REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakaz konkurencji, Tarcza antykryzysowa 4.0

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 23(1) § 1 kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Czy reguła ta dotyczy także umów o zakazie konkurencji podpisanych przez poprzedniego pracodawcę?

Zakaz konkurencji w umowach cywilnych o świadczenie usług

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, które zawierane są pomiędzy pracodawcą i pracownikiem (zgodnie z definicjami tych pojęć zawartymi odpowiednio w art. 3 i art. 2 kodeksu pracy) uregulowane są przepisami kodeksu pracy. Natomiast zakaz konkurencji w przypadku świadczenia usług na podstawie umów cywilnych o świadczenie usług (art. 750 kodeksu cywilnego), do których stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o umowie zlecenia, nie jest uregulowany przepisami kodeksu cywilnego. Ustalenie zakazu konkurencji przez strony takiej umowy cywilnej zarówno na okres jej trwania, jak na okres po jej zakończeniu jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów (art. 353(1) kodeksu cywilnego).

Kara umowna w umowie o zakazie konkurencji

Kwestia dopuszczalności zastrzeżenia kary umownej w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy na wypadek naruszenia tych umów przez pracownika/byłego pracownika ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla pracodawcy z uwagi na jej wyraźny prewencyjny charakter zabezpieczający interes pracodawcy, jak i dla pracownika z uwagi na jej potencjalną dużą skuteczność i dotkliwość w przypadku naruszenia zakazu konkurencji.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

W przypadku umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji zawsze jest koniecznym elementem tego stosunku prawnego uregulowanym w art. 101(2) § 1 i § 3 kodeksu pracy. Natomiast odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy nie jest przewidziane przepisami kodeksu pracy. Ustalenie takiego odszkodowania przez pracodawcę i pracownika zawierających umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów.

Zakres zakazu aktywności zawodowej w umowie o zakazie konkurencji

Art. 101(1) § 1 kodeksu pracy stanowiąc, iż w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność, ogranicza możliwość umownego zakazania aktywności zawodowej pracownika wyłącznie w zakresie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy.

Działalność konkurencyjna pracownika a rozwiązanie umowy o pracę

Pracownik, który decyduje się na podjęcie działalności konkurencyjnej wobec swojego pracodawcy powinien liczyć się z negatywnymi konsekwencjami takiej decyzji, z rozwiązaniem umowy o pracę włącznie, nie tylko w przypadku, gdy podpisał ze swym pracodawcą umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy.

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Zwolnienie pracownika w związku z działalnością niekonkurencyjną

Co do zasady prowadzenie przez pracownika działalności, która nie pokrywa się z działalnością pracodawcy nie powinno rodzić dla niego negatywnych konsekwencji. Jeśli jednak będzie to w jakiś sposób naruszać dobro zakładu pracy skutki mogą być dla pracownika dotkliwe.

Konsekwencje odmowy podpisania umowy o zakazie konkurencji

Zakres działal­ności konkurencyjnej powinien określić praco­dawca w umowie o zakazie konkurencji. Co jednak w przypadku, gdy pracownik odmówi podpisania umowy, czy pracodawca jest uprawniony do rozwiązania z nim stosunku pracy?

Naruszenie zakazu konkurencji - odszkodowanie

Zakres działal­ności konkurencyjnej powinien określić praco­dawca w umowie o zakazie konkurencji. W umowie strony określają wysokość odszko­dowania należnego pracownikowi od pracodaw­cy.

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy - wzór

Umowa o zakazie konkurencji może obowiązywać przez cały czas trwania stosunku pracy lub też przez jego część, jednak z uwagi na fakt, że jest ona ściśle związana z umową o pracę – wygaśnie wraz z dniem ustania stosunku pracy. Przedstawiamy wzór umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy.

Wynagradzanie za pracę menedżerów - nowa ustawa kominowa od 9 września 2016 r.

Od 9 września 2016 r. będzie obowiązywać nowa ustawa kominowa regulująca zasady wynagrodzeń członków zarządów i rad nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zmiany dotyczą m.in. zasad wynagradzania za pracę kadry menadżerskiej w tych spółkach.

Zakaz konkurencji – zakres, skutki

Czym jest zakaz konkurencji? Czy wyklucza on możliwość podejmowania jakiejkolwiek innej pracy przez pracownika?

Umowa o zakazie konkurencji a brak określenia wysokości odszkodowania

Zdarza się, że w umowie o zakazie konkurencji obowiązującej w okresie po ustaniu stosunku pracy pracodawca nie wskazuje wysokości należnego pracownikowi odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji. Czy tak skonstruowana umowa o zakazie konkurencji jest nieważna? Czy pracownikowi przysługuje prawo do otrzymania odszkodowania, a jeżeli tak, odszkodowanie w jakiej wysokości należy mu wypłacić? A co dzieje się w sytuacji, gdy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy przewiduje odszkodowanie w wysokości niższej niż ustawowa?

Prezydent podpisał ustawę ograniczającą odprawy w spółkach Skarbu Państwa

Prezydent podpisał 29 listopada 2015 r. ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zakłada, że odprawy i odszkodowania dla członków zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa będą opodatkowane 70 proc. stawką podatku.

Odszkodowanie za zakaz konkurencji

Zakaz konkurencji może dotyczyć okresu zatrud­nienia, jak i okresu po jego ustaniu. Pracownikowi przysługuje odszkodowanie za powstrzymywanie się od działal­ności konkurencyjnej

Umowa o zakazie konkurencji w prawie pracy

Jako działalność konkurencyjną można wskazać działalność pracownika naruszającą lub zagrażają­cą interesom pracodawcy. Pracownicy w umowie o zakazie konkurencji zarówno na czas trwania umowy o pracę, jak i po jej zakończeniu mogą zostać zobowiąza­ni do powstrzymania się od działalności kon­kurencyjnej wobec pracodawcy.

Umowa o zakazie konkurencji w Kodeksie pracy

Umowa o zakazie konkurencji przewidziana jest w Kodeksie pracy. Może obowiązywać w czasie trwania stosunku pracy i już po rozwiązaniu umowy o pracę. Zawsze musi zostać zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Ile powinno wynosić odszkodowanie dla byłego pracownika w ramach rekompensaty za zakaz podejmowania działalności konkurencyjnej? Co mu grozi w przypadku złamania zakazu?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a umowa o zakazie konkurencji - SN

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę nie powoduje, że nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Sąd Najwyższy wydał w tej sprawie uchwałę dnia 6 maja 2015 r. (III PZP 2/15).

Przygotowanie umowy o zakazie konkurencji

Jak należy przygotować dobrą umowę o zakazie konkurencji? Oto 6 praktycznych wskazówek dla pracodawcy.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy a warunek zawieszający wypłatę odszkodowania

Umowa o zakazie konkurencji obowiązująca po ustaniu stosunku pracy ma na celu powstrzymywanie byłego pracownika do wykonywania działalności konkurencyjnej względem dotychczasowego zakładu pracy. W takiej umowie można zawrzeć warunek zawieszający wypłatę odszkodowania pracownikowi.

Jednostronne rozwiązanie przez pracodawcę umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Jeśli w umowie o zakazie konkurencji nie przewidziano możliwości jednostronnego jej rozwiązania, pracodawca, pomimo zwolnienia z obowiązku świadczenia, zobowiązany jest wpłacać odszkodowanie do końca trwania tej umowy.

Umowa o zakazie konkurencji - zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia zobowiązuje pracodawcę do wypłaty odszkodowania z tytułu powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej. Jak pracodawca może zwolnić się od obowiązku wypłaty odszkodowania?

Wzór umowy o zakazie konkurencji

Pracodawca i pracownik mogą zawrzeć między sobą umowę, na podstawie której pracownik nie będzie mógł prowadzić działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy, a także po jego ustaniu. Jak powinna wyglądać umowa o zakazie konkurencji? Zobacz wzór umowy o zakazie konkurencji.

Zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Odszkodowanie z tytułu powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej jest niezbędnym elementem umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W jakich okolicznościach pracodawca może się zwolnić z obowiązku wypłaty pracownikowi odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy?

Okres trwania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Obowiązujące przepisy kodeksu pracy nie regulują okresu na jaki może być między pracownikiem a pracodawcą zawarta umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Choć długość umowy o zakazie konkurencji zależy od woli stron, nie każde ustalenie w tym zakresie będzie dopuszczalne prawnie.

Prawne i finansowe warunki pracowniczego zakazu konkurencji

Jednym ze sposobów zabezpieczenia interesów pracodawcy jest zawarcie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji, która może obowiązywać w trakcie zatrudnienia albo po jego ustaniu. O ile umowa obowiązująca podczas zatrudnienia nie powoduje obowiązku wypłaty odszkodowania przez pracodawcę, o tyle zawarcie tzw. klauzuli konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy jest odpłatne.

Odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji, oprócz m.in. zakresu działalności konkurencyjnej, której pracownik powinien się powstrzymać czy okresu obowiązywania tego zakazu, powinna zawierać informacje o wysokości odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji oraz termin i sposób jego wypłaty. Odszkodowanie z tytułu takiej umowy musi wynosić przynajmniej 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy na stanowisku objętym klauzulą konkurencyjną.

Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy w regulaminie pracy

Niektórzy pracownicy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wykonują dodatkowe obowiązki u innych pracodawców na podstawie umów zlecenia. Czy pracodawca może w regulaminie pracy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie przez pracownika dodatkowej pracy?

Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.

Kiedy dodatkowa działalność pracownika jest działalnością konkurencyjną

W zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia zakazu przewidzianego w umowie, może dochodzić jej wyrównania.

Kiedy można zakazać pracownikowi dodatkowego zatrudnienia

Zatrudniamy księgową i chcemy do jej umowy o pracę wprowadzić postanowienie o zakazie podjęcia przez nią jakiegokolwiek dodatkowego zatrudnienia. Podejrzewamy, że nie wyrazi ona na to zgody. Czy możemy jednostronnie zakazać jej dodatkowej pracy i rozwiązać umowę z jej winy w razie zlekceważenia tego zakazu?

Naruszenie zakazu konkurencji

Świadczenia pieniężne związane z zakazem konkurencji

Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę, na podstawie której po ustaniu stosunku pracy pracownik będzie zobowiązany do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej. Natomiast pracodawca będzie musiał wypłacić byłemu pracownikowi odszkodowanie.

Zakaz konkurencji dla pracownika

Zakaz konkurencji może funkcjonować w czasie trwania umowy o pracę lub po jej zakończeniu. Umowa obowiązująca po zakończeniu zatrudnienia musi być odpłatna. Jeśli pracodawca nie zastrzegł w niej obowiązku uiszczenia odszkodowania, jest ono automatycznie uzupełniane przez przepisy – pracownikowi należy się 25% ostatniego wynagrodzenia za pracę.

Jak oskładkować i opodatkować odszkodowania z umów o zakazie konkurencji wypłacane zleceniobiorcom

Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w przypadku pracowników? Jak należy rozliczać składki i podatek od odszkodowania wypłaconego menedżerowi z tego tytułu?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Jak dokonać potrącenia z odszkodowania za zakaz konkurencji

Pracownik, któremu pracodawca wypłaca odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, osiąga przychód ze stosunku pracy. Nie jest to jednak wynagrodzenie za pracę, a w razie konieczności dokonania potrącenia z takiej wypłaty, podlega ono zajęciu w całości.

Odrębne zobowiązanie

Umowy o zakazie konkurencji są zawierane w celu ochrony interesów pracodawcy przed działalnością konkurencyjną pracowników. Co do zasady celem umowy o zakazie konkurencji jest ochrona tajemnic pracodawcy. Zakaz konkurencji może obowiązywać w trakcie trwania stosunku pracy, jak również po jego ustaniu.

Kiedy można zastosować przepisy Kodeksu cywilnego w prawie pracy

Przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się do stosunku pracy wówczas, gdy mamy do czynienia z luką w prawie pracy, tj. gdy dany stan faktyczny nie mieści się w żadnej z hipotez norm prawnych.

Wynagrodzenie za zakaz konkurencji

Pracownik i pracodawca mogą zawrzeć umowę wprowadzającą zakaz podejmowania działań konkurencyjnych względem pracodawcy po zakończeniu stosunku pracy. Za okres obowiązywania zakazu pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości określonej w umowie.

Dodatkowe zatrudnienie w godzinach pracy

Pracownik ma obowiązek sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz dbać o dobro zakładu pracy. Oznacza to, że powinien w czasie pracy wykonywać jedynie czynności związane z pracą, tak aby w sposób pełny i efektywny wykorzystać czas przeznaczony na pracę.

Udzielenie pełnomocnictwa do zawarcia umowy o zakazie konkurencji

W naszej spółce niedawno został przeprowadzony wewnętrzny audyt, który wykazał, że umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy z prezesem została podpisana bez ważnego pełnomocnictwa. Zakaz konkurencji stanowi wyodrębniony paragraf w umowie o pracę, a załączone do niej pełnomocnictwo wskazuje, że pełnomocnik został umocowany przez zgromadzenie wspólników do zawarcia tej umowy. Skąd zatem wnioski audytu o nieprawidłowościach? Jeśli wnioski są prawidłowe, to czy możemy teraz jakoś zaradzić tej sytuacji?

Praca w trakcie urlopu wypoczynkowego

Brak jest zakazu wykonywania innego zatrudnienia w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego. Zakaz konkurencji może jednak ograniczyć zatrudnianie się u określonych pracodawców w czasie urlopu.

Co grozi pracownikowi za naruszenie zakazu konkurencji

Obowiązek powstrzymania się od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy wynika z obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy, albo z przepisów dotyczących umowy o zakazie konkurencji. Zastosowanie znajdą tu również przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Jak zobowiązać pracownika do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa

Pracownik niejednokrotnie ma dostęp do wiadomości istotnych dla funkcjonowania zakładu pracy. Dlatego pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji – zarówno konkurentom, jak i innym niepowołanym osobom.

Jak obliczyć odszkodowanie dla pracownika z umowy o zakazie konkurencji

W lipcu br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku dyrektora handlowego. Ze względu na to, że osoba na tym stanowisku ma dostęp do wielu bardzo ważnych informacji dla naszej spółki, chcielibyśmy zawrzeć z nią umowę o zakazie konkurencji. W jaki sposób prawidłowo określić warunki takiej umowy i w jakiej wysokości odszkodowanie będzie przysługiwać pracownikowi za powstrzymanie się od działań konkurencyjnych?

Czyn nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, nieuczciwa lub zakazana reklama.

REKLAMA