REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie pracownikom dobrego poziomu opieki medycznej, jest w dalszym ciągu jednym z najbardziej docenianych świadczeń w polskich firmach. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

Opieka medyczna (zdrowotna) w firmie

Opieka zdrowotna jest dzisiaj jednym z najważniejszych benefitów, którym kandydaci kierują się przy wyborze pracodawcy. Według raportu Pracuj.pl "Benefity, czyli co motywuje pracowników", najbardziej atrakcyjnym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna – wskazało na nią niemal 60% respondentów. Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” pokazuje, że na dbaniu o zdrowie zyskuje cała organizacja. Zarówno w obszarach miękkich, związanych z przyciąganiem nowych talentów do firmy, jak i w twardych finansowych danych. Planując poszczególne elementy pakietu dla pracowników warto spojrzeć na kompleksowe informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zdrowie i pieniądze

REKLAMA

Poprawa stanu zdrowia pracowników i zapewnienie im szybkiego dostępu do opieki zdrowotnej może zredukować koszty dla ich pracodawców. Na podstawie własnych baz danych oraz informacji ZUS i NFZ, Medicover od kilku lat analizuje koszty i korzyści dotyczące prywatnej opieki nad pracownikami. Raport „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” stanowi rzetelny obraz głównych problemów zdrowotnych i czynników wpływających na absencję chorobową. Badanie pokazuje m.in., że pracownicy mając dostęp do opieki, korzystają z niej nie tylko w sytuacji zaistnienia problemów zdrowotnych. Najwięcej, bo ponad 70 proc., wizyt miało charakter profilaktyczny. Były to zarówno badania w ramach medycyny pracy, jak i indywidualna profilaktyka zdrowotna.

Raport jest również przyczynkiem do rozmowy na tematy trudne – zdrowie i pieniądze, zdrowie i koszty. Przyglądamy się ekonomicznej stronie chorób, biorąc pod uwagę dni nieobecności w pracy, czy też przychodzenia do pracy mimo choroby, czyli prezenteizmu. To czas, kiedy jesteśmy dużo mniej wydajni. Porównując dane - osoby pod opieką Medicover przebywają na zwolnieniu dwa razy krócej niż ogół populacji – 5,5 dnia w porównaniu do 11 dni. Niewątpliwie ma na to wpływ dostępność porad lekarskich. Patrząc na strukturę wizyt wyraźnie widać, że najczęstszym powodem konsultacji lekarskich w Medicover, z których korzystają pracownicy firm, jest profilaktyka ogólna – odpowiada za ponad 70 proc. wizyt (wliczając medycynę pracy). Stanowi to dwukrotnie wyższy odsetek w porównaniu do ogólniej populacji w Polsce. Krótszy czas nieobecności w pracy przekłada się w oczywisty sposób na koszty – w przypadku 7 najważniejszych chorób, koszty nieobecności w przypadku opieki w Medicover to ok. 850 zł rocznie, w przypadku ogólnej populacji 1.857 zł. To różnica 1.005 zł. Mówimy o twardych kosztach, nie wliczając wysiłków związanych z koniecznością zmiany organizacji pracy, znalezienia zastępstwa, czasu potrzebnego na to, żeby działać w pełni efektywnie w nowym składzie.

Jakie choroby są najczęstszą przyczyną absencji?

Z raportu wynika, że wśród najważniejszych chorób znajdują się choroby przewlekłe - nadciśnienie tętnicze, bóle pleców, alergia i astma, cukrzyca, bóle głowy, choroby układu pokarmowego oraz choroby ostre – infekcje dróg oddechowych. Ponad połowa pracowników posiada jeden lub więcej czynników ryzyka prowadzących do problemów zdrowotnych w przyszłości (nadwaga, cholesterol, palenie, itd.). Mniej niż połowa pracowników ma prawidłowe BMI. U pracowników powyżej 40 roku życia znacząco wzrasta odsetek osób z nadwagą i otyłością. U blisko połowy pracowników stwierdzono nieprawidłowe stężenie cholesterolu całkowitego. Podwyższony poziom cholesterolu to czynnik ryzyka miażdżycy naczyń, która może doprowadzić do choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu. Aż u 1/3 pracowników stwierdzono nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, które w przypadku braku kontroli i leczenia grozi rozwojem choroby wieńcowej, zawału lub niewydolności serca i udaru mózgu. Szczególnie narażeni są tutaj mężczyźni i osoby po 50 roku życia.

A może… wellbeing?

Wnioski nasuwają się same: promocja i wspieranie zdrowego stylu życia u pracowników, troska o wellbeing, to strategia korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i doceniana przez pracownika. Również z tego powodu - ale nie tylko, da się zaobserwować w branży HR trend, jakim jest rozwój opieki medycznej w stronę medycyny stylu życia. Pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę wszystkie obszary zdrowia pracowników - od zdrowia fizycznego i psychicznego, aż po zdrowie społeczne. Warto doceniać rolę rozrywki, relaksu,  zdrowej diety, kultury oraz uprawiania sportów. Jest to klucz do budowania bezpieczeństwa, zdrowia i zaangażowania pracowników. Pokazuje to jak duży wpływ może mieć firma na zachowania swoich pracowników, zarówno poprzez budowanie określonej kultury organizacyjnej, jak i poprzez wspieranie i promowanie zachowań prozdrowotnych systemem odpowiednich benefitów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamila Skorupińska, Dyrektor HR, Medicover

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
26 podstawowych praw dla osób z niepełnosprawnościami (OzN). Wreszcie wydano zalecenia Komitetu ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami dla Polski. Co to daje OzN?

Wreszcie! Udostępniono tłumaczenia rekomendacji wobec Polski, wydanych w 2018 r. przez Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami z wdrażania przez nasz kraj Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Dla środowiska OzN jak i dla społeczeństw niezwykle istotne jest, aby móc zapoznać się z tłumaczeniami uwag Komitetu ONZ na język polski, Polski Język Migowy oraz ich opracowania w tekście łatwym do czytania i rozumienia oraz w formatach dostępnych. I tak, na stronie Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych opublikowano Uwagi końcowe (Zalecenia) Komitetu ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami dla Polski.

Służba Więzienna do modernizacji? Raport NIK nie pozostawia złudzeń: kontrola, wnioski i rekomendacje

Praca, a w zasadzie służba funkcjonariuszy Służby Więziennej obarczona jest wysokim ryzykiem, wynikającym zarówno ze specyfiki środowiska, jak i niedoskonałości systemowych, które zidentyfikowała Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Raport pokazuje gdzie są braki oraz co trzeba zmienić.

Roszczenie pracodawcy w związku z bezpodstawnym rozwiązaniem umowy o pracę

Nagłe porzucenie pracy przez zatrudnionego to coraz częstsze zjawisko, zwłaszcza w branżach o dużej rotacji pracowników. Choć dla pracownika może to być szybka droga do lepszego wynagrodzenia, dla pracodawcy oznacza chaos, straty i ryzyko wstrzymania działalności. Prawo przewiduje konsekwencje dla osób, które bezpodstawnie zrywają umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

REKLAMA

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

REKLAMA

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

REKLAMA