REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak współpracować z szefem-obcokrajowcem

Małgorzata Szafarz

REKLAMA

Praca z szefem-obcokrajowcem przypomina trochę życie w małżeństwie, które popełniło mezalians. Niby obowiązuje zasada obustronnej współpracy, ale i tak wszystko ciągle rozbija się o różnice społeczne i kulturowe.
Jeżeli twoim przełożonym jest obcokrajowiec i chcesz uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i konfliktów, powinnaś go przede wszystkim dobrze poznać. Po pierwsze jako człowieka (każdy ma bowiem inne cechy charakteru), ale również - co ma podstawowe znaczenie w pracy - jako przedstawiciela swojego narodu, rasy, kultury.

 

REKLAMA

Autopromocja

Szefa zawsze się boimy. Wszyscy wiedzą też, że strach ma wielkie oczy, a oswojenie go pozwala nad nim zapanować. Dlatego właśnie, gdy przyjdzie nam pracować pod kierownictwem menedżera z zagranicy, musimy najpierw oswoić się z tą myślą, a potem dowiedzieć się jak najwięcej o jego kraju, zwyczajach, kulturze, organizacji i systemie pracy.

Z pewnością inaczej będzie nam się pracowało z Azjatą, a inaczej z Europejczykiem czy Amerykaninem. Na pewno z każdym z nich można znaleźć wspólny język i nić porozumienia, ale można też popaść w głęboki konflikt.

Najłatwiej z Europejczykiem i Amerykaninem

Nie sposób opisać cech charakterystycznych dla przedstawicieli wszystkich narodów świata, w tym krajów, z którymi Polacy najczęściej współpracują na płaszczyźnie biznesowej. Oczywiście, nietrudno zauważyć, że Polakom najłatwiej porozumieć się z Europejczykami. I co ciekawe - stanowimy doskonały pomost pomiędzy Wschodem i Zachodem. Dobrze dogadujemy się zarówno z Ukraińcami, Litwinami, Rosjanami czy Słowakami, jak i Niemcami, Francuzami, Austriakami, Włochami czy Hiszpanami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie brakuje nam również podstawowej wiedzy na temat obyczajowości i kultury konkretnych i punktualnych Niemców, zaradnych Austriaków, chaotycznych Francuzów, głośnych Hiszpanów czy bezstresowych Włochów. Bez najmniejszych problemów dajemy sobie również radę w kontaktach ze skorumpowanymi nieco Białorusinami i Ukraińcami.

Trochę gorzej wypadamy, gdy przyjdzie nam współpracować z szefem amerykańskim, kanadyjskim, brytyjskim, szwedzkim czy norweskim.

Trudniej z Azjatą

Poważnym wyzwaniem dla wielu osób jest natomiast współpraca z menedżerem pochodzącym z Azji - np. Koreańczykiem, Chińczykiem, Japończykiem. By ją ułatwić, przygotowaliśmy krótki przewodnik po dalekowschodniej etykiecie i obyczajach:

- Azjaci - w myśl konfucjańskiej zasady dążenia do harmonii - zwracają uwagę na pozytywne strony danej sprawy i koncentrują się raczej na wspólnych szansach rozwiązania problemu. Tymczasem my zazwyczaj kierujemy swoją uwagę na niedociągnięcia i braki.

- Wietnamczycy są bardziej otwarci od Koreańczyków, Chińczyków, Japończyków czy Hindusów. Zwłaszcza Chińczycy są bardzo zamknięci.

- Podając jakiś przedmiot, powinniśmy to robić obiema rękami, gdyż jest to oznaka dobrego wychowania i szacunku.

REKLAMA

- Przy powitaniu trzeba lewą ręką chwycić trochę poniżej przegubu swoją wyciągniętą prawą dłoń. Wypada także pamiętać o lekkim ukłonie przy powitaniu (schyleniu całego tułowia, a nie zwykłym skinieniu głową). Będzie to bardzo dobrze widziane.

- Podając coś w trakcie posiłku (filiżanka, dzbanek), drugą ręką należy podtrzymywać naczynie od spodu. Ruchy wykonywane podczas podawania przedmiotów powinny być opanowane i spokojne.

- Podawanie czegokolwiek lewą ręką uważane jest za niegrzeczne. Także wizytówki należy dawać i przyjmować oburącz.

- Azjaci - jeżeli mają wybór - preferują zawsze kuchnię własnego kraju. Jeżeli musimy korzystać z kuchni europejskiej, unikajmy podawania serów żółtych i pleśniowych, których nie znoszą.

- Pamiętajmy, że w przypadku spotkań biznesowych w restauracjach wśród Azjatów panuje zasada, że obietnice i deklaracje składane podczas posiłków można traktować poważnie.

- Pracując z menedżerami z Dalekiego Wschodu warto nauczyć się jeść pałeczkami. To bardzo przydatna umiejętność.

- Przy zajmowaniu miejsca przy stole zawsze obowiązuje zasada hierarchii. Osoba najważniejsza otrzymuje honorowe miejsce.

- Harmonia i dobra atmosfera są bardzo ważne dla społeczeństw konfucjańskich. Jeżeli więc osoba zaproszona do restauracji lub nasz szef zjada posiłek w milczeniu, wypada zrobić to samo.

- Jednym z najbardziej niegrzecznych gestów w kulturze Azji jest wycieranie nosa przy stole. W ogóle nie wypada robić tego publicznie, lecz tylko w odosobnieniu. Osoby z katarem nie powinny więc uczestniczyć w spotkaniach biznesowych z Koreańczykami, Japończykami czy Chińczykami.

- Również podczas pobytu w hotelu trzeba pamiętać o hierarchii. Najwyższy rangą menedżer zajmuje najlepszy pokój, osoby mu podległe - pokoje gorsze na tym samym lub niższym piętrze (w żadnym wypadku na wyższym).

- Jeżeli chodzi np. o Koreańczyków to nie powinni oni nigdy mieszkać na piętrze czwartym, ponieważ czwórka jest w Korei liczbą pechową (w języku koreańskim czwórka - sa - to homofon słowa „śmierć”).

- Warto pamiętać, że negocjacje z Azjatami bywają trudne, m. in. z uwagi na powracanie do zakończonych już punktów rozmów, nagłe zwroty w negocjacjach, nadmierną emocjonalność.

- W przypadku Koreańczyków dobrze jest też uodpornić się i przygotować na tempo codziennej pracy z nimi. Jest to przeważnie bardzo duży pośpiech.

- Dla Koreańczyków wymiana wizytówek jest bardzo ważną czynnością. Treść naszej wizytówki zadecyduje o tym, jak będziemy traktowani. Bez wizytówek nie można uczestniczyć w biznesowym spotkaniu. Bezwzględnie należy mieć je zawsze przy sobie.

- Wymieniając wizytówki należy przyjmować i podawać kartonik oburącz, tekstem skierowanym do przyjmującego. Z treścią otrzymanej wizytówki należy zapoznać się od razu. Nigdy nie należy chować jej do kieszeni czy portfela, tylko położyć ją w widocznym miejscu (np. na stole) tak, aby przez cały czas trwania spotkania pozostawała w zasięgu wzroku. Nie wolno zginać wizytówki ani nic na niej pisać.

- W kontaktach osobistych z Azjatami należy zachować dystans fizyczny. Zbytnia bliskość fizyczna czy np. poklepywanie po ramieniu są akceptowane tylko pomiędzy bliskimi przyjaciółmi.

- Koreańczycy bardzo angażują się w pracę. Przełożeni w firmach koreańskich mają o wiele większą władzę nad podwładnymi niż w firmach europejskich czy amerykańskich. Panuje silne przekonanie, że nie powinno się wychodzić z pracy przed szefem, a czas wolny po godzinach najlepiej spędzać z kolegami z pracy.

- Koreańczycy jako pracodawcy są niezwykle wymagający. W stosunku do siebie bardzo nie lubią pośpiechu i napiętych terminów, natomiast często wymagają tego od swoich partnerów. Są bardzo punktualni.

- W czasie rozmowy z azjatyckim szefem lub kontrahentem musimy starannie kontrolować swoje emocje i mimikę twarzy, nie powinniśmy okazywać zniecierpliwienia i złości. Należy unikać podnoszenia głosu oraz werbalnych konfrontacji.

- Patrzenie komuś w oczy, przez kulturę Azji często uważane jest za oznakę zbytniej śmiałości czy wręcz arogancji.

- W czasie rozmowy nie wolno mieć na sobie okularów słonecznych.

- Społeczeństwo konfucjańskie charakteryzuje ogromny szacunek do osób starszych. W biznesie młody wygląd i młody wiek bardzo przeszkadzają. Podobnie jak kobiety, do kontaktów z partnerem koreańskim nie powinni być więc wyznaczani najmłodsi pracownicy.

- Chcąc zrobić Koreańczykowi prezent imieninowy, pamiętajmy, że prezentem uznanym przez niego za szczęśliwy będzie prezent składający się z parzystej liczby przedmiotów. Bezwzględnie nie mogą to jednak być pechowe cztery przedmioty lub ich wielokrotność.

- W przypadku Koreańczyków w dokumentach i korespondencji nie należy używać koloru czerwonego. W kulturze koreańskiej jest to kolor śmierci, czerwienią pisze się o zmarłych. Z kolei kolor biały jest w Korei kolorem żałoby.

- Menedżerowie z Dalekiego Wschodu także w Polsce przestrzegają zasad feng shui zarówno w budownictwie przemysłowym, jak i urządzaniu biur. Warto więc zapoznać się choćby z jego podstawowymi zasadami.

zebrała

Małgorzata Szafarz

Portal Nowebiuro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA