REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywać pracownikom przykre dla nich wiadomości

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEM Jestem menedżerem w dużej firmie, w której - z uwagi na mniejszą liczbę zamówień od stałych klientów - trzeba było ograniczyć produkcję niektórych wyrobów. W związku z tym część pracowników została zwolniona, ale jeszcze wiele osób będzie musiało odejść z przedsiębiorstwa lub przejść na gorsze, mniej płatne stanowiska. Atmosfera w pracy jest bardzo nieprzyjemna, co rusz dochodzi do konfliktów. W jaki sposób mam komunikować ludziom przykre dla nich wiadomości?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA
Pracownicy nie lubią litowania się nad nimi ani owijania ważnych spraw w bawełnę. Negatywna informacja powinna być jednak przekazywana z poszanowaniem ich godności. Dlatego trzeba stworzyć do tego przekazu odpowiednie warunki, a także przygotować się mentalnie do takiego spotkania. W trakcie rozmowy pracownik powinien poznać przyczyny zwolnienia lub degradacji; obowiązkiem przełożonego jest też ochrona dobrego imienia firmy.

Pracownik nie powinien dowiadywać się o bardzo trudnych dla siebie sprawach na korytarzu lub w przypadkowy sposób. Najlepiej jest zaprosić go do siebie na rozmowę najszybciej, jak to jest możliwe - żeby nie musiał zamartwiać się przewidywaniami na temat tego, co go czeka.

Kiedy już pracownik wejdzie do pokoju przełożonego, należy wskazać mu miejsce siedzące i samemu usiąść naprzeciwko. Dobrze jest, kiedy w takich sytuacjach siedzenia obu uczestników dialogu znajdują się na tej samej wysokości. Przełożony nie powinien chować się za wielkim biurkiem lub monitorem komputera. Zasadą powinno być utrzymywanie kontaktu wzrokowego z podwładnym. Czas rozmowy musi być z góry ustalony i odpowiednio długi, aby pracownik mógł otrzymać odpowiedzi na wszystkie dręczące go pytania.

Bez emocji, z dystansem

Przekazywanie przykrych informacji jest nieprzyjemne dla większości ludzi, szczególnie wtedy, gdy muszą to robić wielokrotnie w krótkich przedziałach czasu. Należy więc podejść do tego jak do niemiłego, ale nieuniknionego zadania, które trzeba wykonać. Emocje nie pomogą tu nikomu - trzeba zachować dystans i profesjonalizm, co nie oznacza oczywiście bezduszności lub braku współczucia, choć nie należy go okazywać w przesadny sposób. Profesjonalizm oznacza zaś w takiej sytuacji przede wszystkim szacunek i rzeczowość.

W przypadku zwolnień i degradacji z przyczyn nieleżących po stronie pracownika jest to o tyle prostsze zadanie, że podwładny będzie obarczał winą za ten stan rzeczy pracodawcę. Nie zostaną więc poruszone kwestie dyscyplinarne, ale istotne będzie wytłumaczenie rozmówcy wpływu uwarunkowań rynkowych na stan zatrudnienia w firmie.

Klarownie i konkretnie

Niezależnie od naszej argumentacji zwalniani lub degradowani pracownicy i tak będą zadawać pytania w rodzaju: Dlaczego właśnie ja? Dlatego do takiej rozmowy trzeba się dobrze przygotować, sporządzając precyzyjny plan jej przebiegu. Należy dokładnie zapoznać się z przebiegiem pracy podwładnych, ich ocenami okresowymi i osiągnięciami. Powinno się też sprawdzić, czy i jaki program outplacementowy jest przygotowywany dla zwalnianych pracowników, jak można zrekompensować członkom załogi stanowiskowe degradacje. Warto spróbować przewidzieć pytania pracowników i sposoby ich argumentacji.

Pracownik ma prawo wiedzieć, dlaczego jest zwalniany lub przenoszony na niższe stanowisko w hierarchii organizacyjnej. Oczywiście, może domyślać się takich zmian na podstawie rozmów z kolegami bądź dowiedzieć się o nich z korporacyjnych środków przekazu. Powinien jednak konkretnie usłyszeć od swojego przełożonego, jakie kryteria uwzględniało kierownictwo przedsiębiorstwa przy wyborze osób, których te zmiany dotknęły. Czy brano pod uwagę ich osiągnięcia indywidualne i staż pracy, a może - z powodu trudności ekonomicznych - konieczna była likwidacja jednostek organizacyjnych i całych działów.

Romuald Korach
autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego i predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.
Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA