REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca w nocy, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Niska temperatura w miejscu pracy - kontrola PIP

Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.

Jakie są zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych?

Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy wózki widłowe bez osłon bocznych (drzwi) mogą być użytkowane zimą na otwartej przestrzeni?

W naszym magazynie korzystamy z wózka widłowego. Kilka razy w tygodniu wózek używany jest do rozładunku towarów na zewnątrz magazynu. Czy powinniśmy taki wózek wyposażyć w kabinę z drzwiami bocznymi?

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Czy przepisy rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej REACH obowiązują małe firmy?

Mała firma, w której zatrudnionych jest kilkunastu pracowników, zajmuje się produkcją środków do mycia i dezynfekcji dla przemysłu spożywczego. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy z tytułu rozporządzenia REACH? Czy przepisy tego rozporządzenia obowiązują także małe firmy?

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracodawcy organizującego odśnieżanie dachów

Główny Inspektor Pracy apeluje o przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów. Przypomina, jakie obowiązki ciążą na pracodawcy organizującym takie prace.

Czy pracownik powinien wnosić opłatę za wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9?

Pracownik, poszkodowany w wypadku przy pracy, zgłosił się po zakończeniu leczenia do lekarza prowadzącego z prośbą o wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9 wymaganego przez ZUS do ustalenia świadczeń odszkodowawczych. Lekarz zażądał wniesienia opłaty w wysokości 40,00 zł za wydanie zaświadczenia. Czy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego poszkodowanemu przysługuje bezpłatnie czy odpłatnie zaświadczenie lekarskie N-9?

Czy na skierowaniu na badanie lekarskie dla magazyniera należy wpisywać informację o transporcie ręcznym?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach magazynierów. Magazyn podzielony jest na dwa pomieszczenia. W pierwszym pomieszczeniu praca wykonywana jest wyłącznie za pomocą urządzeń mechanicznych, które wyeliminowały ręczne prace transportowe. Na terenie drugiego pracownicy wykonują swoją pracę polegającą na przenoszeniu towarów i układaniu ich na półkach regałów magazynowych. W skierowaniach na badania lekarskie pracodawca wskazuje wyłącznie stanowisko pracy magazyniera. W wyniku kontroli PIP inspektor pracy zobowiązał pracodawcę do wskazywania w skierowaniach na badania lekarskie także stanowiska osób pracujących lub mających pracować w drugiej części magazynu. Z decyzji inspektora pracy wynika, że pracownicy podczas wykonywania obowiązków służbowych wykonują operacje ręcznego przemieszczania ciężarów. Czy pracodawca musi zastosować się do zaleceń inspektora pracy i podawać w skierowaniu informacje o transporcie ręcznym?

Kto ma obowiązek tworzenia programów instruktażu stanowiskowego z zakresu bhp?

W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy pracodawca przedstawił kontrolującemu inspektorowi pracy złożone w aktach osobowych pracowników karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdzające odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego. Przeprowadzający kontrolę inspektor zażądał okazania przez pracodawcę programów instruktaży stanowiskowych. Czy pracodawca ma obowiązek opracowywania takich programów i kto może być ich autorem?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

Stworzony w zakładzie system zarządzania bhp ma za zadanie ograniczenie strat powstających w wyniku wypadków przy pracy czy zdarzeń awaryjnych.

Czy niepełnoetatowcowi zatrudnionemu w równoważnym systemie czasu pracy należy się wynagrodzenie z tytułu godzin nadliczbowych

Zatrudniamy pracownika na 1/2 etatu w równoważnym systemie czasu pracy. Pracownik pracuje najdłużej po 10 godzin dziennie. Po ilu godzinach pracy wystąpią godziny nadliczbowe z przekroczenia dobowego, za które należy wypłacić wynagrodzenie?

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek?

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Bezpłatne szkolenia bhp dla pracodawców

ZUS Oddział w Krakowie organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu bhp dla pracodawców po raz pierwszy rejestrujących działalność gospodarczą.

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Czy od posiłków dla pracowników na koszt pracodawcy trzeba opłacać składki

Aby zapewnić lepsze warunki pracy swoim pracownikom, niektórzy pracodawcy decydują się na fundowanie im posiłków w pracy. Część pracodawców ma jednak taki obowiązek. Wartość nieodpłatnego posiłku jest dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Mimo to nie zawsze trzeba od wartości posiłku naliczyć i opłacić składki na ubezpieczenia pracowników, którzy z tych posiłków korzystają.

Bezpłatne okresowe szkolenia z zakresu BHP dla pracodawców

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu BHP. Szkolenia przeznaczone są dla pracodawców i i innych osób kierujących pracownikami.

Kiedy trzeba zapewniać pracownikom profilaktyczne posiłki i napoje

Niektórzy pracownicy naszej firmy pracują na powietrzu przy sprzątaniu terenu zakładu oraz przy pilnowaniu. Pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu mają obiekt, w którym mogą przebywać w czasie pracy. Jednak przeciętnie połowę czasu spędzają na powietrzu. Natomiast pracownicy sprzątający przez cały czas pracują na powietrzu. Czy takim pracownikom przysługują w okresie zimowym profilaktyczne posiłki i gorące napoje?

Prawa pracownika związane z BHP

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikowi prawa w zakresie BHP.

Obowiązek ogrzewania hali produkcyjnej

Prowadzę zakład produkcji wyrobów z drewna. Materiały pozyskuję, przecierając, od czasu do czasu dłużyce trakiem zainstalowanym w nieogrzewanej hali. Inspektor pracy kontrolujący zakład wydał nakaz, określając w nim termin zapewnienia ogrzewania hali traka. Zaproponował mi także mandat karny. Ponieważ odmówiłem przyjęcia mandatu, poinformował mnie, że skieruje do sądu grodzkiego wniosek o ukaranie. Uważam, że proces technologiczny przecierania drewna obejmujący w szczególności ciągły przepływ dłużycy transportowanej z zewnątrz hali wózkami szynowymi czyni bezzasadne ogrzewanie hali. Czy mogę uchylić się od tego obowiązku?

Obliczanie dodatku nocnego niepełnoetatowca

Pracownik niepełnoetatowy wykonujący pracę w porze nocnej ma prawo do dodatkowej rekompensaty w postaci 20% dodatku liczonego od płacy minimalnej. Kwotę dodatku oblicza się tak jak dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy.

Czy niepełnoetatowcom przysługuje mniej odzieży roboczej niż pełnoetatowcom

Ustalam okresy używalności odzieży i obuwia roboczego. Zatrudniam pracowników na pełny etat i na pół etatu. Pełnoetatowcom przysługują 2 kombinezony robocze i 2 pary butów na rok. Czy mogę ustalić, że osoby zatrudnione na pół etatu otrzymają połowę odzieży przysługującej zatrudnionym na pełny etat? Półetatowcy nie zużyją tak szybko przydzielonej odzieży jak pracownicy pełnoetatowi.

Jak obliczyć wynagrodzenie za dyżur

Jeśli podczas dyżuru pracownik wykonuje dodatkowe czynności na rzecz zakładu pracy, wówczas przepracowane przez niego podczas dyżuru godziny należy zaliczyć do czasu pracy. Co więcej muszą być one traktowane jak godziny nadliczbowe.

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Wykonywanie pracy w nocy

Z reguły praca jest wykonywana w dzień. Jednak w niektórych przypadkach specyfika pracy wymaga, aby była świadczona w nocy, a czasami konieczność wykonywania pracy w nocy jest następstwem nieprzewidzianych okoliczności.

Czy można udzielić pracownikowi urlopu w dniu, w którym zakończył pracę po nocnej zmianie

Pracownik kończy nocną zmianę o godz. 7.00. W tym dniu ma zaplanowany pierwszy dzień urlopu. Czy w takiej sytuacji powinniśmy udzielić urlopu od dnia, w którym pracownik zakończył nocną zmianę?

Jak obliczyć dodatek za pracę w porze nocnej

Moja firma świadczy usługi informatyczne związane głównie z obsługą systemów alarmowych. W związku z tym musimy pracować przez całą dobę. Moi pracownicy pracują na trzy zmiany (tj. w godz. od 6.00 do 14.00, od 14.00 do 22.00 i od 22.00 do 6.00), a pora nocna w mojej firmie trwa w godz. od 22.00 do 6.00. Ostatnio serwisant pracujący na II zmianie został wezwany do usunięcia awarii u klienta i pracował do godz. 24.00. U klienta w firmie obowiązuje pora nocna w godz. od 23.00 do 7.00. Czy muszę wypłacić temu pracownikowi dodatek za pracę w porze nocnej według godzin obowiązujących w moim zakładzie pracy, czy według godzin obowiązujących u klienta, u którego wykonywał usługę? A co z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych?

Student w zakładzie pracy

Student przyjęty na praktykę może częściowo zastąpić pracownika będącego na urlopie. Pracodawca musi jednak pamiętać o obowiązkach, jakie na nim ciążą w związku z przyjęciem na praktykę, np. związanych z bhp.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

Kontrolne badania lekarskie

Pracownica korzysta z urlopu macierzyńskiego. Przed porodem była na zwolnieniu lekarskim (związanym z ciążą) dłużej niż 30 dni. Po urlopie macierzyńskim chciałaby udać się na urlop wypoczynkowy, a następnie na urlop wychowawczy. Czy w związku z niezdolnością do pracy dłuższą niż 30 dni (przed porodem) należy skierować pracownicę na badania kontrolne zanim uda się na urlop wypoczynkowy?

Czas pracy kierowców po nowelizacji

Od 28 czerwca br. zaczęły obowiązywać zmiany w zakresie czasu pracy kierowców. Nowe przepisy ograniczyły możliwość wydłużenia czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę w przypadku wykonywania przez nich pracy w porze nocnej.

Zbiorowa ochrona zdrowia pracowników

Środki ochrony zbiorowej to środki, które mają za zadanie ochronę pracowników w danej firmie. W związku z tym są bardzo ważnym elementem systemu bezpieczeństwa i higieny pracy. Dzielą się one na środki administracyjno-organizacyjne, prawne oraz techniczne.

Czy w jednym zakładzie można ustalić różne pory nocne

Chcemy wprowadzić w naszej firmie różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników. Inne pory nocne obowiązywałyby pracowników pracujących w biurze, inne pracujących na produkcji, a jeszcze inne wykonujących pracę w terenie. Czy jest dopuszczalne ustalenie w regulaminie pracy różnych pór nocnych obowiązujących w tym samym zakładzie?

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Katalog obowiązków pracodawcy został rozszerzony m.in. o konieczność wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy.

W jakiej wysokości wypłacać ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

W naszej firmie istnieje konieczność używania odzieży i obuwia roboczego. Do tej pory to pracodawca dostarczał pracownikom odzież i ponosił koszty jej prania i konserwacji. Chcielibyśmy jednak wypłacać pracownikom ekwiwalent za jej pranie. Jakie są zasady ustalania wysokości takiego ekwiwalentu. Czy musimy go płacić nawet w miesiącach, w których pracownik jest nieobecny w pracy z powodu choroby czy urlopu wypoczynkowego?

Tworzenie służby bhp w firmie

Pracodawca może powierzyć obowiązki służby bhp firmie zewnętrznej. Jest to dopuszczalne w wypadku, gdy w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest mniej niż 100 pracowników.

Zadania i obowiązki służby bhp

Służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne, w szczególności w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu jej wykonywania.

Jadalnia w zakładzie pracy

Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić im pomieszczenie do spożywania posiłków.

Praca przy komputerze

Obowiązkiem pracodawcy wynikającym z Kodeksu pracy jest zorganizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 212 k.p.). Szczegółowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe są określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

Czy dodatki za godziny nadliczbowe i nocne wlicza się do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego

Prowadzę przedsiębiorstwo usługowo-handlowe. Z powodu dużej liczby zamówień w 2008 r. nasi pracownicy często pracowali w godzinach nadliczbowych oraz nocnych. Pracownicy mają prawo do wynagrodzenia zmiennego. Jak wyliczyć wynagrodzenie chorobowe pracownika zatrudnionego od marca 2008 r., który w marcu 2008 r. był na zwolnieniu lekarskim i nie otrzymał wynagrodzenia chorobowego (nie miał 30 dni ubezpieczenia chorobowego) oraz pracował w późniejszych miesiącach w godzinach nadliczbowych? Czy wypłacane z tego tytułu dodatki należy wliczać do podstawy wymiaru wynagrodzenia i zasiłku chorobowego? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?

Czy prezesowi zarządu spółki przysługuje dodatek za pracę w nocy

Prezes zarządu naszej spółki, ze względu na potrzeby firmy, w lutym 2009 r. pracował średnio do godziny 2.00 w nocy. W regulaminie jest zapis, że pora nocna przypada między godz. 22.00 a 6.00. W lutym 2009 r. prezes wystąpił o wypłatę dodatku do wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, ale odmówiliśmy. Według nas osoba zarządzająca zakładem pracy nie ma prawa do takiego dodatku, a wysokie wynagrodzenie prezesa rekompensuje także ewentualną pracę w nadgodzinach. Czy mamy rację?

Jak rozliczyć godziny pracy pracownika w przypadku zmiany czasu zimowego na letni

W związku ze zmianą czasu zimowego na letni 29 marca br. przestawimy zegary z godziny 2.00 na godz. 3.00. Pracownicy w naszym zakładzie pracy pracują w podstawowym systemie czasu pracy. Praca jest trzyzmianowana. Jak w takiej sytuacji rozliczyć godziny pracy pracowników zatrudnionych w porze nocnej?

REKLAMA