REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Łukasz Kuczkowski
Radca prawny, Master of Executive MBA, Partner. Kieruje biurem kancelarii Raczkowski Paruch w Poznaniu. Od ponad 12 lat doradza klientom w zakresie prawa pracy. Posiada szczególnie bogate doświadczenie w zbiorowych stosunkach pracy, w tym w zakresie rozwiązywania i wdrażania układów zbiorowych i innych porozumień ze stroną związkową, gwarancji pracowniczych, prowadzenia sporów zbiorowych i negocjacji ze związkami zawodowymi. Prowadził szereg restrukturyzacji pracowniczych obejmujących zarówno zwolnienia grupowe, jak i programy dobrowolnych odejść oraz inne formy zmniejszania poziomu zatrudnienia. Doradza przy zatrudnianiu kadry menedżerskiej wysokiego szczebla. Bardzo często reprezentuje klientów przed sądami pracy. Ma dużą znajomość branży transportowej i produkcyjnej. Pracował w renomowanych polskich kancelariach.
Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.
Ewidencja wykonania zlecenia pracownika tymczasowego - zmiany od 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z umów zlecenia będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia pracowników tymczasowych. W jaki sposób potwierdzać liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Ewidencja wykonania zlecenia ma być domeną pracodawcy użytkownika. Jednak to agencja w umowie z nim powinna ustalić, jak liczyć godzinę pracy, oraz wprowadzić tryb reklamacji w razie nieprawidłowości w ewidencji

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1265). Nowelizacja ustanawia minimalną wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia, a także wprowadza obowiązki ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych w takiej formie. Zasadniczym celem zmian jest przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych przez pracodawców. Powstaje jednak pytanie, kogo w praktyce będzie dotyczył wprowadzony przez ustawodawcę obowiązek ewidencjonowania przepracowanego przez zleceniobiorcę czasu.

Polecamy produkt: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać

REKLAMA

Obowiązek ewidencjonowania godzin wykonywanego zlecenia nowelizacja wprowadza również do relacji pomiędzy pracodawcą użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej. Taki obowiązek nie będzie jednak ciążył na agencji, mimo że to ona zawiera umowę-zlecenie z osobą wykonującą obowiązki na rzecz pracodawcy użytkownika. Będzie on natomiast obciążał tego ostatniego.

Przedmiotem ewidencji ma być liczba godzin wykonanego zlecenia. Wydaje się to zasadne, skoro to pracodawca użytkownik sprawuje faktyczny nadzór nad zleceniobiorcą i zarządza jego czasem pracy. Jaki będzie zatem cel tej ewidencji? Po jej przekazaniu przez pracodawcę użytkownika agencji ta druga (ale również podmioty trzecie – np. sam zleceniobiorca czy organy kontrolne) będzie przede wszystkim weryfikowała, czy płaci co najmniej stawkę minimalną za każdą godzinę wykonanego zlecenia. W końcu rozliczenie między agencją a zleceniobiorcą nie musi wcale opierać się na stawce godzinowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Wskaźniki i stawki

W grę może bowiem wchodzić m.in. wynagrodzenie akordowe czy wynagrodzenie uzależnione od złożonej przez pracodawcę użytkownika liczby reklamacji. Niekoniecznie natomiast taka ewidencja będzie podstawą rozliczenia pomiędzy tymi podmiotami. W grę mogą wchodzić inne zasady rozliczenia odwołujące się do innych ewidencji prowadzonych przez strony czy przekazywanych informacji. Nie ma bowiem przeszkód, aby pracodawca użytkownik płacił agencji nie tylko za rzeczywisty czas poświęcony na wykonanie zlecenia, lecz także za osiągnięte efekty lub nawet za gotowość do jego wykonywania.

Zmiana celu

Konieczność prowadzenia ewidencji przez pracodawcę użytkownika nie będzie wcale nowością na rynku. Zmiana polega na nałożeniu na pracodawcę użytkownika prawnego obowiązku jej prowadzenia.

REKLAMA

W praktyce takie ewidencje już dziś można spotkać u wielu pracodawców użytkowników. Ich cel jest jednak inny niż wynikający z nowelizacji. Obecnie często służą one do rozliczenia na linii agencja – pracodawca użytkownik. Mogą też stanowić dodatkowe zabezpieczenie tego ostatniego służące kontrolowaniu wysokości wynagrodzenia naliczanego przez agencję za usługi zleceniobiorców. W zależności od potrzeb pracodawcy użytkownika przedmiotem umowy może być bowiem wynajęcie pracowników tymczasowych na kilka miesięcy, tygodni czy dni, a niekiedy nawet na kilka godzin. Istnieje przy tym wiele możliwości naliczania wynagrodzenia agencji za świadczone na rzecz pracodawcy użytkownika usługi. Strony mogą uregulować tę kwestię według własnego uznania chociażby poprzez określenie stałego wynagrodzenia miesięcznego czy wynagrodzenia należnego za przepracowany czas, wykonane czynności, ich efekt czy też stosując wszelkie inne policzalne wskaźniki. Zgodnie z zasadą swobody umów strony mają znaczną dowolność w określaniu zasad wynagradzania, której nowelizacja nie zmieni. Jedynym ograniczeniem będzie wysokość wynagrodzenia minimalnego zleceniobiorcy za godzinę wykonanego zlecenia.

Oczywiście obecnie prowadzenie rzetelnej ewidencji na poczet umów-zleceń jest w interesie zarówno agencji, jak i pracodawcy użytkownika. Na tej bowiem podstawie jest wystawiana faktura na rzecz tego ostatniego.

Co w umowie

Nowelizacja niewątpliwie zmieni obecne relacje pomiędzy pracodawcą użytkownikiem a agencją w zakresie ewidencjonowania czasu wykonywania zlecenia. Nowe przepisy obligują pracodawcę użytkownika do prowadzenia ewidencji liczby godzin wykonania zlecenia niezależnie od treści umowy łączącej go z agencją pracy tymczasowej. Jednocześnie agencja będzie zobowiązana do wypłaty zleceniobiorcy wynagrodzenia z uwzględnieniem przepisów dotyczących minimalnej stawki godzinowej. W praktyce agencja powinna dążyć do takiego uregulowania stosunku umownego z pracodawcą użytkownikiem, żeby w sposób należyty mogła weryfikować wynagrodzenie należne zleceniobiorcy. W interesie agencji jest zatem szczegółowe uregulowanie zasad ewidencjonowania przez pracodawcę użytkownika czasu poświęcanego przez zleceniobiorcę na wykonanie zlecenia.

Strony powinny więc określić, co obejmuje ewidencja, jak należy liczyć godziny wykonywanego zlecenia – czy od momentu przestąpienia zleceniobiorcy przez bramę zakładu czy też np. od realnego rozpoczęcia wykonywania czynności objętych zleceniem. To samo dotyczy momentu zakończenia zlecenia czy chociażby przerw na papierosa i posiłek. Strony powinny uwzględnić również tryb reklamacyjny oraz termin przekazywania ewidencji i jej format. Warto też pomyśleć o zatwierdzaniu ewidencji przez zleceniobiorcę jako dodatkowym instrumencie zabezpieczającym interesy zarówno agencji (wypłata minimalnego wynagrodzenia), jak i pracodawcy użytkownika (naliczenie wynagrodzenia agencji).

Potwierdzanie liczby przepracowanych godzin

Zgodnie z nowelizacją w umowach-zleceniach należy określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia. Oznacza to, że od 1 stycznia 2017 r. firmy korzystające z tych umów będą musiały prowadzić ewidencję liczby godzin wykonywania zlecenia. Przepisy nie regulują, jak powinno to wyglądać ani w jaki sposób będzie można zweryfikować treść przekazywanych informacji. Wydaje się, że w tym celu najlepiej będzie stosować kartę ewidencji czasu wykonywania zlecenia, która powinna obejmować informacje o dniach wykonywania zlecenia, ze wskazaniem dokładnej godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, a być może również – w zależności od przedmiotu zlecenia – opisem wykonywanych czynności.

Autorzy:

Współpraca Daria Jarmużek - prawnik w kancelarii Raczkowski Paruch

Łukasz Kuczkowski - radca prawny, partner w Raczkowski Paruch, kieruje poznańskim oddziałem kancelarii

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

REKLAMA

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

Zatrudnianie seniorów: co daje pracodawcy i pracownikowi?

W obliczu niepokojących zmian demograficznych, starzenia się społeczeństwa i rosnących wyzwań kadrowych coraz większe znaczenie zyskuje aktywizacja zawodowa osób pozostających poza rynkiem pracy, w tym w wieku emerytalnym oraz pobierających renty. Odpowiedzialne zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi, przy uwzględnieniu potrzeb pracowników 60+, może być realnym wsparciem dla rynku pracy i firm.

Niepełnosprawni w pracy 2025 – jakie prawa Ci przysługują i ile możesz zyskać

Jesteś osobą niepełnosprawną i pracujesz? A może dopiero zastanawiasz się nad podjęciem zatrudnienia? W 2025 roku pracownicy z orzeczeniem mają nie tylko obowiązki wobec pracodawcy, ale także szereg praw i przywilejów. Od dodatkowych urlopów, przez skrócony czas pracy, aż po ochronę przed zwolnieniem i wsparcie finansowe z PFRON. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje i jak możesz skorzystać z dostępnych rozwiązań.

Wziął L4 i pojechał na koncert – odkrył to detektyw wynajęty przez pracodawcę

- Skala problemu rośnie z kwartału na kwartał. Pracodawcy coraz częściej proszą o pomoc detektywów, by pomóc w ustaleniu realnej sytuacji pracownika, który np. nadużywa L4 czy udał się na długotrwały urlop. Takie sytuacje mają miejsce np. gdy w firmie jest konflikt, planowane są zwolnienia lub gdy po prostu niektórym nie chce się wykonywać służbowych obowiązków – mówi detektyw Małgorzata Marczulewska. – Niektóre sytuacje są dowodem wielkiej arogancji pracowników – mówi ekspertka i podaje kilka przykładów.

REKLAMA

Luki prawne, zaniedbania, nierówności: kobiety i dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na zmianę przepisów na lepsze. Polska ma czas do września 2026

W swoim najnowszym raporcie Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami zwraca uwagę, że w Polsce brakuje spójnej, całościowej polityki uwzględniającej wszystkie wymiary praw osób z niepełnosprawnościami. Komisja w swoich zaleceniach dla Polski szczególnie porusza konieczność zmiany standardów w stosunku do kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Co konkretnie powinno się zmienić do września 2026 r.? Poniżej szczegóły.

Duże zmiany w zawodzie psychologa. Co się zmieni? Nowe regulacje prawne to m.in. rejestr psychologów, samorząd, kary

Co się zmieni w zawodzie psychologa? Jest projekt ustawy. Najważniejsze zmiany to powstanie rejestru psychologów, samorządu zawodowego psychologów i uregulowanie kar m.in. za podszywanie się pod psychologa.

REKLAMA