REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie
Benefity? Na zdrowie! Opieka medyczna w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie pracownikom dobrego poziomu opieki medycznej, jest w dalszym ciągu jednym z najbardziej docenianych świadczeń w polskich firmach. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

Opieka medyczna (zdrowotna) w firmie

Opieka zdrowotna jest dzisiaj jednym z najważniejszych benefitów, którym kandydaci kierują się przy wyborze pracodawcy. Według raportu Pracuj.pl "Benefity, czyli co motywuje pracowników", najbardziej atrakcyjnym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna – wskazało na nią niemal 60% respondentów. Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” pokazuje, że na dbaniu o zdrowie zyskuje cała organizacja. Zarówno w obszarach miękkich, związanych z przyciąganiem nowych talentów do firmy, jak i w twardych finansowych danych. Planując poszczególne elementy pakietu dla pracowników warto spojrzeć na kompleksowe informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zdrowie i pieniądze

Poprawa stanu zdrowia pracowników i zapewnienie im szybkiego dostępu do opieki zdrowotnej może zredukować koszty dla ich pracodawców. Na podstawie własnych baz danych oraz informacji ZUS i NFZ, Medicover od kilku lat analizuje koszty i korzyści dotyczące prywatnej opieki nad pracownikami. Raport „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020” stanowi rzetelny obraz głównych problemów zdrowotnych i czynników wpływających na absencję chorobową. Badanie pokazuje m.in., że pracownicy mając dostęp do opieki, korzystają z niej nie tylko w sytuacji zaistnienia problemów zdrowotnych. Najwięcej, bo ponad 70 proc., wizyt miało charakter profilaktyczny. Były to zarówno badania w ramach medycyny pracy, jak i indywidualna profilaktyka zdrowotna.

Raport jest również przyczynkiem do rozmowy na tematy trudne – zdrowie i pieniądze, zdrowie i koszty. Przyglądamy się ekonomicznej stronie chorób, biorąc pod uwagę dni nieobecności w pracy, czy też przychodzenia do pracy mimo choroby, czyli prezenteizmu. To czas, kiedy jesteśmy dużo mniej wydajni. Porównując dane - osoby pod opieką Medicover przebywają na zwolnieniu dwa razy krócej niż ogół populacji – 5,5 dnia w porównaniu do 11 dni. Niewątpliwie ma na to wpływ dostępność porad lekarskich. Patrząc na strukturę wizyt wyraźnie widać, że najczęstszym powodem konsultacji lekarskich w Medicover, z których korzystają pracownicy firm, jest profilaktyka ogólna – odpowiada za ponad 70 proc. wizyt (wliczając medycynę pracy). Stanowi to dwukrotnie wyższy odsetek w porównaniu do ogólniej populacji w Polsce. Krótszy czas nieobecności w pracy przekłada się w oczywisty sposób na koszty – w przypadku 7 najważniejszych chorób, koszty nieobecności w przypadku opieki w Medicover to ok. 850 zł rocznie, w przypadku ogólnej populacji 1.857 zł. To różnica 1.005 zł. Mówimy o twardych kosztach, nie wliczając wysiłków związanych z koniecznością zmiany organizacji pracy, znalezienia zastępstwa, czasu potrzebnego na to, żeby działać w pełni efektywnie w nowym składzie.

Jakie choroby są najczęstszą przyczyną absencji?

Z raportu wynika, że wśród najważniejszych chorób znajdują się choroby przewlekłe - nadciśnienie tętnicze, bóle pleców, alergia i astma, cukrzyca, bóle głowy, choroby układu pokarmowego oraz choroby ostre – infekcje dróg oddechowych. Ponad połowa pracowników posiada jeden lub więcej czynników ryzyka prowadzących do problemów zdrowotnych w przyszłości (nadwaga, cholesterol, palenie, itd.). Mniej niż połowa pracowników ma prawidłowe BMI. U pracowników powyżej 40 roku życia znacząco wzrasta odsetek osób z nadwagą i otyłością. U blisko połowy pracowników stwierdzono nieprawidłowe stężenie cholesterolu całkowitego. Podwyższony poziom cholesterolu to czynnik ryzyka miażdżycy naczyń, która może doprowadzić do choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu. Aż u 1/3 pracowników stwierdzono nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, które w przypadku braku kontroli i leczenia grozi rozwojem choroby wieńcowej, zawału lub niewydolności serca i udaru mózgu. Szczególnie narażeni są tutaj mężczyźni i osoby po 50 roku życia.

A może… wellbeing?

Wnioski nasuwają się same: promocja i wspieranie zdrowego stylu życia u pracowników, troska o wellbeing, to strategia korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i doceniana przez pracownika. Również z tego powodu - ale nie tylko, da się zaobserwować w branży HR trend, jakim jest rozwój opieki medycznej w stronę medycyny stylu życia. Pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę wszystkie obszary zdrowia pracowników - od zdrowia fizycznego i psychicznego, aż po zdrowie społeczne. Warto doceniać rolę rozrywki, relaksu,  zdrowej diety, kultury oraz uprawiania sportów. Jest to klucz do budowania bezpieczeństwa, zdrowia i zaangażowania pracowników. Pokazuje to jak duży wpływ może mieć firma na zachowania swoich pracowników, zarówno poprzez budowanie określonej kultury organizacyjnej, jak i poprzez wspieranie i promowanie zachowań prozdrowotnych systemem odpowiednich benefitów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamila Skorupińska, Dyrektor HR, Medicover

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA