REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie pracownikom dobrego poziomu opieki medycznej, jest w dalszym ciągu jednym z najbardziej docenianych świadczeń w polskich firmach. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

Opieka medyczna (zdrowotna) w firmie

Opieka zdrowotna jest dzisiaj jednym z najważniejszych benefitów, którym kandydaci kierują się przy wyborze pracodawcy. Według raportu Pracuj.pl "Benefity, czyli co motywuje pracowników", najbardziej atrakcyjnym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna – wskazało na nią niemal 60% respondentów. Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” pokazuje, że na dbaniu o zdrowie zyskuje cała organizacja. Zarówno w obszarach miękkich, związanych z przyciąganiem nowych talentów do firmy, jak i w twardych finansowych danych. Planując poszczególne elementy pakietu dla pracowników warto spojrzeć na kompleksowe informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zdrowie i pieniądze

Poprawa stanu zdrowia pracowników i zapewnienie im szybkiego dostępu do opieki zdrowotnej może zredukować koszty dla ich pracodawców. Na podstawie własnych baz danych oraz informacji ZUS i NFZ, Medicover od kilku lat analizuje koszty i korzyści dotyczące prywatnej opieki nad pracownikami. Raport „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” stanowi rzetelny obraz głównych problemów zdrowotnych i czynników wpływających na absencję chorobową. Badanie pokazuje m.in., że pracownicy mając dostęp do opieki, korzystają z niej nie tylko w sytuacji zaistnienia problemów zdrowotnych. Najwięcej, bo ponad 70 proc., wizyt miało charakter profilaktyczny. Były to zarówno badania w ramach medycyny pracy, jak i indywidualna profilaktyka zdrowotna.

Raport jest również przyczynkiem do rozmowy na tematy trudne – zdrowie i pieniądze, zdrowie i koszty. Przyglądamy się ekonomicznej stronie chorób, biorąc pod uwagę dni nieobecności w pracy, czy też przychodzenia do pracy mimo choroby, czyli prezenteizmu. To czas, kiedy jesteśmy dużo mniej wydajni. Porównując dane - osoby pod opieką Medicover przebywają na zwolnieniu dwa razy krócej niż ogół populacji – 5,5 dnia w porównaniu do 11 dni. Niewątpliwie ma na to wpływ dostępność porad lekarskich. Patrząc na strukturę wizyt wyraźnie widać, że najczęstszym powodem konsultacji lekarskich w Medicover, z których korzystają pracownicy firm, jest profilaktyka ogólna – odpowiada za ponad 70 proc. wizyt (wliczając medycynę pracy). Stanowi to dwukrotnie wyższy odsetek w porównaniu do ogólniej populacji w Polsce. Krótszy czas nieobecności w pracy przekłada się w oczywisty sposób na koszty – w przypadku 7 najważniejszych chorób, koszty nieobecności w przypadku opieki w Medicover to ok. 850 zł rocznie, w przypadku ogólnej populacji 1.857 zł. To różnica 1.005 zł. Mówimy o twardych kosztach, nie wliczając wysiłków związanych z koniecznością zmiany organizacji pracy, znalezienia zastępstwa, czasu potrzebnego na to, żeby działać w pełni efektywnie w nowym składzie.

Jakie choroby są najczęstszą przyczyną absencji?

Z raportu wynika, że wśród najważniejszych chorób znajdują się choroby przewlekłe - nadciśnienie tętnicze, bóle pleców, alergia i astma, cukrzyca, bóle głowy, choroby układu pokarmowego oraz choroby ostre – infekcje dróg oddechowych. Ponad połowa pracowników posiada jeden lub więcej czynników ryzyka prowadzących do problemów zdrowotnych w przyszłości (nadwaga, cholesterol, palenie, itd.). Mniej niż połowa pracowników ma prawidłowe BMI. U pracowników powyżej 40 roku życia znacząco wzrasta odsetek osób z nadwagą i otyłością. U blisko połowy pracowników stwierdzono nieprawidłowe stężenie cholesterolu całkowitego. Podwyższony poziom cholesterolu to czynnik ryzyka miażdżycy naczyń, która może doprowadzić do choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu. Aż u 1/3 pracowników stwierdzono nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, które w przypadku braku kontroli i leczenia grozi rozwojem choroby wieńcowej, zawału lub niewydolności serca i udaru mózgu. Szczególnie narażeni są tutaj mężczyźni i osoby po 50 roku życia.

A może… wellbeing?

Wnioski nasuwają się same: promocja i wspieranie zdrowego stylu życia u pracowników, troska o wellbeing, to strategia korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i doceniana przez pracownika. Również z tego powodu - ale nie tylko, da się zaobserwować w branży HR trend, jakim jest rozwój opieki medycznej w stronę medycyny stylu życia. Pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę wszystkie obszary zdrowia pracowników - od zdrowia fizycznego i psychicznego, aż po zdrowie społeczne. Warto doceniać rolę rozrywki, relaksu,  zdrowej diety, kultury oraz uprawiania sportów. Jest to klucz do budowania bezpieczeństwa, zdrowia i zaangażowania pracowników. Pokazuje to jak duży wpływ może mieć firma na zachowania swoich pracowników, zarówno poprzez budowanie określonej kultury organizacyjnej, jak i poprzez wspieranie i promowanie zachowań prozdrowotnych systemem odpowiednich benefitów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamila Skorupińska, Dyrektor HR, Medicover

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop adopcyjny 2025. Adopcja dziecka i wszystkie urlopy przysługujące rodzicom

Urlop adopcyjny to skrótowa nazwa urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. To urlop macierzyński na dziecko adoptowane lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (nie dotyczy zawodowych rodzin zastępczych). Oto wszystkie urlopy, które w 2025 r. należą się po adopcji dziecka lub dzieci. Gwarantuje je Kodeks pracy.

Zakazy dla pracodawcy dotyczące kobiet w ciąży i karmiących piersią [Kodeks pracy]

Prawo pracy w sposób szczególny chroni kobiety będące w ciąży oraz karmiące piersią. W tym celu zostały skonstruowane zakazy dla pracodawców zatrudniających takie osoby. Czego dotyczą art. 176, 178, 179 Kodeksu pracy?

Jak korporacje mogą stworzyć inkluzywne środowisko pracy? [Poradnik]

W świecie, który staje się coraz bardziej globalny, zróżnicowany i świadomy społecznie, inkluzywność w miejscu pracy przestaje być opcjonalnym dodatkiem do kultury organizacyjnej. Coraz częściej jest to warunek konieczny do utrzymania konkurencyjności, przyciągania talentów i budowania zdrowej, silnej organizacji. Jednak wdrażanie autentycznej inkluzywności to proces – głęboki, wymagający odwagi, zaangażowania i gotowości do zmiany.

Wyższy dodatek za pracę w nocy od 1 maja 2025 r. Dla kogo?

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w maju 2025 r.? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

REKLAMA

Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

Niedziele handlowe - maj 2025

Najbliższa niedziela handlowa wypada 27 kwietnia 2025 r. Czy w maju i czerwcu również będą niedziele handlowe? Sprawdź kalendarz niedziel handlowych i niehandlowych.

Maj 2025 – dni wolne, godziny pracy

Maj 2025 – dni wolne i godziny pracy czyli jaka jest norma godzin pracy w miesiącu. Kalendarz maja w 2025 roku zawiera 2 święta ustawowo wolne od pracy. Jedno z nich wypada w sobotę, a to oznacza dodatkowy dzień wolny w tym miesiącu.

Albo matka albo ojciec. Tylko jedno skorzysta z tego uprawnienia

W prawie pracy jest wiele uprawnień rodzicielskich. Pracownicy będący rodzicami mają dodatkowe przywileje jak urlopy, przerwy w pracy, łatwiejszy dostęp do elastycznej organizacji pracy, np. pracy zdalnej. Niektóre prawa przysługują tylko jednemu z rodziców dziecka. Czy 2 dni albo 16 godzin wolnego w roku na opiekę nad dzieckiem zdrowym przysługuje matce i ojcu dziecka?

REKLAMA

Podwyżki w budżetówce 2025. Jak zmienią się pensje nauczycieli, urzędników i pracowników samorządowych? Wyrównanie od 1 stycznia czy 1 marca?

Rok 2025 przynosi kolejne napięcia w sektorze publicznym. Rząd zapowiada kontynuację polityki wzrostu wynagrodzeń w budżetówce, ale samorządy alarmują: „nie mamy z czego płacić”. Jakie grupy zawodowe mogą liczyć na realny wzrost pensji? Kto sfinansuje podwyżki – budżet centralny czy gminy? I czy te zmiany wystarczą, by zatrzymać falę odejść z sektora publicznego?

Odprawy pracownicze w 2025 r.

Odprawy pracownicze w 2025 r. są bardzo różnorodne. Kwoty i zasady wypłaty świadczeń finansowych różnią się oczywiście od sytuacji, w jakiej znajdzie się pracownik, ale też od zawodu jaki wykonuje. Poniżej opis kilku przykładowych odpraw, jakie może uzyskać pracownik.

REKLAMA