Kategorie

Szkolenia pracowników

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W związku z poszukiwaniem oszczędności w firmie rozważamy zrezygnowanie z niektórych tradycyjnych szkoleń na rzecz przeprowadzanych z wykorzystaniem Internetu. Czy rzeczywiście będzie to rozwiązanie, które przyniesie nam obniżenie kosztów?
Pracownicy, którzy zostaną wysłani przez firmę na szkolenie, albo zdecydują się na nie sami, będą mieli prawo do dodatkowych dni wolnych oraz zwrotu kosztów nauki - proponuje resort pracy. Nad tą propozycją dyskutowali członkowie zespołu ds. prawa pracy i pakietów socjalnych Komisji Trójstronnej.
Osoby zawodowo zajmujące się rozwojem pracowników – specjaliści ds. personalnych, menedżerowie HR – bez względu na to, czy pracują w małej, czy dużej organizacji często stają w obliczu tego samego wyzwania: jak przekonać współpracowników do planowanych działań szkoleniowych?
Od 17 września 2009 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.
Żyjemy w dobie dynamicznych i ciągłych zmian, wpisanych w codzienność każdej, chcącej zachować konkurencyjność, firmy. Towarzyszy temu gwałtowny rozwój technologiczny i organizacyjny przedsiębiorstw, a wraz z nim – potrzeba zdobywania nowej wiedzy i kształtowania nowych kompetencji wśród pracowników.
Wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy, możliwość uczestniczenia w zajęciach niemal z każdego miejsca na świecie to tylko niektóre z zalet kształcenia e-learningowego. W przyszłości pewnie nie uciekniemy od tej formy nauki. Budzi ona jednak mnóstwo wątpliwości. Choćby dlatego warto się jej przyjrzeć.
Od lat czekasz na awans? A może szukasz nowej pracy? Chcesz dostać podwyżkę? Nie wiesz, jak udowodnić szefowi, że chcesz się rozwijać i jesteś otwarty na nową wiedzę? Warto zatem skorzystać z oferty tanich studiów podyplomowych dofinansowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wiele firm, żeby zainwestować w szkolenia miękkie dla swoich pracowników, potrzebuje pragmatycznego uzasadnienia, że przełożą się one na wymierne rezultaty. W innym wypadku, po co mają inwestować w tego typu szkolenia? Często pozycję i markę już mają. To, czego chce każda firma, to lepszy zysk, lepsza rentowność. Jak rozwój pracowników w miękkim obszarze kompetencji może pomnożyć wyniki finansowe?
Aby wykonywać zawód pracownika socjalnego, należy spełnić wymagania dotyczące wykształcenia określone przez ustawodawcę, np. ukończyć studia wyższe na kierunku praca socjalna.
Od niedawna rozpoczęłam pracę w dziale HR jako specjalista do spraw szkoleń działu sprzedaży. W trakcie rozmowy z jednym z menedżerów sprzedaży na temat szkoleń usłyszałam: „Nie chciałbym cię zniechęcać, ale te szkolenia nic nie dają. Kilku sprzedawców brało udział w szkoleniach w poprzednich latach i nie widzę, aby to coś zmieniło. Po każdym szkoleniu słyszę, że program nie był dostosowany do naszej specyfiki pracy. Nie wiem, co tam ustaliliście w dziale HR, ale znajdźcie szkolenie, które rzeczywiście pomoże im w pracy i podniesie skuteczność handlowców. W innym przypadku szkoda dwóch dni pracy”. Nie była to odosobniona opinia. Na co mam zwrócić uwagę, żeby tym razem szkolenie było skuteczne?
Bez względu na to, czy w naszej firmie kryzys już minął, jest czy też dopiero nadejdzie, szkolenia językowe pracowników to istotny element rozwijania kapitału ludzkiego firmy i coraz częściej warunek rozwoju. Pod koniec 2008 roku, często pochopnie, zawieszano szkolenia językowe. Zbliża się kolejny rok akademicki, wiele firm będzie się zastanawiało nad ich wznowieniem. Ważne, żeby zrobić to w zaplanowany sposób – mądrze zainwestować w pracowników i to w tych, w których naprawdę warto.
Kieruję zespołem 25 przedstawicieli handlowych. Od sześciu miesięcy prowadzę regularny coaching z każdym z nich. W wielu przypadkach przynosi on oczekiwane korzyści, jednak w ogólnym rozrachunku rezultaty nie są satysfakcjonujące. Co zrobić, aby zwiększyć efektywność działań?
Przepisy prawa pracy nie zawierają przepisów rozstrzygających wprost, kiedy pracownik ma obowiązek uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez pracodawcę. Jedyny wyjątek stanowią szkolenia dotyczące bhp.
W sprzedaży szkoleń ważna jest postawa, czyli stosunek do szkoleń zarówno zleceniodawcy, jak i firmy szkoleniowej. Dla zleceniodawcy szkolenie może być obciążeniem jego budżetu, a tak naprawdę dobrze zaplanowane, przygotowane i przeprowadzone może przyczynić się do zdobycia przewagi konkurencyjnej. Z kolei firma szkoleniowa powinna mieć ambicje, by zostać partnerem biznesowym, który poprzez wsparcie szkoleniowe może przeprowadzić swoich klientów przez czas kryzysu.
Wyzwaniem dla dużych organizacji jest mnogość procesów i narzędzi HRM. Szkolenia, programy rozwojowe, systemy ocen i zarządzania talentami, testy, procedury oraz narzędzia stosowane w rekrutacji – wszystko to składa się na bardzo rozbudowany system, komplikujący się wraz z rozrostem organizacji i pojawianiem się nowych jednostek oraz nowych dostawców. Jedną z odpowiedzi na brak spójności procesów i narzędzi jest oparcie całego systemu HRM na modelu kompetencyjnym. Co należy zrobić, aby adaptacja modelu kompetencyjnego zakończyła się sukcesem?
Mam dobre pomysły, znam się na tym, co robię i wiem, że stać mnie na więcej. Niestety, czuję się niedoceniany przez przełożonego. Po kilku latach ciężkiej pracy mam przeczucie, że szef nie do końca zdaje sobie sprawę, że większość sukcesów naszego działu było wynikiem moich działań i zaangażowania. Mimo mojego dużego doświadczenia nigdy nie zostałem wydelegowany jako przedstawiciel firmy na coroczny prestiżowy kongres naszej branży, na czym mi bardzo zależało. Młodsi stażem koledzy szybciej awansują i dostają ciekawsze projekty. Wszystko to sprawia, że zmniejsza się moje zaangażowanie i innowacyjne podejście do pracy.
Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?
Wielu przedsiębiorców w czasie obecnego kryzysu podejmuje kroki zmierzające do ograniczenia kosztów swojej działalności. Dzięki funduszom unijnym działania te nie muszą dotyczyć budżetów szkoleniowych przedsiębiorstw.
Nasz pracownik pracuje w siedzibie naszej spółki, która mieści się w Warszawie. Miejsce zamieszkania pracownika to Lublin, skąd codziennie dojeżdża do pracy. Czy wysyłając tego pracownika na szkolenie do Lublina mamy obowiązek zwrócić mu koszty podróży służbowej? Jeśli wyślemy tego pracownika na szkolenie do Warszawy, to czy również musimy mu zwracać koszty podróży służbowej z miejsca jego zamieszkania do miejsca szkolenia?
W ciągu najbliższych miesięcy wszystkich pracodawców czeka kolejna zmiana przepisów - tym razem dotycząca warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
Nasza firma wysłała pracowników na szkolenie w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych. Szkolenie trwało 3 dni i odbywało się na obszarze kraju. Z pracownikami skierowanymi na szkolenie została podpisana umowa szkoleniowa. Jednak w umowie nie zawarliśmy postanowień dotyczących rozliczania tych szkoleń. Czy wyjazd na szkolenie to podróż służbowa? Jak rozliczyć taki wyjazd?
Wysłaliśmy pracownika na dwudniowe szkolenie związane z pracą, którą wykonuje. Szkolenie odbywało się 6 i 7 lutego 2009 r. Przy okazji płacenia faktury za szkolenie okazało się, że pracownik uczestniczył w zajęciach tylko 6 lutego. Był natomiast nieobecny na szkoleniu 7 lutego - w sobotę. Pracuje od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00, sobota 6 lutego była więc dla pracownika dniem wolnym. Jak wykazać nieobecność pracownika na szkoleniu w ZUS RSA?
Większość menedżerów HR w związku z kryzysem ograniczy w pierwszej kolejności wydatki na coaching - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę szkoleniową Delta Training. Cięcia raczej nie obejmą szkoleń z technik sprzedaży, zarządzania, negocjacji i, co najważniejsze - z przywództwa. To dobrze, bo eksperci na świecie właśnie w zmianie modelu przywództwa widzą szansę na pokonanie kryzysu.
W firmie obowiązuje regulamin pracy nakazujący pracownikom poddawanie się okresowym testom wiedzy (o produktach oferowanych przez firmę, o procedurach stosowanych w firmie itp.). Testy te są przeprowadzane w godzinach pracy. W jaki sposób rozliczyć pracownikom czas spędzony na testach? Czy należy za niego zapłacić?
Nauczyciel skierowany do dalszej nauki może liczyć na przywileje w pracy. Jednak brak postępów w nauce może spowodować poważne konsekwencje, m.in. utratę płatnego urlopu na czas pobierania nauki.
Jeżeli pracownik odbywa szkolenie na polecenie pracodawcy i jest to polecenie służbowe wydane w ramach łączącego strony stosunku pracy, np. pracodawca kieruje pracownika na przeszkolenie w zakresie obsługi nowej maszyny, to wypadek w takich okolicznościach jest wypadkiem przy pracy. Wyraźny jest w tym przypadku związek z pracą.
Obowiązek zwrotu kosztów kształcenia poniesionych przez pracodawcę zależy w dużej mierze od tego, czy dokształcanie odbywało się na podstawie skierowania pracodawcy czy bez skierowania.
Chcemy zorganizować szkolenie dla pracowników w dniu wolnym od pracy, tj. w sobotę. Jeden z pracowników zapowiedział, że nie będzie uczestniczyć w tym szkoleniu, bo jest to dzień wolny od pracy, a szkolenia powinny być organizowane w godzinach pracy. Czy ma rację? Czy udział pracownika w szkoleniu organizowanym w sobotę może mieć charakter obowiązkowy? Czy odmowa pracownika udziału w szkoleniach organizowanych w dni wolne od pracy może być podstawą wypowiedzenia umowy o pracę?
 Pracownicy naszej firmy zostali przeszkoleni z zakresu bhp w dniu rozkładowo wolnym od pracy (sobota). Szkolenie dla poszczególnych grup pracowników odbyło się w godz. 7.00-9.00, 9.00-11.00 i 11.00-13.00. Normalnie pracownicy ci są zatrudnieni od poniedziałku do piątku w stałych godzinach od 8.00 do16.00. Do końca okresu rozliczeniowego, czyli do końca czerwca br., nie było możliwe udzielenie im dnia wolnego. Termin wypłaty wynagrodzeń w naszej firmie przypada do 10. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Jakie dodatki do wynagrodzeń powinniśmy wypłacić tym pracownikom?
We wrześniu 2003 r. zawarliśmy z pracownikiem dodatkową umowę o finansowaniu jego kształcenia na rocznych studiach podyplomowych. Zgodnie z postanowieniami umowy pracownik powinien przepracować u nas 5 lat po ukończeniu studiów (tj. do czerwca 2009 r.), a jeżeli wypowiedziałby umowę o pracę wcześniej, powinien oddać nam proporcjonalną część nakładów poniesionych na jego kształcenie. Pracownik wypowiedział umowę o pracę w lutym br. (umowa rozwiąże się z końcem maja). Stwierdził, że nie powinien oddawać nam pieniędzy za czesne, gdyż zapis w umowie o finansowaniu kształcenia nie mógł przewidywać dłuższego okresu odpracowania studiów, niż 3 lata. Naszym zdaniem limit 3 lat dotyczy tylko pracowników skierowanych na kształcenie. My zaś pracownika na studia podyplomowe nie kierowaliśmy. Kto ma w tej sytuacji rację?
Pracownica pracująca na zmiany w systemie równoważnego czasu pracy po 12 godzin została wysłana na szkolenie zorganizowane przez pracodawcę w sobotę, czyli w dniu, który był dla niej dniem wolnym od pracy. Czy za ten dzień przysługuje jej inny dzień wolny od pracy? Czy dzień szkolenia wlicza się do czasu pracy? Należy podkreślić, że pracodawca wymagał od pracowników udziału w tym szkoleniu, co w praktyce odebrało im wolną sobotę - pyta Czytelnik z Wrocławia.
Początek roku to doskonały czas na zaplanowanie szkoleń dla swoich pracowników. Przed wysłaniem pracownika na kurs warto jednak pamiętać o kosztach, jakie się z tym wiążą.
Wyraziłam zgodę, aby pracownik studiował zaocznie (licencjat - 2,5 roku) na warunkach pracownika skierowanego. Mam jednak wątpliwości, czy mogę licencjat traktować tak samo jak studia wyższe. Jeśli tak, to ile mam udzielić pracownikowi urlopu szkoleniowego w ostatnim roku - 28 czy 14 dni? - pyta Czytelniczka z Płocka.
Podjęcie studiów przez pracownika wiąże się z korzyściami finansowymi zarówno dla pracownika, jak i jego pracodawcy.
Pracodawca zapewnia pracownikowi odbycie odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska lub wykonywanej pracy.
Celem urlopu szkoleniowego jest umożliwienie pracownikowi uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych oraz właściwego przygotowania się do egzaminów. Urlopy udzielane są w dniach roboczych.
Większość naszych pracowników jest zatrudniona na część etatu, a wykonywana w naszym zakładzie praca stanowi dla nich formę dodatkowego zarobkowania obok pracy, jaką wykonują w innych zakładach pracy. Czy w tej sytuacji musimy kierować ich na wstępne badania lekarskie oraz szkolić w zakresie bhp? Brak takiego obowiązku stanowiłby dla naszego zakładu spore odciążenie.
Jestem nauczycielem posiadającym od 2000 r. stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Ponieważ do 31 sierpnia 2006 r. nie uzupełniłam kwalifikacji (posiadałam tylko absolutorium), z tym dniem stosunek pracy wygasł.W okresie od września 2006 r. do czerwca 2007 r. byłam zatrudniona w szkole podstawowej jako nauczyciel stażysta bez kwalifikacji. W czerwcu 2007 r. ukończyłam kurs kwalifikacyjny pedagogiczny, a w lipcu 2007 r. uzyskałam tytuł zawodowy magistra. Czy będę musiała od początku rozpocząć awans zawodowy - pyta Czytelniczka z Ostródy.
Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?
Pracownik pracuje na 3/4 etatu po 6 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku. W środę przebywał 10 godzin na szkoleniu podnoszącym jego kwalifikacje. Czy w takim przypadku powinniśmy mu oddać 4 godziny wolne, ponieważ szkolenie przekroczyło o ten czas jego wymiar dobowy?
Coraz więcej pracowników decyduje się na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych na różnego rodzaju kursach, studiach czy szkoleniach. W niektórych przypadkach pracodawcy zobowiązani są do wspierania rozwoju zawodowego pracowników, występują jednak inne świadczenia zależne od ich dobrej woli.