REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywać pracownikom przykre dla nich wiadomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEM Jestem menedżerem w dużej firmie, w której - z uwagi na mniejszą liczbę zamówień od stałych klientów - trzeba było ograniczyć produkcję niektórych wyrobów. W związku z tym część pracowników została zwolniona, ale jeszcze wiele osób będzie musiało odejść z przedsiębiorstwa lub przejść na gorsze, mniej płatne stanowiska. Atmosfera w pracy jest bardzo nieprzyjemna, co rusz dochodzi do konfliktów. W jaki sposób mam komunikować ludziom przykre dla nich wiadomości?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA
Pracownicy nie lubią litowania się nad nimi ani owijania ważnych spraw w bawełnę. Negatywna informacja powinna być jednak przekazywana z poszanowaniem ich godności. Dlatego trzeba stworzyć do tego przekazu odpowiednie warunki, a także przygotować się mentalnie do takiego spotkania. W trakcie rozmowy pracownik powinien poznać przyczyny zwolnienia lub degradacji; obowiązkiem przełożonego jest też ochrona dobrego imienia firmy.

Pracownik nie powinien dowiadywać się o bardzo trudnych dla siebie sprawach na korytarzu lub w przypadkowy sposób. Najlepiej jest zaprosić go do siebie na rozmowę najszybciej, jak to jest możliwe - żeby nie musiał zamartwiać się przewidywaniami na temat tego, co go czeka.

Kiedy już pracownik wejdzie do pokoju przełożonego, należy wskazać mu miejsce siedzące i samemu usiąść naprzeciwko. Dobrze jest, kiedy w takich sytuacjach siedzenia obu uczestników dialogu znajdują się na tej samej wysokości. Przełożony nie powinien chować się za wielkim biurkiem lub monitorem komputera. Zasadą powinno być utrzymywanie kontaktu wzrokowego z podwładnym. Czas rozmowy musi być z góry ustalony i odpowiednio długi, aby pracownik mógł otrzymać odpowiedzi na wszystkie dręczące go pytania.

Bez emocji, z dystansem

Przekazywanie przykrych informacji jest nieprzyjemne dla większości ludzi, szczególnie wtedy, gdy muszą to robić wielokrotnie w krótkich przedziałach czasu. Należy więc podejść do tego jak do niemiłego, ale nieuniknionego zadania, które trzeba wykonać. Emocje nie pomogą tu nikomu - trzeba zachować dystans i profesjonalizm, co nie oznacza oczywiście bezduszności lub braku współczucia, choć nie należy go okazywać w przesadny sposób. Profesjonalizm oznacza zaś w takiej sytuacji przede wszystkim szacunek i rzeczowość.

W przypadku zwolnień i degradacji z przyczyn nieleżących po stronie pracownika jest to o tyle prostsze zadanie, że podwładny będzie obarczał winą za ten stan rzeczy pracodawcę. Nie zostaną więc poruszone kwestie dyscyplinarne, ale istotne będzie wytłumaczenie rozmówcy wpływu uwarunkowań rynkowych na stan zatrudnienia w firmie.

Klarownie i konkretnie

Niezależnie od naszej argumentacji zwalniani lub degradowani pracownicy i tak będą zadawać pytania w rodzaju: Dlaczego właśnie ja? Dlatego do takiej rozmowy trzeba się dobrze przygotować, sporządzając precyzyjny plan jej przebiegu. Należy dokładnie zapoznać się z przebiegiem pracy podwładnych, ich ocenami okresowymi i osiągnięciami. Powinno się też sprawdzić, czy i jaki program outplacementowy jest przygotowywany dla zwalnianych pracowników, jak można zrekompensować członkom załogi stanowiskowe degradacje. Warto spróbować przewidzieć pytania pracowników i sposoby ich argumentacji.

Pracownik ma prawo wiedzieć, dlaczego jest zwalniany lub przenoszony na niższe stanowisko w hierarchii organizacyjnej. Oczywiście, może domyślać się takich zmian na podstawie rozmów z kolegami bądź dowiedzieć się o nich z korporacyjnych środków przekazu. Powinien jednak konkretnie usłyszeć od swojego przełożonego, jakie kryteria uwzględniało kierownictwo przedsiębiorstwa przy wyborze osób, których te zmiany dotknęły. Czy brano pod uwagę ich osiągnięcia indywidualne i staż pracy, a może - z powodu trudności ekonomicznych - konieczna była likwidacja jednostek organizacyjnych i całych działów.

Romuald Korach
autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego i predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.
Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA