REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie pracownikom dobrego poziomu opieki medycznej, jest w dalszym ciągu jednym z najbardziej docenianych świadczeń w polskich firmach. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

Opieka medyczna (zdrowotna) w firmie

Opieka zdrowotna jest dzisiaj jednym z najważniejszych benefitów, którym kandydaci kierują się przy wyborze pracodawcy. Według raportu Pracuj.pl "Benefity, czyli co motywuje pracowników", najbardziej atrakcyjnym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna – wskazało na nią niemal 60% respondentów. Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” pokazuje, że na dbaniu o zdrowie zyskuje cała organizacja. Zarówno w obszarach miękkich, związanych z przyciąganiem nowych talentów do firmy, jak i w twardych finansowych danych. Planując poszczególne elementy pakietu dla pracowników warto spojrzeć na kompleksowe informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zdrowie i pieniądze

REKLAMA

Poprawa stanu zdrowia pracowników i zapewnienie im szybkiego dostępu do opieki zdrowotnej może zredukować koszty dla ich pracodawców. Na podstawie własnych baz danych oraz informacji ZUS i NFZ, Medicover od kilku lat analizuje koszty i korzyści dotyczące prywatnej opieki nad pracownikami. Raport „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” stanowi rzetelny obraz głównych problemów zdrowotnych i czynników wpływających na absencję chorobową. Badanie pokazuje m.in., że pracownicy mając dostęp do opieki, korzystają z niej nie tylko w sytuacji zaistnienia problemów zdrowotnych. Najwięcej, bo ponad 70 proc., wizyt miało charakter profilaktyczny. Były to zarówno badania w ramach medycyny pracy, jak i indywidualna profilaktyka zdrowotna.

Raport jest również przyczynkiem do rozmowy na tematy trudne – zdrowie i pieniądze, zdrowie i koszty. Przyglądamy się ekonomicznej stronie chorób, biorąc pod uwagę dni nieobecności w pracy, czy też przychodzenia do pracy mimo choroby, czyli prezenteizmu. To czas, kiedy jesteśmy dużo mniej wydajni. Porównując dane - osoby pod opieką Medicover przebywają na zwolnieniu dwa razy krócej niż ogół populacji – 5,5 dnia w porównaniu do 11 dni. Niewątpliwie ma na to wpływ dostępność porad lekarskich. Patrząc na strukturę wizyt wyraźnie widać, że najczęstszym powodem konsultacji lekarskich w Medicover, z których korzystają pracownicy firm, jest profilaktyka ogólna – odpowiada za ponad 70 proc. wizyt (wliczając medycynę pracy). Stanowi to dwukrotnie wyższy odsetek w porównaniu do ogólniej populacji w Polsce. Krótszy czas nieobecności w pracy przekłada się w oczywisty sposób na koszty – w przypadku 7 najważniejszych chorób, koszty nieobecności w przypadku opieki w Medicover to ok. 850 zł rocznie, w przypadku ogólnej populacji 1.857 zł. To różnica 1.005 zł. Mówimy o twardych kosztach, nie wliczając wysiłków związanych z koniecznością zmiany organizacji pracy, znalezienia zastępstwa, czasu potrzebnego na to, żeby działać w pełni efektywnie w nowym składzie.

Jakie choroby są najczęstszą przyczyną absencji?

Z raportu wynika, że wśród najważniejszych chorób znajdują się choroby przewlekłe - nadciśnienie tętnicze, bóle pleców, alergia i astma, cukrzyca, bóle głowy, choroby układu pokarmowego oraz choroby ostre – infekcje dróg oddechowych. Ponad połowa pracowników posiada jeden lub więcej czynników ryzyka prowadzących do problemów zdrowotnych w przyszłości (nadwaga, cholesterol, palenie, itd.). Mniej niż połowa pracowników ma prawidłowe BMI. U pracowników powyżej 40 roku życia znacząco wzrasta odsetek osób z nadwagą i otyłością. U blisko połowy pracowników stwierdzono nieprawidłowe stężenie cholesterolu całkowitego. Podwyższony poziom cholesterolu to czynnik ryzyka miażdżycy naczyń, która może doprowadzić do choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu. Aż u 1/3 pracowników stwierdzono nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, które w przypadku braku kontroli i leczenia grozi rozwojem choroby wieńcowej, zawału lub niewydolności serca i udaru mózgu. Szczególnie narażeni są tutaj mężczyźni i osoby po 50 roku życia.

A może… wellbeing?

Wnioski nasuwają się same: promocja i wspieranie zdrowego stylu życia u pracowników, troska o wellbeing, to strategia korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i doceniana przez pracownika. Również z tego powodu - ale nie tylko, da się zaobserwować w branży HR trend, jakim jest rozwój opieki medycznej w stronę medycyny stylu życia. Pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę wszystkie obszary zdrowia pracowników - od zdrowia fizycznego i psychicznego, aż po zdrowie społeczne. Warto doceniać rolę rozrywki, relaksu,  zdrowej diety, kultury oraz uprawiania sportów. Jest to klucz do budowania bezpieczeństwa, zdrowia i zaangażowania pracowników. Pokazuje to jak duży wpływ może mieć firma na zachowania swoich pracowników, zarówno poprzez budowanie określonej kultury organizacyjnej, jak i poprzez wspieranie i promowanie zachowań prozdrowotnych systemem odpowiednich benefitów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamila Skorupińska, Dyrektor HR, Medicover

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA