Kategorie

Rola szkoleń w organizacji

Marek Sylburski
Wiele firm uważa, że priorytetem jest posiadanie właściwej strategii działania czy dobrego planu marketingowego. Z celów strategicznych wynikają cele taktyczne, z tych natomiast cele operacyjne. Organizacje tworzą swoje wizje i misje. Bardzo dużo czasu i wysiłku poświęca się na doskonalenie strategii działania. Cel na ogół jest jeden. Być bardziej konkurencyjnym od innych. Mogą w tym pomóc szkolenia.

Nie w każdej jednak firmie posiadanie strategii związanej ze szkoleniami czy choćby planu szkoleń jest standardem. Według mojej oceny dotyczy to około trzech czwartych wszystkich firm. Jest to dziwne, zważywszy, że stopa zwrotu z takiej inwestycji jest kilkukrotna. Co w takim razie ma pozostała część organizacji? Właśnie tę zaplanowaną przewagę nad konkurencją, silną i stabilną pozycję na rynku, prestiż i renomę oraz wiele celów ujętych w planach strategicznych. Rozważania na ten temat można prowadzić w kontekście braku inwestycji w szkolenia pracowników lub w kontekście tego, co dają inwestycje w kapitał ludzki. Jak postrzegane są szkolenia? W bardzo wielu przypadkach jako koszt, wydatek, konieczność, działanie ratownicze, wymóg itp. Według M. Łaguny „szkolenie bywa definiowane jako forma aktywności zaprojektowana w celu wzbogacenia wiedzy, umiejętności czy zdolności uczestników lub dla zmiany ich postaw i zachowań społecznych w jakimś określonym kierunku”*.

Cele szkolenia

Reklama

Szkolenie jest formą uczenia się, jednak nie powinno się go sprowadzać tylko do pojęcia związanego z procesem zapamiętywania. Efektem szkolenia powinna być zmiana postaw, zachowań, zamiana pewnych nawyków na nowe, bardziej pożądane, wzbudzanie motywacji wewnętrznej, większa samoświadomość i gotowość do zmian. Szkolenie powinno uczyć i motywować do analizy problemów, wykształcić w uczestniku umiejętność spojrzenia na zagadnienie z różnych perspektyw. Ta umiejętność jest szczególnie istotna, gdyż może pozwolić na przekształcenie problemu w cel. Jest to możliwe, jeśli przyjmiemy założenie, że problem to źle lub niewłaściwie sformułowany cel. Jakie są inne przesłanki do wykorzystywania szkoleń jako elementu zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku?

Reklama

Dynamiczne zmiany w otoczeniu organizacji wymuszają zmiany w niej samej oraz w sposób bezpośredni przenoszone są na każdego pracownika. I nie jest to truizm. Szeroko znane pojęcie „moment prawdy” (każdorazowy kontakt klienta z organizacją) udowadnia to czasami w sposób bolesny, czasami w sposób pozytywny. Poprzez te „momenty prawdy” organizacje budują lub dewaluują swój wizerunek i pozycję.

Wprowadzanie nowych technologii, urządzeń wymaga ciągłego procesu doskonalenia. Zmiany zachowań i preferencji klienta to jedne z głównych przesłanek korzystania ze szkoleń. Okazuje się, że aktualny system kształcenia nie oferuje dostatecznych, niezbędnych kwalifikacji, ujawniają się braki w zdobytej kiedyś wiedzy, które trzeba uzupełnić, aby dopasować się do aktualnej sytuacji gospodarczej i do rynku pracy. Długi okres aktywności zawodowej nawet 40-45 lat (w przypadku mężczyzn) wymusza uzupełnianie wiedzy i rozwój kompetencji. Nauka na własnych błędach jest nie do zaakceptowania ze względu na swoje następstwa. Również model uczenia się na błędach innych odchodzi w przeszłość. Panuje raczej tendencja uczenia się na sukcesach innych. Pracownicy mają wewnętrzne aspiracje, chęć samorealizacji i podnoszenia swojej wartości na rynku pracy. Jeżeli nie znajdą wsparcia w swojej firmie, prawdopodobnie zmienią miejsce zatrudnienia. I nie dotyczy to tylko młodszych osób.


Korzyści ze szkoleń

Szkolenie dostarcza wiele innych konkretnych przesłanek:

  • może stać się katalizatorem wewnętrznej zmiany w sposobie myślenia, nastawienia i zachowania,
  • pozwala w sposób bezpieczny, bez ponoszenia strat przeanalizować i przetestować nowe koncepcje i założenia,
  • umożliwia wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami i sprzyja dzieleniu się wiedzą, co jest wykorzystywane przez organizacje uczące się,
  • dostarcza nowych, bardziej efektywnych narzędzi do realizacji wyznaczonych celów,
  • pozwala zwiększyć samodzielność w planowaniu i zarządzaniu,
  • daje możliwość konfrontacji nowych treści z własnymi doświadczeniami,
  • może być elementem motywacyjnym dla pracownika, jeśli udział w szkoleniu zostanie przedstawiony jako inwestycja w daną osobę,
  • często stanowi forum wymiany myśli, budowania relacji – co czasami jest słabą stroną niektórych organizacji,
  • sprzyja integracji i budowaniu współpracy w firmie,
  • pozwala przejść od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji.

Ponadto wykorzystywane podczas szkolenia metody interaktywne sprzyjają większemu zaangażowaniu się uczestników i utożsamianiu się z wypracowanymi wnioskami i rezultatami. Istnieje również możliwość stworzenia czegoś nowego, unikalnego. Może to być gwarancją, że wypracowane wspólnie rozwiązania, standardy będą funkcjonalne, gdyż uczestnicy biorą odpowiedzialność za efekt szkolenia.

Przygotowanie samego szkolenia to proces, w którym uczestnicy poprzez analizę potrzeb szkoleniowych, rozmowy z trenerem mają wpływ na to, czego konkretnie chcą się dowiedzieć, jakie kompetencje rozwijać. Dzięki inwestycji w szkolenia wzrasta lojalność pracowników, bardziej utożsamiają się z organizacją, a także następuje zmniejszenie fluktuacji kadr, a tym samym zmniejszenie kosztów związanych ze zwolnieniami i rekrutacją.

Szkolenia to dość szerokie pojęcie i obejmuje takie formy, jak:

  • szkolenia formalne (wewnętrzne i zewnętrzne),
  • instruktaż w miejscu pracy,
  • pokaz, prezentację,
  • rotację na stanowiskach pracy, zastępstwa,
  • coaching,
  • warsztaty, treningi,
  • e-learning,
  • wykłady, seminaria,
  • udział w pracach grupowych, projektowych,
  • delegowanie nowych zadań i obowiązków.

Konieczny rozwój

Bardzo często słyszymy, że ludzie to najcenniejszy zasób każdej organizacji. To właśnie dzięki ludziom i przez nich realizowane są cele, strategie, to ludzie przyczyniają się do sukcesów. Jednak nie zawsze z tymi hasłami koreluje polityka szkoleń, rozwój kompetencji i kwalifikacji. Być może jest też to powód do dumy, że nie wydajemy na szkolenia, a mamy się dobrze. Jednak kto nie maszeruje, ten ginie. Ta zasada jest aktualna i dzisiaj, a może szczególnie dzisiaj. Dotyczy wszystkich, zarówno całych organizacji, jak i jednostek. Ci, którzy się nie rozwijają (czytaj nie idą do przodu) zostają w tyle. Co je czeka? Nie tak trudno sobie to chyba wyobrazić...

Stan pożądany

Podnoszenie kwalifikacji i rozwój kompetencji sprzyja podnoszeniu ogólnej sprawności przy wykonywaniu zadań, a efektem jest np. ograniczanie kontroli ze strony przełożonych, zmniejszanie liczby błędów, wzrost wewnętrznej motywacji, co ma już konkretne, wymierne finansowe skutki.

Szkolenia umożliwiają organizacji i jednostkom przeniesienie się z tzw. stanu obecnego (SO) do stanu pożądanego (SP). Towarzyszy temu zmiana jakościowa (zobacz poniższy schemat).

@RY1@i13/2010/003/i13.2010.003.003.0009.001.jpg@RY2@

Stan obecny, to sytuacja, w której aktualnie się znajdujemy. Każdy posiada swoje cele, organizacje także – to właśnie ów stan pożądany. Z istoty rzeczy stan pożądany powinien być lepszy, korzystniejszy od stanu obecnego. Na schemacie zmiana wydaje się niewielka, tyko jedna litera więcej. Jednak ze względu na tę jedną literę więcej warto się doskonalić, szkolić i rozwijać zarówno na poziomie jednostki, jak i całych organizacji. Szkolenia są bowiem jednym z najefektywniejszych sposobów rozwoju organizacji i podnoszenia kompetencji całej firmy poprzez inwestowanie w pracowników.

 

Przypis

* M. Łaguna, „Szkolenia. Jak je prowadzić, by...”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 13.

Bibliografia

1. M. Grzesiak, „Wyjątkowy nauczyciel. Szkolenia XXII wieku”, G+J Gruner+Jahr Polska. Warszawa 2009.

2. R. L. Jolles, „Jak prowadzić seminaria i warsztaty”, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005.

3. M. Kossowska, I. Sołtysińska, „Szkolenia pracowników a rozwój organizacji”, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2002.

4. M. Łaguna, „Szkolenia. Jak je prowadzić, by...”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?