REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zlecenie a monitorowanie godzin wykonania zlecenia po zmianach

Anna Mrugas
ekspert z zakresu prawa pracy
Umowa zlecenie a monitorowanie godzin po zmianach
Umowa zlecenie a monitorowanie godzin po zmianach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wejściem w życie przepisów o minimalnej stawce godzinnej (13,00 zł brutto), do której na podstawie odesłania z art. 750 k.c. zastosowanie mają przepisy o umowie zlecenia, strony umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług zostały zobowiązane do określenia w łączącej ich umowie sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (art. 8b ust. 1 ustawy).

W przypadku gdy umowa zostałaby zawarta bez zachowania formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług, ma obowiązek potwierdzić przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Potwierdzenie powinno zostać dokonane w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej.

REKLAMA

Autopromocja

Nieokreślenie w umowie sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług rodzi powinność przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi przedłożenia, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia, informacji o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Informacja wymaga zachowania formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Przedmiotowy obowiązek powstaje także w sytuacji, gdy przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług, nie potwierdzili ustaleń co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, zaś umowa została zawarta bez zachowania formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej czynności prawnej.

Polecamy książkę: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne w 2017 r.

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2008 z późn. zm.), art. 8b ust. 5 stanowi, iż jeżeli kilka osób przyjmuje zlecenie lub zobowiązuje się świadczyć usługi wspólnie, potwierdzanie liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług następuje odrębnie w stosunku do każdej z tych osób.

Z przedstawionych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż ustawa nie statuuje obowiązku monitorowania czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Ustawodawca wprowadza natomiast powinność określenia w umowie sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a także jego potwierdzenia przez przedsiębiorcę albo inną jednostkę organizacyjną przed rozpoczęciem wykonywania zlecenia lub świadczenia usług, w przypadku gdy umowa została zawarta bez zachowania formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Przewiduje ona również obowiązek przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi potwierdzenia liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, jeżeli nie zostało to określone w umowie bądź potwierdzone przed przystąpieniem do realizacji umowy zawartej bez zachowania formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywodzenie z przepisów prawa wniosku, iż ustawa wprowadza obowiązek monitorowania czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usług, stanowi zatem nadinterpretację. Nie można bowiem utożsamiać monitorowana czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usług z ustaleniem sposobu potwierdzania czasu realizacji zlecenia lub świadczenia usługi. Strony mogą bowiem ustalić w umowie, iż wykonujący zlecenie lub świadczący usługi będzie udzielał drugiej stronie umowy szczegółowych informacji o czasie realizacji umowy, co pozwoli na monitorowanie czasu wykonywania umowy. Jednakże strony mogą także przewidzieć w umowie, iż potwierdzenie czasu realizacji zlecenia lub świadczenia usług polegać będzie na przekazywaniu zleceniodawcy lub usługobiorcy informacji, iż wykonujący zlecenie lub świadczący usługi przekroczył już określoną ilość godzin, bądź informacji o liczbie godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi w danym miesiącu. Treść tego postanowienia czyni zadość obowiązkowi wskazania sposobu ustalenia czasu poświęconego na wykonywanie zlecenia lub świadczenie usługi, mimo że nie pozwala na monitorowanie czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usług.

Zobacz serwis: Zatrudnienie

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA