REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekaz bez zakłóceń

Mohamed Kenawy

REKLAMA

Ostatnie 15 lat uznawane jest przez wielu ekspertów za czas rewolucji w komunikacji wewnętrznej. W tym czasie komunikacja przeszła w wielu organizacjach długą drogę, od scentralizowanego i kontrolowanego przekazu informacji z góry na dół do rzeczywistości wielokierunkowej wymiany informacji za pomocą wielu kanałów i narzędzi komunikacji. Zmianom uległy również oczekiwania w stosunku do działów i osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, które z dawnych redaktorów firmowej gazetki stać się mieli menedżerami strategicznie zarządzającymi procesami komunikacji.

Badanie stanu komunikacji wewnętrznej

Autopromocja

Ostatnie 15 lat uznawane jest przez wielu ekspertów za czas rewolucji w komunikacji wewnętrznej. W tym czasie komunikacja przeszła w wielu organizacjach długą drogę, od scentralizowanego i kontrolowanego przekazu informacji z góry na dół do rzeczywistości wielokierunkowej wymiany informacji za pomocą wielu kanałów i narzędzi komunikacji. Zmianom uległy również oczekiwania w stosunku do działów i osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, które z dawnych redaktorów firmowej gazetki stać się mieli menedżerami strategicznie zarządzającymi procesami komunikacji.

Zmiany te dotyczą również Polski, chociaż wciąż obok firm, w których funkcjonują całe departamenty ds. komunikacji wewnętrznej, istnieją organizacje, w których komunikacja nie jest ujęta w żadne formalne ramy.

RR Communication Consulting zrealizowało badanie, które miało na celu poznanie stanu komunikacji wewnętrznej w polskich firmach oraz uchwycenie najważniejszych trendów i wyzwań w tym obszarze. W badaniu udział wzięło 159 osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną w firmach działających w Polsce.

Pozytywne wizje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie osób biorących udział w badaniu perspektywy dla komunikacji wewnętrznej w następnym roku wyglądają bardzo optymistycznie (zobacz wykres 1). Znaczna większość respondentów (aż 80 proc.) przewiduje wzrost znaczenia komunikacji w swojej firmie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Tylko według co piątego respondenta znaczenie komunikacji wewnętrznej pozostanie na tym samym poziomie. Respondenci z tej drugiej grupy bardzo często zwracali również uwagę na fakt, iż brak wzrostu znaczenia i utrzymania komunikacji na dotychczasowym poziomie wynika z powodu już wysokiego zaangażowania firmy w komunikację z pracownikami. O dużym optymizmie polskich specjalistów odpowiadających za komunikację świadczy również fakt, że nikt z nich nie zakłada zmniejszenia ważności komunikacji wewnętrznej.

Większość badanych firm przewiduje wzrost inwestycji w tym obszarze, a co czwarta - wzrost liczby etatów w zespołach odpowiadających za komunikację wewnętrzną. Prawie nikt nie zakłada pogorszenia sytuacji w którymkolwiek z tych trzech obszarów. Optymistyczna ocena perspektyw wzrasta wraz z wielkością firmy, jest także nieznacznie większa w przypadku firm krajowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po amerykańsku lub europejsku

Ciekawe wnioski wynikają z analizy pytania o umiejscowienie organizacyjne komunikacji wewnętrznej. Wyniki wskazują na brak jednolitego wzorca organizacyjnego dla komunikacji wewnętrznej w polskich firmach. Najwięcej respondentów (23 proc.) wskazywało na szefa działu Human Resources jako tego, do którego raportuje specjalista bądź zespół odpowiedzialny za komunikację wewnętrzną. Znacznie częściej dotyczy to polskich oddziałów międzynarodowych korporacji. Duża liczba firm, w których komunikacja wewnętrzna funkcjonalnie podlega pionowi zarządzania personelem, wskazuje na bardziej europejskie niż amerykańskie podejście (w Stanach Zjednoczonych komunikacja wewnętrzna najczęściej jest w strukturach PR).

W 19 proc. osobą nadzorującą był prezes zarządu, a w 7 proc. przypadków inny członek zarządu. Pozostałymi nadrzędnymi stanowiskami dla specjalistów odpowiedzialnych za komunikację był szef działu Public Relations (14 proc.), szef działu Marketingu (9 proc.) oraz szef działu Komunikacji Korporacyjnej (6 proc.).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiana komunikowana

Polskie firmy stoją przed bardzo zróżnicowanymi wyzwaniami w obszarze komunikacji wewnętrznej (zobacz wykres 2). Zależne są one w dużej mierze od wielkości firmy oraz struktury kapitału. Największa liczba firm kładzie nacisk na ogólne zwiększenie efektywności komunikacji wewnętrznej. Respondenci zwracali uwagę w tym kontekście na konieczność realizacji takich działań, jak „dotarcie do jak największej liczby pracowników” czy „radzenie sobie z nadmiarem komunikacji”. Dla wielu firm wyzwaniem jest również „odpowiednie dopasowanie komunikatów do określonych grup docelowych mających różne potrzeby informacyjne”.

Firmy powoli zaczynają sobie zdawać sprawę z istotnej roli komunikacji wewnętrznej we wspieraniu nadchodzących zmian, dlatego też dla 20 proc. ankietowanych to właśnie komunikacja w zmianach jest jednym z największych wyzwań. Dla tych firm efektywna komunikacja z pracownikami to warunek konieczny w przypadku np. „zmian organizacyjnych wynikających z integracji z inną firmą” bądź „zmian strukturalnych lub wynikających z wprowadzenia nowego zbioru wartości firmowych”.

Respondenci biorący udział w badaniu bardzo często zwracali też uwagę na brak odpowiednich umiejętności komunikacyjnych kadry kierowniczej. Według nich w bardzo małym stopniu przykłada wagę do potrzeb komunikacyjnych swoich podwładnych oraz jakości przekazywanych komunikatów. Na wyzwanie związane z doskonaleniem umiejętności komunikacyjnych kierowników wskazywało 15 proc. badanych, zwracając uwagę m.in. na: „brak zaangażowania kadry kierowniczej w otwartą komunikację z pracownikami” czy „uświadomienie kierownictwu wagi komunikacji wewnętrznej - doprowadzenie to tego, aby nie komunikowali oni wyłącznie informacji operacyjnych, ale zwłaszcza informacje na temat strategii, misji firmy, wyjaśniali przyczyny podejmowanych decyzji itp.”. Na brak takich umiejętności wskazywały głównie osoby reprezentujące oddziały międzynarodowych korporacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oporni i zapracowani

Autopromocja

Okazuje się, że dla co czwartej firmy czynnikiem, który w największym stopniu ogranicza efektywną komunikację wewnętrzną, jest zbyt złożona struktura firmy, czyli m.in.: „zbyt duża liczba szczebli organizacyjnych” czy „zbyt duża liczba oddziałów rozsianych po całej Polsce”. Respondenci zwracali uwagę na utrudnienia związane z komunikacją z najniższymi szczeblami oraz komunikacją pomiędzy centralą a terenem.

Kolejnym wymienianym czynnikiem jest podejście pracowników do komunikacji wewnętrznej. Co czwarty respondent uważa, że opór pracowników znacząco wpływa na nieefektywny przepływ informacji, a 16 proc. badanych twierdzi, że problem ten tkwi przede wszystkim w podejściu i umiejętnościach komunikacyjnych kadry kierowniczej. Wielokrotnie pojawiały się również wypowiedzi wskazujące na brak przekazywania przez pracowników informacji zwrotnych swoim przełożonym.

Co ciekawe, dla największych firm (powyżej 5 tys. pracowników) większym problemem niż skomplikowane struktury organizacyjne jest nastawienie pracowników do komunikacji. Natomiast w najmniejszych firmach (do 200 pracowników) znaczącą trudnością dla osób odpowiedzialnych za komunikację jest zbyt wiele obowiązków.

Słowo pisane kontra technologia

W obecnych czasach osoby odpowiadające za komunikację z pracownikami mają do wyboru zróżnicowane narzędzia komunikacji wewnętrznej. Wśród trzech najważniejszych wymieniane były spotkania bezpośrednie, e-mail, intranet oraz wydawnictwo wewnętrzne. Analizując otrzymane wyniki, można zauważyć, że znaczenie poszczególnych narzędzi zmienia się wraz z liczbą pracowników. Komunikacja bezpośrednia jest najważniejsza przede wszystkim w najmniejszych firmach o wielkości do 200 pracowników (86 proc.). Drukowane wydawnictwo wewnętrzne jest najistotniejsze dla największych firm (84 proc.), gdzie biuletyn jest najefektywniejszym sposobem dotarcia do licznych odbiorców.

Coraz większy wpływ nowych technologii na komunikację wewnętrzną w badanych firmach odzwierciedla wysoka pozycja narzędzi elektronicznych, takich jak intranet (64 proc.), którego znaczenie rośnie wraz z wielkością firmy. Wyniki badania wskazały kolejną interesującą zależność. Firmy krajowe znacznie mniej cenią sobie elektroniczny newsletter (7 proc.), podczas gdy krajowe oddziały firm międzynarodowych wskazywały to narzędzie ponad dwa razy częściej (16 proc.).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Cenna inwestycja

W ocenie respondentów znaczenie komunikacji w badanych firmach w dalszym ciągu będzie rosło. Na tak optymistyczne postrzeganie perspektyw ma zapewne wpływ nie tylko wzrost gospodarczy, ale w dużej mierze rosnąca świadomość osób zarządzających dotycząca kluczowej roli komunikacji wewnętrznej. Zmiany na rynku pracy powodują wzrost oczekiwań pracowników co do jakości miejsca pracy, a co za tym idzie - co do jakości komunikacji wewnętrznej. Dobrzy pracownicy nie będą chcieli pracować w firmach ze złą komunikacją. Wielu zarządzających już się o tym przekonało i dlatego wie, że inwestowanie w poprawę jakości komunikacji wewnętrznej to inwestowanie w poprawę efektywności lepiej doinformowanych pracowników.

Większe znaczenie komunikacji oznacza nowe projekty oraz więcej działań w tym obszarze, dlatego w wielu firmach oznacza to konieczność zwiększenia zatrudnienia w zespołach zajmujących się komunikacją wewnętrzną. Osoby te zasilą najczęściej działy personalne. Struktury te, podobnie jak na zachodzie Europy, już nie tylko odpowiadają za rekrutację oraz rozwój pracowników, ale również za budowanie marki wewnątrz organizacji, której nieodzownym elementem jest sprawna komunikacja z własnymi pracownikami.

Badanie „Stan komunikacji wewnętrznej 2007” przeprowadzono w okresie od września do listopada 2007 r. Jako metodę badawczą zastosowano zestandaryzowany wywiad kwestionariuszowy przeprowadzany drogą telefoniczną. W badaniu udział wzięło 159 osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną w firmach działających w Polsce.

Respondenci

• Liczba respondentów ze względu na własność firmy:

- firmy krajowe - 68

- oddziały międzynarodowych korporacji - 91

• Liczba respondentów ze względu na wielkość zatrudnienia

- do 200 - 29

- od 201 do 1000 - 51

- od 1001 do 5000 - 54

- powyżej 5001 - 25

Kamil Borowiak

Mohamed Kenawy

Autorzy są konsultantami w firmie doradczej RR Communication Consulting specjalizującej się w strategicznym zarządzaniu komunikacją wewnętrzną oraz w budowaniu zaangażowania pracowników.

Kontakt:

kamil.borowiak@rrcc.pl

mohamed.kenawy@rrcc.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składki ZUS przedsiębiorcy 2024. Duży ZUS i mały ZUS

    Składki ZUS przedsiębiorcy w 2024 roku. W związku z zapowiadanym wzrostem przeciętnego wynagrodzenia o 12,8 proc., zwiększą się również składki płacone przez przedsiębiorców. Duży ZUS w 2024 roku wzrośnie o ponad 180 zł, a mały ZUS o blisko 70 zł miesięcznie.

    Wynagrodzenia nauczycieli 2024. Co najmniej 30 proc. podwyżki, nie mniej niż 1500 zł. ZNP czeka na realizację obietnic wyborczych

    Od nowego rządu wyłonionego przez większość sejmową oczekujemy w 2024 roku jak najszybszego przystąpienia do realizacji deklaracji z kampanii wyborczej - powiedział prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz. Wskazał na zapowiedzianą 30 proc. podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli.

    Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024

    Ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy to świadczenie należne pracownikowi w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu wypoczynkowego w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jak należy liczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024 r.? Wyjaśniamy.

    Bezrobocie. Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w listopadzie 5 proc. Bez pracy było prawie 775 tys. osób

    Stopa bezrobocia rejestrowanego w końcu listopada 2023 r. wyniosła 5 proc. Takie wstępne szacunki podało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Wskaźnik ten utrzymuje się na tym samym poziomie od lipca 2023 r.

    REKLAMA

    Jestem w ciąży a kończy mi się umowa o pracę

    Co jeśli kończy mi się umowa o pracę, a jestem w ciąży? Czy pracodawca może zwolnić pracownicę w ciąży? Kiedy przedłuża się umowę o pracę na czas określony?

    Premia świąteczna: nie jest tak różowo, jak pokazują badania? Czytelnicy dzielą się swoimi historiami. "Wstyd i hańba"

    Informacja o tym, że – jak wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad - 30 proc. firm planuje wypłacić ponad 500 zł świątecznej premii pracownikom wywołała falę komentarzy. To jak to jest właściwie z tymi premiami świątecznymi?

    Jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy: 1269 zł netto za każdy procent uszczerbku na zdrowiu

    Jeśli jesteś zgłoszony do ubezpieczenia wypadkowego w ZUS, to możesz ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy lub uszczerbek na zdrowiu z powodu choroby zawodowej. Sprawdź, jakie obowiązują stawki. 

    Automatyzacja działu kadr: Jak Sztuczna Inteligencja usprawnia stosowanie prawa pracy

    Współczesny rynek pracy wymusza na przedsiębiorstwach dynamiczne dostosowywanie się do zmian prawnych. W tym kontekście, coraz częściej firmy sięgają po zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, aby zoptymalizować procesy związane z zarządzaniem personelem. 

    REKLAMA

    ChatGPT jako narzędzie do tworzenia umów. Czy to dobry pomysł?

    W dzisiejszym cyfrowym świecie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji zdobywają coraz większą popularność, także w obszarze prawa i biznesu. Jednym z takich narzędzi jest ChatGPT, model językowy stworzony przez OpenAI. Czy jednak używanie go do tworzenia umów to rzeczywiście dobry pomysł? 

    KRUS wypłaci wszystkie emerytury i renty rolnicze przed Świętami Bożego Narodzenia

    Jak informuje Biuro Komunikacji i Współpracy Międzynarodowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego dzień 25 grudnia jest dniem wolnym od pracy, więc KRUS przekaże wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych znacznie wcześniej, tj. tak, aby dotarły one do świadczeniobiorców jeszcze przed świętami. 

    REKLAMA