REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zmianie przepisów Sanepid może karać za palenie papierosów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bejka

REKLAMA

Od 14 lipca 2010 r. funkcjonariusze Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają prawo karać pracowników, którzy palą wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem, oraz pracodawców, którzy dopuszczają na podległym im terenie do palenia tych wyrobów wbrew zakazowi. Zmieniono też kompetencję Sanepidu w zakresie karania za naruszenie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz zapobieganiu chorobom zakaźnym.

Prezes RM zmienił rozporządzenie w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Zmiany dotyczą głównie § 2 tego rozporządzenia, który wskazuje, za jakie wykroczenia funkcjonariusze organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają uprawnienia do nakładania mandatów.

REKLAMA

REKLAMA

Mandaty za palenie papierosów

Nową kompetencją funkcjonariuszy organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest nadanie im uprawnienia do karania mandatem karnym na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (dalej ustawa o ochronie zdrowia). Chodzi o osoby palące wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazami oraz osoby dopuszczające na podległym im terenie do palenia tych wyrobów. Zakres zakazu palenia reguluje art. 5 ustawy o ochronie zdrowia. Przepis ten zabrania palenia wyrobów tytoniowych poza wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi pomieszczeniami:

  • w zakładach opieki zdrowotnej,
  • w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych,
  • w zakładach pracy oraz innych obiektach użyteczności publicznej, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych – poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami.

Oznacza to, że funkcjonariusze Sanepidu będą mogli ukarać mandatem np. pracowników, którzy palą papierosy na terenie zakładu w miejscach niedozwolonych.


WAŻNE!

REKLAMA

Sanepid może ukarać mandatem pracowników za palenie tytoniu w miejscach niedozwolonych na terenie zakładu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandatem będzie można również ukarać pracodawców, którzy dopuszczają do palenia tytoniu w miejscach niedozwolonych na terenie zakładu pracy, którym zarządzają. Wysokość mandatu za te naruszenia przepisów wynosi do 500 zł.

Zmiana kompetencji Sanepidu od 15 listopada 2010 r.

Od 15 listopada 2010 r. nastąpi kolejna zmiana możliwości karania przez Sanepid mandatami w związku z paleniem papierosów w miejscach niedozwolonych. Tego dnia wejdzie w życie zmiana ustawy o ochronie zdrowia. W wyniku tej nowelizacji zostaną rozszerzone ograniczenia w paleniu papierosów. Ta nowelizacja wprowadza przepisy zabraniające palenia wyrobów tytoniowych m.in.:

  1. na terenie zakładów opieki zdrowotnej i w pomieszczeniach innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
  2. na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej,
  3. na terenie uczelni,
  4. w pomieszczeniach zakładów pracy innych niż wymienione w pkt 1 i 2,
  5. w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego,
  6. w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych.

Prawdopodobnie w związku z wejściem w życie od 15 listopada 2010 r. nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia rozporządzenie w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego znowu zostanie zmienione. Bez tej zmiany inspektorzy Sanepidu stracą prawo do karania mandatami osób palących papierosy wbrew zakazowi. Od 15 listopada 2010 r. podstawą do ukarania osób palących wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazami będzie art. 13 ust. 2 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, który nie jest wymieniony jako podstawa prawna do wymierzenia mandatu przez inspektora Sanepidu.


Mandaty za źle oznaczone detergenty

Sanepid uzyskał kompetencje do wymierzenia mandatu w przypadku naruszenia art. 34e ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Przepis ten dotyczy producenta, w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia nr 648/2004 (chodzi o osobę fizyczną lub prawną odpowiedzialną za wprowadzenie do obrotu detergentu bądź środka powierzchniowo czynnego do detergentów), który:

  • wbrew przepisom art. 11 ust. 2–6 rozporządzenia nr 648/2004 wprowadza do obrotu detergent bez wymaganego oznakowania albo niewłaściwie oznakowany, w szczególności nie umieszcza wymaganych informacji na opakowaniach detergentów lub w dokumentacji towarzyszącej detergentom transportowanym luzem,
  • wbrew przepisowi art. 9 rozporządzenia nr 648/2004 nie udostępnia na żądanie Inspektora do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych albo personelu medycznego wymaganych informacji,
  • wbrew przepisowi załącznika VII D do rozporządzenia nr 648/2004 nie udostępnia wymaganych informacji na stronie internetowej.

Mandaty za złamanie przepisów chroniących przed chorobami zakaźnymi

Sanepid ma obecnie kompetencje do karania mandatami naruszeń art. 50–53 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Dotyczy to m.in.:

  • nieprzestrzegania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi,
  • niedotrzymywania wymagań higieniczno-sanitarnych,
  • niepodejmowania działań przeciw szerzeniu się zakażeń szpitalnych,
  • przeprowadzania szczepień ochronnych bez uprawnień.

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 czerwca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. Nr 114, poz. 766),
  • art. 96 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy zatrudnienie ciężarnej budzi podejrzenia ZUS. Racjonalność, ekonomia i prawne konsekwencje

Kwestionowanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zasadności zawarcia umowy z kobietą w ciąży jest tematem trudnym i wieloaspektowym. Trzeba pamiętać, iż negatywne skutki rozstrzygnięć w tego typu sprawach ponosi nie tylko ciężarna, ale i pracodawca. Dlaczego zatrudnienie kobiety w ciąży może wzbudzić podejrzenia ZUS? Artykuł odpowiada na najważniejsze pytania w oparciu o przykłady z praktyki i orzecznictwa.

Babcia z wyższą emeryturą? ZUS przypomina o korzystnym rozwiązaniu

Dzięki umowie uaktywniającej składki na ubezpieczenie społeczne niani częściowo opłaca państwo. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż jest to korzystne zwłaszcza dla osób w wieku emerytalnym, bo może zwiększyć wysokość ich emerytury. Od roku podpisanie umowy uaktywniającej z opiekunką jest opłacalne również dla rodziców. Dlaczego?

Pracownicy zestresowani i wypaleni. Coraz więcej zwolnień lekarskich z powodu zdrowia psychicznego

W 2024 roku liczba zaświadczeń wystawionych z powodu zaburzeń psychicznych i zachowania wzrosła o blisko 14 procent w ciągu roku. Co najbardziej stresuje pracowników? Z jakimi objawami warto udać się do lekarza?

Kobieta w ciąży bez ubezpieczenia zdrowotnego może korzystać z NFZ [Lista świadczeń]

Kobieta w ciąży, której kończy się umowa na zastępstwo, pozostaje bez ubezpieczenia zdrowotnego. Czy pomimo braku statusu osoby ubezpieczonej może korzystać z bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na NFZ? Oto lista świadczeń.

REKLAMA

Zasiłek dla bezrobotnych 2025: sposób rozwiązania umowy o pracę ma znaczenie

Czy sposób rozwiązania umowy o pracę ma znaczenie przy ustalaniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych? Jaka jest procedura przy porozumieniu stron, a jaka przy wypowiedzeniu umowy przez pracownika?

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą SN: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. zapadła niezwykle ważna, ale i interesująca uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego. Warto, żeby sprawą zainteresowali się pracownicy 50 plus, bo może ich to bezpośrednio dotyczyć. Postanowienie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Nastroje na rynku pracy 2025: widoczna różnica między dyrektorem a stażystą. Osoby w wieku 25-34 lat najbardziej zestresowane i wypalone

Nastroje na rynku pracy w 2025 roku ukazuje Indeks Nastrojów Zawodowych przygotowany przez Pracuj.pl w ramach kampanii "Znajdź swoich ludzi". Widoczna jest różnica między dyrektorem a stażystą, m.in. w zadowoleniu z pracy i zachowywaniu balansu między życiem prywatnym i zawodowym. Natomiast osoby w wieku 25-34 lat są najbardziej zestresowane i wypalone.

Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

REKLAMA

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

REKLAMA