REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie lub o umorzenie należności wobec ZUS

Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie lub o umorzenie należności wobec ZUS. /Fot. Fotolia
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie lub o umorzenie należności wobec ZUS. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca z problemami w opłacaniu składek ZUS, który ubiega się o udzielenie ulgi lub o umorzenie należności, musi złożyć stosowny wniosek. W jaki sposób należy złożyć wniosek do ZUS?

Wniosek o udzielenie ulgi lub o umorzenie należności

Wniosek o udzielenie ulgi można złożyć pisemnie, ustnie, elektronicznie lub telefonicznie. Pisemnie – za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej albo osobiście w każdej jednostce ZUS. Możesz skorzystać z formularzy na stronie www.zus.pl w zakładce „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”. W przypadku wniosku ustnego (w jednostce ZUS) – protokół musi być podpisany
przez Ciebie oraz przez pracownika ZUS, który go sporządził. Elektronicznie − za pomocą portalu pod adresem pue.zus.pl, który jest częścią Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE) na jednym z formularzy wniosku:

REKLAMA

Autopromocja
  • ZUS-EOP wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
  • ZUS-EUR wniosek o układ ratalny lub
  • ZUS-EUN wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.

Problem z opłacaniem składek - rodzaje pomocy udzielanej przez ZUS

Aby wysyłać wnioski do ZUS i otrzymywać odpowiedzi z ZUS za pośrednictwem portalu, czyli skrzynki podawczej ZUS, musisz posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny, tj. bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu albo podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jeżeli nie posiadasz profilu PUE, najpierw powinieneś zarejestrować się na pue.zus.pl, a następnie w ciągu 7 dni udać się do dowolnej jednostki ZUS w celu zaufania (tj. uwierzytelnienia) swojego profilu. W jednostce ZUS możesz również bezpłatnie uzyskać podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Jeśli posiadasz już profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, to możesz sam za ich pomocą uwierzytelnić swój profil PUE podczas rejestracji na portalu i wówczas wizyta w placówce ZUS nie jest już konieczna. Telefonicznie – za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – możesz złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek lub o układ ratalny. Ze względów formalnych nie możesz w ten sposób złożyć wniosku o umorzenie należności z tytułu składek. Aby złożyć wniosek w tej formie, musisz mieć założony profil na platformie PUE, a następnie, gdy zostaniesz uwierzytelniony poprzez podanie loginu PUE i kodu PIN dla kanału telefonicznego, powinieneś w rozmowie telefonicznej zlecić konsultantowi COT złożenie w Twoim imieniu wniosku. W celu udokumentowania faktu złożenia przez Ciebie wniosku rozmowa z konsultantem COT zostanie nagrana. Musisz też podać adres e-mail, na który otrzymasz wykaz dokumentów, jakie powinieneś złożyć w jednostce ZUS, aby wniosek mógł zostać rozpatrzony. Numery telefonów COT: 801 400 987 – z telefonów stacjonarnych, 22 560 16 00 – z telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Kto może być wnioskodawcą i co musi określać wniosek?

Wnioskodawcą może być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • płatnik składek lub
  • inna osoba odpowiedzialna za zadłużenie z tytułu składek, czyli osoba, na którą została przeniesiona odpowiedzialność, pełnomocnik, czyli osoba posiadająca pisemne upoważnienie płatnika składek lub innych osób odpowiedzialnych za zadłużenie.

Wniosek musi określać:

  • kto jest wnioskodawcą,
  • o co występujesz: rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności czy umorzenie,
  • jakich należności wniosek dotyczy i za jaki okres,
  • jeśli występujesz o ulgę – propozycję spłaty (np. wysokość rat, termin płatności), jeśli jesteś przedsiębiorcą – o jaki rodzaj pomocy publicznej występujesz: pomoc de minimis, pomoc na restrukturyzację czy pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.

Jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku?

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku, ustala się zawsze indywidualnie – zależnie od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Osoby fizyczne ubiegające się o umorzenie należności powinny dołączyć do wniosku wszelkie dokumenty świadczące o trudnej sytuacji finansowej, rodzinnej lub zdrowotnej (zaświadczenie o korzystaniu z różnych form pomocy społecznej, zaświadczenie o pozostawaniu osobą bezrobotną, dokumenty świadczące o złym stanie zdrowia itp.) lub inne dokumenty potwierdzające, że nie są w stanie chociaż częściowo spłacić zadłużenia. Jeżeli  wnioskodawcą jest przedsiębiorca i ubiega się o pomoc de minimis to musi przedstawić wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie (formularz oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis znajduje się na stronie internetowej www.zus.pl w zakładce „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”),

W przypadku ubiegania się o pomoc na restrukturyzację należy przestawić oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy przeznaczonej na restrukturyzację– w przypadku nieotrzymania takiej pomocy w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz plan restrukturyzacyjny.

Określenie wartości pomocy publicznej udzielonej przez ZUS

W przypadku ubiegania się o pomoc mającą na celu naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami należy przedstawić oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy udzielanej na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami – w przypadku nieotrzymania takiej pomocy, dokumentację umożliwiającą dokonanie oceny, czy ogólna wartość pomocy przeznaczonej na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami nie przekroczy wartości poniesionych strat, pomniejszonych o ewentualne kwoty wypłacone z tytułu ubezpieczenia.

Poniżej wymieniamy typowe dokumenty wymagane od określonych wnioskodawców.

Jakie należności wobec ZUS podlegają uldze i umorzeniu?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA