Kategorie

Godziny nadliczbowe, Delegacje służbowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pracy w podróży służbowej występuje zawsze w okolicznościach, w których pracownik poza uzgodnionym stałym miejscem pracy nie może swobodnie dysponować czasem wolnym od pracy w miejscu zamieszkania lub ośrodku, w którym realizuje swoje życiowe interesy.
Ryczałt za nadgodziny nie może dotyczyć pracowników, którzy wykonują pracę poza macierzystym zakładem tylko okazjonalnie, np. w ramach długotrwałej podróży służbowej lub oddelegowania do innego miejsca pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2010 r., I PK 116/10).
W naszej firmie obowiązuje czas pracy od 8.00 do 16.00, a pora nocna trwa od 23.00 do 7.00 rano. Pracownik wyjechał w podróż służbową samochodem służbowym i wiózł 2 pracowników. Podróż trwała 4 godziny (od 6.00 do 10.00). Następnie wszyscy pracowali całą noc. Wracali natomiast od 5.00 do 9.00 rano. Czy temu pracownikowi należy się dodatek do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jeśli tak, to jaki?
Kryzys ekonomiczny wymusza na firmach poszukiwanie sposobów na obniżanie kosztów swojej działalności. Pracodawca redukując koszty może zrezygnować ze świadczeń, które w powszechnym odczuciu pracowników mają charakter dodatkowy. Są to np. świadczenia związane z podróżami służbowymi, zwłaszcza zagranicznymi. Oszczędności pracodawcy związane z redukcją kosztów takich podróży mogą być znaczne.
Nasza firma wysyła pracowników w delegację. Wyjazd ma nastąpić w niedzielę rano, natomiast powrót w środę wieczorem. Czy w zaistniałej sytuacji mamy udzielić pracownikom dnia wolnego za niedzielę, czy też powinniśmy zapłacić pracownikom dodatki?
Pracownik wracał pociągiem z delegacji. Powrót miał zaplanowany na godz. 19.00 (następnego dnia rozpoczyna pracę o godz. 8.00). Z powodu awarii pociąg dojechał dopiero o godz. 23.00. Czy późniejszy powrót pracownika z delegacji z powodu awarii pociągu ma wpływ na rozliczenie czasu pracy tego pracownika?