Kategorie

Dyskusja o najnowszych trendach HRM na polskim rynku

pb
Jak motywować ludzi w trudnych i lepszych czasach? Czy zadaniem firmy jest troska o jej pracowników? O wartościach, zaangażowaniu i rozwijaniu kompetencji rozmawiali uczestnicy debaty, która odbyła się podczas konferencji Postawy Pracownicze zorganizowanej przez Nowoczesną Firmę w ramach cyklu Business Knowledge Events.

Uczestnikami debaty pt. „Czy warto inwestować w zaangażowanie pracowników?” byli: Maria Zakrzewski – Great Place to Work Institute Polska, Katarzyna Żmijewska – Great Place to Work Institute Polska, Andrzej Woźniakowski – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Beata Wojciechowska – Eli Lilly Polska Sp. z o.o. oraz Anna Muszyńska-Jurków – Microsoft Sp. z o.o.

Paweł Berłowski: Pytanie „czy warto” kieruje naszą uwagę do świata wartości – każe się zastanowić, co i dla kogo jest większą albo mniejszą wartością. Po przedstawieniu wyników badania Great Place to Work® Institute Polska pt. „Co jest dla pracownika najważniejsze” zdawać by się mogło, że inwestowanie w zaangażowanie pracowników jest wartością przyjmowaną a priori.

A jednak, jak wynika z innych badań przeprowadzonych przez wielkie firmy doradcze w Polsce, największe przedsiębiorstwa w planach na 2010 r. zakładają kontynuację agresywnej polityki cięcia kosztów zatrudnienia. Inwestycje tak, ale w komputery i technologie, a nie w dobre samopoczucie pracowników. A więc czy inwestowanie w zaangażowanie jest dla firm wartością poślednią?

Katarzyna Żmijewska: Potrafimy wyobrazić sobie, jak motywować pracowników w krótkim okresie, wykorzystując obietnice, benefity, żonglując wynagrodzeniami, premiami, dodatkowymi świadczeniami. Natomiast gdy nadchodzi kryzys, to wtedy właśnie widać, że inwestowanie w zaufanie, w dobre relacje z pracownikami daje efekty. Dopiero wtedy, kiedy nie możemy motywować pracownika obietnicą awansu, zbudowane zaufanie powoduje, że pracownicy w trudnej sytuacji pozostają zaangażowani, lojalni i wciąż wykonują wysokiej jakości pracę.

Anna Muszyńska-Jurków: Zgadzam się z tą opinią. Wszystkie procesy, w których angażowaliśmy pracowników, procesy miękkie, np. skierowane na rozwijanie komunikacji, różnorodności, na rozwijanie menedżerów w kierunku lepszego zarządzania ludźmi – to wszystko zaczęło nam procentować w momencie trudnych miesięcy spowolnienia, które zaczęły się rok temu. Dzięki temu mamy poczucie, że choć co prawda kryzys nadal jest, to jednak i morale pracowników, i atmosfera w firmie nie ucierpiały na tym.

Jest to dla nas dowód, że nie opłaca się patrzeć na biznes jedynie w krótkiej perspektywie jednego roku, ale warto myśleć o tym, co będzie za lat kilka czy kilkanaście.

Beata Wojciechowska: Podczas kryzysu w 2001 roku pracowałam w firmie, w której ważna była lojalność i troska o pracowników. Był to czas, gdy po euforii rozwoju nagle przedsiębiorstwa dokonywały zwolnień, cięto koszty. Różne sposoby radzenia sobie z trudnościami były wówczas rozważane, ale za wszelką cenę starano się ochronić pracowników.

Dzisiaj pracuję w innej branży, ale dylematy związane z kryzysem są podobne. Powraca w takich sytuacjach pytanie o szacunek, zaufanie. Ważne, żeby firma pamiętała o tym, jak wiele opiera się na wartościach. To znaczy: żeby ludzie, którzy podejmują decyzje, pamiętali o innych ludziach, którzy dla tej firmy pracują.


Andrzej Woźniakowski: Inwestowanie w zaufanie, w jakość relacji, jest bardzo ważne. Kiedyś robiłem badania dla Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych w firmach prywatnych i pytałem, jaka jest tajemnica sukcesu budowy tych relacji. Był to koniec lat 80. i wiele firm prywatnych nie traktowało dobrze zatrudnionych. I wtedy jeden z tych ankietowanych szefów powiedział „Ludzi trzeba traktować po ludzku”. Może to brzmi banalnie, ale moim zdaniem oddaje istotę sprawy.

Jeżeli dziś idziemy do eleganckiego sklepu, to jesteśmy traktowani bardzo uprzejmie, bo jesteśmy klientami. Kiedy idziemy do pracy, nikt nie dba o to, żebyśmy się tak dobrze czuli. – Między tymi dwoma sytuacjami widzimy frustrującą przepaść. W interesie firm jest to, aby jak najszybciej tę przepaść zasypać.

Katarzyna Żmijewska: Obecne czasy cechuje powrót do wartości. Z naszego ogólnopolskiego sondażu wynika, że dla ludzi ważne jest, czy są szanowani, czy obietnice są dotrzymywane, a przede wszystkim to, czy są traktowani jak ludzie. Czy kierownicy zauważają w pracownikach nie tylko wykonawcę poleceń, ale człowieka, a więc to, że ma pasje, rodzinę. Robiąc analizy praktyk HRM i audyty najlepszych miejsc pracy, widzimy, że firmy, które mają najlepsze wyniki, budują relacje nie tylko z zatrudnionymi, ale otwierają się także na ich rodziny. To firmy, które dbają o pracownika jako ojca, matkę, pamiętają, że pracownicy mają dzieci i wokół tego budują odpowiednią atmosferę.

Anna Muszyńska-Jurków: W naszym oddziale Microsoft wprowadziliśmy trzy lata temu program „Working Parent”. W praktyce nasza idea firmy prorodzinnej sprowadza się do tego, że każdy kierownik musi usiąść z pracownikiem zgłaszającym taką potrzebę i wspólnie ustalić, co będzie dla tego pracownika najbardziej korzystne z punktu widzenia jego potrzeb jako rodzica, a jednocześnie w zgodzie z interesem firmy. Nie mamy ściśle określonej liczby wolnych dni czy specjalnych benefitów dla rodziców. Do budowania relacji ważniejsza jest zwykła otwartość i indywidualne, elastyczne podejście menedżera. Pracujący w biurze mogą część pracy wykonywać z domu, lub dopasować sobie godziny pracy do własnych potrzeb. Nawet w działach, w których praca uzależniona jest od wyjazdów, spotkań u klientów i mierzona wypracowanym zyskiem, potrafimy znaleźć złoty środek, by wspierać ich w pełnieniu również roli rodzicielskiej.

Katarzyna Żmijewska: To dobry przykład wspomnianego przeze mnie trendu w relacjach firm z pracownikami, czyli dbałość o pracowników także w ich rolach rodzicielskich. Innym coraz bardziej docenianym aspektem budowania zaufania pracowników wobec firmy jest poszanowanie różnorodności – nawet nie tyle akceptacja, ile wykorzystywanie różnorodności. To, że jesteśmy inni – kobiety i mężczyźni, młodzi, dojrzali i w sile wieku, posiadający różnorodne talenty, pasje, wykształcenie z różnych dziedzin – to wszystko sprawia, że w zespołach łatwiej o zaangażowanie. Cenione przez ogół zatrudnionych są dzisiaj firmy otwarte na współpracę z osobami niepełnosprawnymi.

Paweł Berłowski: Dla budowania zaangażowania pracowników kluczowe znaczenie ma postawa kadry zarządzającej firmą. Zarówno tej najwyższej, która może uwzględnić lub zbagatelizować rolę budowania zaufania w firmie, jak i tej niższej, która tak naprawdę poprzez własne zachowania wspiera bądź niszczy budowanie prawdziwie ludzkich relacji w zespołach. A jaką rolę zatem i jakie zadania w tej kwestii odgrywają działy i pracownicy HR?

Beata Wojciechowska: Nasza firma dostała w ubiegłym roku tytuł Great Place to Work. Pierwsza grupa, której należały się brawa za ten sukces, to właśnie menedżerowie, przełożeni pracujący na co dzień z naszymi pracownikami. Eli Lilly Polska jest firmą farmaceutyczną i 70 proc. zatrudnionych stanowią przedstawiciele, a większość tego zespołu to kobiety, które łączą swoją pracę z obowiązkami domowymi. I chociaż nie mamy specjalnego programu mówiącego, jak pomóc im łączyć obowiązki zawodowe i prywatne, to nasi menedżerowie potrafili zbudować takie relacje, że pracownicy mogli potwierdzić: tak, nasza firma jest Great Place to Work.

Myślę, że w takiej sytuacji rolą HR-u jest, po pierwsze, nie przeszkadzać. To są mądrzy ludzie i znają się na swojej pracy, bo inaczej nie byliby u nas menedżerami. Po drugie, stawiamy na komunikację w obie strony: jeżeli my ich słuchamy, to oni będą się bardziej otwierać. Dzięki temu dowiadujemy się, jakie rozwiązania są dla nich najlepsze. Możemy więc podzielić się swoją wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem, a tego właśnie oni od nas oczekują.


Anna Muszyńska-Jurków: W Microsoft funkcja HR opiera się na HR business partneringu. Oznacza to, że ja i moje koleżanki jesteśmy odpowiedzialne za poszczególne działy biznesowe i wspomagamy tam wszystkie kwestie haerowe. Naszą główną rolą jest więc współpraca z menedżerami, wysłuchiwanie ich potrzeb, dzielenie się naszą wiedzą.

To z tej współpracy wyrosła idea coachingu indywidualnego, z którego korzystają nasi menedżerowie od 2009 roku. Prowadzą go coachowie zewnętrzni, którzy pomagają naszym menedżerom kształcić umiejętności istotne dla nich jako szefów.

Maria Zakrzewski: Cieszę się, że powiedziała pani o coachingu. W badaniu, jakie prowadzimy jako instytut Great Place to Work, ujawnia się niezbicie, że najsilniejszy wpływ na zaufanie do firmy, a więc i na zaangażowanie zatrudnionych w pracę, ma postawa menedżerów. Nie wystarczą wartości wypisane na ścianach czy najlepsze praktyki haerowe. Liczą się przede wszystkim zachowania i postawy menedżerów, którzy stykają się z pracownikami. Kształtowanie tych postaw jest rzeczą najtrudniejszą. Coaching jest jednak dobrym narzędziem wspierania umiejętności menedżerów zarówno w firmach, które już są Great Place to Work, jak i w firmach, przed którymi pozostaje nadal długa droga.

Andrzej Woźniakowski: Nie mamy w Polsce czegoś takiego, jak jednolity wzór funkcjonowania firmy. Mamy z jednej strony firmy z dużą liczbą pracowników o wysokich kwalifikacjach, np. w branży farmaceutycznej czy informatycznej, którym nie grozi zniknięcie z rynku. Zatrudniają ludzi z dobrym wykształceniem, menedżerów, których możemy rozwijać, proponować im coaching. Ich wyzwaniem jest walka o talenty. To właśnie te firmy bardzo interesują się satysfakcją pracowników i mają środki i możliwości podejmowania ciekawych inicjatyw. Inaczej jest w przypadku firm produkcyjnych, gdzie przyszłość fabryk często nie jest znana, produkcję przenosi się dziś tu, jutro tam, a budowanie zaangażowania jest znacznie trudniejsze. Pracownicy szeregowi są gorzej wykształceni, zarobki są niższe, nieraz bliskie płacy minimalnej, rozwarstwienie wynagrodzeń jest bardzo duże. Budżety działów HR są często bardzo skromne. Tu rola dyrektorów personalnych jest również bardzo ważna, aby pomóc firmie stać się dobrym miejscem pracy i wyzwania są często znacznie większe niż w przypadku firm zatrudniających tzw. białe kołnierzyki.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Home office albo rezygnacja z pracy - pracownicy stawiają warunek

    Home office w pełnym wymiarze albo rezygnacja z pracy - taki warunek stawiają brytyjscy pracownicy. Nie chcą wracać do pracy stacjonarnej, gdy komunikacja wciąż odbywa się za pomocą komunikatorów i wideokonferencji.

    Pracodawca jako źródło informacji o PPK

    PPK - skąd pracownicy czerpią informacje o Pracowniczych Planach Kapitałowych? To pracodawca jest zwykle pierwszym źródłem informacji.

    Jakie są nowoczesne formy zatrudnienia w 2021 r.?

    Nowoczesne formy zatrudnienia w 2021 r. sprowadzają się do pracy czasowej. Należą do nich praca tymczasowa, B2B, outsourcing i projekty interimowe. Jakie są ich zalety?

    Kontrola BHP za pomocą drona

    Kontrola BHP będzie odbywała się za pomocą drona. Dnia 22 września odbył się pierwszy test drona kontrolującego bezpieczeństwo na budowie.

    Niedziela handlowa - październik 2021

    Niedziela handlowa - październik 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 3 października, 10 października, 17 października, 24 października, 31 października to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Lata pracy a urlop

    Lata pracy a urlop - staż pracy ma znaczenie. Ile dni urlopu przysługuje w pierwszej pracy, a jaki jest wymiar urlopu po pierwszym roku pracy i w późniejszych latach? Sprawdź.

    Czy kwarantanna przerywa urlop?

    Czy kwarantanna przerywa urlop wypoczynkowy? Co na to Kodeks pracy? Czy można pracować na kwarantannie?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę po ustaniu zatrudnienia

    Wypłata wynagrodzenia za pracę po ustaniu zatrudnienia to obwiązek pracodawcy. Kiedy wypłaca się ekwiwalent za urlop, odprawę i odszkodowanie? Co w przypadku śmierci pracownika lub pracodawcy?

    Dofinansowanie pensji z tarczy - zmiany w rozliczaniu

    Dofinansowanie pensji pracowników z tarczy antykryzysowej trzeba rozliczyć. Co się zmieni? Pracodawca zwróci środki pobrane na jednego pracownika, a nie wszystkie dopłaty.

    Potrącenie zaległości ZUS z emerytury od 2022 r.

    Potrącenie zaległości składkowych z emerytury i renty będzie możliwe od 2022 r. ZUS odliczy składkę zdrowotną, podatek i należności składkowe nieopłacone w terminie. Do jakiej wysokości? Co z zasiłkami?

    Niemcy: niezaszczepieni bez rekompensaty za czas kwarantanny

    Niezaszczepieni nie otrzymają rekompensaty za czas kwarantanny. Nowe przepisy w Niemczech zaczną obowiązywać od 1 listopada 2021 r.

    Praca zdalna a work-life balance

    Praca zdalna a work-life balance - za dużo work i za mało life? Z badania "Candidate Pulse" wynika, ze praca zdalna zachwiała balansem między życiem prywatnym i zawodowym. Pracownicy odczuwają również więcej presji ze strony pracodawców.

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid [VIDEO]

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid? Najpewniej tak, ale na zasadzie dobrowolności. Co to oznacza? Na to i inne pytania odpowiada Stanisław Szwed, wiceminister pracy, polityki społecznej i rodziny.

    Obniżenie wieku emerytalnego jako fatalna decyzja [VIDEO]

    Obniżenie wieku emerytalnego było fatalną decyzją. Ekonomiści negatywnie oceniają niższy i zróżnicowany dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny w Polsce.

    Co pandemia uświadomiła menadżerom? [VIDEO]

    Pandemia a zarządzanie - co kryzys wywołany pandemią uświadomił menadżerom? Okazało się, że kapitał ludzki jest niezwykle ważny. Duże znaczenie ma także zdolność do szybkich zmian.

    Kodeks pracy art. 30

    Kodeks pracy w art. 30 wylicza sposoby rozwiązania umowy o pracę: porozumienie stron, wypowiedzenie, dyscyplinarka i upływ czasu.

    Kontroferta dla pracownika - co to jest?

    Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

    Jesienna rekrutacja w logistyce - jak zachęcić do pracy w firmie?

    Startuje jesienna rekrutacja w logistyce. Jakich pracowników brakuje? Jak zachęcić do pracy w danej firmie? Co przyciąga pracowników?

    Kontrole PIP na małych budowach 2021 - wyniki

    Kontrole PIP na małych budowach zostały wzmożone w 2021 r. Z danych statystycznych wynika, że to właśnie na małych budowach jest najwięcej wypadków przy pracy. Jakie są wyniki kontroli PIP?

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców przez cały rok

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców nie są sezonowe. Przypomina o tym PIP w kampanii "Prawa przez cały rok". Jak zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową? Czym jest umowa o pomocy przy zbiorach?

    Europejskie Porozumienie dotyczące aktywnego starzenia się

    Europejskie Porozumienie podpisane w 2017 r. dotyczy aktywnego starzenia się i podejścia międzypokoleniowego w pracy. Realizując je, w Polsce powstało "Porozumienie strony pracowników oraz strony pracodawców RDS na rzecz aktywnego starzenia". Wypracowano w nim szereg rozwiązań na rzecz aktywnego starzenia się.

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?