REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak aktywnie słuchać, by budować właściwe relacje międzyludzkie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Jakubowski

REKLAMA

PROBLEMWygląda na to, że zapanowała nowa moda. Przełożony mówi mi, że za mało słucham. Na szkoleniu uczą mnie technik aktywnego słuchania. W książkach czytam, że dobry menedżer potrafi wsłuchać się w potrzeby swoich pracowników. Nie przeczę, że słuchanie jest częścią normalnej dyskusji, uzgadniania, zwykłej rozmowy. Jednak może warto się więcej uczyć precyzyjnego mówienia, przekazywania swoich myśli. Przecież moi podwładni oczekują ode mnie instrukcji, wytyczania celów, czasem porady. Jak będę ich tak w kółko słuchał, to zagubią się i nie będą wiedzieli, co robić.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Cieszę się, jeżeli rzeczywiście taka moda w Waszej firmie zapanowała. W większości sytuacji, z którymi mam do czynienia, raczej nadmiar elokwencji jest problemem. Wsłuchanie się dotyczy co najwyżej własnego głosu i tych mądrości, które chce się natychmiast innym oznajmić. W gruncie rzeczy uwielbiamy mówić. W biznesie menedżer perorujący z pewnością siebie i narzucający innym swoje poglądy często jest traktowany jak jakiś wzorzec charyzmy i uważany za świetnego lidera.

Słuchanie, a właściwie kultura organizacyjna oparta na wzajemnym słuchaniu, daje wyraźne do zauważenia korzyści. Po prostu wiesz, co ktoś inny naprawdę myśli, jakie ma wątpliwości, jakie innowacyjne pomysły przychodzą mu do głowy.

UWAGA

Jeżeli dyskutujesz, czy spierasz się z kimś, to dobrze jest wiedzieć, o co konkretnie chodzi. Jeżeli coś uzgadniasz, to warto poznać opinię drugiego człowieka. Jeżeli wydajesz instrukcję, posłuchaj, jak została zrozumiana.

Zrozumieć innych

Niebezpieczeństwem rzeczywiście może być moda na techniczne, płytkie słuchanie. „Patrz w oczy, zadawaj pytania, potwierdzaj to, co usłyszałeś” - takie i temu podobne zachowania są ważne i sensowne tylko wtedy, jeżeli naprawdę słuchasz. I słyszysz zarówno to, co ktoś ci przekazuje, ale też jak, po co, o co mu chodzi. W gruncie rzeczy chodzi tu o uwagę, którą jesteśmy w stanie poświęcić drugiej osobie, czyli zrozumieć to, co ona mówi.

To problem mentalny, psychologiczny, może nawet duchowy, a nie techniczny. A może coś głębszego - zrozumienie jej jako osoby, zobaczenie jej wyjątkowości, dotarcie do sposobu widzenia przez nią świata. Martin Buber, chasydzki filozof, pisał o umiejętności wejścia w osobową relację Ja-Ty, w odróżnieniu od przedmiotowej relacji Ja-To. Inaczej rzecz ujmując, słuchanie to forma wyrażania szacunku, budowania osobowej relacji.

Poczuć emocje

Warto też zobaczyć, że słuchanie jest formą empatii występującej w każdym momencie, w którym spotykam drugiego człowieka. Tak skonstruowane są nasze mózgi - mamy specjalny rodzaj neuronów, które aktywują się na widok czyjejś roześmianej albo przygnębionej twarzy. Czujemy w sensie dosłownym emocje, które w kimś się dzieją, a on czuje nasze. Stapiają się one w pewnego rodzaju taneczny korowód albo w ostrą przepychankę. Tak się dzieje z każdym z nas, niezależnie od naszej woli. To, co możemy zrobić, to uświadamiać to sobie, trenować skupienie uwagi, zarządzać sobą i własną energią. Inaczej jesteśmy przez nieuświadamiane mechanizmy wodzeni za nos, kontakt z innymi przeżywamy jako pełną pułapek grę.

Zbudować mosty

Te zjawiska występowały od tysięcy lat, ale w ostatnim czasie mamy pewien problem. Warto sobie uświadomić, że my - nasze mózgi, wzorce kulturowe, obyczaje - nie jesteśmy przygotowani do tego, co się w tej chwili dzieje. Kilka pokoleń wstecz nasi przodkowie spotykali przez całe swoje życie tyle osób, ile przeciętny aktywny zawodowo współczesny człowiek w ciągu miesiąca.

Wszystkie zjawiska rozmowy, wzajemnego dostrajania się, poznawania indywidualnych „kodów” komunikacyjnych odbywały się w zamkniętej przestrzeni kilkudziesięciu osób i stanowiły codzienność człowieka. Żyjąc tak od tysięcy lat, byliśmy do tego przystosowani. Także do znoszenia długotrwałych konfliktów, toksycznych relacji, upokarzających związków. A tu nagle swoboda - można zmienić środowisko, miejsce pracy, zaprzyjaźnić się z innymi ludźmi.

Drugą stroną medalu jest to, że mijając na ulicy setki ludzi, podejmując współpracę z coraz to nowymi partnerami, docierając do coraz to nowych klientów narażamy nasz system nerwowy na taki grad bodźców, że znieczulica, uciekanie od osobowego kontaktu w manipulacje, budowanie emocjonalnych murów wydają się być jedynym wyjściem. To wyjście bardzo destrukcyjne.

Konstruktywną drogą jest właśnie słuchanie, świadome budowanie relacji, wewnętrzna koncentracja na drugiej osobie. Jest to też bazą procesu stałego uczenia się, poznawania świata, rozumienia otaczającej nas rzeczywistości. To nigdy niekończące się wyzwanie, które stawia przed nami cywilizacja wiedzy.

Jacek Jakubowski

Autor jest współwłaścicielem firmy Grupa TROP, przewodniczącym Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Kontakt: jac.jakubowski@grupatrop.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA