REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Łukasz Kuczkowski
Radca prawny, Master of Executive MBA, Partner. Kieruje biurem kancelarii Raczkowski Paruch w Poznaniu. Od ponad 12 lat doradza klientom w zakresie prawa pracy. Posiada szczególnie bogate doświadczenie w zbiorowych stosunkach pracy, w tym w zakresie rozwiązywania i wdrażania układów zbiorowych i innych porozumień ze stroną związkową, gwarancji pracowniczych, prowadzenia sporów zbiorowych i negocjacji ze związkami zawodowymi. Prowadził szereg restrukturyzacji pracowniczych obejmujących zarówno zwolnienia grupowe, jak i programy dobrowolnych odejść oraz inne formy zmniejszania poziomu zatrudnienia. Doradza przy zatrudnianiu kadry menedżerskiej wysokiego szczebla. Bardzo często reprezentuje klientów przed sądami pracy. Ma dużą znajomość branży transportowej i produkcyjnej. Pracował w renomowanych polskich kancelariach.
Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.
Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z umów zlecenia będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia pracowników tymczasowych. W jaki sposób potwierdzać liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Ewidencja wykonania zlecenia ma być domeną pracodawcy użytkownika. Jednak to agencja w umowie z nim powinna ustalić, jak liczyć godzinę pracy, oraz wprowadzić tryb reklamacji w razie nieprawidłowości w ewidencji

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1265). Nowelizacja ustanawia minimalną wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia, a także wprowadza obowiązki ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych w takiej formie. Zasadniczym celem zmian jest przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych przez pracodawców. Powstaje jednak pytanie, kogo w praktyce będzie dotyczył wprowadzony przez ustawodawcę obowiązek ewidencjonowania przepracowanego przez zleceniobiorcę czasu.

Polecamy produkt: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać

Obowiązek ewidencjonowania godzin wykonywanego zlecenia nowelizacja wprowadza również do relacji pomiędzy pracodawcą użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej. Taki obowiązek nie będzie jednak ciążył na agencji, mimo że to ona zawiera umowę-zlecenie z osobą wykonującą obowiązki na rzecz pracodawcy użytkownika. Będzie on natomiast obciążał tego ostatniego.

Przedmiotem ewidencji ma być liczba godzin wykonanego zlecenia. Wydaje się to zasadne, skoro to pracodawca użytkownik sprawuje faktyczny nadzór nad zleceniobiorcą i zarządza jego czasem pracy. Jaki będzie zatem cel tej ewidencji? Po jej przekazaniu przez pracodawcę użytkownika agencji ta druga (ale również podmioty trzecie – np. sam zleceniobiorca czy organy kontrolne) będzie przede wszystkim weryfikowała, czy płaci co najmniej stawkę minimalną za każdą godzinę wykonanego zlecenia. W końcu rozliczenie między agencją a zleceniobiorcą nie musi wcale opierać się na stawce godzinowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Wskaźniki i stawki

W grę może bowiem wchodzić m.in. wynagrodzenie akordowe czy wynagrodzenie uzależnione od złożonej przez pracodawcę użytkownika liczby reklamacji. Niekoniecznie natomiast taka ewidencja będzie podstawą rozliczenia pomiędzy tymi podmiotami. W grę mogą wchodzić inne zasady rozliczenia odwołujące się do innych ewidencji prowadzonych przez strony czy przekazywanych informacji. Nie ma bowiem przeszkód, aby pracodawca użytkownik płacił agencji nie tylko za rzeczywisty czas poświęcony na wykonanie zlecenia, lecz także za osiągnięte efekty lub nawet za gotowość do jego wykonywania.

Zmiana celu

Konieczność prowadzenia ewidencji przez pracodawcę użytkownika nie będzie wcale nowością na rynku. Zmiana polega na nałożeniu na pracodawcę użytkownika prawnego obowiązku jej prowadzenia.

W praktyce takie ewidencje już dziś można spotkać u wielu pracodawców użytkowników. Ich cel jest jednak inny niż wynikający z nowelizacji. Obecnie często służą one do rozliczenia na linii agencja – pracodawca użytkownik. Mogą też stanowić dodatkowe zabezpieczenie tego ostatniego służące kontrolowaniu wysokości wynagrodzenia naliczanego przez agencję za usługi zleceniobiorców. W zależności od potrzeb pracodawcy użytkownika przedmiotem umowy może być bowiem wynajęcie pracowników tymczasowych na kilka miesięcy, tygodni czy dni, a niekiedy nawet na kilka godzin. Istnieje przy tym wiele możliwości naliczania wynagrodzenia agencji za świadczone na rzecz pracodawcy użytkownika usługi. Strony mogą uregulować tę kwestię według własnego uznania chociażby poprzez określenie stałego wynagrodzenia miesięcznego czy wynagrodzenia należnego za przepracowany czas, wykonane czynności, ich efekt czy też stosując wszelkie inne policzalne wskaźniki. Zgodnie z zasadą swobody umów strony mają znaczną dowolność w określaniu zasad wynagradzania, której nowelizacja nie zmieni. Jedynym ograniczeniem będzie wysokość wynagrodzenia minimalnego zleceniobiorcy za godzinę wykonanego zlecenia.

Oczywiście obecnie prowadzenie rzetelnej ewidencji na poczet umów-zleceń jest w interesie zarówno agencji, jak i pracodawcy użytkownika. Na tej bowiem podstawie jest wystawiana faktura na rzecz tego ostatniego.

Co w umowie

Nowelizacja niewątpliwie zmieni obecne relacje pomiędzy pracodawcą użytkownikiem a agencją w zakresie ewidencjonowania czasu wykonywania zlecenia. Nowe przepisy obligują pracodawcę użytkownika do prowadzenia ewidencji liczby godzin wykonania zlecenia niezależnie od treści umowy łączącej go z agencją pracy tymczasowej. Jednocześnie agencja będzie zobowiązana do wypłaty zleceniobiorcy wynagrodzenia z uwzględnieniem przepisów dotyczących minimalnej stawki godzinowej. W praktyce agencja powinna dążyć do takiego uregulowania stosunku umownego z pracodawcą użytkownikiem, żeby w sposób należyty mogła weryfikować wynagrodzenie należne zleceniobiorcy. W interesie agencji jest zatem szczegółowe uregulowanie zasad ewidencjonowania przez pracodawcę użytkownika czasu poświęcanego przez zleceniobiorcę na wykonanie zlecenia.

Strony powinny więc określić, co obejmuje ewidencja, jak należy liczyć godziny wykonywanego zlecenia – czy od momentu przestąpienia zleceniobiorcy przez bramę zakładu czy też np. od realnego rozpoczęcia wykonywania czynności objętych zleceniem. To samo dotyczy momentu zakończenia zlecenia czy chociażby przerw na papierosa i posiłek. Strony powinny uwzględnić również tryb reklamacyjny oraz termin przekazywania ewidencji i jej format. Warto też pomyśleć o zatwierdzaniu ewidencji przez zleceniobiorcę jako dodatkowym instrumencie zabezpieczającym interesy zarówno agencji (wypłata minimalnego wynagrodzenia), jak i pracodawcy użytkownika (naliczenie wynagrodzenia agencji).

Potwierdzanie liczby przepracowanych godzin

Zgodnie z nowelizacją w umowach-zleceniach należy określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia. Oznacza to, że od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z tych umów będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia. Przepisy nie regulują, jak powinno to wyglądać ani w jaki sposób będzie można zweryfikować treść przekazywanych informacji. Wydaje się, że w tym celu najlepiej będzie stosować kartę ewidencji czasu wykonywania zlecenia, która powinna obejmować informacje o dniach wykonywania zlecenia, ze wskazaniem dokładnej godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, a być może również – w zależności od przedmiotu zlecenia – opisem wykonywanych czynności.

Autorzy:

Współpraca Daria Jarmużek - prawnik w kancelarii Raczkowski Paruch

Łukasz Kuczkowski - radca prawny, partner w Raczkowski Paruch, kieruje poznańskim oddziałem kancelarii

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA