i nieskładkowy. Czy będę mógł skorzystać ze świadczenia przedemerytalnego?

Jak przekazywać pracownikom przykre dla nich wiadomości

PROBLEM Jestem menedżerem w dużej firmie, w której - z uwagi na mniejszą liczbę zamówień od stałych klientów - trzeba było ograniczyć produkcję niektórych wyrobów. W związku z tym część pracowników została zwolniona, ale jeszcze wiele osób będzie musiało odejść z przedsiębiorstwa lub przejść na gorsze, mniej płatne stanowiska. Atmosfera w pracy jest bardzo nieprzyjemna, co rusz dochodzi do konfliktów. W jaki sposób mam komunikować ludziom przykre dla nich wiadomości?

Jak przestrzegać dyscypliny u swoich podwładnych

PROBLEMJestem menedżerem w średniej wielkości firmie produkcyjnej. Ostatnio powtarzają się problemy związane z jedną z moich podwładnych. Pozornie są banalne, ale zaczynają negatywnie wpływać na pozostałe osoby w zespole. Nikt nie lubi być wyrywany w wolny dzień z łóżka o siódmej rano, bo koleżanka zaspała na swój dyżur. Myślałem, że rozmowa na temat spóźnienia nie jest konieczna, bo przecież każdy wie, że nie powinno się to zdarzać. Chyba jednak myliłem się w tej kwestii. Jak rozmawiać o takich sprawach z pracownikami, by nie trąciło to banałem?

Jak doskonalić kompetencje społeczne pracowników

PROBLEM Jestem menedżerem w dziale firmy usługowej, gdzie bardzo ważne są kompetencje społeczne. Często jednak słyszę od klientów wewnętrznych i zewnętrznych, że są niezadowoleni z kontaktów z moimi podwładnymi. Jak mogę szybko podnieść poziom umiejętności moich pracowników, aby w ich bezpośrednich relacjach z odbiorcami usług nie dochodziło do nieporozumień i napięć?

Czemu służą wyjazdy integracyjne

Pracodawcy organizują wyjazdy integracyjne, żeby zmotywować personel do efektywniejszej pracy i osiągnąć większe zyski. Takie wyjazdy pobudzają do działania, stanowią odskocznię od codzienności, a także wprowadzają zmiany w firmie.

Jak radzić sobie z nadmiernie skrupulatnym pracownikiem

PROBLEM Jestem menedżerem dużego działu firmy usługowej. Od kilku miesięcy mam podwładnego, który stwarza wiele problemów, szczególnie, kiedy mamy pracę do zrobienia „na wczoraj”. Pracownik ten pracuje bardzo powoli, choć trzeba przyznać, że także bardzo dokładnie. Dużo czasu traci jednak na podejmowanie decyzji, waha się i bardzo długo zastanawia przy każdej najmniejszej sprawie. Sprawdza po dwa, trzy razy każde pismo, które wysyła, niezależnie od stopnia jego ważności. Być może powinienem wysłać go na badania lekarskie, a może właściwsze byłoby wysłanie go na odpowiednie szkolenie?

Jak poprawić atmosferę pracy w zespole

PYTANIENiedawno objąłem kierownictwo działu w dużej firmie handlowej. Niestety, to, co tam zastałem, bardzo mnie martwi. Panują bardzo niezdrowe relacje międzyludzkie, jest zła atmosfera, ludzie robią sobie na złość, część z nich rywalizuje ze sobą w bardzo nieprzyjemny sposób. Zastanawiam się, jakie szkolenie mogłoby pomóc naprawić atmosferę w zespole. Może warto byłoby zorganizować wyjazd integracyjny, ewentualnie przeprowadzić team building albo trening interpersonalny?

Łączyć nie dzielić

Być w stanie świadomej niewiedzy jest mniejszym złem niż „nie wiedzieć, że się nie wie”. Stan uświadomionej niewiedzy o prawidłowym funkcjonowaniu organizacji sprawia, że firmy chcą tę sytuację zmieniać. Chcą działać w takim stylu, w którym, licząc się z rzeczywistością biznesową, nie będą musiały permanentnie borykać się z poprawianiem wewnętrznej komunikacji, systematycznymi i nieustającymi konfliktami personalnymi, zdezorganizowanym zespołem z trudnością mieszczącym się w ramach komunikacyjnej struktury firmowej społeczności, brakiem elementarnych zasad współpracy wiążących grupę itd.

Czy po rencie przysługuje świadczenie przedemerytalne

Do 30 czerwca 2007 r. pobierałam rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy, którą przyznano mi dziesięć lat temu. W połowie czerwca 2007 r. złożyłam wniosek o kontynuowanie renty. Niestety, lekarz orzecznik orzekł, że jestem zdolna do pracy. Złożyłam sprzeciw od orzeczenia i oczekuję na badanie przez komisję lekarską ZUS. W sierpniu 2007 r. będę badana przez lekarza specjalistę ZUS. Ukończyłam 55 lat i mam 26 lat pracy. Czy spełniam warunki co do wieku i stażu pracy, aby otrzymać świadczenie przedemerytalne?

Jak aktywnie słuchać, by budować właściwe relacje międzyludzkie

PROBLEMWygląda na to, że zapanowała nowa moda. Przełożony mówi mi, że za mało słucham. Na szkoleniu uczą mnie technik aktywnego słuchania. W książkach czytam, że dobry menedżer potrafi wsłuchać się w potrzeby swoich pracowników. Nie przeczę, że słuchanie jest częścią normalnej dyskusji, uzgadniania, zwykłej rozmowy. Jednak może warto się więcej uczyć precyzyjnego mówienia, przekazywania swoich myśli. Przecież moi podwładni oczekują ode mnie instrukcji, wytyczania celów, czasem porady. Jak będę ich tak w kółko słuchał, to zagubią się i nie będą wiedzieli, co robić.

Przedawnienie zobowiązania wynikającego z umowy pożyczki z zfśs

Kilka lat temu udzieliliśmy pracownikowi pożyczki na zakup mieszkania. Nie wprowadziliśmy w umowie żadnego zabezpieczenia spłaty, tymczasem pracownik po odejściu z naszej firmy zaprzestał jej spłacania. Jaki termin przedawnienia obowiązuje przy tego rodzaju roszczeniach? Czy będą tu miały zastosowanie terminy przedawnienia z prawa pracy, czy z prawa cywilnego?

Jak być słuchanym

Z wieloletnich obserwacji prowadzonych przez Janis Forman, amerykańską specjalistkę w zakresie komunikacji korporacyjnej, wynika, że wśród przedstawicieli najwyższej kadry menedżerskiej panuje przekonanie o konieczności stałego komunikowania się z podwładnymi. Jednak niezbyt dużo jest przykładów konkretnych działań potwierdzających tezę, że komunikacja w firmie nie polega tylko na przekazywaniu informacji z góry na dół, ale przede wszystkim oznacza słuchanie tego, co mają do powiedzenia pracownicy.

Kiedy należy złożyć wniosek o świadczenie przedemerytalne

Jestem księgową w firmie reklamowej. Jedna z osób zatrudnionych przez nas w ramach prac interwencyjnych zamierza ubiegać się o świadczenie przedemerytalne. Czy prawo do tego świadczenia zostanie jej przyznane od razu po upływie okresu, na jaki zawarliśmy z tą osobą umowę o pracę?

Ważna jest data rozwiązania umowy o pracę

Istnienie bądź nieistnienie prawa do odprawy przysługującej w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika musi być oceniane na gruncie przepisów obowiązujących w dacie rozwiązania stosunku pracy z danym pracownikiem.

Musi nastąpić zmniejszenie stanu zatrudnienia

Zmniejszenie zatrudnienia oraz okoliczność, że przyczyna rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy leży po stronie pracodawcy stanowią wystarczającą przesłankę do zasądzenia od pozwanego pracodawcy na rzecz pracownika odprawy pieniężnej określonej w art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych.

Odprawa emerytalna w wysokości wyższej niż kodeksowa

Jeżeli przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują wyższą odprawę emerytalno-rentową od kodeksowej, warunki jej uzyskania są takie same jak w Kodeksie pracy, a pracownik te warunki spełnia, to wówczas zawsze przysługuje mu odprawa w wyższej kwocie. Związek między ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę może być też tego rodzaju, że pracownik wskutek zwolnienia przechodzi na emeryturę (wyrok Sądu Najwyższego z 8 sierpnia 2006 r., I PK 55/06).

REKLAMA