REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przestrzegać dyscypliny u swoich podwładnych

Magdalena Wróbel

REKLAMA

PROBLEMJestem menedżerem w średniej wielkości firmie produkcyjnej. Ostatnio powtarzają się problemy związane z jedną z moich podwładnych. Pozornie są banalne, ale zaczynają negatywnie wpływać na pozostałe osoby w zespole. Nikt nie lubi być wyrywany w wolny dzień z łóżka o siódmej rano, bo koleżanka zaspała na swój dyżur. Myślałem, że rozmowa na temat spóźnienia nie jest konieczna, bo przecież każdy wie, że nie powinno się to zdarzać. Chyba jednak myliłem się w tej kwestii. Jak rozmawiać o takich sprawach z pracownikami, by nie trąciło to banałem?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Wielu menedżerów ma kłopoty z korygowaniem działań członków swoich zespołów. Po pierwsze, tego rodzaju sprawy mają dla nich mniejsze znaczenie, a po drugie często nie mają ochoty na to, by porozmawiać z podwładnymi o ich niewłaściwym stroju, manierach, spóźnianiu do pracy lub nonszalanckich wypowiedziach. Wówczas jednak utrwalają drobne błędy w działaniach swoich ludzi. A wieloletnie zaniedbania trudno naprawić, gdyż stają się nawykiem.

Niezwracanie uwagi na powtarzające się drobne przewinienia podwładnych jest jednoznaczne z cichym przyzwoleniem przełożonego na nieprzestrzegania przez nich firmowego regulaminu. Nie podejmując rozmów na ten temat, sam powodujesz zmniejszenie rangi tego problemu. W zasadzie nie dziwi zatem fakt, że tych spóźnień jest w przedsiębiorstwie coraz więcej.

Pokaż żółtą kartkę


Oczywiście, można zapobiec takiemu nagannemu postępowaniu pracowników. Korygowanie działań jest jednym z wielu celów przekazywania podwładnym informacji zwrotnych. Co jednak ważniejsze, dochodzi do niego właśnie w sytuacji powtarzających się drobnych przewinień lub pojedynczych nadużyć. W obu przypadkach chodzi o to, by nie dopuścić do powtarzalności takich zachowań i uświadomić pracownikowi, że nie będą one tolerowane w firmie. Korygowanie działań jest więc ostrą reprymendą przełożonego, czymś w rodzaju żółtej kartki okazywanej piłkarzowi przez sędziego.

Rozmawiaj o faktach

Prowadząc z pracownikiem rozmowę dyscyplinującą, powinieneś powoływać się tylko na fakty. Nieistotne jest to, co kto powiedział lub od kogoś usłyszał na temat niewłaściwego zachowania tej osoby. Ważne są aktualne wydarzenia w firmie, a nie te sprzed roku. Do skorygowania postępowania pracownika powinno dojść natychmiast po zaistnieniu problemowej sytuacji, inaczej takie spotkanie nie odniesie oczekiwanego skutku.

W tej krótkiej rozmowie nie powinno być ogólnych, moralizatorskich wywodów bądź szczegółowego analizowania sprawy. Ma to bowiem być ze strony menedżera krótki, zrozumiały i spójny komunikat - że dane zachowania i sytuacje nie są w spółce akceptowane i nie podlegają negocjacjom.

Nie strasz

Ważny jest również sam ton wypowiedzi przełożonego w czasie takiego spotkania - poważny i stanowczy. Nie na wiele zdałoby się grożenie pracownikowi różnymi restrykcjami. Powinien on po prostu znać regulamin firmy i kary za jego nieprzestrzeganie.

W trakcie takiej rozmowy powinno się jednak - po przedstawieniu faktów - pozwolić podwładnemu na wyciągnięcie wniosków z jego nagannego zachowania. Kolejnym krokiem jest bowiem omówienie z nim sposobów poprawy i wsparcia z naszej strony.


Magdalena Wróbel
autorka jest trenerem konsultantem w firmie AchieveGlobal.
Kontakt: magdalena.wrobel@achieveglobal.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA