REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aktywnie słuchać, by budować właściwe relacje międzyludzkie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Jakubowski

REKLAMA

PROBLEMWygląda na to, że zapanowała nowa moda. Przełożony mówi mi, że za mało słucham. Na szkoleniu uczą mnie technik aktywnego słuchania. W książkach czytam, że dobry menedżer potrafi wsłuchać się w potrzeby swoich pracowników. Nie przeczę, że słuchanie jest częścią normalnej dyskusji, uzgadniania, zwykłej rozmowy. Jednak może warto się więcej uczyć precyzyjnego mówienia, przekazywania swoich myśli. Przecież moi podwładni oczekują ode mnie instrukcji, wytyczania celów, czasem porady. Jak będę ich tak w kółko słuchał, to zagubią się i nie będą wiedzieli, co robić.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Cieszę się, jeżeli rzeczywiście taka moda w Waszej firmie zapanowała. W większości sytuacji, z którymi mam do czynienia, raczej nadmiar elokwencji jest problemem. Wsłuchanie się dotyczy co najwyżej własnego głosu i tych mądrości, które chce się natychmiast innym oznajmić. W gruncie rzeczy uwielbiamy mówić. W biznesie menedżer perorujący z pewnością siebie i narzucający innym swoje poglądy często jest traktowany jak jakiś wzorzec charyzmy i uważany za świetnego lidera.

Słuchanie, a właściwie kultura organizacyjna oparta na wzajemnym słuchaniu, daje wyraźne do zauważenia korzyści. Po prostu wiesz, co ktoś inny naprawdę myśli, jakie ma wątpliwości, jakie innowacyjne pomysły przychodzą mu do głowy.

UWAGA

Jeżeli dyskutujesz, czy spierasz się z kimś, to dobrze jest wiedzieć, o co konkretnie chodzi. Jeżeli coś uzgadniasz, to warto poznać opinię drugiego człowieka. Jeżeli wydajesz instrukcję, posłuchaj, jak została zrozumiana.

Zrozumieć innych

Niebezpieczeństwem rzeczywiście może być moda na techniczne, płytkie słuchanie. „Patrz w oczy, zadawaj pytania, potwierdzaj to, co usłyszałeś” - takie i temu podobne zachowania są ważne i sensowne tylko wtedy, jeżeli naprawdę słuchasz. I słyszysz zarówno to, co ktoś ci przekazuje, ale też jak, po co, o co mu chodzi. W gruncie rzeczy chodzi tu o uwagę, którą jesteśmy w stanie poświęcić drugiej osobie, czyli zrozumieć to, co ona mówi.

To problem mentalny, psychologiczny, może nawet duchowy, a nie techniczny. A może coś głębszego - zrozumienie jej jako osoby, zobaczenie jej wyjątkowości, dotarcie do sposobu widzenia przez nią świata. Martin Buber, chasydzki filozof, pisał o umiejętności wejścia w osobową relację Ja-Ty, w odróżnieniu od przedmiotowej relacji Ja-To. Inaczej rzecz ujmując, słuchanie to forma wyrażania szacunku, budowania osobowej relacji.

Poczuć emocje

Warto też zobaczyć, że słuchanie jest formą empatii występującej w każdym momencie, w którym spotykam drugiego człowieka. Tak skonstruowane są nasze mózgi - mamy specjalny rodzaj neuronów, które aktywują się na widok czyjejś roześmianej albo przygnębionej twarzy. Czujemy w sensie dosłownym emocje, które w kimś się dzieją, a on czuje nasze. Stapiają się one w pewnego rodzaju taneczny korowód albo w ostrą przepychankę. Tak się dzieje z każdym z nas, niezależnie od naszej woli. To, co możemy zrobić, to uświadamiać to sobie, trenować skupienie uwagi, zarządzać sobą i własną energią. Inaczej jesteśmy przez nieuświadamiane mechanizmy wodzeni za nos, kontakt z innymi przeżywamy jako pełną pułapek grę.

Zbudować mosty

Te zjawiska występowały od tysięcy lat, ale w ostatnim czasie mamy pewien problem. Warto sobie uświadomić, że my - nasze mózgi, wzorce kulturowe, obyczaje - nie jesteśmy przygotowani do tego, co się w tej chwili dzieje. Kilka pokoleń wstecz nasi przodkowie spotykali przez całe swoje życie tyle osób, ile przeciętny aktywny zawodowo współczesny człowiek w ciągu miesiąca.

Wszystkie zjawiska rozmowy, wzajemnego dostrajania się, poznawania indywidualnych „kodów” komunikacyjnych odbywały się w zamkniętej przestrzeni kilkudziesięciu osób i stanowiły codzienność człowieka. Żyjąc tak od tysięcy lat, byliśmy do tego przystosowani. Także do znoszenia długotrwałych konfliktów, toksycznych relacji, upokarzających związków. A tu nagle swoboda - można zmienić środowisko, miejsce pracy, zaprzyjaźnić się z innymi ludźmi.

Drugą stroną medalu jest to, że mijając na ulicy setki ludzi, podejmując współpracę z coraz to nowymi partnerami, docierając do coraz to nowych klientów narażamy nasz system nerwowy na taki grad bodźców, że znieczulica, uciekanie od osobowego kontaktu w manipulacje, budowanie emocjonalnych murów wydają się być jedynym wyjściem. To wyjście bardzo destrukcyjne.

Konstruktywną drogą jest właśnie słuchanie, świadome budowanie relacji, wewnętrzna koncentracja na drugiej osobie. Jest to też bazą procesu stałego uczenia się, poznawania świata, rozumienia otaczającej nas rzeczywistości. To nigdy niekończące się wyzwanie, które stawia przed nami cywilizacja wiedzy.

Jacek Jakubowski

Autor jest współwłaścicielem firmy Grupa TROP, przewodniczącym Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Kontakt: jac.jakubowski@grupatrop.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA