REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego

Joanna Krawczyk

REKLAMA

Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?

RADA
Korekty wynagrodzeń i składek należy sporządzić, ale dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji, bez potrzeby cofania się do okresów, w których były one wypłacane. Nie należy opodatkowywać kosztów kształcenia pracownika młodocianego, ponieważ dofinansowanie to jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do nauki pracowników młodocianych w ramach umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego jest przyznawane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Ma formę dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, a przekazanych za pośrednictwem organów samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).

Tego rodzaju wsparcie finansowe do końca 2006 r. nie podlegało opodatkowaniu. Wynikało to z przepisów przejściowych, które przedłużyły zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 31 grudnia 2006 r.

Od 2007 r. zwolnienie to zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Tym samym obowiązuje ono nadal. Zwolnione są więc dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich należy zaliczyć wyżej wskazane dofinansowanie.

Dofinansowania tego nie należy więc wykazywać jako przychodu w pkpir. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że koszty bezpośrednio pokryte tymi dotacjami nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie należy jednak wyciągać z tego takiego wniosku, że koszty w postaci wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych ponoszonych za pracowników młodocianych należy skorygować, cofając się do okresów, w których były one wypłacane, a zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby tak miało być, to korekty należałoby dokonać za poszczególne lata, w których byli zatrudnieni pracownicy młodociani, za których wyszkolenie otrzymano później dofinansowanie.

Tymczasem w momencie ponoszenia kosztów z tytułu wynagrodzeń i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych dotyczących pracowników młodocianych nie było podstaw do tego, aby nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów. Jedynym warunkiem, jaki musiał być spełniony, aby móc to zrobić, było dokonanie ich zapłaty.

Możliwość uzyskania pokrycia tych kosztów w postaci dofinansowania do zatrudnienia pracowników młodocianych nie powodowała automatycznie tego, że ponoszone przez podatnika koszty z tym związane nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji należało dokonać zbiorczej korekty wartości wynagrodzeń i składek.

W związku z tym, że wartość otrzymanego dofinansowania nie stanowi określonego procentu wypłaconych wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych za pracowników młodocianych, tylko zależy od okresu kształcenia i jest przyznawana w określonej kwocie na jednego pracownika, nie ma możliwości ustalenia, jaka część tej kwoty stanowi pokrycie kosztów wynagrodzeń, a jaka - składek ubezpieczeniowych.

Nie można zatem ustalić, jakie wartości korekty należy ująć w kolumnie 13 „wynagrodzenia” (według nowego wzoru pkpir 12), a jakie w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” (według nowego wzoru pkpir 13) - dotyczy składek ubezpieczeniowych.

Chcąc ująć wartość otrzymanej dotacji jako korektę wymienionych kosztów, należy więc podjąć decyzję o tym, w której kolumnie zostanie ujęta cała wartość otrzymanego dofinansowania. Nie powinno więc być błędem wpisanie tej kwoty ze znakiem minus zarówno w kolumnie 13 (lub 12), jak i w kolumnie 14 (lub 13) pkpir. Ważne, aby tej samej kwoty nie wpisać podwójnie.

Przykład:
W okresie od stycznia do czerwca 2006 r. podatnik ponosił koszty z tytułu zatrudnienia kilkunastu pracowników młodocianych. Wartość wynagrodzeń ujętych z tego tytułu w kolumnie 13 wyniosła w sumie za ten okres 10 584 zł, a składek w części obciążającej pracodawcę - 1905 zł.
W sierpniu 2006 r. podatnik otrzymał dotację za wykształcenie dwóch pracowników w wysokości 9174 zł. Wartość ta została ujęta ze znakiem minus w kolumnie „wynagrodzenia” pod datą wpływu środków z dotacji na konto podatnika.

Podstawa prawna:

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop. Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

REKLAMA

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

REKLAMA

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA