REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT, Rozwój osobisty i zawodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

Pracuję w dziale kadr w jednym ze znanych polskich banków. Nasza branża przeszła wiele w ostatnim czasie, a teraz jeszcze czeka nas przejęcie przez większego i silniejszego konkurenta. Zdaję sobie sprawę, że dzięki temu bank przetrwa na rynku, ale czy wraz z nim przetrwamy i my – pracownicy? Wraz z kolegami obawiamy się redukcji personelu, a przede wszystkim zmian, które utrudnią nam życie i zniszczą to, co do tej pory wypracowaliśmy. Wiem, że kilka osób, w obawie przed brakiem stabilizacji, zdecydowało się już odejść. Może i ja powinnam to przemyśleć?

Opodatkowanie pakietów medycznych

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego mówiąca o tym, iż już wykupienie abonamentu medycznego stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, oznacza problemy pracodawców z uregulowaniem zaległości.

Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Stosowanie testów psychometrycznych w selekcji zawodowej stało się już powszechną, dobrą oraz godną polecenia praktyką. Odpowiednio dobrane testy umożliwiają szybką i zarazem rzetelną ocenę potencjału kandydata oraz stopnia jego dopasowania do wymagań stanowiska, dzięki czemu rekruter może podjąć bardziej trafną i uzasadnioną decyzję personalną. Jednakże wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju pracowników budzi nadal sporo kontrowersji.

Doskonalenie przywództwa w Toyota Motor Manufacturing UK – studium przypadku

Zasady, na których opiera się model przywództwa stosowany w Toyocie są bardzo dobrze przemyślane. Na przykład każdy epizod w działaniu i każdy problem jest dobrą okazją do dzielenia się przez menedżera wiedzą i doświadczeniem z pracownikami. Aby w pełni wykorzystać ten model, należało nauczyć menedżerów konkretnych technik kierowania ludźmi i motywowania ich.

Zarządzanie energią

Wywiad z Richardem Bolstadem, trenerem, coachem, twórcą Metody Komunikacji Transformującej.

Czy work-life balance to moda, czy konieczność?

Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.

Ojciec czy pracoholik?

Czy rzeczywiście firmom bardziej opłaca się zatrudniać zaangażowanych ojców niż dyspozycyjnych pracoholików? Czytając profile kompetencyjne liderów, łatwiej odnajdziemy w nich cechy typowe dla tej pierwszej aniżeli drugiej grupy.

Potęga myśli

Trzy pytania do Briana Tracy’ego

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

Efektywne uczenie - jakie atuty mają szkolenia otwarte i jakie z tego wynikają korzyści?

Do udziału w szkoleniach otwartych zgłaszają się uczestnicy zainteresowani konkretnym tematem, który sami wybierają. Poprzez wybór obszaru zainteresowania stają się uczestnikami bardziej świadomymi swoich celów możliwych do osiągnięcia w trakcie szkolenia. Są to często ludzie przygotowani do aktywnego uczestnictwa w programie, który uznali za interesujący dla siebie. Towarzyszy im wysoka motywacja do rozwijania konkretnych umiejętności i poszerzania wiedzy z danego zakresu. Sami decydują się na dane szkolenie, często prywatnie, chcąc uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania. To jest właśnie największa przewaga szkoleń otwartych nad zamkniętymi.

Na jakich zasadach można podnosić kwalifikacje pracowników, jeżeli przestały obowiązywać przepisy dotyczące szkoleń

Od 11 kwietnia 2010 r. nie weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca podnoszenia kwalifikacji pracowników. Natomiast tylko do 10 kwietnia 2010 r. obowiązywały dotychczasowe przepisy regulujące kwestię szkoleń pracowników, czyli art. 103 Kodeksu pracy oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U. Nr 103, poz. 472 ze zm.). Nie ma zatem obecnie przepisów, które regulowałyby odbywanie szkoleń pracowników.

Wszystko się zmienia

Rozmowa z Henryką Bochniarz, prezydentem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, o roli szkoleń w procesie adaptacji przedsiębiorstw

Czy świadczenia medyczne są opodatkowane i oskładkowane

Pracodawcy często opłacają koszty opieki medycznej pracowników, a także członków ich rodzin. Powstaje wówczas pytanie, czy świadczenia z tego tytułu uznać za przychód pracownika i tym samym go opodatkować oraz czy zaliczyć do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych? Z orzecznictwa sądowego wynika, że tego typu świadczenia nie są przychodami. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że stanowią one przychód pracowników. W tej sytuacji powstaje dylemat, jak rozliczać pracowników, aby uniknąć kłopotów.

Pokochać samego siebie

Rozmowa z Robertem Korzeniowskim, lekkoatletą, czterokrotnym mistrzem olimpijskim, twórcą kanału TVP Sport, prezesem Fundacji Sportowa Polska

Czy należy skorygować listy płac i PIT-4R, jeśli zaliczki zostały pobrane według złych stawek

Przez cały 2009 r. potrącana była zaliczka na podatek od wynagrodzenia pracownika na zasadach jak w 2008 r., czyli 19% i 30% podatku. Czy muszę korygować listy płac dla tego pracownika za cały rok oraz PIT-4R, czy pracownik powinien to skorygować w rozliczeniu rocznym?

Czy szkolenie jest kosztem, czy inwestycją

Pytanie „szkolenie to koszt czy inwestycja?” dla wielu może wydawać się pytaniem retorycznym. Chociaż, wbrew pozorom, odpowiedź na nie może być różna, w zależności od tego, komu zostanie ono postawione. Każda osoba, która jest odpowiedzialna w przedsiębiorstwie za rozwój pracowników, odpowie bez zastanowienia, że to inwestycja. Zresztą, trudno sobie wyobrazić, że ktoś, kto odpowiada za to, aby poziom kompetencji pracowników umożliwiał realizację zakładanych celów biznesowych, miał na ten temat inne zdanie. Ale gdyby zadać to pytanie menedżerom, odpowiedź nie zawsze byłaby tak oczywista.

Narzędzia rozwoju kompetencji i motywowania handlowców

Handlowcy i menedżerowie sprzedaży często stanowią liczną grupę w firmie, której rekrutacja i rozwój jest sporym wyzwaniem nie tylko dla działu HR. Efektywność działu sprzedaży ma duży, a czasem fundamentalny wpływ na wyniki firmy. Okazuje się więc, że warto inwestować w rozwój tych pracowników poprzez np. zastosowanie coachingu na wszystkich poziomach w organizacji.

Każdy pracownik jest ważny

Co kryje się pod stwierdzeniem „pracownik o niskich kwalifikacjach”? Czy chodzi tu o deficyt wykształcenia zawodowego, czy niezbędnych kompetencji? Nie rozstrzygnęły tego dylematu ani prezentacja badań Pentor Research International i Ecorys, ani dyskusja podczas konferencji zorganizowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 8 marca w Warszawie. Niewątpliwie jednak uczestnicy debaty – haerowcy, szkoleniowcy, trenerzy – uzyskali ciekawe sugestie co do kierunków skutecznego wsparcia pracowników, których kwalifikacje należy podnosić w interesie ich samych i firmy.

Od rozwoju pracowników zależy rozwój firmy

Sukces wielu firm zależy od tego, czy doceniają kapitał intelektualny i społeczny pracowników i czy chcą dbać o jego rozwój - napisał w liście do uczestników konferencji nt. społecznej odpowiedzialności biznesu minister w kancelarii premiera Michał Boni.

Rola szkoleń w organizacji

Wiele firm uważa, że priorytetem jest posiadanie właściwej strategii działania czy dobrego planu marketingowego. Z celów strategicznych wynikają cele taktyczne, z tych natomiast cele operacyjne. Organizacje tworzą swoje wizje i misje. Bardzo dużo czasu i wysiłku poświęca się na doskonalenie strategii działania. Cel na ogół jest jeden. Być bardziej konkurencyjnym od innych. Mogą w tym pomóc szkolenia.

Jak wyzwolić kreatywność wśród pracowników?

Jestem szefem komórki HR w 100-osobowej firmie z branży technologicznej. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nasze wyniki byłyby lepsze, gdyby nasi pracownicy byli bardziej kreatywni. Nie mamy budżetu na promowanie innowacyjności ani na konkursy, ani na wysłanie wszystkich pracowników na szkolenie. Musimy to zrobić własnymi zasobami. Pytanie: jak?

Opodatkowanie zapomóg z zfśs

Od 1 stycznia 2009 r. przyznawaliśmy opodatkowane zapomogi z zfśs. Jednak sytuacja prawna zmieniła się 22 sierpnia 2009 r. Czy od tej daty wszystkie zapomogi będą zwolnione od podatku, np. środki na zakup książek dla dzieci lub zakup węgla, i czy w takim razie powinnyśmy zwrócić podatek pracownikom?

Podróż bohatera

Rozmowa z prof. Robertem Diltsem, światowej sławy coachem, współtwórcą i trenerem NLP

Rozliczanie niedopłaty podatku

W zeznaniach rocznych podatników sporządzanych przez płatnika często występują niedopłaty i nadpłaty. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty od dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty – zaliczenia jej na poczet zaliczki albo dokonania jej zwrotu w gotówce podatnikowi.

Dyskusja o najnowszych trendach HRM na polskim rynku

Jak motywować ludzi w trudnych i lepszych czasach? Czy zadaniem firmy jest troska o jej pracowników? O wartościach, zaangażowaniu i rozwijaniu kompetencji rozmawiali uczestnicy debaty, która odbyła się podczas konferencji Postawy Pracownicze zorganizowanej przez Nowoczesną Firmę w ramach cyklu Business Knowledge Events.

Podatek liniowy - świadczenie usług na rzecz dawnych pracodawców

Sejm znowelizował przepisy PIT dotyczące ułatwień dla podatników, którzy chcą świadczyć usługi na rzecz dawnych pracodawców.

Pomoc materialna dla pracownika poszkodowanego w katastrofie naturalnej jest wolna od podatku

Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej z zakładu pracy przez osoby poszkodowane na skutek katastrofy naturalnej. Limit pomocy wolny od podatku to 6000 zł w roku podatkowym.

Czy podatek pobrany w 2009 r. ryczałtem od „małych” umów zlecenia i o dzieło należy wykazać w rocznej deklaracji

Przygotowuję informacje podatkowe PIT-11 dla pracowników i zleceniobiorców. W 2009 r. moja firma podpisała kilka umów zlecenia i jedną umowę o dzieło, z których przychód nie przekraczał 200 zł, dlatego naliczyłam od nich ryczałtowy podatek. Uznałam, że jest to ostateczne rozliczenie roczne podatku i nie wykazywałam tych przychodów w PIT-4R. Jednak mam wątpliwości, ponieważ inne osoby zajmujące się rozliczaniem wynagrodzeń twierdzą, że powinnam przekazać taką informację do urzędu skarbowego. Czy mają rację? Czy przychód, od którego naliczyłam ryczałtowy podatek, powinnam wykazać w PIT-11?

Jak wypełniać i do kiedy trzeba złożyć roczny PIT-4R

Po raz kolejny płatnicy podatku dochodowego będą wypełniać PIT-4R, czyli roczną informację PIT-4R o pobranych zaliczkach na podatek od dochodów za 2009 r. (art. 38 ust. 1a ustawy o pdof). Termin złożenia formularza właściwemu urzędowi skarbowemu przypada na ostatni dzień stycznia. W tym roku ten dzień to niedziela, a zatem termin ulega przesunięciu na 1 lutego 2010 r.

Rozliczanie podatku dochodowego od pracowników

Pracodawca zobowiązany jest w stosunku do pracownika nie tylko do wypłaty wynagrodzenia za pracę. Jest on również płatnikiem składek ZUS oraz podatku dochodowego. Musi więc dokonywać rozliczenia wynagrodzenia pod kątem podatkowym oraz odprowadzać comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy.

Czy odczuwają Państwo różnicę w zarządzaniu pracownikami pokolenia X i Y?

Czy wartość prezentu ślubnego oraz kwiatów należy doliczyć do przychodu pracownika i odprowadzić od nich zaliczkę na podatek i składki na ubezpieczenia

Firma z okazji ślubu pracownika kupiła dla niego upominek o wartości 250 zł oraz kwiaty za 20 zł. Czy wartość upominku oraz kwiatów należy doliczyć do przychodu pracownika i odprowadzić od niej zaliczkę na podatek i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Jeśli tak, to jak należy rozliczyć w grudniowej liście płac wynagrodzenie pracownika, którego miesięczne wynagrodzenie wynosi 3000 zł oraz dodatek funkcyjny – 350 zł?

Samozatrudnieni zapłacą podatek liniowy

Samozatrudnieni będą mogli świadczyć usługi na rzecz dawnych pracodawców bez utraty prawa do opodatkowania liniowym PIT-em. Rozwiązanie takie przewiduje projekty zmian w ustawie o PIT, który przyjęła sejmowa podkomisja do spraw monitorowania systemu podatkowego.

Dofinansowania dla pracowników

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Pracownicze koszty uzyskania przychodu

Podstawowe koszty uzyskania przychodu ze stosunku pracy wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł.

Jak ustalić, czy pracownik przekroczył próg podatkowy, jeśli poza umową o pracę jest u swojego pracodawcy zatrudniony na podstawie umowy zlecenia

Zatrudniamy pracownika, z którym mamy podpisaną także umowę zlecenia. Jego zarobki są wysokie. Czy dochód z umowy o pracę należy sumować z dochodem ze zlecenia w celu sprawdzenia, czy został przekroczony próg podatkowy?

W drodze na szczyt

Co należy do kompetencji niezbędnych na stanowisku dyrektora HR? Jaką drogę należy przebyć od stanowiska menedżera HR do stanowiska dyrektora personalnego – członka zarządu? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy debaty „Personelu i Zarządzania”, która odbyła się w ramach Kongresu Kadry.

Jak dział HR może podnieść jakość obsługi klienta?

Jestem kierownikiem działu personalnego w firmie usługowej. Na jednym ze spotkań z zarządem otrzymałam zadanie opracowania strategii poprawy obsługi klienta. Szczerze mówiąc, odnoszę wrażenie, że to nie mój dział powinien się tym zajmować. Nie mamy do czynienia z klientami i nie bardzo wiem, jak „ugryźć” to zadanie. Zarząd upiera się, że to właśnie dział HR powinien odgrywać strategiczną rolę w poprawie obsługi klienta w naszej firmie. Jak się za to zabrać?

Składki na ubezpieczenie płacone za granicą można odliczyć w Polsce

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że płacone za granicą składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne mogą być odliczone przez podatników rozliczających się w Polsce. Podkreślił jednocześnie, że polskie sądy nie powinny zwlekać ze stosowaniem tej zasady, choć pozwolił na to polski Trybunał Konstytucyjny.

Rozliczanie PIT pracowników - komisja sejmowa jest przeciw

Posłowie sejmowej komisji finansów publicznych opowiedzieli się przeciwko nałożeniu na przedsiębiorców obowiązku rozliczenia deklaracji podatkowych pracowników. We wtorek, 17 listopada,  komisja pozytywnie zaopiniowała uchwałę Senatu o odrzuceniu w całości przygotowanej przez rząd nowelizacji ustawy o PIT, która ma wprowadzić taką zmianę.

Świadczenia dla pracowników - projekt zmian pakietu antykryzysowego

Kancelaria Prezydenta przygotowuje projekt nowelizacji pakietu antykryzysowego. Zmiany mają dotyczyć m.in. opodatkowania bonów towarowych przekazywanych pracownikom.

Wynagrodzenie autorskie

Ustalanie wynagrodzenia autorskiego może być stosowane tylko w stosunku do tych pracowników, którzy wykonują pracę o charakterze twórczym.

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Jak po zmianie przepisów zatrudniać stażystów z urzędu pracy

Od 17 września 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. Nowe przepisy ograniczają liczbę stażystów, których pracodawca może przyjąć na staż. Wprowadzają również regulacje w zakresie czasu pracy stażystów oraz przypadków zakończenia stażu przed ustalonym terminem.

Senat odrzucił nowelizację ws. rozliczeń PIT przez pracodawców

Senat odrzucił w głosowaniu nowelizację ustawy o PIT, nakładającą na pracodawców obowiązek rozliczenia swoich pracowników. Uchwalona niedawno przez Sejm nowelizacja przewidywała, że pracodawcy zaczną obliczać podatek pracowników, wypełniać deklaracje i wysłać je do urzędu skarbowego w 2011 r.

Koszty rozliczania PIT pracowników przez pracodawców

Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP) wyraziła negatywne stanowisko wobec obligatoryjnego obliczania zeznań podatkowych PIT pracowników.

Apel do senatorów ws. rozliczeń PIT przez pracodawców

Wiceminister finansów Maciej Grabowski zaapelował do senatorów, by przyspieszyli termin wejścia w życie nowelizacji ustawy o PIT, nakładającej na pracodawców obowiązek rozliczenia swoich pracowników. Resort chce, by zmiany obowiązywały już w 2010 roku i dotyczyły tegorocznych rozliczeń podatkowych.

Obliczanie PIT pracowników w Senacie

Dzisiaj Senat zajmie się zmianą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowelizacja przewiduje, że od 2011 roku pracodawcy będą mieli obowiązek wypełniania i wysyłania rocznych rozliczeń PIT swoich pracowników.

Wyjazdy incentive jako nowa forma motywacji pracowników

Na Zachodzie wyjazdy motywacyjne dla pracowników są znanym i często używanym narzędziem marketingowym. W Polsce jest to wciąż nowa forma, ale pracodawcy coraz częściej po nią sięgają. Wyjazdy incentive są świetną formą nagradzania pracowników. Podróże motywacyjne to niezapomniane wyjazdy, łączące program turystyczny z zadaniami organizowanymi w niecodziennych miejscach i okolicznościach.

REKLAMA