REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak doskonalić kompetencje społeczne pracowników

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEM Jestem menedżerem w dziale firmy usługowej, gdzie bardzo ważne są kompetencje społeczne. Często jednak słyszę od klientów wewnętrznych i zewnętrznych, że są niezadowoleni z kontaktów z moimi podwładnymi. Jak mogę szybko podnieść poziom umiejętności moich pracowników, aby w ich bezpośrednich relacjach z odbiorcami usług nie dochodziło do nieporozumień i napięć?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Najpierw należałoby dokładnie zbadać, w czym tkwi problem. Co nie podoba się klientom i dlaczego? Czy skargi dotyczą pracy całego działu, czy pojedynczych osób? Dobrze byłoby przeanalizować, czy rzeczywiście poziom umiejętności interpersonalnych pracowników jest zbyt niski, a może z określonych powodów nie mogą się nimi wykazać w praktyce? Jak oceniają tych pracowników pozostałe osoby z firmy?

Po takiej dokładnej diagnozie możliwe będzie wdrożenie programu naprawczego w postaci odpowiednich szkoleń, coachingu lub zmian organizacyjnych.

Ocena 360 stopni lub testy

Najlepszą metodą określenia poziomu umiejętności interpersonalnych będzie w tym przypadku ocena 360 stopni. Daje ona pełny obraz ocenianego pracownika pod względem wybranych kompetencji. Uzyskujemy opinie wszystkich osób z firmy i jej otoczenia, które kontaktują się z ocenianą osobą, w tym także od zwierzchników i podwładnych oraz od niej samej. Otrzymane wyniki są następnie analizowane z użyciem metody statystycznej. Jej minusem jest duża pracochłonność.

Trzeba też umieć prowadzić badania ilościowe, inaczej mogą pojawić się błędy i przekłamania wynikające ze źle skonstruowanych kwestionariuszy lub niewłaściwie zorganizowanej ankiety. Z tego względu sam wynik liczbowy takich badań nie zawsze musi być miarodajny. Czasami ważniejsze są indywidualne rozmowy z osobami oceniającymi, aby móc dokładnie dopytać je o ich punkt widzenia i przyczyny określonego postrzegania pracownika.

Alternatywną metodą jest przeprowadzenie testów kompetencyjnych, które wskażą predyspozycje zatrudnionej osoby do pracy na danym stanowisku. Testy te mogą ujawnić, że potencjał pracownika byłby dużo bardziej przydatny w innym miejscu firmy albo odwrotnie - że najmocniejszą stroną tej osoby są umiejętności interpersonalne, które najbardziej sprawdzą się właśnie w dziale, w którym pracuje.

Przyczyny problemów

Po właściwym zbadaniu kompetencji będziemy wiedzieć, w jakim stopniu niezadowolenie klientów dotyczy całego działu, a w jakim poszczególnych osób, a także co jest dokładnie przyczyną tych skarg. Dowiemy się również, czy brak dobrych kontaktów występuje tylko pomiędzy pracownikami tego pionu organizacyjnego a klientami, czy dotyczy również innych relacji w spółce. Konieczna będzie zatem rozmowa z tymi osobami, aby dowiedzieć się, jaki jest ich zdaniem powód tych nieporozumień.

Analiza uzyskanych informacji może przykładowo wskazać, że źródłem problemu jest istotnie niski poziom umiejętności interpersonalnych pracowników bądź też zostały popełnione błędy w zarządzaniu. Nader uciążliwe są procedury obsługi klientów, zaś pracownicy są obciążeni zbyt wieloma zadaniami - w konsekwencji są przemęczeni, a w ich poczynania wkrada się nerwowość. W takiej sytuacji należałoby przeprowadzić audyt organizacyjny.

Program naprawczy

Dobra, adekwatna diagnoza problemu to już połowa sukcesu. Do pełni szczęścia powinno się jeszcze opracować właściwy plan szkoleń ewentualnie coachingu dla pracowników. Trzeba rozważyć, czy lepsze będą zajęcia w grupie, czy indywidualne treningi. Należy również podjąć decyzję, kto przeprowadzi szkolenia - trenerzy wewnętrzni czy specjaliści z zewnątrz firmy, co może (ale nie musi) dać pracownikom większe poczucie swobody i bezpieczeństwa.

Może być również i tak, że część pracowników - mimo starań - nie będzie w stanie znacząco poprawić swoich umiejętności interpersonalnych, z uwagi na posiadany temperament lub cechy osobowości. W takim przypadku warto byłoby określić, na jakim stanowisku przynieśliby firmie najwięcej korzyści, wykorzystując do diagnozy wspomniane testy kompetencyjne.

Romuald Korach
Autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego i predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.
Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

REKLAMA

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA