REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego

Joanna Krawczyk

REKLAMA

Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?

RADA
Korekty wynagrodzeń i składek należy sporządzić, ale dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji, bez potrzeby cofania się do okresów, w których były one wypłacane. Nie należy opodatkowywać kosztów kształcenia pracownika młodocianego, ponieważ dofinansowanie to jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do nauki pracowników młodocianych w ramach umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego jest przyznawane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Ma formę dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, a przekazanych za pośrednictwem organów samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).

Tego rodzaju wsparcie finansowe do końca 2006 r. nie podlegało opodatkowaniu. Wynikało to z przepisów przejściowych, które przedłużyły zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 31 grudnia 2006 r.

Od 2007 r. zwolnienie to zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Tym samym obowiązuje ono nadal. Zwolnione są więc dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich należy zaliczyć wyżej wskazane dofinansowanie.

Dofinansowania tego nie należy więc wykazywać jako przychodu w pkpir. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że koszty bezpośrednio pokryte tymi dotacjami nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie należy jednak wyciągać z tego takiego wniosku, że koszty w postaci wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych ponoszonych za pracowników młodocianych należy skorygować, cofając się do okresów, w których były one wypłacane, a zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby tak miało być, to korekty należałoby dokonać za poszczególne lata, w których byli zatrudnieni pracownicy młodociani, za których wyszkolenie otrzymano później dofinansowanie.

Tymczasem w momencie ponoszenia kosztów z tytułu wynagrodzeń i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych dotyczących pracowników młodocianych nie było podstaw do tego, aby nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów. Jedynym warunkiem, jaki musiał być spełniony, aby móc to zrobić, było dokonanie ich zapłaty.

Możliwość uzyskania pokrycia tych kosztów w postaci dofinansowania do zatrudnienia pracowników młodocianych nie powodowała automatycznie tego, że ponoszone przez podatnika koszty z tym związane nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji należało dokonać zbiorczej korekty wartości wynagrodzeń i składek.

W związku z tym, że wartość otrzymanego dofinansowania nie stanowi określonego procentu wypłaconych wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych za pracowników młodocianych, tylko zależy od okresu kształcenia i jest przyznawana w określonej kwocie na jednego pracownika, nie ma możliwości ustalenia, jaka część tej kwoty stanowi pokrycie kosztów wynagrodzeń, a jaka - składek ubezpieczeniowych.

Nie można zatem ustalić, jakie wartości korekty należy ująć w kolumnie 13 „wynagrodzenia” (według nowego wzoru pkpir 12), a jakie w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” (według nowego wzoru pkpir 13) - dotyczy składek ubezpieczeniowych.

Chcąc ująć wartość otrzymanej dotacji jako korektę wymienionych kosztów, należy więc podjąć decyzję o tym, w której kolumnie zostanie ujęta cała wartość otrzymanego dofinansowania. Nie powinno więc być błędem wpisanie tej kwoty ze znakiem minus zarówno w kolumnie 13 (lub 12), jak i w kolumnie 14 (lub 13) pkpir. Ważne, aby tej samej kwoty nie wpisać podwójnie.

Przykład:
W okresie od stycznia do czerwca 2006 r. podatnik ponosił koszty z tytułu zatrudnienia kilkunastu pracowników młodocianych. Wartość wynagrodzeń ujętych z tego tytułu w kolumnie 13 wyniosła w sumie za ten okres 10 584 zł, a składek w części obciążającej pracodawcę - 1905 zł.
W sierpniu 2006 r. podatnik otrzymał dotację za wykształcenie dwóch pracowników w wysokości 9174 zł. Wartość ta została ujęta ze znakiem minus w kolumnie „wynagrodzenia” pod datą wpływu środków z dotacji na konto podatnika.

Podstawa prawna:

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA