REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak po zmianie przepisów zatrudniać stażystów z urzędu pracy

Maurycy Organa
Tabela 1
Tabela 1
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 września 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. Nowe przepisy ograniczają liczbę stażystów, których pracodawca może przyjąć na staż. Wprowadzają również regulacje w zakresie czasu pracy stażystów oraz przypadków zakończenia stażu przed ustalonym terminem.

W wyniku nowelizacji przepisów nie zmieniły się ogólne zasady organizacji stażów dla bezrobotnych, tj. pozostaje to w kompetencjach starostów. Nadal stażysta nie jest pracownikiem organizatora stażu, a organizator stażu nie wypłaca stażyście jakiegokolwiek wynagrodzenia. Stażysta jest zatrudniany przez starostę i otrzymuje stypendium, które od 1 czerwca br. wynosi 791 zł. Stypendium w takiej wysokości otrzymują stażyści, którzy rozpoczęli staż i uzyskali prawo do tego świadczenia od 1 lutego br. Stażyści, którzy rozpoczęli staż wcześniej, otrzymują stypendium w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 690 zł).Stypendium wypłaca starosta kierujący stażystę do pracy. Pracodawca nie ponosi również kosztów składek na ubezpieczenia społeczne, które są opłacane przez starostę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto wypłaca stażyście świadczenia za czas choroby>>

Jedna z najważniejszych zmian, wprowadzona w wyniku omawianej nowelizacji, dotyczy osób, które mogą być organizatorem stażu z urzędu pracy. Dotychczas organizatorem stażu mógł być jedynie pracodawca. Zgodnie z nowymi przepisami, organizatorem stażu może być także podmiot niebędący pracodawcą, czyli osoba niezatrudniająca pracowników.

Nowe przepisy dotyczące odbywania stażu z urzędu pracy stosuje się wyłącznie do umów o organizację stażu dla bezrobotnego zawartych od 17 września 2009 r. Umowy o organizację stażu zawarte przed tym dniem są realizowane na dotychczasowych warunkach.

REKLAMA

Student w zakładzie pracy>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w zatrudnianiu stażystów

W celu zminimalizowania zjawisk patologicznych, aby bezrobotni na stażu nie zastępowali w praktyce pracowników, w wyniku omawianej nowelizacji wprowadzono wiele ograniczeń dotyczących zatrudniania stażystów. Polegają one na tym, że:

  • maksymalna liczba bezrobotnych stażystów, jaka może odbywać jednocześnie staż u danego organizatora stażu, nie może przekraczać liczby pracowników zatrudnionych u tego organizatora stażu w dniu składania przez niego wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (dotyczy to tylko organizatora stażu, który jest pracodawcą),
  • organizator stażu, który nie jest pracodawcą, może przyjąć na staż maksymalnie jednego stażystę,
  • bezrobotny nie może ponownie odbyć stażu u tego samego organizatora na tym samym stanowisku pracy, na którym ten bezrobotny wcześniej odbywał staż lub przygotowanie zawodowe,
  • wyznaczając opiekuna stażu organizator musi pamiętać, że taki opiekun może sprawować opiekę maksymalnie nad 3 bezrobotnymi stażystami.

Czas pracy stażystów

Dotychczas nie było żadnych ustawowych regulacji dotyczących czasu pracy stażystów. Oznaczało to, że stażystów nie obowiązywały dobowe czy średniotygodniowe normy czasu pracy. Zagadnienia te mogły być ewentualnie uregulowane w umowie o organizację stażu. Sytuacja taka mogła prowadzić do nadużyć polegających na zlecaniu stażystom pracy np. wyłącznie w weekendy lub codziennie przez np. 10 godzin.

Szkolenia BHP wstępne i okresowe>>

Nowe przepisy wprowadzają w tym zakresie istotne zmiany. Otóż obecnie:

  • czas pracy stażysty nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo,
  • czas pracy stażysty będącego osobą niepełnosprawną, zaliczoną do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo,
  • nie może odbywać stażu w niedziele i święta, w porze nocnej, w systemie pracy zmianowej, chyba że starosta wyrazi zgodę na taką pracę i charakter pracy w danym zawodzie wymaga takiego rozkładu czasu pracy,
  • stażysta nie może wykonywać swoich obowiązków w nadgodzinach,
  • stażyście przysługuje prawo do okresów odpoczynku na zasadach przewidzianych dla pracowników.

PRZYKŁAD

Stażysta został skierowany do pracy w lakierni zakładu produkującego grzejniki. W związku z sezonowością produkcji, w październiku 2009 r. wszyscy pracownicy lakierni zostali zobowiązani do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracodawca zobowiązał również stażystę do pracy w nadgodzinach, na co on wyraził zgodę. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Stażysta nie może pracować w nadgodzinach, nawet jeżeli wyraża na to zgodę. Zakaz pracy stażysty w godzinach nadliczbowych nie może zostać uchylony nawet przez zgodę starosty.

Dodatkowe informacje dla stażysty

Nowe przepisy nakładają na organizatorów stażu obowiązek przekazywania nowych, dotychczas niewymaganych informacji bądź wykonywania nowych obowiązków związanych z korzystaniem z pracy stażysty, takich jak:

  • obowiązek podania we wniosku o organizację stażu liczby pracowników w przeliczeniu na pełny etat,
  • obowiązek dostarczenia staroście listy obecności podpisanej przez bezrobotnego – w terminie 5 dni po zakończeniu każdego miesiąca stażu,
  • obowiązek wskazania miejsca odbywania stażu (w umowie zawieranej ze starostą),
  • obowiązek załączenia programu stażu (do umowy zawieranej ze starostą).

Zakończenie stażu przed terminem

Dotychczas staż mógł ulec wcześniejszemu zakończeniu, jeżeli:

  • organizator stażu nie realizował programu stażu lub nie dotrzymywał warunków jego odbywania – na wniosek stażysty lub starosty z urzędu,
  • stażysta podczas więcej niż jednego dnia stażu nie usprawiedliwił swojej nieobecności w pracy – na wniosek organizatora stażu lub starosty z urzędu,
  • stażysta naruszył podstawowe obowiązki określone w regulaminie pracy, w szczególności stawił się do odbycia stażu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków lub środków psychotropowych lub spożywał w miejscu pracy alkohol, narkotyki lub środki psychotropowe – na wniosek organizatora stażu lub starosty z urzędu.

Zatrudnienie bezrobotnego absolwenta>>

W nowych przepisach dodano możliwość zakończenia stażu przed upływem ustalonego terminu na wniosek organizatora stażu lub z urzędu również w sytuacji, gdy wskutek usprawiedliwionej nieobecności stażysty zrealizowanie programu stażu nie jest możliwe.

Największe różnice między dotychczasowymi a nowymi przepisami dotyczącymi odbywania stażu z urzędu pracy

Tabela 1

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA