REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego

Joanna Krawczyk

REKLAMA

Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?

RADA
Korekty wynagrodzeń i składek należy sporządzić, ale dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji, bez potrzeby cofania się do okresów, w których były one wypłacane. Nie należy opodatkowywać kosztów kształcenia pracownika młodocianego, ponieważ dofinansowanie to jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do nauki pracowników młodocianych w ramach umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego jest przyznawane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Ma formę dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, a przekazanych za pośrednictwem organów samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).

Tego rodzaju wsparcie finansowe do końca 2006 r. nie podlegało opodatkowaniu. Wynikało to z przepisów przejściowych, które przedłużyły zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 31 grudnia 2006 r.

Od 2007 r. zwolnienie to zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Tym samym obowiązuje ono nadal. Zwolnione są więc dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich należy zaliczyć wyżej wskazane dofinansowanie.

Dofinansowania tego nie należy więc wykazywać jako przychodu w pkpir. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że koszty bezpośrednio pokryte tymi dotacjami nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie należy jednak wyciągać z tego takiego wniosku, że koszty w postaci wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych ponoszonych za pracowników młodocianych należy skorygować, cofając się do okresów, w których były one wypłacane, a zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby tak miało być, to korekty należałoby dokonać za poszczególne lata, w których byli zatrudnieni pracownicy młodociani, za których wyszkolenie otrzymano później dofinansowanie.

Tymczasem w momencie ponoszenia kosztów z tytułu wynagrodzeń i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych dotyczących pracowników młodocianych nie było podstaw do tego, aby nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów. Jedynym warunkiem, jaki musiał być spełniony, aby móc to zrobić, było dokonanie ich zapłaty.

Możliwość uzyskania pokrycia tych kosztów w postaci dofinansowania do zatrudnienia pracowników młodocianych nie powodowała automatycznie tego, że ponoszone przez podatnika koszty z tym związane nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji należało dokonać zbiorczej korekty wartości wynagrodzeń i składek.

W związku z tym, że wartość otrzymanego dofinansowania nie stanowi określonego procentu wypłaconych wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych za pracowników młodocianych, tylko zależy od okresu kształcenia i jest przyznawana w określonej kwocie na jednego pracownika, nie ma możliwości ustalenia, jaka część tej kwoty stanowi pokrycie kosztów wynagrodzeń, a jaka - składek ubezpieczeniowych.

Nie można zatem ustalić, jakie wartości korekty należy ująć w kolumnie 13 „wynagrodzenia” (według nowego wzoru pkpir 12), a jakie w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” (według nowego wzoru pkpir 13) - dotyczy składek ubezpieczeniowych.

Chcąc ująć wartość otrzymanej dotacji jako korektę wymienionych kosztów, należy więc podjąć decyzję o tym, w której kolumnie zostanie ujęta cała wartość otrzymanego dofinansowania. Nie powinno więc być błędem wpisanie tej kwoty ze znakiem minus zarówno w kolumnie 13 (lub 12), jak i w kolumnie 14 (lub 13) pkpir. Ważne, aby tej samej kwoty nie wpisać podwójnie.

Przykład:
W okresie od stycznia do czerwca 2006 r. podatnik ponosił koszty z tytułu zatrudnienia kilkunastu pracowników młodocianych. Wartość wynagrodzeń ujętych z tego tytułu w kolumnie 13 wyniosła w sumie za ten okres 10 584 zł, a składek w części obciążającej pracodawcę - 1905 zł.
W sierpniu 2006 r. podatnik otrzymał dotację za wykształcenie dwóch pracowników w wysokości 9174 zł. Wartość ta została ujęta ze znakiem minus w kolumnie „wynagrodzenia” pod datą wpływu środków z dotacji na konto podatnika.

Podstawa prawna:

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

REKLAMA

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA