Świadczenia wypłacane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zaopatrzenie emerytalne, wypłacane bezpośrednio z budżetu państwa, są świadczeniami podlegającymi odrębnym reżimom prawnym. Różnią się przede wszystkim warunkami, które należy spełnić, aby móc skorzystać z danego świadczenia, metodą obliczania należnego świadczenia, a także rodzajami samych świadczeń oferowanymi przez ustawodawcę.
Jak orzekł Trybunał Konstytucyjny, kwestionowany przepis ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin w zakresie, w jakim wypłata świadczeń pieniężnych jest wznawiana od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty lub wydano decyzję z urzędu w związku z ustaniem przyczyny powodującej wstrzymanie wypłaty świadczenia pieniężnego, gdy świadczenie to nie mogło być doręczone z przyczyn niezależnych od wojskowego organu emerytalnego, jest niezgodny z konstytucją.