REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie się komunikować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Raba

REKLAMA

PROBLEM Dostałem niedawno awans na stanowisko menedżerskie w mojej firmie. Okazało się jednak, że nowe zadania nie są takie proste i łatwe, jak wydawało mi się na początku. Jednak największy kłopot mam z przekazywaniem poleceń moim podwładnym, z którymi przecież do niedawna mieliśmy równorzędne stanowiska. W jaki sposób mogę poprawić komunikację z nimi?
ODPOWIEDŹ

We współczesnym środowisku biznesowym, przy coraz ambitniejszych celach do osiągnięcia oraz przy coraz większej liczbie informacji, z którymi mamy do czynienia, jedną z ważniejszych zdolności, jaką powinien posługiwać się współczesny menedżer, jest umiejętność efektywnej komunikacji interpersonalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Komunikacja, w dużym uproszczeniu, zakłada przekazywanie i rozumienie przekazywanych treści. Ale praca menedżera zarządzającego całością jakiegoś przedsięwzięcia (lub jego częścią) polega również na kreowaniu zaangażowania zespołu, przekazywaniu celów i zadań do realizacji, delegowaniu pewnych czynności, radzeniu sobie z sytuacją konfliktową lub kryzysową, organizowaniu pracy zespołu, motywowaniu i wspieraniu swoich ludzi, modelowaniu postaw i wartości, a czasem na przekazywaniu mało popularnych lub wręcz złych wiadomości. W takich sytuacjach samo przekazanie treści i zrozumienie sensu przekazu nie wystarczą. Niezwykle ważna jest wtedy forma i sposób komunikowania się z poszczególnymi osobami lub całym zespołem.

Pracujesz zespołowo

Menedżerowie niewiele rzeczy są w stanie robić samodzielnie, a efektywość ich pracy często mierzona jest wynikami, jakie uzyskują ich zespoły. Efekty z kolei zależą od umiejętności zarządzania relacjami przez lidera zespołu. Trudność polega na tym, że menedżer odgrywa jednocześnie co najmniej trzy role w danej organizacji - podwładnego, lidera zespołu i partnera.

Menedżer bardzo często musi w sposób płynny, szybki i efektywny przechodzić z jednej roli do innej, by znaleźć wsparcie potrzebne do realizacji swoich celów, budować współpracę i uzyskiwać akceptację. Aby skutecznie realizować te zadania, powinien mieć świadomość własnego stylu osobowości i funkcjonawania, a co za tym idzie - sposobu komunikowania się z otoczeniem. Musi umieć zdiagnozować style funkcjonowania i komunikowania się osób ze swojego środowiska biznesowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poznać innych przez siebie

Pierwszy krok na drodze podnoszenia własnych zdolności komunikowania się z innymi to poznanie samego siebie. Należy zadać sobie pytania o to, co jest dla nas ważne w procesie komunikowania się z innymi, co poprawia tę komunikację, a co psuje, jakie są nasze mocne strony w komunikowaniu się z innymi i co może innym przeszkadzać w komunikowaniu się z nami. Następnie te same pytania należy zadać osobom ze swojego otoczenia biznesowego: przełożonym, członkom zespołu czy osobom, z którymi się współpracuje.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie efektywnych strategii komunikacyjnych w stosunku do każdej z tych osób, a następnie testowanie ich, modyfikowanie i ulepszanie.

Aby łatwiej zrozumieć innych oraz tworzyć skuteczne strategie komunikacji ze swoim otoczeniem, warto poznać naturalne style socjalne, czyli nasze preferencje w sposobie wyrażania siebie na zewnątrz, przyjmowania informacji z zewnątrz oraz podejmowania decyzji.

REKLAMA

Jedną z ważniejszych grup preferencji jest sposób wyrażania samego siebie na zewnątrz, czyli czy dominują u nas zachowania ekstrawertywne czy introwertywne. Osoby z dominującymi zachowaniami ekstrawertywnymi są bardziej aktywne, a w związku z tym łatwiej i swobodniej nawiązują znajomości i relacje. Jednak ze względu na swoją nadawczość mogą nie być dobrymi słuchaczami. Antagonistycznym typem zachowań będą zachowania introwertywne. Osoby z dominującą preferencją tego typu są raczej odbiorcami niż nadawcami, a w związku z tym są dużo lepszymi słuchaczami. Są natomiast dużo bardziej ostrożne, ciche i spokojne oraz skupione na wewnętrznych przemyśleniach, a ich gestykulacja czy mimika twarzy są bardziej ograniczone. Mówią też zwykle wolniej i ciszej niż osoby z preferowanymi zachowaniami ekstrawertywnymi. Natomiast jeśli już coś powiedzą, jest to bardzo przemyślane - w odróżnieniu od osób z reakcjami ekstrawertywnymi, które często najpierw coś powiedzą, a potem będą się nad tym zastanawiać. Oczywiście, im bardziej skrajne postawy, tym wyraźniejsze zachowania i reakcje. Wtedy też znacznie łatwiej jest je zdiagnozować, zarówno u siebie, jak i u osób ze swojego otoczenia.

Niezależnie od treści wypowiedzi poważną barierą w komunikacji mogą być właśnie tego typu skrajne zachowania. Niektórym osobom może przeszkadzać zbyt wyraźny ekstrawertyzm i związana z nim nadawczość, głośność i szybkość. Inni z kolei mogą nie rozmumieć, dlaczego ktoś potrzebuje aż tyle czasu, żeby przemyśleć dany temat i powiedzieć to, co ma do powiedzenia.

Inna grupa bardzo ważnych preferencji, które wpływają na sposób funkcjonowania i komunikowania się z innymi, jest związana ze sposobem, w jaki podejmowane są decyzje - po logicznej analizie czy też powodowane subiektywnymi emocjami. Osoby z pierwszej grupy są bardziej formalne, dokładne i obiektywne. Przemawiają do nich logiczne argumenty, dane liczbowe i chłodna kalkulacja. Nie są w stanie zrozumieć osób z drugiej grupy, które często kierują się przy podejmowaniu decyzji uczuciami i relacjami z innymi osobami. Natomiast osoby z dominującą drugą grupą preferencji są bardziej troskliwe i nie traktują innych osób w sposób przedmiotowy.

Kombinacje zachowań

Jednak u większości osób rzadko zdarzają się typowe, czyste preferencje zachowań czy komunikacji, raczej możemy zaobserwować kombinacje tych preferencji:

ekstrawertywnych nastawionych na logiczną analizę (wskazówki polepszające komunikację: przechodź od razu do sedna sprawy, mów szybko, jasno i konkretnie koncentrując się na celach i zadaniach, nie narzucaj rozwiązań);

ekstrawertywnych nastawionych na subiektywne emocje (wskazówki polepszające komunikację: bądź otwarty, spontaniczny i przyjacielski, nie zanudzaj detalami i szczegółami, przedstawiaj tylko ogólny, ale za to atrakcyjny obraz);

REKLAMA

introwertywnych nastawionych na subiektywne emocje (wskazówki polepszające komunikację: bądź cierpliwy i pomocny, proś o radę i opinię, nie ponaglaj i nie naciskaj na natychmiastowe rozwiązania, daj czas na podjęcie decyzji, wskazuj na korzyści dla innych);

introwertywnych nastawionych na logiczną analizę (wskazówki polepszające komunikację: przekazuj dużą ilość informacji i szczegółów, nie ubarwiaj, wszystko wyjaśniaj, daj czas na rozważenie plusów i minusów).

Umiejętność efektywnej komunikacji interpersonalnej wymaga określenia własnych preferencji zachowań i sposobu funkcjonowania oraz komunikowania się z innymi, zdiagnozowanie otoczenia, stworzenie skutecznych strategii komunikacyjnych ze swoimi przełożonymi, członkami zespołu i partnerami w biznesie.

Artur Raba

Autor jest trenerem sprzedaży w firmie Janssen-Cilag Polska Sp. z o.o.

Kontakt: araba@jnjpl.jnj.com

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA