Obowiązki BHP pracodawcy względem niepracowników
REKLAMA
REKLAMA
- Czy pracodawca ma obowiązki w zakresie BHP względem niepracowników?
- W jakim zakresie należy zapewnić BHP?
- Czy przedsiębiorca musi zapewnić innemu przedsiębiorcy BHP?
- Co z ochroną BHP wobec osób trzecich?
- Jakie obowiązki BHP dla niepracowników i przedsiębiorców współpracujących z pracodawcą?
Czy pracodawca ma obowiązki w zakresie BHP względem niepracowników?
Tak, przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510, dalej: KP) wskazuje, że pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2 KP:
REKLAMA
1) osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,
2) a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.
3) Ponadto pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki zajęć odbywanych na terenie zakładu pracy przez studentów i uczniów niebędących jego pracownikami.
Przepisy art. 304 KP i n. używają sformułowania: „pracodawca” ale oczywiście nie chodzi o sytuację, że pomiędzy nim a ww. podmiotami zachodzi stosunek pracy. Nie ma tu relacji pracownik pracodawca. Ustawodawca mógłby w tej sytuacji zastąpić to pojęcie np. pojęciem: podmiot współpracujący, jednak bardziej chodzi tu o zakres przedmiotowy w zakresie BHP, niż o samą wykładnię językową.
W jakim zakresie należy zapewnić BHP?
Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, ale jak się okazuje osób, z którymi współpracuje, a z którymi nie ma zawartej umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę, ale np. umowę cywilnoprawną, czy też współpracuje na za zasadzie B2B, czyli przedsiębiorca z przedsiębiorcą. Wobec tych osób musi realizować obowiązek przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;
4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;
5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;
6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
Czy przedsiębiorca musi zapewnić innemu przedsiębiorcy BHP?
Obowiązki określone w art. 207 § 2 KP stosuje się odpowiednio do przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne:
1) na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy cywilnoprawne: umowy dzieło, zlecenie, agencyjne);
2) prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą (np. samozatrudnieni)
Co z ochroną BHP wobec osób trzecich?
W razie prowadzenia prac w miejscu, do którego mają dostęp osoby niebiorące udziału w procesie pracy, pracodawca jest obowiązany zastosować środki niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia tym osobom. Takie sytuacje mogą mieć miejsce np. w przypadku budowy na wolnym powietrzu, czy w ogólnodostępnych pomieszczeniach.
Jakie obowiązki BHP dla niepracowników i przedsiębiorców współpracujących z pracodawcą?
Takie osoby muszą odpowiednio realizować obowiązki wskazane w art. 211 KP, w zakresie określonym przez pracodawcę lub inny podmiot organizujący pracę.
Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem ww. osób. W szczególności są obowiązane:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Tak więc ww. obowiązki ciążą również na osobach fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub inny podmiot organizujący pracę, a także na osobach prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą, w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub inny podmiot organizujący pracę.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA