REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak doskonalić kompetencje społeczne pracowników

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEM Jestem menedżerem w dziale firmy usługowej, gdzie bardzo ważne są kompetencje społeczne. Często jednak słyszę od klientów wewnętrznych i zewnętrznych, że są niezadowoleni z kontaktów z moimi podwładnymi. Jak mogę szybko podnieść poziom umiejętności moich pracowników, aby w ich bezpośrednich relacjach z odbiorcami usług nie dochodziło do nieporozumień i napięć?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Najpierw należałoby dokładnie zbadać, w czym tkwi problem. Co nie podoba się klientom i dlaczego? Czy skargi dotyczą pracy całego działu, czy pojedynczych osób? Dobrze byłoby przeanalizować, czy rzeczywiście poziom umiejętności interpersonalnych pracowników jest zbyt niski, a może z określonych powodów nie mogą się nimi wykazać w praktyce? Jak oceniają tych pracowników pozostałe osoby z firmy?

Po takiej dokładnej diagnozie możliwe będzie wdrożenie programu naprawczego w postaci odpowiednich szkoleń, coachingu lub zmian organizacyjnych.

Ocena 360 stopni lub testy

Najlepszą metodą określenia poziomu umiejętności interpersonalnych będzie w tym przypadku ocena 360 stopni. Daje ona pełny obraz ocenianego pracownika pod względem wybranych kompetencji. Uzyskujemy opinie wszystkich osób z firmy i jej otoczenia, które kontaktują się z ocenianą osobą, w tym także od zwierzchników i podwładnych oraz od niej samej. Otrzymane wyniki są następnie analizowane z użyciem metody statystycznej. Jej minusem jest duża pracochłonność.

Trzeba też umieć prowadzić badania ilościowe, inaczej mogą pojawić się błędy i przekłamania wynikające ze źle skonstruowanych kwestionariuszy lub niewłaściwie zorganizowanej ankiety. Z tego względu sam wynik liczbowy takich badań nie zawsze musi być miarodajny. Czasami ważniejsze są indywidualne rozmowy z osobami oceniającymi, aby móc dokładnie dopytać je o ich punkt widzenia i przyczyny określonego postrzegania pracownika.

Alternatywną metodą jest przeprowadzenie testów kompetencyjnych, które wskażą predyspozycje zatrudnionej osoby do pracy na danym stanowisku. Testy te mogą ujawnić, że potencjał pracownika byłby dużo bardziej przydatny w innym miejscu firmy albo odwrotnie - że najmocniejszą stroną tej osoby są umiejętności interpersonalne, które najbardziej sprawdzą się właśnie w dziale, w którym pracuje.

Przyczyny problemów

Po właściwym zbadaniu kompetencji będziemy wiedzieć, w jakim stopniu niezadowolenie klientów dotyczy całego działu, a w jakim poszczególnych osób, a także co jest dokładnie przyczyną tych skarg. Dowiemy się również, czy brak dobrych kontaktów występuje tylko pomiędzy pracownikami tego pionu organizacyjnego a klientami, czy dotyczy również innych relacji w spółce. Konieczna będzie zatem rozmowa z tymi osobami, aby dowiedzieć się, jaki jest ich zdaniem powód tych nieporozumień.

Analiza uzyskanych informacji może przykładowo wskazać, że źródłem problemu jest istotnie niski poziom umiejętności interpersonalnych pracowników bądź też zostały popełnione błędy w zarządzaniu. Nader uciążliwe są procedury obsługi klientów, zaś pracownicy są obciążeni zbyt wieloma zadaniami - w konsekwencji są przemęczeni, a w ich poczynania wkrada się nerwowość. W takiej sytuacji należałoby przeprowadzić audyt organizacyjny.

Program naprawczy

Dobra, adekwatna diagnoza problemu to już połowa sukcesu. Do pełni szczęścia powinno się jeszcze opracować właściwy plan szkoleń ewentualnie coachingu dla pracowników. Trzeba rozważyć, czy lepsze będą zajęcia w grupie, czy indywidualne treningi. Należy również podjąć decyzję, kto przeprowadzi szkolenia - trenerzy wewnętrzni czy specjaliści z zewnątrz firmy, co może (ale nie musi) dać pracownikom większe poczucie swobody i bezpieczeństwa.

Może być również i tak, że część pracowników - mimo starań - nie będzie w stanie znacząco poprawić swoich umiejętności interpersonalnych, z uwagi na posiadany temperament lub cechy osobowości. W takim przypadku warto byłoby określić, na jakim stanowisku przynieśliby firmie najwięcej korzyści, wykorzystując do diagnozy wspomniane testy kompetencyjne.

Romuald Korach
Autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego i predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.
Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

9 wyższych świadczeń dla pracownika od stycznia 2026 r. To trzeba wiedzieć

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

REKLAMA

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA