Kategorie

Wypadki przy pracy i choroby zawodowe

25 maja 2021
21 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Przepisy w sprawie chorób zawodowych

Pracodawca powinien pamiętać, że w przypadku choroby zawodowej o ostrym przebiegu lub podejrzenia, iż choroba zawodowa była przyczyną śmierci pracownika, ma obowiązek zgłosić ten fakt nie tylko na specjalnym formularzu, lecz także telefonicznie.

Jakie świadczenia przysługują w związku z wypadkiem przy pracy

Osoba niezdolna do pracy w związku z wypadkiem, któremu uległa przy wykonywaniu pracy, ma prawo do zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego. Pracownicy dodatkowo mają prawo do zasiłku wyrównawczego. Prawo do tych świadczeń przysługuje tylko tym osobom, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu.

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Protokoły powypadkowe trzeba przechowywać przez 10 lat

Od 3 lipca 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Konieczność wydania nowego rozporządzenia była spowodowania zmianą treści upoważnienia ustawowego zawartego w Kodeksie pracy.

Jak stwierdzić chorobę zawodową

Od 3 lipca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące chorób zawodowych. Jest to konsekwencja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r. stwierdzającego niezgodność z Konstytucją RP niektórych przepisów Kodeksu pracy dotyczących chorób zawodowych.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

Wysokość odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy

Wysokość jednorazowego odszkodowania należy ustalać na podstawie przepisów obowiązujących w dniu, w którym zapadła decyzja ZUS odmawiająca przyznania takiego odszkodowania. Jeżeli wnioskodawca otrzyma odszkodowanie na podstawie wyroku sądowego, należą mu się dodatkowo cywilne odsetki ustawowe, również liczone od dnia pierwotnej decyzji ZUS (uchwała Sądu Najwyższego z 7 kwietnia 2009 r., I UZP 2/09).

Wypadek podczas służbowego wyjścia

Pracownik 10 czerwca 2009 r. przeprowadzał 4-godzinne szkolenie dla nowych pracowników poza siedzibą firmy. Takie szkolenia pracownik przeprowadza cyklicznie, co wynika z zakresu jego obowiązków. Wracając do siedziby firmy pracownik uległ wypadkowi komunikacyjnemu i otrzymał zwolnienie lekarskie na okres od 10 czerwca do 3 lipca 2009 r. Czy w związku z tym pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego, czy z ubezpieczenia wypadkowego? Jakie dokumenty są potrzebne do wypłaty świadczenia? Jesteśmy uprawnieni do wypłacania zasiłków.

Czy pracownik może odmówić wyznaczenia go na osobę odpowiedzialną za udzielanie pierwszej pomocy w zakładzie

Chcemy wyznaczyć w zakładzie pracownika do udzielania pierwszej pomocy. Pracownik, któremu zaproponowaliśmy tę funkcję, nie wyraził na to zgody. Tłumaczył się tym, że wychowuje dziecko w wieku do 4 lat i nie chce mieć dodatkowych obowiązków. Czy pracownik może odmówić bycia odpowiedzialnym za udzielanie pierwszej pomocy? Czy powód podany przez pracownika jest wystarczający? Zależy nam na tym, aby ten pracownik był odpowiedzialny za udzielanie pierwszej pomocy, ponieważ ma ukończony w tym zakresie odpowiedni kurs.

Jaki wpływ na wypłatę świadczeń chorobowych ma wypadek pracownika, który wydarzył się w Belgii

Pracownik jest kierowcą TIR. W styczniu został wysłany z towarem do Hiszpanii. W drodze miał wypadek na autostradzie w Belgii. Pracownik trafił na 7 dni do szpitala w Belgii. Teraz jest na zwolnieniu lekarskim w Polsce. Ciągle trwa dochodzenie prowadzone przez policję belgijską. Nie wiadomo, kiedy otrzymamy informację z policji, dlatego nie wiadomo, kiedy i czy wypadek zostanie uznany za wypadek przy pracy. Przeprowadziliśmy we własnym zakresie postępowanie powypadkowe. Raczej uznamy zdarzenie za wypadek, ale ostateczna decyzja zostanie podjęta na podstawie dokumentacji, którą otrzymamy z policji. Jakie świadczenia możemy wypłacić pracownikowi? Czy do wypłaty świadczeń ma znaczenie, że wypadek miał miejsce w Belgii?

Czy wypadek podczas ćwiczeń wojskowych uprawnia do wynagrodzenia chorobowego

Pracownik w okresie od 26 stycznia do 5 lutego 2009 r. został powołany do odbywania ćwiczeń wojskowych. Na ten okres udzieliliśmy mu urlopu bezpłatnego. 3 lutego 2009 r. w trakcie ćwiczeń wojskowych pracownik miał wypadek. Czy w związku z tym powinniśmy wypłacić pracownikowi wynagrodzenie chorobowe albo zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego?

Zawał serca jako wypadek przy pracy

Mój mąż dostał zawału serca w trakcie wykonywania pracy. Czy po powrocie do pracy pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy zawał serca może zostać uznany za wypadek przy pracy?

BHP dla pracowników tymczasowych

Pracodawca użytkownik jest zobowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do jej wykonywania. Powinien zatem zadbać, aby kwestie te zostały odpowiednio uregulowane w umowie z agencją pracy.

Wypadek na szkoleniu

Jeżeli pracownik odbywa szkolenie na polecenie pracodawcy i jest to polecenie służbowe wydane w ramach łączącego strony stosunku pracy, np. pracodawca kieruje pracownika na przeszkolenie w zakresie obsługi nowej maszyny, to wypadek w takich okolicznościach jest wypadkiem przy pracy. Wyraźny jest w tym przypadku związek z pracą.

Wyrok SN z dnia 5 kwietnia 2005 r., sygn. I PK 218/04

Przy stwierdzeniu choroby zawodowej może być uwzględniane jedynie działanie substancji wymienionych w obowiązujących aktach wykonawczych wydanych z upoważnienia przepisów Kodeksu pracy, a katalog chorób zawo­dowych nie może być poszerzany w drodze wnioskowań z innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.  

Wyrok SN z dnia 5 czerwca 2007 r., sygn. I UK 8/07

1. Powództwo o ustalenie, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy w ro­zumieniu art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. Nr 199, poz. 1673 ze zm.) jest dopuszczalne na podstawie art. 189 k.p.c. 2. Pracodawca nie jest zainteresowanym w postępowaniu o przyznanie prawa do renty z tytułu wypadku przy pracy lub o jednorazowe odszkodowanie.

Ustalenie czy zwolnienie lekarskie ma związek z wypadkiem przy pracy

Prowadzę zakład stolarski i zatrudniam 5 pracowników. Jeden z nich 7 sierpnia 2008 r. miał wypadek w pracy, a jest zatrudniony w warsztacie od października 2007 r. Ma zwolnienie lekarskie od 7 sierpnia 2008 r. Na zwolnieniu nie ma żadnej informacji, że ma ono związek z wypadkiem przy pracy. Czy powinniśmy wypłacić pracownikowi za czas zwolnienia lekarskiego wynagrodzenie chorobowe w wysokości 100%? Na jakiej podstawie wypłacić mu świadczenia? Do tej pory pracownik nie chorował.

Zatrudnienie w szkole nauczyciela, u którego stwierdzono chorobę zawodową

Chcemy zatrudnić w naszej szkole od 1 września br. nauczyciela, który ma już uprawnienia emerytalne. Ponadto posiada on orzeczenie lekarskie stwierdzające chorobę zawodową. Czy możemy go zatrudnić w szkole na stanowisku nauczyciela?

Wypadek uznany po czasie a rozliczenia z ZUS

Długoletni pracownik w lutym 2008 r. uległ wypadkowi w pracy i przebywał na zwolnieniu lekarskim do końca marca br. (przez 23 dni lutego oraz 31 dni marca). W tym roku nie chorował, więc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie chorobowe za pierwsze 33 dni zwolnienia. Prace komisji powypadkowej trwały do czerwca br., ponieważ dopiero w czerwcu zakończyło się dochodzenie policji w sprawie wypadku. Komisja powypadkowa w czerwcu 2008 r. ustaliła, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy. Wcześniej wypłaciliśmy pracownikowi wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Wypłacone świadczenia wyrównamy pracownikowi dopiero w lipcu 2008 r. Jak należy postąpić w przypadku, gdy po wypłaceniu świadczeń chorobowych zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy i jak powinniśmy rozliczyć się z ZUS?

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07).

Czy ZUS jest związany ustaleniami zawartymi w protokole powypadkowym

W naszym zakładzie pracy doszło do zdarzenia, którego zespół powypadkowy nie uznał za wypadek przy pracy. Pracownik, który rzekomo uległ wypadkowi, od wielu lat cierpi na różnego rodzaju schorzenia. Nie ma świadków tego zdarzenia, z wyjątkiem jednej osoby, która nie jest pracownikiem naszej firmy. O uznanie tego zdarzenia za wypadek przy pracy pracownik zwrócił się do ZUS. ZUS uznał wypadek pracownika za wypadek przy pracy i nakazał nam wypłatę zasiłku w wysokości 100%. Czy wobec braku świadków zdarzenia, przy zawartych w protokole powypadkowym ustaleniach i wysokim prawdopodobieństwie istnienia u pracownika schorzenia samoistnego, a więc braku wiarygodnych dowodów, ZUS może podjąć taką decyzję?

Naruszenie obowiązków pracowniczych spowodowane niesprawnym sprzętem

Pracownik magazynu obsługując wózek widłowy doprowadził do wywrócenia się stosu palet, w wyniku czego ranny został inny pracownik oraz uległo zniszczeniu kilkanaście sztuk sprzętu elektronicznego. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że obsługiwany przez pracownika wózek był niesprawny. Czy ten fakt wyłącza możliwość ukarania pracownika karą porządkową? Czy możemy zwolnić tego pracownika dyscyplinarnie?

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.

Odszkodowanie wypadkowe

Wprowadzenie się w stan nietrzeźwości po wykonaniu pracy, ale podczas powrotu z miejsca wykonywania pracy do siedziby pracodawcy nie powoduje, że pracownik przestaje być w dyspozycji pracodawcy. Stan nietrzeźwości nie wyklucza więc możliwości uzyskania jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy.

Czy ZUS jest związany protokołem powypadkowym

Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Zgłoszenie choroby zawodowej

Jestem monterem z ponad 12-letnim stażem pracy na tym stanowisku. Mam kontakt z ołowiem. Ostatnio znacznie pogorszył się stan mojego zdrowia - odczuwam bóle kręgosłupa, zawroty głowy i okresowe kołatanie serca. Podejrzewam u siebie chorobę zawodową. Komu mam ją zgłosić? Jak wygląda procedura stwierdzenia choroby zawodowej?

Wypadek przy pracy - co robić

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.

Prawo wdowy do renty rodzinnej

Monter pracujący przez kilkanaście lat w zakładach chemicznych przeszedł na rentę z powodu choroby wieńcowej. Przy kolejnym badaniu stwierdzono u niego chorobę zawodową - przewlekłe zatrucie rozpuszczalnikami organicznymi (toluen). Z tego powodu została mu przyznana renta inwalidzka. W 2006 r. monter zmarł na raka trzustki. Wdowa wystąpiła o przyznanie renty rodzinnej na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Czy przysługuje jej prawo do renty rodzinnej?

Prawo do świadczeń uzupełniających

Zatrudniony w spółdzielni mieszkaniowej elektryk podczas instalowania lampy oświetleniowej nie przestrzegał przepisów bhp (poślizgnął się na schodach) i uległ wypadkowi przy pracy. W związku z tym zdarzeniem domaga się od pracodawcy świadczeń uzupełniających, powołując się na jego odpowiedzialność opartą na zasadzie ryzyka. Czy ma prawo do świadczeń uzupełniających?

Obowiązki pracodawcy po zawiadomieniu o wypadku

Pracownik, który nie poinformuje przełożonego o wypadku bezpośrednio po nieszczęśliwym zdarzeniu nie traci prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy. Przepisy nie przewidują zwolnienia pracodawcy z obowiązku ustalenia związku wypadku z pracą.

Nie każde nieszczęśliwe zdarzenie może być uznane za wypadek przy pracy

Wypadek przy pracy musi być spowodowany przyczyną zewnętrzną. Jest nią każdy czynnik pochodzący spoza organizmu poszkodowanego, mogący wywołać szkodliwe skutki, w tym także pogorszyć stan zdrowia pracownika dotkniętego wewnętrznym schorzeniem samoistnym.

Pracodawca zapłaci za skutki wypadku przy pracy

W razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej pracownikowi przysługuje jednorazowe odszkodowanie i renta. Może on również dochodzić od pracodawcy roszczeń uzupełniających, m.in. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Nietrzeźwy pracownik może otrzymać odszkodowanie

Stan nietrzeźwości pracownika nie przesądza automatycznie o tym, że odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy mu się nie należy.

Uznanie zdarzenia za wypadek

Dla uznania zdarzenia za wypadek przy pracy nie ma znaczenia wina lub bezprawne działanie pracodawcy. Ważne jest natomiast to, by zdarzenie, które spowodowało wypadek, było nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną i miało związek z pracą.

Wypadek przy pracy - co robić

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.

Przeniesienie do innej pracy

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje m.in. prawo do zwiększonego wynagrodzenia chorobowego i jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Ponadto pracodawca jest zobowiązany przenieść go na inne stanowisko pracy, jeżeli nie jest on w stanie wykonywać swoich dotychczasowych obowiązków.

Nie zawsze należy się odszkodowanie

Aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy, musi zostać wywołane przyczyną zewnętrzną. Tylko wtedy poszkodowany może ubiegać się o odszkodowanie.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy nie ulega przedawnieniu

Roszczenie o jednorazowe odszkodowanie z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej nie ulega przedawnieniu. Ma ono bowiem charakter ubezpieczeniowy, a nie pracowniczy.

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe

Z końcem stycznia 2008 r. mija termin na złożenie informacji ZUS IWA za 2007 r., w której pracodawcy powinni wykazać informacje pozwalające na ustalenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. W tekście udzielamy instrukcji, jak wypełnić ZUS IWA.

Wypadek w drodze do pracy lub z pracy

Nieszczęśliwe zdarzenie zostanie uznane za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, jeżeli było nagłe, zostało wywołane przyczyną zewnętrzną i nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności będącej podstawą ubezpieczenia.

Kiedy nieszczęśliwe zdarzenie jest wypadkiem przy pracy

Pracownicy poszkodowani wskutek wypadku przy pracy otrzymują z ubezpieczenia wypadkowego m.in. zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i renty. Wypłata tych świadczeń jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy nieszczęśliwe zdarzenie, jakiemu ulegli, zostanie zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.

Zadośćuczynienie za skutki wypadku przy pracy

Jeden z moich pracowników domaga się zadośćuczynienia za skutki spowodowane wypadkiem przy pracy w kwocie 10 000 zł. Twierdzi, że poniósł wysokie koszty leczenia, a także całkowitemu zniszczeniu - wskutek pożaru samochodu - uległa odzież i rzeczy stanowiące jego własność (w tym 3000 zł gotówki). Czy firma będzie musiała zapłacić?

Czy był wypadek przy pracy

Nasz pracownik kilka dni temu zwrócił się z prośbą o udzielenie mu godzinnej przerwy w ciągu dnia pracy w celu załatwienia spraw osobistych w urzędzie. Ponieważ kończy pracę po zamknięciu urzędu, wyraziliśmy na to zgodę. W tym czasie uległ wypadkowi. Teraz domaga się odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Czy ma do tego prawo?

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną.

Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracodawca może być zobowiązany do zapłaty pracownikowi dodatkowego odszkodowania. Zasady tej odpowiedzialności odszkodowawczej określają przepisy kodeksu cywilnego. Natomiast jej celem jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i która w całości nie została pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS.

Termin przedawnienia roszczeń pracownika z tytułu wypadku przy pracy

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje jednorazowe odszkodowanie, a jeżeli w wyniku takiego wypadku pracownik doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, może dochodzić od pracodawcy dodatkowego odszkodowania, renty uzupełniającej lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Dochodzenie tych roszczeń jest ograniczone w czasie, jako że ulegają one przedawnieniu.