REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIP, Umowy zlecenia 2017

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zatrudnienie cudzoziemca 2018/2019 - obowiązki i kary

Zatrudnienie cudzoziemca to obecnie w Polsce bardzo popularna metoda na uzupełnienie braków kadrowych (zezwolenie na pracę, oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy). Pracodawca musi pamiętać, że zatrudnienie pracownika spoza granic naszego kraju wiąże się z szeregiem obowiązków. Niedopełnienie ich może skutkować karą grzywny, ograniczenia wolności i pozbawienia wolności.

Zmiany w dokumentacji pracowniczej ułatwią kontrolę PIP

Zmiany w zasadach prowadzenia dokumentacji pracowniczej, które zostały uchwalone przez Sejm podczas 69. posiedzenia izby, ułatwią pracę pracodawcy, ale i kontrolę PIP. W razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy wszelkie dowody na przestrzeganie przepisów powinny być dostępne od ręki.

Jak polski pracodawca oszukuje pracownika z Ukrainy?

Zatrudnianie pracowników z Ukrainy często odbywa się poza granicami polskiego prawa. Cudzoziemcy pracują na czarno, nie otrzymują wynagrodzeń za wykonaną już pracę, są straszeni deportacją. Pracodawcy zapewniają o legalnym zatrudnieniu, po czym wykorzystują Ukraińców i zostawiają bez wypłaty pensji. Jednak nie zawsze cała wina leży po stronie zatrudniającego.

Brak umowy o pracę i wynagrodzenia - co ma zrobić pracownik

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie. Co jeśli pracodawca zatrudnił pracownika bez umowy, następnie zwolnił i nie wypłacił wynagrodzenia?

PIP: ponad 300 skarg w związku z upałami

Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała ponad 300 skarg od pracowników w związku z upałami. Głównym zastrzeżeniem był brak zimnych napojów i wysoka temperatura w miejscu pracy.

PIP apeluje o skrócenie czasu pracy podczas upałów

Z uwagi na panujące wysokie temperatury, Główny Inspektor Pracy zaapelował do pracodawców o skrócenie czasu pracy swoim pracownikom.

Kontrole PIP w sprawie zaległych urlopów

W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła liczne kontrole, dzięki którym wyegzekwowała zaległy urlop wypoczynkowy dla pracowników. Zdaniem eksperta, potrzebna jest zmiana w przepisach prawa pracy w zakresie wykorzystywania urlopów wypoczynkowych.

Obowiązki pracodawcy w związku z zawarciem kolejnej umowy o pracę na czas określony

Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony rodzi wobec pracodawcy poszczególne obowiązki takie jak badania lekarskie czy szkolenie w zakresie bhp.

Nowa umowa o pomocy przy zbiorach w 2018 r.

18 maja 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Zgodnie z tym, rolnicy zatrudniający do pomocy przy zbiorach chmielu, owoców, warzyw, ziół powinni zawierać nowy rodzaj umowy cywilnoprawnej - umowę o pomocy przy zbiorach.

PIP zapowiedział kontrole w sklepach w dniu 11 marca 2018 r.

Pierwsza niedziela bez handlu przypada 11 marca br. Państwowa Inspekcja Pracy w tym dniu przeprowadzi kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ograniczających handel w niedziele. Za złamanie zakazu handlu w niedziele grozi kara w wysokości od 1 tys. zł do 100 tys. zł., a przy złośliwym i uporczywym łamaniu przepisów ustawy grozić ma kara ograniczenia wolności.

Problem z ewidencjonowaniem godzin wykonania zlecenia

W 2017 r. firmy miały duży problem ze sposobem potwierdzania liczby godzin wykonywania zleceń lub świadczenia usług, ich ewidencji - wynika z danych PIP. Przepisy nie określają, w jaki sposób należy to robić.

Kogo PIP skontroluje w 2018 r.?

W 2018 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzić w całym kraju 72 tys. kontroli. Szczególną uwagą PIP objęte będą obszary prawnej ochrony pracy i związane z bezpieczeństwem oraz ochroną życia i zdrowia pracowników.

Ile może dorobić emeryt od 1 września 2017 r. do 30 listopada 2017 r.

Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny mogą dorabiać bez ograniczeń. Dla pozostałych osób dorabiających do emerytury lub renty, od 1 września 2017 r. do 30 listopada 2017 r. obowiązują nowe limity. Ich przekroczenie spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie prawa do emerytury.

Przestrzeganie przepisów o stawce godzinowej - wyniki kontroli PIP

Za nieprzestrzeganie przepisów o minimalnej stawce godzinowej, pracodawcom grożą wysokie kary. Zdecydowana większość pracodawców przestrzega nowych wymogów - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto.

Zwiększenie sankcji za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców

Stale rośnie liczba cudzoziemców, którzy wykonują prace bez zezwolenia. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy należy zwiększyć sankcje za naruszenie przepisów dotyczących powierzania cudzoziemcowi nielegalnego zatrudnienia.

Delegowanie pracowników po 18 czerwca 2016 r. - jakie kary?

18 czerwca 2016 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników. Nowa ustawa umożliwiła zagranicznym inspekcjom nakładanie kar za łamanie przepisów o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.

Czy podczas urlopu wypoczynkowego pracownik może podjąć zlecenie

Wykonywanie na podstawie zlecenia przez pracownika podczas urlopu wypoczynkowego innej pracy niż przewidziana w umowie o pracę jest możliwe. Za obejście przepisów grożą wysokie kary.

Pisemna umowa zlecenia przed dopuszczeniem do pracy - zmiany

Zgodnie z propozycją Państwowej Inspekcji Pracy, umowa cywilnoprawna powinna zostać potwierdzona na piśmie jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Podobne rozwiązanie weszło w życie 1 września 2016 r. w przypadku zawierania umów o pracę, czyli likwidacja tzw. "syndromu pierwszej dniówki".

Kary za nieprzestrzeganie minimalnej stawki godzinowej

Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto. W przypadku nieprzestrzegania przepisów o minimalnej stawce godzinowej, zleceniodawca podlega karze grzywny.

Minimalna stawka godzinowa w 2017 r. - poradnik

Od 01 stycznia 2017 r. obowiązuje nowa wysokość minimalnej stawki za wynagrodzenie za pracę i wynosi ona 2000 zł brutto. Znajomość wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę jest konieczna w celu ustalenia minimalnej stawki godzinowej, która od 01 stycznia 2017 r. obowiązuje osoby zatrudnione na zleceniach i świadczących usługi. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto i będzie rosła z każdym nowym rokiem kalendarzowym.

Umowa zlecenie a monitorowanie godzin wykonania zlecenia po zmianach

W związku z wejściem w życie przepisów o minimalnej stawce godzinnej (13,00 zł brutto), do której na podstawie odesłania z art. 750 k.c. zastosowanie mają przepisy o umowie zlecenia, strony umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług zostały zobowiązane do określenia w łączącej ich umowie sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (art. 8b ust. 1 ustawy).

Umowa zlecenia w pytaniach i odpowiedziach

Czy po zakończeniu zlecenia, zleceniodawca ma obowiązek wystawić świadectwo pracy? Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje zleceniobiorcy?

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców w 2017 r. - jak stosować nowe przepisy

Od 1 stycznia 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wprowadziła minimalną stawkę godzinową dla zleceniobiorców, która wynosi 13 zł za godzinę. Przepisy przewidują również wyjątki, gdy minimalna stawka nie musi być stosowana. Jak stosować nowe przepisy w praktyce?

Inspekcja pracy bardziej przyjazna dla pracodawców

Państwowa Inspekcja Pracy postuluje zmiany w ustawie o PIP. Dzięki nim inspekcja ma być bardziej przyjazna dla kontrolowanych pracodawców. Propozycje pozytywnie ocenia Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspert Pracodawców RP.

Potrącenia z wynagrodzenia zleceniobiorcy a minimalna stawka godzinowa

Czy zleceniobiorcom można potrącić z wynagrodzenia pewne kwoty za spóźnienia do pracy albo za używanie odzieży roboczej? Jakie konsekwencje poniesiemy, jeśli w związku z takim potrąceniem zleceniobiorca nie otrzyma faktycznie kwoty wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej?

Obowiązki zleceniodawcy związane z prowadzeniem ewidencji godzin od 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wynosi 13 zł. Aby ustalić, czy zleceniobiorca otrzymuje tę stawkę, niezbędna jest ewidencja liczby przepracowanych przez niego godzin. Ewidencja powinna być prowadzona za okresy co najmniej jednego miesiąca, bowiem minimalne wynagrodzenie w stawce godzinowej musi być wypłacane co najmniej raz w miesiącu. Przedsiębiorca, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie, przechowuje ewidencję przepracowanych godzin przez 3 lata od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Obowiązek przechowywania dokumentów dotyczących czasu realizacji zlecenia lub świadczenia usługi

Od 1 stycznia 2017 r. zleceniodawcy i usługobiorcy obowiązani są do przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Dokumenty te powinny być przechowywane przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Co piąty przedsiębiorca nie przestrzega minimalnej stawki godzinowej

Jak realizowane są przepisy gwarantujące minimalną stawkę godzinową? Czy są one respektowane przez pracodawców? Dotychczasowe kontrole wykazują, że nie przestrzega ich co piąty przedsiębiorca.

Kontrola czasu pracy kierowców przez PIP

Czas pracy kierowcy kontrolowany jest nie tylko przez Inspekcję Transportu Drogowego, ale również przez Państwową Inspekcję Pracy. W związku z szerokim katalogiem uprawnień w czasie kontroli u przedsiębiorcy transportowego, może on zapłacić w konsekwencji podwójną karę za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie czasu pracy: od PIP oraz ITD.

Nowe obowiązki zleceniodawcy związane z minimalną stawką godzinową od 1 stycznia 2017 r.

Z początkiem 2017 r. wprowadzona została minimalna stawka godzinowa w wysokości 13,00 zł brutto za wykonanie usług w ramach umowy zlecenia/umowy o świadczenie usług. Wraz ze zmianą na zleceniodawców nałożone zostały nowe obowiązki związane z ewidencją czasu pracy oraz sankcjami za brak wypłaty stawki minimalnej.

PIP kontroluje umowy cywilnoprawne. Więcej umów o pracę w 2017 r.?

Znacząco wzrośnie liczba kontraktów cywilnoprawnych przekształcanych w umowy o pracę – zapowiada Państwowa Inspekcja Pracy. Przyczynią się do tego wymogi związane z 13-złotową płacą minimalną.

Komu i w jaki sposób zapewnić minimalną stawkę godzinową?

Od 1 stycznia 2017 r. wynagrodzenie za godzinę pracy zleceniobiorcy oraz osoby świadczącej usługi nie może być niższe niż 13 zł brutto. Stawka ta dotyczy nie tylko umów zawieranych po tej dacie, ale również umów zawartych przed 1 stycznia 2017 r. i trwających w tym dniu. W przypadku powierzenia przez zleceniobiorcę wykonania zlecenia osobie trzeciej zastępca zleceniobiorcy również ma prawo do minimalnej stawki godzinowej.

Podstawowe różnice między umową o pracę a umowami zlecenia i o dzieło

Najpopularniejszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę, jednakże pracodawcy korzystają również z umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia i o dzieło. Warto zatem znać różnice jakie są między umową o pracę, a umowami zlecenia i o dzieło.

Najniższe wynagrodzenie, minimalne wynagrodzenie, minimalna stawka godzinowa w 2017 roku

Najniższe wynagrodzenie, minimalne wynagrodzenie za pracę, minimalna stawka godzinowa są to trzy niezwykle ważne pojęcia, których znaczenie powinien znać każdy pracodawca i pracownik. Niestety bardzo często można się spotkać z ich niewłaściwym rozumieniem i pomyłkami. W szczególności mylone są pojęcia najniższego wynagrodzenia i minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Kontrola umów cywilnoprawnych przez PIP po zmianach przepisów

Od 1 stycznia 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała nowe uprawnienia kontrolne w zakresie minimalnej stawki godzinowej. Jak wygląda kontrola PIP w praktyce? Czy inspektor PIP ma prawo kwestionować charakter umów cywilnoprawnych?

Sporządzenie raportu z wykonanego zlecenia od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. istnieje obowiązek sporządzania raportów o czasie wykonania zlecenia. Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wynosi 13 zł brutto.

Umowy zlecenia 2017 - najważniejsze zmiany

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowa minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców. Przedstawiamy najważniejsze zmiany dotyczące umów zlecenia. Jak ewidencjonować godziny świadczenia usług? Jakie umowy nie podlegają minimum?

Stawka godzinowa dla zleceniobiorców od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązywać będzie minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców w wysokości 13 zł. Za naruszenie przepisów wprowadzanej stawki godzinowej przewidziano kary od 1. do 30 tys. zł.

Umowy zlecenia 2017 - ewidencja godzin pracy zleceniobiorców (wzór)

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy będą mieli obowiązek ewidencjonowania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Taka ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej. Przedstawiamy przykładowy wzór miesięcznej ewidencji godzin pracy zleceniobiorcy.

Nowe przepisy dotyczące zleceń od 1 stycznia 2017 r.

Dnia 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące umów zleceń. Zmiany obejmują m.in. wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla zleceniodawców. Kontrola nad przestrzeganiem przepisów została przyznana Państwowej Inspekcji Pracy.

Umowa zlecenie 2017 a ochrona przed potrąceniami

Dnia 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie przepisy o płacy minimalnej dla umów zlecenia. Czy w związku z tym, minimalne wynagrodzenie zleceniobiorcy będzie podlegać od 1 stycznia 2017 r. ochronie przed potrąceniami?

Najważniejsze zmiany dla pracodawców i ubezpieczonych w 2017 r.

W 2017 r. wchodzi w życie wiele istotnych zmian dla pracodawców i ubezpieczonych. Najważniejsze z nich to wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej dla zleceniobiorców, rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do świadczeń przedemerytalnych, ułatwienia dla firm przy wypełnianiu obowiązków z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

Rewolucyjne zmiany w umowach zlecenia od 1 stycznia 2017 r.

Już 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w umowach zlecenia. Wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami dla zatrudniających. Zmiany obejmą zarówno nowe umowy zawierane od tej daty, jak i wcześniej zawarte umowy, które będą nadal trwały w dniu 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w 2017 r. - błąd w nowelizacji Kodeksu Pracy

Od 1 stycznia 2017 roku firmy nie będą musiały wydawać świadectw pracy po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia, jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu 7 od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację. PIP może nakładać grzywny nawet do wysokości 30 tys. złotych.

Umowa zlecenia 2017 - wypłata wynagrodzenia za wykonanie zlecenia po zmianach

Od 1 stycznia 2017 r. w przypadku umów zlecenia i umów o świadczenie usług zawartych na okres dłuższy niż 1 miesiąc wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej ze stawki minimalnej trzeba będzie dokonywać co najmniej raz w miesiącu. Minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 13 zł brutto.

Przychody uzyskiwane z tytułu dwóch umów zlecenia

Przychody uzyskiwane z tytułu dwóch (lub więcej) umów zlecenia są opodatkowane na ogólnych zasadach. Od 1 stycznia 2016 r. w razie zbiegu dwóch (lub więcej) umów zlecenia oskładkowaniu podlegają wszystkie kolejno zawierane umowy aż do osiągnięcia lub przekroczenia progu minimalnego wynagrodzenia - w 2016 r. 1850 zł; w 2017 r. 2000 zł.

Umowa zlecenia 2017 - kogo nie obejmie minimalna stawka godzinowa

Od 1 stycznia 2017 r. zleceniobiorcy i samozatrudnieni będą uprawnieni do minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 13 zł za godzinę wykonywania pracy. Kogo nie obejmie minimalna stawka godzinowa?

Umowa zlecenia 2017 - minimalna stawka godzinowa w wysokości 13 zł

Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała minimalna stawka godzinowa dla umów zleceń oraz świadczenia usług w wysokości 13 zł. Ustawa wprowadziła dodatkowo regulacje, na mocy których wynagrodzenie dla zleceniobiorcy będzie dokonywane w formie pieniężnej oraz w regularnych odstępach.

Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z umów zlecenia będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia pracowników tymczasowych. W jaki sposób potwierdzać liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Minimalna stawka godzinowa 13 zł - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców oraz osób samozatrudnionych. Wyniesie ona 13 zł – wynika z obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. W jaki sposób należy potwierdzać liczbę godzin wykonania zlecenia?

REKLAMA