REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola BHP, Odzież ochronna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co przede wszystkim kontroluje inspektor pracy

Pracownik może poinformować Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o łamaniu przepisów prawa pracy w zakładzie, w którym pracuje, a inspekcja na tej podstawie przeprowadzić kontrolę u pracodawcy. PIP najczęściej bada terminowość wypłat wynagrodzeń, zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalność zatrudnienia. W razie stwierdzenia nieprawidłowości pracodawca może być ukarany mandatem. Inspektor może też skierować sprawę do sądu i wystąpić przed nim w imieniu pracownika, nawet bez jego wiedzy.

Inspektor PIP w zakładzie pracy – prawa i obowiązki pracodawcy

Czy od wartości odzieży reprezentacyjnej przekazanej pracownikowi na własność trzeba opłacić składki i zaliczkę na podatek

Kontrole PIP - wynagrodzenia, bhp, legalność zatrudnienia

Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP.

Ile razy w roku PIP może kontrolować zakład pracy?

W sklepie z tzw. dopalaczami były w tym roku przeprowadzane kontrole przez różne organy, m.in. przez inspekcję sanitarną, urząd skarbowy i Państwową Inspekcję Pracy. Czy są ograniczenia co do liczby kontroli PIP w danym roku?

Jak przygotować się do prac zimowych?

Ile może kosztować wypadek przy pracy

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki dotyczące bhp. Ich niezapewnienie może skutkować m.in. koniecznością wypłaty poszkodowanemu pracownikowi odszkodowania czy renty.

Kontrole przeciwpożarowe – działania pracodawcy

O istocie ochrony przeciwpożarowej dowiadujemy się z reguły wówczas, gdy zetkniemy się już ze skutkami pożarów. Zniszczone dokumenty, zalane podłogi to tylko niektóre straty związane z pożarem w zakładzie pracy. Straty materialne, a zwłaszcza bezpośrednie zagrożenie życia ludzi, uświadamiają, jak ważne i istotne jest zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa pożarowego, zapewniającego normalną i bezpieczną pracę.

Kontrola u pracodawcy

Przedsiębiorcy mogą spodziewać się m.in. kontroli podatkowej, ubezpieczeniowej, sanitarnej. Aby ustrzec się szkody wynikającej z przeprowadzania czynności kontrolnych z naruszeniem prawa, należy skorzystać ze sprzeciwu albo dochodzić odszkodowania.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza pracodawców na bezpłatne szkolenia, których tematem będzie m.in. bezpieczeństwo i higiena pracy oraz obsługa programu Płatnik.

Odpowiedzialność za wykroczenia na terenie zakładu pracy

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Czy inspektor pracy przeprowadzający kontrolę ma prawo zamknąć zakład pracy lub jego część?

Inspektor bhp oświadczył pracownikom, że inspektor Państwowej Inspekcji Pracy zamyka połowę zakładu pracy. W związku z tym pracodawca musi dokonać redukcji zatrudnienia o 50%. Cała załoga obawia się utraty pracy. Czy inspektor pracy mógł zamknąć zakład pracy, przez co połowa załogi straci pracę?

Czy inspektor pracy może mieć wpływ na wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Na terenie zakładu pracy miało miejsce kilka zdarzeń wypadkowych. Zdaniem inspektora pracy przeprowadzającego kontrolę, pomimo kosztów poniesionych w wyniku wypadków, jak również sankcji nałożonych na pracodawcę, sytuacja bezpieczeństwa pracy nie uległa znaczącej zmianie, a co za tym idzie – nie spowodowała zmniejszenia liczby zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu pracy. Podczas dwóch poprzednich kontroli inspektor pracy stwierdził rażące naruszenia przepisów bhp. Po zakończeniu kontroli poinformował pracodawcę, że złoży wniosek do ZUS o podwyższenie składki wypadkowej. Czy ma prawo tak postąpić i czy pracodawca ma obawiać się podwyższenia składki przez ZUS?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

W jaki sposób ustalić wysokość ekwiwalentu za używanie i pranie odzieży roboczej

W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy?

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Kontrole przedsiębiorców

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie 11 marca 2010 r. zapadł wyrok, z uzasadnienia którego wynika przede wszystkim, że do kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy nie mają zastosowania postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (III SA/Kr 1002/09).

2,3 tys. kontroli na budowach - mandaty na kwotę 1,2 mln zł

1,3 tys. decyzji nakazujących wstrzymanie prac ze względu na bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia pracowników oraz 1,1 tys. mandatów na kwotę 1,2 mln zł - to efekt działań inspektorów pracy, którzy od 22 marca do 30 kwietnia przeprowadzili 2,3 tys. kontroli na budowach w całym kraju.

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Kto i w jakim zakresie powinien dbać o maszynę?

Często, zwłaszcza w małych firmach, obsługa maszyny sprowadza się do jej bieżącej eksploatacji i naprawiania zaistniałych usterek. Jak i przez kogo powinny być przeprowadzane czynności konserwacyjne? Co należy sprawdzić przed ponownym uruchomieniem maszyny?

Czym jest azbest, dlaczego jest niebezpieczny i szkodliwy dla zdrowia?

W Polsce około 85% azbestu znajduje się w wyrobach budowlanych. Azbest po latach badań został uznany za substancję rakotwórczą pierwszej kategorii, a jego odpady klasyfikuje się jako odpady niebezpieczne. Specjalista ds. bhp powinien pamiętać, że w Polsce obowiązuje „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” i że wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w sposób umożliwiający jego emisję do środowiska jest niedopuszczalne.

Plan działań kontrolnych PIP w 2010 r.

W 2010 r. PIP w ramach swoich działań planuje szczegółową kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej celem jest znaczne obniżenie występowania wypadków przy pracy w latach 2010–2012.

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej?

Pracodawca zakupił odzież roboczą, kierując się obowiązkiem wyposażenia w nią pracowników. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy wyposażył pracowników w zwykłą, drelichową odzież. Za decydujące kryterium przyjął cenę odzieży. Jakie czynności powinien podjąć przed dokonaniem zakupu?

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Jak PIP dokumentuje kontrolę

Decyzja organu kontrolującego oprócz treści powinna zawierać określenie podstawy prawnej, termin usunięcia stwierdzonych uchybień oraz pouczenie o przysługujących podmiotowi kontrolowanemu środkach odwoławczych.

Czy pracodawca ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy?

Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od inspektorów pracy okazania aktualnej książeczki sanepidu lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że kontrolujący są zdrowi. Polecił też pracownikom, aby przygotowali specjalne zobowiązanie dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez inspektorów pracy. Następnie pracodawca przedstawił je kontrolującym do podpisu, postawił też warunek, że w przypadku niepodpisania zobowiązania nie pozwoli rozpocząć czynności kontrolnych. Inspektorzy nie przedstawili książeczki sanepidu, odmówili podpisania sporządzonego przez pracodawcę zobowiązania. Pracodawca nie wpuścił inspektorów pracy na teren zakładu pracy. Czy pracodawca postąpił słusznie, zabraniając inspektorom pracy rozpoczęcia czynności kontrolnych? Czy grożą mu w związku z tym jakiekolwiek konsekwencje?

Kontrola warunków pracy

Jeżeli inspektor pracy w czasie kontroli stwierdzi i udokumentuje naruszenie przepisów prawa pracy, ma obowiązek zastosowania przewidzianego prawem środka prawnego. Może nim być np. wydanie decyzji (nakazu, zakazu), skierowanie wystąpienia lub wniesienie powództwa.

Jak często należy dokonywać przeglądów konstrukcji regałów magazynowych?

W magazynach naszej firmy często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń regałów. Ich najczęstszą przyczyną są maszyny (urządzenia) służące do transportu lub sam towar. Jak często i w jaki sposób powinno się kontrolować takie uszkodzenia?

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Czy pracownikowi zatrudnionemu na okres próbny należy przydzielać odzież i obuwie robocze?

Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o pracę na okres próbny na stanowisku magazyniera. Zgodnie z obowiązującym na terenie zakładu załącznikiem do regulaminu pracy pracownicy na stanowisku magazyniera wykonują pracę w odzieży i w obuwiu roboczym. Pracodawca nie wydał pracownikowi odzieży i obuwia roboczego przewidzianego w przepisach wewnątrzzakładowych. Inspektor pracy uznał, że do obowiązków pracodawcy należy wyposażenie pracownika w odzież i obuwie robocze podczas wykonywania pracy:● zgodnie z określonymi w przepisach wewnątrzzakładowych tabelami przydziału dla wyszczególnionych w nich stanowiskach pracy,● bez względu na rodzaj zawartej umowy o pracę.Czy inspektor miał rację i czy pracodawca powinien wydać pracownikowi zatrudnionemu nawet na okres próbny odzież roboczą?

Dofinansowania dla pracowników

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Czy pracodawca ma prawo do pomniejszania wysokości ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży roboczej?

W przepisach wewnątrzzakładowych określono wysokość ekwiwalentu dla pracowników za pranie oraz konserwację odzieży i obuwia roboczego w stałej kwocie, należnej za pełny miesiąc wykonanej pracy. Pracownik przebywał na urlopie wypoczynkowym. Pracodawca pomniejszył wysokość należnego za miesiąc ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej proporcjonalnie do liczby dni nieobecności z powodu urlopu wypoczynkowego. Czy miał prawo do pomniejszenia wysokości tego ekwiwalentu?

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

Stworzony w zakładzie system zarządzania bhp ma za zadanie ograniczenie strat powstających w wyniku wypadków przy pracy czy zdarzeń awaryjnych.

Świadek incognito w prawie pracy

Inspektor pracy utajnia protokół przesłuchania pracownika i nie udostępnia go pracodawcy, jeżeli informacje przekazane przez pracownika w toku przesłuchania mogłyby narazić go m.in. na utratę pracy lub szykany ze strony współpracowników.

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Czy niepełnoetatowcom przysługuje mniej odzieży roboczej niż pełnoetatowcom

Ustalam okresy używalności odzieży i obuwia roboczego. Zatrudniam pracowników na pełny etat i na pół etatu. Pełnoetatowcom przysługują 2 kombinezony robocze i 2 pary butów na rok. Czy mogę ustalić, że osoby zatrudnione na pół etatu otrzymają połowę odzieży przysługującej zatrudnionym na pełny etat? Półetatowcy nie zużyją tak szybko przydzielonej odzieży jak pracownicy pełnoetatowi.

Uprawnienia społecznego inspektora pracy

Społeczna inspekcja pracy powołana przez przepisy Kodeksu pracy sprawuje społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, jak również przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej zadania, uprawnienia, organizację oraz zasady jej współdziałania z Państwową Inspekcją Pracy i innymi organami nadzoru i kontroli określa ustawa z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy.

Jak często i w jakiej wysokości należy wypłacać ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Jak często wypłaca się ekwiwalent za pranie odzieży roboczej oraz ekwiwalent za używanie własnej odzieży? Czy mogę ustalić, że pracownicy będą otrzymywali go co pół roku? W jakiej wysokości ustalić te ekwiwalenty?

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Jak ustalić wysokość ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej, który pracodawca zamierza wypłacać pracownikom? Czy należy przydzielić go tylko pracownikom na stanowiskach, na których - zgodnie z przyjętą w firmie tabelą norm odzieży - obowiązuje odzież robocza czy wszystkim zatrudnionym?

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Katalog obowiązków pracodawcy został rozszerzony m.in. o konieczność wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy.

W jakiej wysokości wypłacać ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

W naszej firmie istnieje konieczność używania odzieży i obuwia roboczego. Do tej pory to pracodawca dostarczał pracownikom odzież i ponosił koszty jej prania i konserwacji. Chcielibyśmy jednak wypłacać pracownikom ekwiwalent za jej pranie. Jakie są zasady ustalania wysokości takiego ekwiwalentu. Czy musimy go płacić nawet w miesiącach, w których pracownik jest nieobecny w pracy z powodu choroby czy urlopu wypoczynkowego?

Indywidualne środki ochrony BHP

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy.

Kontrola PIP u przedsiębiorcy

Dokumentem upoważniającym inspektora do przeprowadzenia kontroli może być legitymacja służbowa. O swojej obecności na terenie kontrolowanego zakładu pracy inspektor nie musi informować pracodawcy.

Kiedy wypłacać pracownikom ekwiwalenty za świadczenia wynikające z przepisów bhp

Na każdym z pracodawców, zatrudniającym chociażby tylko jednego pracownika, ciążą określone obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W większości przypadków obowiązki te zostały uregulowane jako konieczność zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy oraz dostarczenia niezbędnych środków zwiększających bezpieczeństwo podczas pracy.

Regulamin pracy

Regulamin pracy jako akt prawa wewnętrznego stanowi jedno ze źródeł prawa pracy. Może zawierać postanowienia dotyczące m.in. przyjętych okresów rozliczeniowych czasu pracy, terminu, miejsca, czasu oraz częstotliwości wypłaty wynagrodzenia.

Decyzje pokontrolne Inspektora Pracy

Inspektor pracy, jeśli stwierdzi naruszenie przepisów prawa pracy, może bez zgody pracodawcy nałożyć karę finansową lub wydać nakaz natychmiastowego zamknięcia stanowisk pracy stwarzających zagrożenie dla życia pracowników.

REKLAMA