REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego

Joanna Krawczyk

REKLAMA

Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?

RADA
Korekty wynagrodzeń i składek należy sporządzić, ale dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji, bez potrzeby cofania się do okresów, w których były one wypłacane. Nie należy opodatkowywać kosztów kształcenia pracownika młodocianego, ponieważ dofinansowanie to jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do nauki pracowników młodocianych w ramach umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego jest przyznawane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Ma formę dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, a przekazanych za pośrednictwem organów samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).

Tego rodzaju wsparcie finansowe do końca 2006 r. nie podlegało opodatkowaniu. Wynikało to z przepisów przejściowych, które przedłużyły zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 31 grudnia 2006 r.

Od 2007 r. zwolnienie to zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Tym samym obowiązuje ono nadal. Zwolnione są więc dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich należy zaliczyć wyżej wskazane dofinansowanie.

Dofinansowania tego nie należy więc wykazywać jako przychodu w pkpir. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że koszty bezpośrednio pokryte tymi dotacjami nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie należy jednak wyciągać z tego takiego wniosku, że koszty w postaci wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych ponoszonych za pracowników młodocianych należy skorygować, cofając się do okresów, w których były one wypłacane, a zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby tak miało być, to korekty należałoby dokonać za poszczególne lata, w których byli zatrudnieni pracownicy młodociani, za których wyszkolenie otrzymano później dofinansowanie.

Tymczasem w momencie ponoszenia kosztów z tytułu wynagrodzeń i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych dotyczących pracowników młodocianych nie było podstaw do tego, aby nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów. Jedynym warunkiem, jaki musiał być spełniony, aby móc to zrobić, było dokonanie ich zapłaty.

Możliwość uzyskania pokrycia tych kosztów w postaci dofinansowania do zatrudnienia pracowników młodocianych nie powodowała automatycznie tego, że ponoszone przez podatnika koszty z tym związane nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji należało dokonać zbiorczej korekty wartości wynagrodzeń i składek.

W związku z tym, że wartość otrzymanego dofinansowania nie stanowi określonego procentu wypłaconych wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych za pracowników młodocianych, tylko zależy od okresu kształcenia i jest przyznawana w określonej kwocie na jednego pracownika, nie ma możliwości ustalenia, jaka część tej kwoty stanowi pokrycie kosztów wynagrodzeń, a jaka - składek ubezpieczeniowych.

Nie można zatem ustalić, jakie wartości korekty należy ująć w kolumnie 13 „wynagrodzenia” (według nowego wzoru pkpir 12), a jakie w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” (według nowego wzoru pkpir 13) - dotyczy składek ubezpieczeniowych.

Chcąc ująć wartość otrzymanej dotacji jako korektę wymienionych kosztów, należy więc podjąć decyzję o tym, w której kolumnie zostanie ujęta cała wartość otrzymanego dofinansowania. Nie powinno więc być błędem wpisanie tej kwoty ze znakiem minus zarówno w kolumnie 13 (lub 12), jak i w kolumnie 14 (lub 13) pkpir. Ważne, aby tej samej kwoty nie wpisać podwójnie.

Przykład:
W okresie od stycznia do czerwca 2006 r. podatnik ponosił koszty z tytułu zatrudnienia kilkunastu pracowników młodocianych. Wartość wynagrodzeń ujętych z tego tytułu w kolumnie 13 wyniosła w sumie za ten okres 10 584 zł, a składek w części obciążającej pracodawcę - 1905 zł.
W sierpniu 2006 r. podatnik otrzymał dotację za wykształcenie dwóch pracowników w wysokości 9174 zł. Wartość ta została ujęta ze znakiem minus w kolumnie „wynagrodzenia” pod datą wpływu środków z dotacji na konto podatnika.

Podstawa prawna:

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: 4-dniowy tydzień pracy obowiązującym prawem. Kiedy nowelizacja kodeksu pracy?

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

REKLAMA

Kalendarz maj 2024 do druku

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

REKLAMA

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

REKLAMA