REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Karta wypadku przy pracy w 2024 i 2025 roku - wzór obowiązuje od 1 lutego 2022 r. Można znaleźć go w załączniku do rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2022 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.
Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.
Czy na soczewki jest dofinansowanie? Czy trzeba posiadać dokument do lekarza, żeby otrzymać dofinansowanie? Generalnie pracodawcy powinni pamiętać, że mają czas do 17 maja 2024 r. na wdrożenie nowych zasad BHP w związku z tym, że w dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie ważne rozporządzenie w zakresie organizacji pracy i stanowisk pracy pod kątem bezpiecznej i higienicznej pracy.
45809 wypadków przy pracy zgłoszono w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. To o 7,5% więcej niż w takim samym okresie 2022 r. Zginęło 99 osób; o 10% mniej niż rok wcześniej. Wskaźnik wypadkowości wzrósł do 3,22. 233 osoby uległy wypadkowi podczas pracy zdalnej. Przyczyną ponad 40% wypadków przy pracy pozostaje nieprawidłowe zachowanie pracownika. Takie dane przekazał Główny Urząd Statystyczny.
REKLAMA
Są już znane stawki odszkodowań za wypadki przy pracy. 1% uszczerbku na zdrowiu wyceniono na 1431 zł.
W ostatnich latach Polska stanęła w obliczu nie tylko wyzwań związanych z gospodarką czy polityką, ale także ze zdrowiem publicznym. Badania profilaktyczne, kluczowe dla wczesnego wykrywania chorób, stanowią istotny element dbałości o zdrowie. Niestety, statystyki wskazują, że Polacy nie korzystają z nich w wystarczającym stopniu. Jednak nadzieję na poprawę tych wskaźników niesie ze sobą zaangażowanie młodszych pokoleń, zwłaszcza pokolenia Z i milenialsów.
Państwowa Inspekcja Pracy obchodzi jubileusz. W styczniu 2024 roku miała miejsce uroczystość 105. rocznicy utworzenia Państwowej Inspekcji Pracy. Podkreślano jak ważna jest praca w życiu człowieka oraz jak ważne są zadania i wyzwania przed, którymi stoi PIP.
Pierwotną funkcją stresu była walka o przetrwanie. Dziś najczęściej objawia się w pracy jako mechanizm obronny przed nieprzyjemnymi konsekwencjami otoczenia. Choć bywa czynnikiem motywującym, jest on zjawiskiem niepożądanym i negatywnie wpływającym na stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Kiedy zaczynamy odczuwać długotrwałe napięcie, warto zwrócić uwagę na sygnały płynące z ciała.
REKLAMA
Cyberprzestępcy, jako wytrawni spece z psychologii wiedzą, że prymitywne namawianie do kliknięcia w linki zawarte w treści e-maila czy sms na ciebie nie podziałają. Ale czujność utracisz gdy autorem wiadomości jest ktoś z infrastruktury wsparcia, z którego korzystasz na co dzień. I to jest właśnie smishing. Czy doceniasz wagę zagrożenia? Jak się skutecznie przed nim obronić?
Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo pracownika, w tym właściwe przygotowanie go do pracy i przeszkolenie. Oprócz tego, zdaniem aż 95 proc. pracowników, zatrudniający powinien dbać również o ich dobrostan psychiczny. Na poprawę wellbeingu pracownika wpływa m.in. odpowiednia odzież ochronna.
Od 1 lipca 2023 r. biegnie termin 180 dni na wykonanie zawieszonych w okresie pandemii badań lekarskich i szkoleń BHP. Ostatni termin na ich wykonanie, to 28 grudnia 2023 r.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy jest fundamentalne dla zdrowia i dobrej kondycji zarówno pracowników, jak i przedsiębiorstw. Wypadki i choroby związane z pracą nie tylko szkodzą pracownikom i ich rodzinom, ale także prowadzą do kosztów dla firm, a także dla społeczeństwa jako całości. Zarządzanie ryzykiem w miejscu pracy to kluczowy element strategii biznesowych, które pomagają minimalizować zagrożenia i zapewniają bezpieczne środowisko pracy.
Środki ochrony osobistej (PPE, Personal Protective Equipment) są nieodłącznym elementem bezpiecznej pracy w różnych środowiskach zawodowych. Obejmują one różnego rodzaju wyposażenie, od kasków i okularów ochronnych po rękawice i maski, które mają na celu chronić pracowników przed zagrożeniami związanymi z ich pracą.
84% firm korzysta z menedżerów haseł, ale mimo to 54% pracowników zapisuje je również w plikach tekstowych na komputerze. Co więcej, prawie 90% używa tego samego hasła wielokrotnie. Hakerzy atakują nie tylko duże firmy. 58% ataków dotyka firmy zatrudniające mniej niż tysiąc pracowników.
Środki ochrony osobistej to różnego rodzaju produkty i wyposażenie, które służą do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz innych osób przed różnymi zagrożeniami w miejscu pracy lub innych sytuacjach, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia szkód lub obrażeń ciała. Śroki te mają na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków, urazów lub chorób zawodowych.
Nieleczone schorzenia jamy ustnej wpływają na częstotliwość nieplanowanych urlopów i zwolnień lekarskich pracownika. Co więcej: znacząco obniżają wydajność w pracy. Do takich wniosków doszli amerykańscy badacze, którzy na łamach magazynu „PLOS ONE” przeanalizowali dane z ankiet National Health and Nutrition Examination Survey, przeprowadzanych w USA przez Centrum Chorób Zakaźnych (CDC).
Praca przy komputerze może powodować różne dolegliwości. Pozostawanie w wymuszonej pozycji ciała przez cały dzień pracy może wywołać bóle, a nawet zmiany zwyrodnieniowe. Odpowiednie ćwiczenia to środek, po który mogą sięgnąć pracownicy, by chronić swoje zdrowie. Wyjaśniamy, jakie.
Humor – a dokładniej: humorystyczne odwracanie uwagi od stresora – może być skutecznym narzędziem zapobiegającym nawrotom depresji, choć trzeba stosować go umiejętnie i z rozwagą – wykazały badania, którymi kierowała dr Anna Braniecka z Uniwersytetu SWPS.
REKLAMA