REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara dla pracownika za nienoszenie maseczki - czy słusznie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Kara dla pracownika za nienoszenie maseczki - czy słusznie?
Kara dla pracownika za nienoszenie maseczki - czy słusznie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odmówić noszenia maseczki w miejscu pracy? Czy możliwe jest nałożenie na pracownika kary porządkowej za niedostosowanie się do zarządzenia nakazującego zakrywanie ust i nosa na terenie zakładu pracy? Taką sprawę rozstrzygnął ostatnio Sąd Rejonowy w Olsztynie.
rozwiń >

Czy można żądać od pracownika noszenia maseczki?

Tak, co do zasady można żądać od pracownika noszenia maseczki. W związku z wystąpieniem sytuacji epidemicznej wirusa Sars-CoV-2 i choroby Covid-19 na terenie Polski, pracodawca zakładu pracy zajmującego się produkcją żywności w Olsztynie, celem ochrony życia i zdrowia pracowników wydał zarządzenie nakazujące zakrywanie ust i nosa na terenie zakładu pracy, w miejscach ogólnodostępnych. Pracodawca wydał zarządzenie w kwietniu 2020 r. Pracodawca wprowadził też inne obostrzenia (komunikowanie się w sposób elektroniczny; obowiązek dezynfekowania dłoni; skracanie czasu do minimum osób przebywających w szatniach czy w stołówce).

REKLAMA

Przy kolejnej fali wirusa, jesienią 2021 r. pracodawca ponownie nakazał pracownikom noszenie maseczek. W związku z tym, że możliwe już były szczepienia, pracownicy którzy dobrowolnie przedstawili zaświadczenia o szczepieniu przeciwko Covid-19 (czy też przedstawili udokumentowane medycznie przeciwwskazania do noszenia maseczek) nie byli zobowiązani do noszenia maseczek na terenie zakładu pracy. Pracodawca jasno wskazał, że niedostosowanie się do zarządzenia będzie rodziło konsekwencje prawne i poniesienie przez pracowników odpowiedzialności porządkowej.

Czy można odmówić noszenia maseczki?

Co do zasady, nie można odmówić noszenia maseczki w miejscu pracy, jeśli takie jest polecenie pracodawcy.

Jedna z pracownic (zatrudniona na stanowisku samodzielnej księgowej w ww. zakładzie pracy) odmawiała noszenia maseczki. Pracownica pracowała w pokoju wieloosobowym w dziele księgowości na piętrze, w którym był jeszcze dział informatyczny. W pokoju pracownicy inni pracownicy byli zaszczepieni i jedynie ona zobowiązana była do noszenia maseczki przez 8h pracy. Bezpośrednia przełożona kilkukrotnie upominała pracownicę, uświadamiając jej treść zarządzenia. Pomimo tego pracownica uporczywie odmawiała noszenia maseczki i wskazywała na swój zły stan zdrowia, który jej zdaniem uniemożliwiał noszenie maseczki. Ponadto pracownica krytykowała w miejscu pracy pracodawcę, podważając jego polecenia. Pracodawca wskazywał, że jeżeli pracownica przekaże mu zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku zasłaniania ust i nosa, zarządzenie nie będzie jej dotyczyło. Pracownika oświadczała jednak, że jest w trakcie leczenia i nie wie kiedy będzie mogła przedstawić takie zaświadczenie.

Jakie naruszenia za nienoszenie maseczki?

Po licznych upomnieniach, rozmowach i wysłuchaniu pracownika pracodawca w trybie art. 108 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2022.1510 t.j., dalej: KP) nałożył na pracownicę karę porządkową upomnienia. Pracodawca w uzasadnieniu swojej decyzji wskazał, że pracownica naruszyła obowiązki pracownicze (nie przestrzegała przepisów BHP, nie dostosowała się do zarządzenia, tj. nie przestrzegała ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, nie wykonywała poleceń pracodawcy, naruszyła zasady współżycia społecznego poprzez bezzasadną krytykę działań pracodawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownica złożyła od kary sprzeciw, a pracodawca sprzeciw ten odrzucił. Pracownica odwołała się do Sądu Rejonowego do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Olsztynie.

Jakie argumenty pracownicy?

W uzasadnieniu pozwu pracownica (powódka) wskazała, że nałożona na nią kara porządkowa naruszała przepisy KP oraz Konstytucji RP – ponieważ pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika podania informacji wrażliwych. Pracownica informowała swoją przełożoną o złym stanie zdrowia, tj. o schorzeniu kardiologicznym, które powoduje u niej problemy z układem oddechowym. Co ważne, pracownica nie przedstawiła jednak pracodawcy zaświadczenia lekarskiego w tym zakresie a ponadto pracowała (tj. była zdolna do pracy). Zdaniem pracownicy żądanie od niej przedłożenia zaświadczenia o szczepieniu przeciwko Covid-19 jest działaniem dyskryminującym i segregującym wobec niej jako człowieka i pracownika.

Jakie argumenty pracodawcy?

Pozwany pracodawca wskazał, że podstawą jego decyzji były powszechnie obowiązujące przepisy KP jak i obowiązujące wówczas rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2021 poz. 861, dalej: rozporządzenie). Pracodawca zobowiązany był do dbania o zdrowie i życie pracowników, musiał zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy

Wyrok Sądu Rejonowego w Olsztynie z dnia 15 czerwca 2022 r., IV P 363/21

W ocenie Sądu powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie. Pracownica przegrała. Zgodnie z art. 108 § 1 pkt 1 KP za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować karę upomnienia. Pracodawca zachował tryb i prawidłowo nałożył karę. Zgodnie z rozporządzeniem, które wówczas nakazywało zakrywanie, przy pomocy maseczki, ust i nosa w miejscach ogólnodostępnych, w tym w zakładach pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba, chyba że pracodawca postanowi inaczej (§ 25 ust. 1 pkt 2c). Tak więc maseczki w miejscu pracy były obowiązkowe, chyba że pracodawca postanowił inaczej. Czy oznacza to dobrowolność? Generalnie tak, jednak pracodawca, który nie nakaże noszenia maseczek musi zapewnić inne środki ochrony, np. odpowiedni dystans między stanowiskami pracy (wynoszący minimum 1,5 m) lub środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii. Jednak ze względu na specyfikę pracy i jej organizację nie zawsze pracodawca ma takie możliwości.

Bezpieczne i higieniczne warunki pracy

Zgodnie z KP co do BHP, w szczególności pracodawca jest obowiązany:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;

REKLAMA

3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy

Sąd wskazał, że: „Jeśli z jakichś względów nie jest możliwa likwidacja zagrożeń, wówczas należy stosować właściwe rozwiązania organizacyjne i techniczne, w tym środki ochrony zbiorowej. Przykładowo w odniesieniu do ochrony pracownika przed zarażeniem wirusową chorobą zakaźną zakład opieki zdrowotnej ma obowiązek zastosowania wszelkich dostępnych środków organizacyjnych i technicznych (tak wyroki SN z 13 kwietnia 2000 r., I PKN 584/99, OSNAPiUS 2001/21, poz. 636, i z 11 maja 2005 r., III CK 652/04, LEX nr 151668). Powinność pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przejawia się poprzez m.in. wydawanie stosownych aktów wewnętrznych regulujących omawiane kwestie. Akty te mogą przyjąć różną formę m.in. poleceń, instrukcji. Pracodawca realizuje w tym zakresie nałożony na niego ustawowy obowiązek”.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2021 poz. 861)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2022.1510 t.j.)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czerwiec 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz czerwca 2025 do druku z miejscem na notatki. Czerwiec 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Dziecka i Dzień Ojca. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz ważne notatki.

PPK: 10 dni i 3 miesiące to ważne terminy przy zawieraniu umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Wdrożenie PPK to przede wszystkim wybór instytucji finansowej i zawarcie umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający musi pamiętać o ważnych terminach: 10 dni i 3 miesiące. Jakie obowiązki ma pracodawca? Co z mikroprzedsiębiorcą?

O 339,50 zł więcej dorobi emeryt i rencista od czerwca 2025 roku

Rosną limity dorabiania dla rencistów i wcześniejszych emerytów. Chodzi o kwoty, po przekroczeniu których ZUS obniża lub zawiesza pobierane świadczenie emerytalne lub rentowe. To dobra wiadomość.

Zautomatyzuj HR z SyKOF HR i przygotuj organizację na erę AI

Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.

REKLAMA

14 emerytura 2025 - kiedy wypłata? [Rozporządzenie]

14 emerytura będzie także w 2025 roku. Kiedy można spodziewać się wypłaty dodatkowego świadczenia dla emerytów i rencistów? Ile wynosi czternastka? Jst rozporządzenie Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje.

Jazda na rowerze: dla pracownika benefit z karty sportowej i korzyść dla zdrowia

Coraz cieplejsze dni zachęcają do aktywności fizycznej, takiej jak jazda rowerem. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się na mniej lub bardziej regularne dojeżdżanie takim jednośladem do pracy.

Jawność wynagrodzeń: większość jest za, ale pod warunkiem, że dotyczy ona wyłącznie cudzych płac a nie własnych zarobków

Najnowsze badanie przynosi wiedzę o aktualnych poglądach polskich pracowników. Polacy o jawności wynagrodzeń: chcemy znać zarobki innych, ale swoich nie chcemy ujawniać. Czy zmiana prawa, którą sprawi wdrożenie dyrektywy o jawności płac to zmieni?

Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

REKLAMA

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

REKLAMA