REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Pracownik niepełnosprawny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy pracownikowi niepełnosprawnemu przysługuje rekompensata za niewykorzystywane uprawnienia przysługujące z tytułu niepełnosprawności

Jeden z naszych pracowników dostarczył nam w lutym 2010 r. orzeczenie o niepełnosprawności, otrzymane przez niego 12 lutego 2007 r. (umiarkowany stopień niepełnosprawności). Pracownik w okresie posiadania orzeczenia, czyli przez 2 lata, pracował na zasadach ogólnych, dotyczących sprawnych pracowników, w szczególności w zakresie czasu pracy (pracował także w godzinach nadliczbowych). Czy za czas niekorzystania z uprawnień przysługujących pracownikom niepełnosprawnym pracownikowi należy się jakaś rekompensata (np. za niewykorzystane przerwy na gimnastykę)?

Świadczenia bhp dla zleceniobiorców będą zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne

Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony osobistej, odzieży i obuwia roboczego wszystkim osobom fizycznym, które na jego rzecz wykonują pracę. Kiedy zapewnia je zleceniobiorcom, jest to dla tych osób przychód, od którego muszą zostać opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 lutego 2010 r. (sygn. akt P 16/09) uznał, że przepisy w tym zakresie są niezgodne z Konstytucją RP. Przepisy te muszą zostać zmienione w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Dodatkowy urlop niepełnosprawnego pracownika

Wydłużenie wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej z 7 do 8 godzin dziennie nie wpływa na prawo do dodatkowego urlopu. Przysługuje ono z tytułu samego zaliczenia osoby do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?

REKLAMA

Bilet miesięczny dla pracownika

Pracodawcy mogą kupować bilety miesięczne niepełnosprawnym pracownikom.

Jak należy rozumieć pojęcie dostępności dla pracowników instrukcji bhp maszyn i urządzeń użytkowanych na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy w procesie produkcji używanych jest ponad 20 maszyn. Powierzchnia hali produkcyjnej wynosi powyżej 2000 m2. Praca na terenie zakładu pracy wykonywana jest na dwie zmiany. Instrukcje bhp maszyn i urządzeń przechowywane są na terenie biura pracodawcy u kierownika parku maszynowego. Podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor pracy nakazał udostępnić pracownikom do stałego korzystania instrukcje bhp. W jaki sposób pracodawca powinien udostępnić pracownikom instrukcje?

Ocena ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na czynniki chemiczne

Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

REKLAMA

Koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Ustawodawca w art. 26e ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92, ze zm.) zawarł delegację ustawową do wydania przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia określającego:

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?

Czy zleceniobiorca powinien ukończyć szkolenie bhp?

W dziale obsługi klienta pracodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie kilka osób, głównie studentów, pracuje na podstawie umów zlecenia. Czy zleceniobiorcy powinni przejść instruktaż ogólny i stanowiskowy bhp, podobnie jak ich koledzy pracujący na podstawie umów o pracę?

Za jakie wykroczenia PIP może ukarać pracodawcę grzywną i w jakiej wysokości?

Inspektor pracy zapowiedział kontrolę na terenie zakładu pracy. Pracodawca obawia się poniesienia odpowiedzialności z zakresu bhp za ewentualne nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli. Za jakie wykroczenia może zostać ukarany grzywną i w jakiej wysokości? Czy PIP stosuje taryfikator kar?

LODOŁAMACZE 2010 - Konkurs dla Pracodawców Wrażliwych Społecznie

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) zaprasza do udziału w Kampanii na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych – LODOŁAMACZE 2010.

Zakłady pracy chronionej są w czasie kryzysu w trudniejszej sytuacji

Blisko połowa zakładów pracy chronionej w woj. warmińsko-mazurskim źle ocenia swoją sytuację finansową. Pracodawcy niepełnosprawnych skarżą się, że produkowane przez nich przedmioty nie są w stanie konkurować z tanimi chińskimi odpowiednikami.

Dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych przy wzroście zatrudnienia netto

W celu uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń nowo zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych konieczne jest uzyskanie przez pracodawcę wzrostu zatrudnienia netto zarówno pracowników niepełnosprawnych, jak i wzrostu zatrudnienia netto pracowników ogółem.

Co zrobić, jeśli producent nie dostarczył przy sprzedaży wymaganej dokumentacji do maszyny?

W zakładzie pracy w trakcie kontroli nowej pilarki tarczowej zakupionej przez pracodawcę inspektor pracy stwierdził, że pracodawca wraz z zakupioną maszyną nie otrzymał pełnej dokumentacji. Po dostarczeniu pilarki stwierdzono brak deklaracji zgodności oraz niekompletną instrukcję użytkowania maszyny. Następnie po uruchomieniu pilarki kontrolujący zauważyli brak wyłącznika krańcowego w ruchomej osłonie układu napędowego pilarki. Maszyna była produkcji krajowej. Producent oznakował ją znakiem CE. Kto ponosi odpowiedzialność za stwierdzone braki: pracodawca czy producent maszyny?

Co się zmieniło w dofinansowaniu wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego

Od lutego 2010 r. pracodawcy, którzy zatrudniają niepełnosprawnych pracowników i otrzymują z PFRON dofinansowanie do ich wynagrodzeń, wniosek o pomoc składają na druku INF-D-P (niezmienionym), ale muszą uwzględnić zmiany w sposobie jego wypełniania.

Wsparcie zatrudniania osób niepełnosprawnych - kampania konsultacyjna

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) inicjuje ogólnopolską kampanię konsultacyjną w sprawie zmian w systemie wsparcia zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Czy pracownik niepełnosprawny może odmówić wyjazdu w podróż służbową

Zatrudniamy pracownika o lekkim stopniu niepełnosprawności na stanowisku księgowego. Osoba ta otrzymała polecenie wyjazdu służbowego, ale odmówiła twierdząc, że jako osoba niepełnosprawna nie musi wyjeżdżać w delegacje, a w czasie, w którym miałby nastąpić wyjazd, ma zaplanowane badania. Czy w stosunku do pracowników niepełnosprawnych występują ograniczenia w możliwości zlecania wyjazdu w podróż służbową?

Czy pracodawca ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy?

Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od inspektorów pracy okazania aktualnej książeczki sanepidu lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że kontrolujący są zdrowi. Polecił też pracownikom, aby przygotowali specjalne zobowiązanie dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez inspektorów pracy. Następnie pracodawca przedstawił je kontrolującym do podpisu, postawił też warunek, że w przypadku niepodpisania zobowiązania nie pozwoli rozpocząć czynności kontrolnych. Inspektorzy nie przedstawili książeczki sanepidu, odmówili podpisania sporządzonego przez pracodawcę zobowiązania. Pracodawca nie wpuścił inspektorów pracy na teren zakładu pracy. Czy pracodawca postąpił słusznie, zabraniając inspektorom pracy rozpoczęcia czynności kontrolnych? Czy grożą mu w związku z tym jakiekolwiek konsekwencje?

Zagrożone dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych?

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) jest przeciwna wszelkim próbom ograniczenia wysokości dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Zakłady aktywności zawodowej sposobem na zatrudnienie niepełnosprawnych

Blisko sto niepełnosprawnych osób znalazło już zatrudnienie w działających w Rudzie Śląskiej dwóch Zakładach Aktywności Zawodowej. Tamtejszy samorząd do ich prowadzenia wykorzystuje m.in. środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia palarni w zakładzie pracy zatrudniającym 16 pracowników?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest 16 pracowników. Żądają oni od pracodawcy zapewnienia palarni. Motywują to tym, że palący pracownicy „zadymiają” pomieszczenia pracy, w których pracę wykonują również osoby niepalące, co jest szkodliwe dla osób niepalących. Czy pracodawca musi zapewnić palarnię w zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest 16 pracowników?

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

Czy pracodawca zatrudniający młodocianych ma dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Pracodawca, w celu obniżenia kosztów działalności oraz możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników w przyszłości, zatrudnił pracowników młodocianych. Wykonują oni pracę od godziny 4.00 rano od niedzieli do piątku. Opiekun prawny jednego z pracowników młodocianych nie wyraził zgody na wykonywanie pracy przez podopiecznego w czasie określonym przez pracodawcę. Czy na pracodawcę zatrudniającego pracowników młodocianych nałożone są dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Trening pracy osób niepełnosprawnych – drogą do integracji zawodowej i społecznej

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON), wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych poszukujących pracy. Dlatego rozpoczęła realizację projektu, skierowanego do tej grupy odbiorców. Projekt realizowany jest na terenie województwa mazowieckiego.

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Jak zakwalifikować pracownika na szkolenie okresowe?

W firmie zatrudniamy pracowników zajmujących się przygotowaniem wysyłki produktów do klienta. Praca polega na zebraniu potrzebnych produktów do wspólnego opakowania oraz oznakowania i przygotowania ich do wysyłki. Pracownik po zebraniu produktów na podstawie komputerowej specyfikacji zamyka karton, drukuje etykietę adresową i nakleja ją na opakowanie. Prace te zwykle wykonują pracownicy magazynu. Jednak część tych prac wykonuje również pracownik sekretariatu (reklamacje, zwroty itp.). Wszyscy pracownicy wykonują pracę przy komputerze, a ciężar paczek nie przekracza kilku kilogramów. Do niedawna pracownicy magazynu szkoleni byli jako robotnicy, zaś pracownicy biura jako pracownicy administracyjno-biurowi. Ostatnio jednak zwrócono nam uwagę, że taki podział jest niewłaściwy. Jaka jest różnica między tymi grupami i według jakiego programu powinni być oni szkoleni?

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Dofinansowanie z PFRON wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych wystąpiła do Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych z prośbą o interpretację art. 26a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pytanie dotyczyło dofinansowania z PFRON wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Zgłaszanie wypadków

Służby bhp często stają przed problemem, czy dane zdarzenie wypadkowe zgłaszać do właściwych organów, zwłaszcza jeśli na wcześniejszym etapie postępowania powypadkowego powstały już jakieś nieprawidłowości. Ważne jest przy tym, aby wiedzieć, jak prawidłowo zgłosić wypadek przy pracy oraz kiedy niezgłoszenie wypadku zostanie uznane za przestępstwo.

W jakich najniższych temperaturach mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie nastąpiła awaria ogrzewania. Z tego powodu temperatura w biurze spadła do 16°C. W jakiej minimalnej temperaturze mogą pracować pracownicy biurowi?

Zmiana przepisów o zatrudnianiu niepełnosprawnych

Sejm odrzucił poprawkę Senatu do noweli ustawy o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, nakładającą na pracodawcę obowiązek zgłoszenia zatrudnienia osoby niepełnosprawnej do Państwowej Inspekcji Pracy w terminie siedmiu dni.

LODOŁAMACZE 2010 - Konkurs dla Pracodawców Wrażliwych Społecznie

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) zainaugurowała Kampanię na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych – LODOŁAMACZE 2010.

Czy można podnosić pracowników na wysokość za pomocą wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia?

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

Czy w zakładzie pracy powinny być opracowane zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

W zakładzie pracy znajduje się zespół hal magazynowych zamkniętych oraz teren zewnętrzny pomiędzy halami, gdzie przemieszczają się środki transportu stanowiące własność pracodawcy, jak również środki transportu innych firm. Czy pracodawca musi opracować zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

Działalność instytucji i sądów problemem dla bezpieczeństwa pracy

Działalność instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pracy, a także sądów i prokuratur po katastrofach w górnictwie to główne problemy związane z bezpieczeństwem pracy w górnictwie - mówili 4 lutego w Katowicach związkowcy z Solidarności.

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Jak często należy dokonywać przeglądów konstrukcji regałów magazynowych?

W magazynach naszej firmy często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń regałów. Ich najczęstszą przyczyną są maszyny (urządzenia) służące do transportu lub sam towar. Jak często i w jaki sposób powinno się kontrolować takie uszkodzenia?

Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę, gdy pracownik wykonuje pracę 2 godziny w tygodniu przy substancjach rakotwórczych?

Na terenie zakładu pracy podczas pracy wykorzystywane są substancje rakotwórcze w śladowej ilości. Pracownicy wykonują pracę łącznie nie dłużej niż 2 godziny w tygodniu i nie na stałych stanowiskach pracy. Społeczny Inspektor Pracy zalecił pracodawcy stosowanie wszystkich zasad bhp oraz przepisów obowiązujących podczas pracy z substancjami rakotwórczymi, głównie w zakresie ewidencjonowania pracowników wykonujących pracę, oraz wykazu substancji rakotwórczych. Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę?

Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki i napoje profilaktyczne?

W magazynie pracownicy wykonują prace związane z dużym obciążeniem fizycznym (ręczne przenoszenie ciężarów). Praca częściowo odbywa się w zmiennych warunkach atmosferycznych. Pracownicy domagają się wydawania posiłków i napojów profilaktycznych. Motywują to tym, że ich praca wykonywana jest w warunkach szczególnie uciążliwych. Pracodawca nie podziela opinii pracowników. Twierdzi, że praca nie należy do prac szczególnie uciążliwych i w związku z tym pracownikom nie przysługują posiłki i napoje profilaktyczne. Pracodawca nie zdecydował się na ustalenie w przepisach wewnątrzzakładowych prawa pracowników do posiłków i napojów profilaktycznych. Czy pracodawca powinien wydawać posiłki i napoje profilaktyczne pracownikom?

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?

Kiedy kierownik może prowadzić instruktaż stanowiskowy dla pracowników?

Jakie szkolenia i w jakich terminach powinien odbyć pracownik, który w trakcie trwania zatrudnienia w zakładzie pracy awansował na stanowisko kierownicze? Kiedy pracownik ten będzie mógł przeprowadzać szkolenia wstępne – instruktaż stanowiskowy dla swoich podwładnych?

Niska temperatura w miejscu pracy - kontrola PIP

Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.

Jakie są zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych?

Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?

REKLAMA