Kategorie

Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zorganizowanym w zakładzie pracy szkoleniu okresowym firma szkoleniowa wydała certyfikat ukończenia szkolenia okresowego bhp. Czy taki dokument może być potwierdzeniem odbycia tego szkolenia?
ZUS zaprasza pracodawców na bezpłatne szkolenia, których tematem będzie m.in. bezpieczeństwo i higiena pracy oraz obsługa programu Płatnik.
Pracodawca ponownie zatrudnił pracownika, który świadczył pracę na jego rzecz. Przerwa w zatrudnieniu trwała 3 miesiące. Pracownik zatrudniony jest na tym samym stanowisku pracy. Jakie obowiązki z zakresu bhp ciążą na pracodawcy? Czy konieczne jest przeprowadzenie szkolenia z zakresu bhp lub kierowanie pracownika na badania lekarskie?
Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika do pracy bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego tylko wówczas, gdy badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a pracodawca albo o tym wie, albo nieprawidłowości te są widoczne.(Wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., sygn. akt I PK 29/10)
Wspólnikami w spółce cywilnej są trzy osoby. Zgodnie z umową spółki każdy ze wspólników ma prawo jednoosobowo reprezentować firmę i podpisywać wszystkie dokumenty związane z działalnością spółki, w tym również umowy o pracę. Praktycznie w bieżącą działalność firmy zaangażowane są tylko dwie osoby. Czy wszyscy wspólnicy będący właścicielami firmy powinni odbyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami? Czy wystarczy, aby tylko jeden z nich odbył takie szkolenie? Czy osoba, która nie angażuje się w działalność spółki, ma obowiązek ukończyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami?
Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?
Po zgłoszeniu przez pracownika wypadku przy pracy pracodawca powołał zespół powypadkowy. W trakcie postępowania powypadkowego zakończył się okres, na który została zawarta z pracownikiem umowa o pracę na czas określony. Pracodawca nie podpisał z pracownikiem kolejnej umowy o pracę. Po zakończeniu postępowania powypadkowego zespół powypadkowy sporządził protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ze względu na to, że poszkodowany nie odpowiadał na telefony, sms-y ani e-maile, pracodawca przesłał protokół powypadkowy poszkodowanemu pocztą (aby mógł on zapoznać się z treścią dokumentacji) wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia uwag i zastrzeżeń. Poszkodowany nie odebrał przesyłki poleconej, która po upływie 14 dni została zwrócona pracodawcy. Czy pracodawca może w takiej sytuacji zatwierdzić protokół powypadkowy?
Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.
ZUS Oddział w Opolu zaprasza pracodawców i osoby kierujące pracownikami na szkolenie z zakresu bhp.
Choroby zawodowe są zawsze konsekwencją niewłaściwych warunków pracy oraz nieprzestrzegania przez pracowników lub pracodawców podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Taka sytuacja może się zdarzyć w każdym zakładzie pracy. Wśród pracowników edukacji stanowią one aż 97,7% ogółu.
ZUS Oddział w Bydgoszczy zaprasza na okresowe szkolenie dla pracodawców z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy zaostrzające kary wobec pijanych kierowców. Warto pamiętać, że każda ilość wypitego alkoholu jest niebezpieczna, ponieważ obniża sprawność działania osoby prowadzącej pojazd i przez to istotnie zwiększa ryzyko wypadku. Obowiązkiem firmy jest przeciwdziałanie takim sytuacjom.
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.
Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi?
W przypadku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej przez pracownika pracodawca musi powiadomić o tym przypadku inspekcję sanitarną oraz z nią współdziałać w celu potwierdzenia lub wykluczenia tej choroby.
ZUS zaprasza na szkolenia bhp dla pracodawców oraz na temat ubezpieczeń pracowników delegowanych.
Od 14 lipca 2010 r. funkcjonariusze Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają prawo karać pracowników, którzy palą wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem, oraz pracodawców, którzy dopuszczają na podległym im terenie do palenia tych wyrobów wbrew zakazowi. Zmieniono też kompetencję Sanepidu w zakresie karania za naruszenie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz zapobieganiu chorobom zakaźnym.
Szkolenia dla pracodawców z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ułatwią zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
Pracownicy działu technicznego w administracji wykonują prace konserwacyjne dźwigów osobowych. Czy prace te powinny być wykonywane przez dwie osoby? Jakie przepisy regulują zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych przy konserwacji tego typu urządzeń?
Na niektórych budowach najwygodniejszą formą transportu ludzi jest przewożenie ich w koszu unoszonym przez dźwig. Czy mając kosz do transportu ludzi oznaczony znakiem CE oraz używając sprawnego dźwigu, możemy taki zespół wykorzystać do pracy na wysokości?
Pracownik – ojciec dziecka złożył wniosek do pracodawcy o urlop macierzyński. Czy pracodawca może nie udzielić urlopu? Jakie obowiązki z zakresu bhp będą ciążyły na pracodawcy po powrocie pracownika do pracy z urlopu macierzyńskiego?
W wielu firmach coraz powszechniejszą praktyką jest zamieszczanie na odwrocie karty szkolenia wstępnego programów ramowych instruktażu ogólnego i stanowiskowego. Czy na karcie szkolenia wstępnego powinien znajdować się ramowy program szkolenia?
W wyniku wypadku przy pracy pracownik zatrudniony na stanowisku „robotnik placowy” stracił życie – został potrącony przez samochód ciężarowy. Przyczyną wypadku było nieprzestrzeganie przez kierowcę samochodu ciężarowego zasad poruszania się po placu obowiązujących w zakładzie pracy. Jakie świadczenia odszkodowawcze należą się członkom rodziny poszkodowanego?
ZUS Oddział w Bydgoszczy zaprasza na okresowe szkolenie dla pracodawców z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracownik przedsiębiorstwa pogrzebowego pełnił nocny dyżur w siedzibie przedsiębiorstwa. Ponieważ nie było żadnych zgłoszeń, pracownik spał w pomieszczeniu przeznaczonym do wypoczynku, znajdującym się na terenie zakładu pracy. W tym czasie w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej doszło do pożaru, podczas którego pracownik zatruł się dymem i doznał poważnych poparzeń. Czy wypadek, jakiemu pracownik uległ podczas pełnienia dyżuru, jest wypadkiem przy pracy?
Jednym z obowiązków pracodawcy jest obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.
W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?
ZUS organizuje dla pracodawców i osób kierujących pracownikami bezpłatne szkolenia z zakresu bhp.
Inspektor bhp oświadczył pracownikom, że inspektor Państwowej Inspekcji Pracy zamyka połowę zakładu pracy. W związku z tym pracodawca musi dokonać redukcji zatrudnienia o 50%. Cała załoga obawia się utraty pracy. Czy inspektor pracy mógł zamknąć zakład pracy, przez co połowa załogi straci pracę?
Pracodawca zatrudniający ponad 90% załogi przy obsłudze klienta nie może zorganizować szkolenia okresowego w czasie pracy pracowników. Czy może zorganizować to szkolenie po skończeniu pracy przez załogę?
W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?
Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?
Obowiązek wydawania posiłków i napojów w stosunku do niektórych pracowników wynika wprost z Kodeksu pracy. Niemniej jednak rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, zależą od grupy pracowników oraz warunków w zakładzie pracy.
W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy?
Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności pracownik jest zobowiązany brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym.
W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?
Przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego mogą skorzystać z bezpłatnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego do pracy tylko wówczas, gdy wie, że badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a nieprawidłowości te są widoczne (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 29/10).

BHP w szkole

Pracuję w szkole podstawowej na wsi. Pracodawca nie zapewnia nam żadnych napojów i tłumaczy to faktem, że przepisy go do tego nie zobowiązują. Ponadto w szkole znajduje się tylko jedna toaleta, a łącznie zatrudnionych jest 20 pracowników. W naszej ocenie pracodawca narusza przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mamy rację?
Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?
Jeżeli temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca powinien nieodpłatnie zapewnić pracownikom zatrudnionym w pomieszczeniach zimne napoje. Osobom pracującym na otwartej przestrzeni napoje przysługują przy temperaturze 25 stopni.
Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?
Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?
Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie.
W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?
GIP mianuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne. Mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji inspektorskiej zakończonej złożeniem państwowego egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną.
Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?
Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?
Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?
Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?