Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie lub o umorzenie należności wobec ZUS
REKLAMA
REKLAMA
Wniosek o udzielenie ulgi lub o umorzenie należności
Wniosek o udzielenie ulgi można złożyć pisemnie, ustnie, elektronicznie lub telefonicznie. Pisemnie – za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej albo osobiście w każdej jednostce ZUS. Możesz skorzystać z formularzy na stronie www.zus.pl w zakładce „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”. W przypadku wniosku ustnego (w jednostce ZUS) – protokół musi być podpisany
przez Ciebie oraz przez pracownika ZUS, który go sporządził. Elektronicznie − za pomocą portalu pod adresem pue.zus.pl, który jest częścią Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE) na jednym z formularzy wniosku:
REKLAMA
- ZUS-EOP wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
- ZUS-EUR wniosek o układ ratalny lub
- ZUS-EUN wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.
Problem z opłacaniem składek - rodzaje pomocy udzielanej przez ZUS
Aby wysyłać wnioski do ZUS i otrzymywać odpowiedzi z ZUS za pośrednictwem portalu, czyli skrzynki podawczej ZUS, musisz posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny, tj. bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu albo podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jeżeli nie posiadasz profilu PUE, najpierw powinieneś zarejestrować się na pue.zus.pl, a następnie w ciągu 7 dni udać się do dowolnej jednostki ZUS w celu zaufania (tj. uwierzytelnienia) swojego profilu. W jednostce ZUS możesz również bezpłatnie uzyskać podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Jeśli posiadasz już profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, to możesz sam za ich pomocą uwierzytelnić swój profil PUE podczas rejestracji na portalu i wówczas wizyta w placówce ZUS nie jest już konieczna. Telefonicznie – za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – możesz złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek lub o układ ratalny. Ze względów formalnych nie możesz w ten sposób złożyć wniosku o umorzenie należności z tytułu składek. Aby złożyć wniosek w tej formie, musisz mieć założony profil na platformie PUE, a następnie, gdy zostaniesz uwierzytelniony poprzez podanie loginu PUE i kodu PIN dla kanału telefonicznego, powinieneś w rozmowie telefonicznej zlecić konsultantowi COT złożenie w Twoim imieniu wniosku. W celu udokumentowania faktu złożenia przez Ciebie wniosku rozmowa z konsultantem COT zostanie nagrana. Musisz też podać adres e-mail, na który otrzymasz wykaz dokumentów, jakie powinieneś złożyć w jednostce ZUS, aby wniosek mógł zostać rozpatrzony. Numery telefonów COT: 801 400 987 – z telefonów stacjonarnych, 22 560 16 00 – z telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM
Kto może być wnioskodawcą i co musi określać wniosek?
Wnioskodawcą może być:
- płatnik składek lub
- inna osoba odpowiedzialna za zadłużenie z tytułu składek, czyli osoba, na którą została przeniesiona odpowiedzialność, pełnomocnik, czyli osoba posiadająca pisemne upoważnienie płatnika składek lub innych osób odpowiedzialnych za zadłużenie.
Wniosek musi określać:
- kto jest wnioskodawcą,
- o co występujesz: rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności czy umorzenie,
- jakich należności wniosek dotyczy i za jaki okres,
- jeśli występujesz o ulgę – propozycję spłaty (np. wysokość rat, termin płatności), jeśli jesteś przedsiębiorcą – o jaki rodzaj pomocy publicznej występujesz: pomoc de minimis, pomoc na restrukturyzację czy pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.
Jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku?
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku, ustala się zawsze indywidualnie – zależnie od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Osoby fizyczne ubiegające się o umorzenie należności powinny dołączyć do wniosku wszelkie dokumenty świadczące o trudnej sytuacji finansowej, rodzinnej lub zdrowotnej (zaświadczenie o korzystaniu z różnych form pomocy społecznej, zaświadczenie o pozostawaniu osobą bezrobotną, dokumenty świadczące o złym stanie zdrowia itp.) lub inne dokumenty potwierdzające, że nie są w stanie chociaż częściowo spłacić zadłużenia. Jeżeli wnioskodawcą jest przedsiębiorca i ubiega się o pomoc de minimis to musi przedstawić wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie (formularz oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis znajduje się na stronie internetowej www.zus.pl w zakładce „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”),
W przypadku ubiegania się o pomoc na restrukturyzację należy przestawić oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy przeznaczonej na restrukturyzację– w przypadku nieotrzymania takiej pomocy w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz plan restrukturyzacyjny.
Określenie wartości pomocy publicznej udzielonej przez ZUS
W przypadku ubiegania się o pomoc mającą na celu naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami należy przedstawić oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy udzielanej na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami – w przypadku nieotrzymania takiej pomocy, dokumentację umożliwiającą dokonanie oceny, czy ogólna wartość pomocy przeznaczonej na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami nie przekroczy wartości poniesionych strat, pomniejszonych o ewentualne kwoty wypłacone z tytułu ubezpieczenia.
Poniżej wymieniamy typowe dokumenty wymagane od określonych wnioskodawców.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat