Kategorie

Ochrona zdrowia, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom soczewek kontaktowych, jeżeli zleci to lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne. Tak samo jak w przypadku okularów korygujących wzrok, kwestie związane z refundacją soczewek kontaktowych powinny zostać uregulowane w regulaminie pracy.
Pracownik ma prawo do powstrzymywania się od wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli warunki pracy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy, przez co występuje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, może on odmówić wykonywania pracy. Czy za czas powstrzymywania się od pracy otrzyma wynagrodzenie?
Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.
W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
O ile mi wiadomo pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. W naszym zakładzie (w innym znanym mi zakładzie jest podobnie) obowiązek ten jest realizowany w ten sposób, że pracodawca określił kwotę do wysokości której ponosi koszty zakupu okularów. W razie, gdy koszty zakupu są wyższe, nadwyżkę pokrywa pracownik. Czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie do kogo zwrócić się o interwencję?
Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?
Jeśli są przeciwwskazania do wykonywania pracy na zajmowanym przez pracownika stanowisku, pracodawca ma obowiązek przenieść go na inne stanowisko, kierując uprzednio na badania lekarskie w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do jej wykonywania.
Pracownik służby bhp odpowiada za jakość swojego doradztwa i kontroli na podstawie przepisów prawa pracy. Jeśli narazi on jakąkolwiek inną osobę na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, może ponieść odpowiedzialność karną.
Przy sporządzaniu wykazu stanowisk pracy, na których wykonywana jest praca w warunkach szkodliwych, należy brać pod uwagę czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne.
Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?
Proszę o wyjaśnienie przesłanek na których jest oparte twierdzenie, że praca przy obsłudze komputera jest pracą uciążliwą. I jakie mogą być kryteria uznania istnienia przeciwwskazań do pracy ze względów zdrowotnych do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych?
Wymagania bhp dotyczące palarni w zakładach pracy przestały obowiązywać 6 września 2011 r. W wyniku zmiany przepisów pracodawcy, którzy zdecydują się zapewnić pracownikom palarnię, nie będą narażeni na koszty związane z koniecznością dostosowania takiego pomieszczenia do restrykcyjnych wymagań bhp. Taką zmianę wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Lekarz medycyny pracy zalecił pracę w ochronnikach hałasu pracownicy zatrudnionej na „zmywaku” w gastronomii hotelowej. Według pomiarów środowiska hałas nie przekracza normy na stanowisku pracy. Do kogo należy obowiązek zakupu ochronników i na jakiej podstawie prawnej?
Wobec różnych interpretacji organów podatkowych, niejednokrotnie powstaje problem dotyczący stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zapewnianych przez pracodawcę świadczeń w postaci okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Pracownicy skarżą się, że w pomieszczeniach pracy panuje latem zbyt wysoka temperatura, natomiast zimą jest bardzo zimno. Jaka jest dopuszczalna temperatura w pomieszczeniu biurowym, w którym może pracować pracownik, i jakie obowiązki wynikają z tego faktu dla pracodawcy?
Czy wolontariusze muszą mieć szkolenie bhp? Jeżeli tak, to gdzie je przeprowadzić?
Pracownica, która w ubiegłym roku miała zrefundowane okulary, zwróciła się do mnie ponownie z prośbą o nowe okulary. Tłumaczyła, że poprzednie okulary zbiły się i uległy zniszczeniu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, ile razy pracodawca ma zwracać koszty okularów? Ponadto proszę o wskazanie ogólnych zasad dotyczących refundacji za okulary. Do jakiej kwoty pracodawca powinien refundować pracownikowi zakup okularów? Czy pracodawca ma zwracać za całe okulary czy tylko za część? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?
Stażysta powinien przejść zarówno szkolenie bhp, jak i otrzymać zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy.
Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?
Czy pracodawca prowadzący działalność, która stwarza możliwość wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia pracowników, ma obowiązek podejmować działania zapobiegające takiemu niebezpieczeństwu? W jaki sposób powinien to zrobić?
Pracownica w okresie ciąży jest objęta szczególną ochroną. Ochrona ta polega m.in. na tym, że zatrudnianie kobiet w ciąży jest zabronione lub ograniczone przy niektórych pracach.
Wprowadziliśmy całkowity zakaz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Nie mamy również palarni. Jeden z naszych pracowników złamał obowiązujący zakaz. Ponadto palił w miejscu, gdzie jest to szczególnie zabronione. W jaki sposób możemy go ukarać?
W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?
W życie weszła ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Czy na jej podstawie właściciele firm zwolnieni są z obowiązku tworzenia palarni?
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.
Zakaz palenia tytoniu obowiązuje w zakładach pracy i innych miejscach określonych ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. Pracodawca może wyznaczyć palarnię, ale nie jest to jego obowiązkiem.
Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury. W celu maksymalnego zmniejszenia tego ryzyka należy podjąć odpowiednie kroki, z których podstawowym jest właściwie przeprowadzona ocena wszystkich możliwych zagrożeń.
Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?
Pojęciem profilaktycznej opieki zdrowotnej określa się ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.
Wspólnikami w spółce cywilnej są trzy osoby. Zgodnie z umową spółki każdy ze wspólników ma prawo jednoosobowo reprezentować firmę i podpisywać wszystkie dokumenty związane z działalnością spółki, w tym również umowy o pracę. Praktycznie w bieżącą działalność firmy zaangażowane są tylko dwie osoby. Czy wszyscy wspólnicy będący właścicielami firmy powinni odbyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami? Czy wystarczy, aby tylko jeden z nich odbył takie szkolenie? Czy osoba, która nie angażuje się w działalność spółki, ma obowiązek ukończyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami?
Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?
Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.
Na terenie zakładu pracy podczas pracy wykorzystywane są substancje rakotwórcze w śladowej ilości. Pracownicy wykonują pracę łącznie nie dłużej niż 2 godziny w tygodniu i nie na stałych stanowiskach pracy. Społeczny Inspektor Pracy zalecił pracodawcy stosowanie wszystkich zasad bhp oraz przepisów obowiązujących podczas pracy z substancjami rakotwórczymi, głównie w zakresie ewidencjonowania pracowników wykonujących pracę, oraz wykazu substancji rakotwórczych. Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę?
Jeden z moich pracowników oddalił się ostatnio z miejsca pracy, nie informując mnie o tym. Dopiero na drugi dzień tłumaczył się, że musiał powstrzymać się od wykonywania swoich obowiązków i oddalić się ze swojego stanowiska pracy, gdyż pojawiło się zagrożenie dla jego zdrowia. Firma niedawno zmieniła lokal i nie wszystko jeszcze zostało w nim dopracowane. Czy pracownik jednak miał prawo tak się zachować? Czy mogę ewentualnie wyciągnąć w stosunku do niego jakieś konsekwencje? - pyta Czytelnik z Rybnika.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Obowiązek ich dostarczenia spoczywa na pracodawcy.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Obowiązek ich dostarczenia spoczywa na pracodawcy.
Bezpieczeństwo pożarowe bierne, a więc wynikające wyłącznie z wytrzymałości konstrukcji obiektu na bezpośrednie działanie ognia, oraz związane z nim dogodne warunki ewakuacji, do 1980 roku pozostawiano w Polsce wyłącznie w gestii projektantów i konstruktorów.
 Od 1 stycznia br. zaczęły obowiązywać zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 73, poz. 645).