REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie niedopłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki

REKLAMA

W zeznaniach rocznych podatników sporządzanych przez płatnika często występują niedopłaty i nadpłaty. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty od dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty – zaliczenia jej na poczet zaliczki albo dokonania jej zwrotu w gotówce podatnikowi.

Płatnicy musieli sporządzić do końca lutego 2010 r. roczne rozliczenie podatku za 2009 r. za podatników, którzy przed 10 stycznia 2010 r. złożyli im na druku PIT-12 oświadczenie, że:

REKLAMA

Autopromocja
  • poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskali innych dochodów (z wyjątkiem dochodów opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym oraz liniowym z działalności gospodarczej, a także ze zbycia nieruchomości),
  • nie korzystali z innych odliczeń niż wymienione w art. 37 ust. 1a pkt 2–4 updof,
  • nie korzystali z możliwości opodatkowania łącznego dochodów z małżonkiem bądź w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci,
  • nie mają obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z wyjątkiem zwróconych za pośrednictwem płatnika uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Przy dokonaniu rocznego zeznania przez płatnika mogą wystąpić niedopłaty bądź nadpłaty, ponieważ – zgodnie z art. 37 ust. 1a updof – płatnik sporządzając to zeznanie:

  • uwzględnia koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 11 updof, tj. wyższe koszty dojazdu pracownika do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi,
  • odlicza od dochodu pobrane w ciągu roku składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a updof,
  • na wniosek podatnika odlicza od dochodu zwrócone płatnikowi świadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 updof (tj. dokonane w roku podatkowym zwroty nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu) – jeżeli nie zostały one potrącone od dochodu przy poborze zaliczek,
  • odlicza od podatku kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w roku podatkowym ze środków podatnika,
  • dolicza do podatku otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe >>

Niedopłata podatku

Niedopłata jest wykazywana w PIT-40 w poz. 83. Stanowi ona różnicę między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia a sumą zaliczek pobranych od stycznia do grudnia. Niedopłatę podatku za 2009 r. należy pobrać od dochodu podatnika za marzec 2010 r. Na wniosek podatnika różnicę tę można jednak pobrać z dochodu za kwiecień 2010 r. (art. 37 ust. 4 zd. 1 i 2 updof).

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedopłatę podatku można pobrać z dochodu podatnika za kwiecień jedynie na wniosek podatnika.

Pobraną różnicę płatnik musi wpłacić łącznie z zaliczkami za te miesiące na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy dla niego naczelnik urzędu skarbowego. Podatek ten musi ponadto wykazać w rocznej deklaracji PIT-4R o pobranych zaliczkach w roku podatkowym 2010 (część C pkt 6), którą będzie musiał przekazać do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2011 r.


PRZYKŁAD

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu podatkowym pracownika na druku PIT-40 została wykazana niedopłata podatku za 2009 r. w wysokości 500 zł. Pracodawca powinien pobrać tę różnicę od dochodu pracownika za marzec 2010 r. i wpłacić tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za marzec 2010 r. płaconymi do 20 kwietnia 2010 r. Pracownik złożył jednak wniosek, by pracodawca pobrał różnicę podatku z dochodu za kwiecień 2010 r. W związku z tym pracodawca wpłaci tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za kwiecień 2010 r. płaconymi do 20 maja 2010 r.

Jeżeli stosunek prawny uzasadniający pobór zaliczek ustał w styczniu lub w lutym 2010 r., płatnik powinien pobrać niedopłatę podatku z dochodu podatnika za miesiąc, za który została pobrana ostatnia zaliczka (art. 37 ust. 4 zd. 3 updof).

PRZYKŁAD

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu rocznym za pracownika została wykazana niedopłata podatku za 2009 r. w wysokości 500 zł. Umowa o pracę zawarta z pracownikiem wygasła 28 lutego 2010 r. W takiej sytuacji pracodawca powinien pobrać niedopłatę podatku z jego dochodów za luty 2010 r. i wpłacić tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za luty 2010 r. płaconymi do 20 marca 2010 r.

Rozliczanie podatku dochodowego od pracowników >>

Nadpłata podatku

Jeżeli z obliczenia rocznego wynika nadpłata (poz. 84 PIT-40), to trzeba ją zaliczyć na poczet zaliczki należnej za marzec. Jeżeli po pobraniu tej zaliczki nadal pozostaje nadpłata, płatnik powinien ją zwrócić podatnikowi w gotówce. Płatnik potrąca wówczas nadpłaty zwrócone w gotówce z kwot pobranych zaliczek, wykazując je w rocznej deklaracji PIT-4R (część C pkt 7) (art. 37 ust. 4 zd. 5 i 6 updof).

PRZYKŁAD

REKLAMA

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu została wykazana nadpłata podatku opłaconego przez pracownika za 2009 r. w wysokości 300 zł. Nadpłatę pracodawca zaliczy na poczet zaliczki należnej za marzec. Jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostanie nadpłata, pracodawca zwróci ją pracownikowi w gotówce. Zwróconą w ten sposób nadpłatę potrąci z kwot pobranych zaliczek, wykazując je w deklaracji PIT-4R (część C pkt 7).

Może się jednak zdarzyć sytuacja, że z podatnikiem będącym pracownikiem wygasła umowa o pracę w styczniu bądź w lutym 2010 r. Przepisy nie regulują wprost zasad rozliczenia nadpłaty w takiej sytuacji. Mówią jedynie o zaliczeniu nadpłaty na poczet zaliczki należnej za marzec (i o zwrocie pozostałej części w gotówce). Natomiast pracownik w takim przypadku nie osiąga dochodów za marzec.

W tej sytuacji obowiązek zwrotu nadpłaty również ciąży na płatniku – pracodawcy. Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 października 2008 r. (sygn. ITPB2/415-779/08/AD). Według Izby „rozwiązanie umowy o pracę nie zwalnia pracodawcy z obowiązku zwrotu należnej pracownikowi kwoty, stąd w niniejszym przypadku zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia na formularzu PIT-40 ciąży nadal na spółce”.

Należy zatem uznać, że w takiej sytuacji nie ma przeszkód, aby wypłacić zwolnionemu pracownikowi nadpłatę w gotówce, a następnie pomniejszyć o tę kwotę zaliczki za marzec od dochodów pozostałych pracowników i rozliczyć tę nadpłatę w PIT-4R (część C pkt 7). Jest to bowiem zwrot nadpłaty podatnikowi dokonany przez płatnika, a termin pomniejszenia zaliczek wynika z art. 37 ust. 4 updof. Płatnik w tym względzie spełnia niejako rolę urzędu skarbowego.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA