REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmieniła się praca w czasie epidemii koronawirusa? Jakie rozwiązania stosują pracodawcy? / fot. Shutterstock
Jak zmieniła się praca w czasie epidemii koronawirusa? Jakie rozwiązania stosują pracodawcy? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Raport "Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy" ukazuje, jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem. Większość z nich zastosowało pracę zdalną, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem.

Wyniki raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”

Zaledwie 10% organizacji skróciło czas pracy w związku z sytuacją spowodowaną koronawirusem, prawdopodobieństwo utraty pracy zostało ocenione przez respondentów jako małe lub bardzo małe, a dodatkowo 22% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. To wyniki właśnie opublikowanego raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”, przeprowadzonego przez MC2 Innovations. Jego głównym celem badawczym była identyfikacja relacji zachodzących pomiędzy pracownikiem a organizacją pod wpływem kryzysowego oddziaływania COVID-19, a także siły tych związków.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Uczestnicy badania

Prawie jedną trzecią wszystkich respondentów (32%) stanowili reprezentanci pracowników sektora IT oraz branży telekomunikacyjnej. Co trzeci respondent znajduje się w przedziale wiekowym 30-39 lat, a w grupie IT/Telekomunikacja 36% respondentów – w grupie wiekowej 40-49 lat. Zdecydowana większość uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym, obecnie pracujące. 47% osób badanych dzieli swoje miejsce zamieszkania z 3 lub 4 osobami. 11% respondentów mieszka samodzielnie, a 13% dzieli swoje mieszkanie z 5 lub 6 domownikami. 62% badanych respondentów mieszka z dziećmi, a 11% opiekuje się osobami powyżej 70 roku życia.

Pracodawca w czasie pandemii

Respondenci zostali zapytani o zakres wprowadzonych w firmach zmian, a także ocenę postawy ich przełożonego. Najczęstsze zmiany, które w związku epidemią COVID-19 wdrożyli pracodawcy to: praca zdalna, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem. Zaledwie 10% organizacji (w tym jedynie 3% w branży IT/Telekomunikacja) skróciło czas pracy w zawiązku z pandemią. 14% osób zatrudnionych w branży IT/Telekomunikacja zadeklarowało, że ich firma zmieniła strategię długoterminową w związku z wybuchem pandemii. W 3% firm respondentów (8% firm IT/Telekomunikacji) nie podjęto żadnych dodatkowych działań. Żaden z pracodawców badanych nie zawiesił działalności firmy. Postawę oraz sposób radzenia sobie przełożonego w trakcie trwania epidemii respondenci ocenili pozytywnie. W całej grupie dobrze i bardzo dobrze oceniło te działania 7% osób. Wśród pracowników branży IT oraz Telekomunikacyjnej ta ocena była nawet wyższa i wynosiła 86%.

Komunikacja i zarządzanie zmianą

REKLAMA

Czy organizacje zdały egzamin ze wspierania swoich pracowników w trakcie tak dynamicznych zmian? Biorąc pod uwagę, że to właśnie odpowiednia komunikacja stanowi podstawę dającą poczucie bezpieczeństwa i będącą najlepszym wsparciem w takich momentach, wydaje się, że tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Około 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze oceniło sposób komunikacji w swojej firmie. 43% osób zatrudnionych w branży IT lub branży Telekomunikacyjnej wybrała najwyższą wartość skali. Ze sposobu komunikacji w organizacji w trakcie trwania epidemii COVID-19 niezadowolonych jest jedynie niespełna 10%. Co piąty badany przyjął umiarkowane stanowisko.

Utrata pracy – realna obawa?

Zarówno w całej grupie respondentów, jak również w grupie IT/telekomunikacja, prawdopodobieństwo utraty pracy ocenione zostało jako małe lub bardzo małe. Pracownicy IT/Telekomunikacji jeszcze mniej czują się zagrożeni ryzykiem utraty pracy – 67% zidentyfikowało to ryzyko jako niskie.

Praca zdalna

REKLAMA

Okazuje się, że dla większości firm przejście w tryb pracy zdalnej nie było wyzwaniem, a pracownicy pozytywnie oceniają taką formę pracy. Zdaniem respondentów jednak tryb zdalny powoduje, że więcej czasu poświęcają na wykonywanie zawodowych obowiązków. Pracownicy deklarują chęć powrotu do biura, natomiast chcieliby, aby część pracy była realizowana właśnie w trybie zdalnym. Potrzebują też, aby firma zapewniła im do tego narzędzia. Zdalny tryb pracy to natomiast codzienność dla IT.

Narzędzia umożliwiające pracę zdalną, z których korzystali nasi respondenci (np. komunikatory, aplikacje do wideokonferencji itd.) również zostały pozytywnie ocenione (76% w całej próbie). W grupie IT/Telekomunikacja, aż 91% badanych oceniło je pozytywnie, co oznacza, że dla tej grupy praca z wykorzystaniem narzędzi online przebiegała bez większych zakłóceń.

Badani zostali zapytani też, jak oceniają zdolność organizacji do funkcjonowania i realizacji dotychczasowych zadań w trybie pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. Tutaj oceny nie były tak entuzjastyczne, ale w całej grupie 55% osób oceniło tę zdolność organizacji dobrze lub bardzo dobrze, w grupie IT/Telekomunikacja procent ten był nawet wyższy i wynosił 71%.

Przeszkody/bariery do wprowadzenie pracy zdalnej, które najczęściej wymieniali badani w grupie ogólnej to: bariery osobowościowe i organizacyjne. W grupie IT/Telekomunikacja 45% badanych wskazało bariery osobowościowe, 17% - organizacyjne.

W grupie ogólnej 22%, w grupie IT/Telekomunikacja – 29% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii.

Metoda badania

Badanie przeprowadzone zostało między 21 kwietnia, a 10 maja 2020 r. na grupie 146 osób. Ankiety przeprowadzone zostały metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Każdy z respondentów udzielał odpowiedzi na własnym urządzeniu. Respondenci realizowali badania poprzez wypełnienie kwestionariusza badawczego udostępnionego m.in. na stronie MC2 Innovations i Carrotspot.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA