| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji pracownika posiadającego ukończone szkolenie okresowe bhp, którego program obejmował zagadnienia dotyczące ewakuacji i zwalczania pożarów.

UZASADNIENIE

Od 18 stycznia 2009 r. w każdej firmie, która zatrudniała choćby jednego pracownika, pracodawca musiał wyznaczyć osoby, które były odpowiedzialne za ewakuację z zakładu pracy oraz ochronę przeciwpożarową (musiały one mieć co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończone szkolenie inspektora ochrony przeciwpożarowej). Pracodawcy zobowiązani byli do wyznaczenia pracowników m.in. do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej (art. 2091 § 1 pkt 2 k.p.). Wyznaczeni pracownicy musieli mieć kwalifikacje określone w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.). Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogła wykonywać wyłącznie osoba z wykształceniem co najmniej średnim, która ukończyła szkolenie z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Szkolenia przeprowadza Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Państwowe Szkoły Straży Pożarnej lub ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich PSP.

Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (DzU nr 115, poz. 958).

Od 6 sierpnia 2009 r. pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz przekazywać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację w zakładzie pracy oraz udzielanie pierwszej pomocy.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Zalewski

Łukasz Zalewski ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studia LL.M. na Wydziale Prawa Uniwersytetu Indiany w Bloomington w USA. Od 2012 r. jest adwokatem w Nowym Jorku, a od 2017 r. w Polsce (obecnie radcą prawnym). W wyborach samorządowych 2018 r. kandyduje do Rady Dzielnicy Wola m.st. Warszawy w okręgu Mirów - Czyste z list KWW Jana Śpiewaka - Wygra Warszawa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »