REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem?

Jak zmieniła się praca w czasie epidemii koronawirusa? Jakie rozwiązania stosują pracodawcy? / fot. Shutterstock
Jak zmieniła się praca w czasie epidemii koronawirusa? Jakie rozwiązania stosują pracodawcy? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Raport "Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy" ukazuje, jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem. Większość z nich zastosowało pracę zdalną, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem.

Wyniki raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”

Zaledwie 10% organizacji skróciło czas pracy w związku z sytuacją spowodowaną koronawirusem, prawdopodobieństwo utraty pracy zostało ocenione przez respondentów jako małe lub bardzo małe, a dodatkowo 22% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. To wyniki właśnie opublikowanego raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”, przeprowadzonego przez MC2 Innovations. Jego głównym celem badawczym była identyfikacja relacji zachodzących pomiędzy pracownikiem a organizacją pod wpływem kryzysowego oddziaływania COVID-19, a także siły tych związków.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Uczestnicy badania

Prawie jedną trzecią wszystkich respondentów (32%) stanowili reprezentanci pracowników sektora IT oraz branży telekomunikacyjnej. Co trzeci respondent znajduje się w przedziale wiekowym 30-39 lat, a w grupie IT/Telekomunikacja 36% respondentów – w grupie wiekowej 40-49 lat. Zdecydowana większość uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym, obecnie pracujące. 47% osób badanych dzieli swoje miejsce zamieszkania z 3 lub 4 osobami. 11% respondentów mieszka samodzielnie, a 13% dzieli swoje mieszkanie z 5 lub 6 domownikami. 62% badanych respondentów mieszka z dziećmi, a 11% opiekuje się osobami powyżej 70 roku życia.

Pracodawca w czasie pandemii

Respondenci zostali zapytani o zakres wprowadzonych w firmach zmian, a także ocenę postawy ich przełożonego. Najczęstsze zmiany, które w związku epidemią COVID-19 wdrożyli pracodawcy to: praca zdalna, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem. Zaledwie 10% organizacji (w tym jedynie 3% w branży IT/Telekomunikacja) skróciło czas pracy w zawiązku z pandemią. 14% osób zatrudnionych w branży IT/Telekomunikacja zadeklarowało, że ich firma zmieniła strategię długoterminową w związku z wybuchem pandemii. W 3% firm respondentów (8% firm IT/Telekomunikacji) nie podjęto żadnych dodatkowych działań. Żaden z pracodawców badanych nie zawiesił działalności firmy. Postawę oraz sposób radzenia sobie przełożonego w trakcie trwania epidemii respondenci ocenili pozytywnie. W całej grupie dobrze i bardzo dobrze oceniło te działania 7% osób. Wśród pracowników branży IT oraz Telekomunikacyjnej ta ocena była nawet wyższa i wynosiła 86%.

Komunikacja i zarządzanie zmianą

Czy organizacje zdały egzamin ze wspierania swoich pracowników w trakcie tak dynamicznych zmian? Biorąc pod uwagę, że to właśnie odpowiednia komunikacja stanowi podstawę dającą poczucie bezpieczeństwa i będącą najlepszym wsparciem w takich momentach, wydaje się, że tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Około 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze oceniło sposób komunikacji w swojej firmie. 43% osób zatrudnionych w branży IT lub branży Telekomunikacyjnej wybrała najwyższą wartość skali. Ze sposobu komunikacji w organizacji w trakcie trwania epidemii COVID-19 niezadowolonych jest jedynie niespełna 10%. Co piąty badany przyjął umiarkowane stanowisko.

Utrata pracy – realna obawa?

Zarówno w całej grupie respondentów, jak również w grupie IT/telekomunikacja, prawdopodobieństwo utraty pracy ocenione zostało jako małe lub bardzo małe. Pracownicy IT/Telekomunikacji jeszcze mniej czują się zagrożeni ryzykiem utraty pracy – 67% zidentyfikowało to ryzyko jako niskie.

Praca zdalna

REKLAMA

Okazuje się, że dla większości firm przejście w tryb pracy zdalnej nie było wyzwaniem, a pracownicy pozytywnie oceniają taką formę pracy. Zdaniem respondentów jednak tryb zdalny powoduje, że więcej czasu poświęcają na wykonywanie zawodowych obowiązków. Pracownicy deklarują chęć powrotu do biura, natomiast chcieliby, aby część pracy była realizowana właśnie w trybie zdalnym. Potrzebują też, aby firma zapewniła im do tego narzędzia. Zdalny tryb pracy to natomiast codzienność dla IT.

Narzędzia umożliwiające pracę zdalną, z których korzystali nasi respondenci (np. komunikatory, aplikacje do wideokonferencji itd.) również zostały pozytywnie ocenione (76% w całej próbie). W grupie IT/Telekomunikacja, aż 91% badanych oceniło je pozytywnie, co oznacza, że dla tej grupy praca z wykorzystaniem narzędzi online przebiegała bez większych zakłóceń.

Badani zostali zapytani też, jak oceniają zdolność organizacji do funkcjonowania i realizacji dotychczasowych zadań w trybie pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. Tutaj oceny nie były tak entuzjastyczne, ale w całej grupie 55% osób oceniło tę zdolność organizacji dobrze lub bardzo dobrze, w grupie IT/Telekomunikacja procent ten był nawet wyższy i wynosił 71%.

Przeszkody/bariery do wprowadzenie pracy zdalnej, które najczęściej wymieniali badani w grupie ogólnej to: bariery osobowościowe i organizacyjne. W grupie IT/Telekomunikacja 45% badanych wskazało bariery osobowościowe, 17% - organizacyjne.

W grupie ogólnej 22%, w grupie IT/Telekomunikacja – 29% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii.

Metoda badania

Badanie przeprowadzone zostało między 21 kwietnia, a 10 maja 2020 r. na grupie 146 osób. Ankiety przeprowadzone zostały metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Każdy z respondentów udzielał odpowiedzi na własnym urządzeniu. Respondenci realizowali badania poprzez wypełnienie kwestionariusza badawczego udostępnionego m.in. na stronie MC2 Innovations i Carrotspot.

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego potrzebują nauczyciele w Polsce? Nie tylko podwyżki

Co zrobić, aby wzrosła liczba nauczycieli w Polsce? Czego potrzebują nauczyciele? Okazuje się, że nie tylko podwyżki wynagrodzeń. Jak zachęcić do wyboru zawodu nauczyciela? Oto pomysły z różnych państw.

Jesteś chory i masz L4? Nie zapomnij o tym obowiązku, bo możesz stracić pracę

Pracownik na zwolnieniu lekarskim musi poinformować przełożonych o chorobie i związanej z nią nieobecności. Zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić nawet do rozwiązania umowy z winy pracownika – ostrzega Państwowa Inspekcja Pracy.

Od 1 marca emeryci i renciści dostaną wyższy ryczałt energetyczny

Od 1 marca 2025 r. zostanie zrewaloryzowany ryczałt energetyczny. Seniorzy co miesiąc otrzymują to świadczenie w celu obniżenia kosztów życia codziennego związanych z opłatami za energię elektryczną, cieplną i gazową.

Wynagrodzenie za przestój 2025

Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, ale tylko w przypadkach, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Takim przypadkiem, w którym pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jest przestój w pracy.

REKLAMA

Do 31 stycznia można zgłaszać się do ulgi mały ZUS plus. Kto nie złoży zgłoszenia?

31 stycznia 2025 r. upływa termin na zgłoszenia do ulgi mały ZUS plus. Zgłaszać mogą się osoby prowadzące działalność gospodarczą na mniejszą skalę. Płatnicy, którzy korzystali z małego ZUS plus w 2024 r. i nadal spełniają warunki do ulgi i zamierzają z niej korzystać, nie muszą ponownie składać zgłoszenia.

Koszt pracodawcy 2025 [Umowa o pracę]

Jaki jest całkowity koszt pracodawcy w 2025 roku przy zatrudnieniu pracownika na umowie o pracę na najniższą krajową? Minimalna płaca od stycznia wynosi 4666 zł brutto. Ile na rękę otrzyma pracownik, ile musi wydać pracodawca, a ile z tych pieniędzy to składki i podatek?

Odprawa za zwolnienie pracownika 2025

Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem z powodów, które nie leżą po jego stronie, często wiąże się z koniecznością wypłaty odprawy pieniężnej. Do wypłaty zobowiązani są pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników.

Stwierdzenie choroby zawodowej i co dalej? Jakie odszkodowanie w 2025 r.?

Wykonywanie pracy w określonych branżach wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia chorób zawodowych. Są to choroby, które zostały spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub sposobem wykonywania pracy. Wszystkie choroby zawodowe znajdują się w wykazie chorób zawodowych.

REKLAMA

6246,13 zł z ZUS dla 7300 osób. Pobiera je tylko 3300 uprawnionych!

6246,13 zł świadczenia honorowego z ZUS to de facto dodatkowa emerytura. Przysługuje w Polsce 7300 osobom. Natomiast pobiera je tylko 3300 uprawnionych! Od 2025 roku zmieniają się zasady dotyczące wysokości świadczenia.

Oszczędzanie na emeryturę - jakie są możliwości? Na czym polegają PPK i IKZE?

Polacy wciąż za mało oszczędzają na emeryturę. Najpopularniejsze sposoby długoterminowego oszczędzania to takie programy jak PPK, PPE, IKE i IKZE. Na czym polegają? Il osób przystąpiło do PPK przez 5 lat funkcjonowania w Polsce?

REKLAMA