Kategorie

Lustro lidera

Halina Guryn
Halina Guryn
Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

● Co zainspirowało Państwa do utworzenia Centrum rozwoju przywództwa?

Liderzy spędzają tak dużo czasu na studiowaniu dynamiki rozwoju swoich firm i biznesu, że często zapominają o rozwoju swoich kompetencji i własnej osobowości. A jeżeli nie zna się wystarczająco dobrze samego siebie, to nie można w pełni wykorzystywać swoich mocnych stron, a jednocześnie minimalizować własnych słabości. Stwierdziliśmy, że jest to poważny problem i postanowiliśmy utworzyć Center for Leadership. Wyszliśmy z założenia, że efektywne przywództwo rodzi się wtedy, kiedy mamy doskonałą wiedzę o samym sobie. Centrum stanowi więc dopełnienie programu studiów MBA, prowadzi badania naukowe oraz jest platformą wymiany doświadczeń z praktyki biznesowej, wspierającą studentów w rozwoju zdolności przywódczych. Jest to szczególnie istotne teraz, kiedy wielu Amerykanów zaczęło zadawać sobie pytanie, czy kadra zarządzająca w korporacjach ma do tego odpowiednie kwalifikacje. Utworzenie Centrum to dowód na to, że Tuck School of Business nadal spełnia swoją rolę – stara się zapewnić najlepszą na świecie edukację w dziedzinie przywództwa.

● Czy to oznacza, że stosowane dotąd metody rozwoju przywództwa nie sprawdziły się? Co proponuje w takim razie Centrum?

Reklama

Efektywne przywództwo zaczyna się od znajomości samego siebie. W naszej uczelni jesteśmy przekonani, że różne style i metody przywództwa mogą być bardziej wydajne, pod warunkiem że liderzy większą wagę będą przywiązywać do samoświadomości (self-awareness) i świadomości sytuacyjnej (situational awareness). W Centrum mamy specjalny program do nauki, jak to robić.

Wychodzimy poza tradycyjne metody edukacji polegające na analizowaniu case studies i przyglądaniu się, jak w konkretnym przypadku radzą sobie inni. W zamian za to nasi studenci skupiają się na samoocenie.

● Na czym polega ta metoda rozwoju?

Zakładamy, że efektywne przywództwo nie jest tylko zbiorem idealnych cech, ale raczej rozpoznaniem, w jaki sposób mocne strony osobowości i charakteru mogą być odpowiednio wykorzystane w różnych sytuacjach. W ramach tej teorii dobry lider będzie budował strategię na swoich atutach, starając się jednocześnie redukować potencjalne niedostatki wynikające z jego słabości. I to jest to, co nazywamy samoświadomością. Liderzy muszą umieć korzystać z wiedzy o samym sobie w taki sposób, aby znajdować rozwiązania pozwalające im odnieść sukces. Powinni także być w stanie zidentyfikować wyzwania w sytuacjach, które wystawiają na próbę ich wady. I to właśnie nazywamy świadomością sytuacyjną. Dzięki temu z łatwością można rozpoznać, jakich zachowań wymagają konkretne okoliczności i tym samym dostosować swoje umiejętności i styl przywództwa do danej sytuacji.


● Co – według Pana – stoi na przeszkodzie temu, aby stać się prawdziwym liderem?

To właśnie brak wiedzy o samym sobie. Ten rodzaj wiedzy jest kluczową kompetencją dobrego przywódcy, a zarazem jest zdumiewająco trudny do zdobycia. Wynika to głównie z uprzedzeń, powodujących, że opinie ludzi o sobie samych są nieścisłe. Ludzie mają zbyt wysokie mniemanie o sobie. Z aktualnych badań w tej dziedzinie wynika, po pierwsze, że spostrzeżenia innych o nas samych są o wiele trafniejsze, po drugie zaś – że nasza własna wizja o sobie jest zbyt pozytywna.

● Jaki jest mechanizm tego zjawiska?

Reklama

Ludzie – począwszy od nastolatków, a skończywszy na dobrze wykształconych osobach dorosłych – mają zbyt wygórowaną opinię o swoich możliwościach. W jednym w badań 70 proc. młodzieży kończącej liceum uznało, że ma ponad przeciętne zdolności przywódcze, a tylko 2 proc. usytuowało się poniżej średniej. Jeżeli chodzi o profesorów uniwersyteckich, to 94 proc. uważa, że w pracy osiągają rezultaty przewyższające przeciętną. Jak to jest możliwe? Wszystko sprowadza się do przesadnie dobrej samooceny oraz do przeceniania swoich umiejętności.

Świadomość własnych słabości w przypadku lidera jest bardzo ważna. Jednak równie istotne jest – i to może zabrzmieć paradoksalnie – rozpoznanie, kiedy zaleta przemienia się w słabość. Wielu liderów właśnie na tym się potknęło. Dzieje się tak wtedy, gdy w rozmaitych sytuacjach zbyt chętnie korzystają z tej samej zalety ich charakteru (nawet jeżeli jest to doskonała cecha przywódcza). Niestety, zdarza się to często, bo jeżeli jesteś w czymś dobry, to masz naturalną skłonność do wykorzystywania tej umiejętności. Ale dobry lider wie, kiedy zmodyfikować swoje zachowanie, aby być jeszcze bardziej efektywnym.

● W których obszarach organizacji brak efektywnego przywództwa jest najbardziej dotkliwy?

Właściwie wszystkie dziedziny biznesu czy polityki mogą ucierpieć, jeżeli lider nie modyfikuje swoich metod i stylu działania w zależności od sytuacji. Przykładem może być reakcja Johna McCaina na kryzys finansowy w trakcie kampanii prezydenckiej w 2008 r., która doskonale odzwierciedla nieumiejętność zaadaptowania zachowań przywódczych do okoliczności. McCain, znany z nieszablonowych zachowań i niezależnych opinii, wykorzystał te cechy właśnie w momencie, kiedy odrobina rozwagi byłaby bardziej wskazana. W tym przypadku była to mocna strona, która przekształciła się w słabość.


● Na czym polegał więc błąd McCaina?

Słabym punktem McCaina jest ekonomia, nie przeszkodziło mu to bynajmniej w sformułowaniu ostrego zdania na temat kryzysu. Na początku, aby uspokoić opinię społeczną, kandydat na prezydenta zadeklarował, że stan gospodarki ma solidne podstawy, ale już trzy dni później zaatakował „Wall Street” (amerykański rynek finansowy), porównując go do kasyna. Jego gesty i waleczne słowa zostały podchwycone przez media. Badania opinii publicznej przeprowadzone niedługo po tym wydarzeniu pokazały, że McCain stał się zdecydowanie mniej popularny. Jednocześnie Barack Obama przejął pałeczkę lidera, której już nie wypuścił z rąk.

● Co powinien był więc zrobić rywal Obamy?

Gdyby McCain był bardziej świadomy swoich mocnych i słabych stron, mógłby powstrzymać swoje ekscentryczne zachowanie i zagrać bardziej wstrzemięźliwie w kwestii kryzysu. Zwolnienie tempa oraz ograniczenie oskarżeń i pochopnych wypowiedzi byłoby pierwszym krokiem. Wcześniejsza konsultacja z doświadczonymi ekonomistami i menedżerami znającymi problematykę kryzysu mogłaby również przynieść pozytywne rezultaty. Kiedy patrzymy na tę sytuację z perspektywy czasu, pojawia się pytanie pozostające jednak bez odpowiedzi: dlaczego McCain nie przewidział, że jego ekscentryczna osobowość może obrócić się przeciwko niemu? Czy jest możliwe, że stał się wówczas ofiarą kompleksu złej samooceny lub złudzeń na swój temat?

● Jak najlepiej uczyć się o sobie, więcej wiedzieć o swoich zaletach i słabościach, ćwiczyć zdolności adaptacji? Które sposoby sprawdzają się tu najlepiej i są stosowane w Centrum?

W ramach nowych zajęć z osobistego przywództwa każdy student ma za zadanie stworzyć indywidualny plan działania, który będzie rewidowany i pogłębiany w czasie dwóch lat trwania programu. Bazując na opiniach byłych współpracowników i przełożonych, studenci muszą zidentyfikować swoje mocne strony w zakresie przywództwa oraz luki kompetencyjne, które należy poprawić lub usunąć. Celem studentów jest uzyskanie pełnego obrazu własnych możliwości.

Taka wymiana doświadczeń i opinii daje zdecydowanie lepsze rezultaty niż tradycyjne analizowanie działania i osobowości przywódców poprzez case studies. Aby zdobyć wiedzę o sobie, musimy zobaczyć, jak jesteśmy postrzegani przez innych. W Center for Leadership pomagamy studentom osiągnąć ten cel.

● W jaki sposób?

Poprzez konfrontację z opiniami innych, ponieważ studenci oceniają nawzajem swoje zachowania i postępowanie. Następnie pomagamy im zinterpretować te opinie przy zastosowaniu metody typu peer coaching. To metoda o potwierdzonej skuteczności – kiedy ludzie szkoleni są w grupie przez siebie nawzajem, wtedy stają się dużo bardziej otwarci na krytykę i informację zwrotną. Staramy się indywidualnie podchodzić do każdego studenta i pomagamy rozwinąć samoświadomość sytuacyjną poprzez liczne ćwiczenia i symulacje sytuacji, które są codziennymi wyzwaniami przywódców i wymagają od nich zróżnicowanego zachowania.

Naszym zdaniem feedback, peer coaching i symulacje to metody, które przynoszą rzeczywiście wymierne rezultaty. Dzięki temu studenci stają się bardziej elastyczni i mają większą zdolność adaptacji – cechy tak ważne dla każdego efektywnego lidera.


Center for Leadership działa od jesieni 2009 r. przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA). W ramach nowo powstałego Centrum wszyscy kształcący się na tej uczelni studenci MBA mają obowiązek uczestniczyć w specjalnym dwuletnim programie rozwoju liderów. Jego innowacyjny charakter polega na tym, że uwagę studentów koncentruje na dialogu i poznawaniu samego siebie dzięki opiniom innych osób.

Podczas pierwszego roku studenci pracują wspólnie w małych grupach, starając się wychwycić błędy popełnione przez współuczestników programu. Koncentrują się głównie na poszerzaniu wiedzy o samym sobie, oceniają siebie nawzajem pod kątem stylu przewodzenia, mocnych i słabych stron ujawnionych w trakcie realizacji powierzonego zadania. W trakcie zajęć na drugim roku studenci skupiają się na świadomości sytuacyjnej (situational awareness) oraz na umiejętności dokonywania wyboru zachowań przywódczych w trudnych sytuacjach, np. w czasie kryzysu lub w procesie przejmowania firmy.

Tuck School of Business w Dartmouth istnieje od 1900 r. Jest pierwszą uczelnią, która wprowadziła program MBA. Dzisiaj plasuje się regularnie w czołówce międzynarodowych rankingów szkół biznesu. Więcej szczegółów na stronie: www.tuck.dartmouth.edu

● Dziękuję za rozmowę.

Pino Audia

dyrektor i wykładowca Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth. Zajmuje się badaniem różnych aspektów funkcjonowania organizacji i liderów, koncentrując się na zachowaniu przywódców, ich pozytywnym i negatywnym wpływie na efektywność organizacji. Jest współautorem wielu publikacji, wcześniej był wykładowcą London Business School i Haas School of Business przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?