Jak rozliczyć dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego
REKLAMA
RADA
Korekty wynagrodzeń i składek należy sporządzić, ale dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji, bez potrzeby cofania się do okresów, w których były one wypłacane. Nie należy opodatkowywać kosztów kształcenia pracownika młodocianego, ponieważ dofinansowanie to jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.
UZASADNIENIE
Dofinansowanie do nauki pracowników młodocianych w ramach umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego jest przyznawane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Ma formę dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, a przekazanych za pośrednictwem organów samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
Tego rodzaju wsparcie finansowe do końca 2006 r. nie podlegało opodatkowaniu. Wynikało to z przepisów przejściowych, które przedłużyły zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego do 31 grudnia 2006 r.
Od 2007 r. zwolnienie to zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Tym samym obowiązuje ono nadal. Zwolnione są więc dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich należy zaliczyć wyżej wskazane dofinansowanie.
Dofinansowania tego nie należy więc wykazywać jako przychodu w pkpir. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że koszty bezpośrednio pokryte tymi dotacjami nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie należy jednak wyciągać z tego takiego wniosku, że koszty w postaci wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych ponoszonych za pracowników młodocianych należy skorygować, cofając się do okresów, w których były one wypłacane, a zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Gdyby tak miało być, to korekty należałoby dokonać za poszczególne lata, w których byli zatrudnieni pracownicy młodociani, za których wyszkolenie otrzymano później dofinansowanie.
Tymczasem w momencie ponoszenia kosztów z tytułu wynagrodzeń i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych dotyczących pracowników młodocianych nie było podstaw do tego, aby nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów. Jedynym warunkiem, jaki musiał być spełniony, aby móc to zrobić, było dokonanie ich zapłaty.
Możliwość uzyskania pokrycia tych kosztów w postaci dofinansowania do zatrudnienia pracowników młodocianych nie powodowała automatycznie tego, że ponoszone przez podatnika koszty z tym związane nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji należało dokonać zbiorczej korekty wartości wynagrodzeń i składek.
W związku z tym, że wartość otrzymanego dofinansowania nie stanowi określonego procentu wypłaconych wynagrodzeń i składek ubezpieczeniowych za pracowników młodocianych, tylko zależy od okresu kształcenia i jest przyznawana w określonej kwocie na jednego pracownika, nie ma możliwości ustalenia, jaka część tej kwoty stanowi pokrycie kosztów wynagrodzeń, a jaka - składek ubezpieczeniowych.
Nie można zatem ustalić, jakie wartości korekty należy ująć w kolumnie 13 „wynagrodzenia” (według nowego wzoru pkpir 12), a jakie w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” (według nowego wzoru pkpir 13) - dotyczy składek ubezpieczeniowych.
Chcąc ująć wartość otrzymanej dotacji jako korektę wymienionych kosztów, należy więc podjąć decyzję o tym, w której kolumnie zostanie ujęta cała wartość otrzymanego dofinansowania. Nie powinno więc być błędem wpisanie tej kwoty ze znakiem minus zarówno w kolumnie 13 (lub 12), jak i w kolumnie 14 (lub 13) pkpir. Ważne, aby tej samej kwoty nie wpisać podwójnie.
Przykład:
W okresie od stycznia do czerwca 2006 r. podatnik ponosił koszty z tytułu zatrudnienia kilkunastu pracowników młodocianych. Wartość wynagrodzeń ujętych z tego tytułu w kolumnie 13 wyniosła w sumie za ten okres 10 584 zł, a składek w części obciążającej pracodawcę - 1905 zł.
W sierpniu 2006 r. podatnik otrzymał dotację za wykształcenie dwóch pracowników w wysokości 9174 zł. Wartość ta została ujęta ze znakiem minus w kolumnie „wynagrodzenia” pod datą wpływu środków z dotacji na konto podatnika.
Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 129, art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
- art. 70b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- art. 14 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 202, poz. 1956 ze zm.).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat