Kategorie

Unia Europejska, Minimalne wynagrodzenie za pracę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dnia 30 lipca 2020 r. weszły w życie zmiany w delegowaniu pracowników, które wynikają w obowiązku wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z dnia 28 czerwca 2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE.
Zniesienie płacy minimalnej prowadzi do problemów społecznych. Aby z niej zrezygnować, Polska musiałaby wystąpić z Unii Europejskiej. Minimalne wynagrodzenie za pracę to instrument ochrony obywateli. Jak płacą za to dziś Stany Zjednoczone? Zachęcamy do przeczytania komentarza Witolda Modzelewskiego - prezesa Instytutu Studiów Podatkowych.
Trwa II etap konsultacji w sprawie płacy minimalnej w Unii Europejskiej. Nie oznacza to, że będzie obowiązywała jednolite minimalne wynagrodzenie za pracę w całej UE. Chodzi o to, aby krajowe przepisy prawne umożliwiały ustanowienie i regularne aktualizowanie ustawowej płacy minimalnej według jasnych i stabilnych kryteriów.
Nowelizacja poszczególnych działów Kodeksu pracy m.in. w sprawie czasu pracy, badań trzeźwości pracowników - takie zmiany zapowiada wiceminister pracy Stanisław Szwed w wywiadzie dla DGP. Ponadto do sierpnia 2022 roku należy wprowadzić zmiany w prawie wynikające z dyrektywy w sprawie urlopów rodzicielskich czy warunków pracy.
Od 18 czerwca br. obowiązują nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, zgodnie z którymi pracodawca delegujący do Polski ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki, tj. minimalne wynagrodzenie, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, itp. Zmiana przepisów dotyczy także rozszerzenia zadań Państwowej Inspekcji Pracy.