W czerwcu i lipcu br. z powodu przestoju w firmie wypłacaliśmy pracownikom wynagrodzenie przestojowe – w czerwcu br. za 10 dni, natomiast w lipcu za cały miesiąc. Przestój w produkcji był spowodowany brakami w zaopatrzeniu. Jak należy ustalić podstawę wymiaru zasiłku chorobowego pracownikowi zatrudnionemu w naszej firmie od 3 lat, który otrzymuje wynagrodzenie zmienne i przedłożył zwolnienie lekarskie od 26 listopada do 2 grudnia br.? W czerwcu br. powinien przepracować 21 dni, z czego przepracował 6 dni, za 10 dni miał wypłacone przestojowe, a w pozostałych dniach był nieobecny z przyczyn usprawiedliwionych. Czy do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego należy wliczyć wynagrodzenie za przestój?
Od stycznia do kwietnia 2002 r. przebywałam na urlopie macierzyńskim w swoim zakładzie pracy. W tym czasie prowadziłam działalność gospodarczą. Ponieważ składki na ubezpieczenia społeczne opłacał za mnie pracodawca, z prowadzonej w tym okresie działalności gospodarczej opłacałam tylko składkę zdrowotną również za czas, w którym przebywałam na urlopie macierzyńskim u mojego pracodawcy. Na początku tego roku ZUS wezwał mnie do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne wraz z odsetkami za zwłokę z działalności gospodarczej za okres, kiedy pobierałam zasiłek macierzyński. W piśmie wskazano, że składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe rozliczone przez pracodawcę od zasiłku są nienależne, ponieważ w tym czasie nie podlegałam ubezpieczeniom z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, ale z działalności gospodarczej. Do tej pory nie uregulowałam tego zadłużenia. Jakie konsekwencje mogą spotkać mnie ze strony ZUS? Czy mogę starać się o jego umorzenie?
Rok temu otrzymałam z ZUS decyzję o umorzeniu składek z tytułu prowadzonej przeze mnie działalności za okres od kwietnia 1999 r. do maja 2000 r. W lipcu br. otrzymałam pismo z ZUS wzywające mnie do złożenia dokumentów rozliczeniowych korygujących za ten okres. Czy mam taki obowiązek, skoro składki za ten okres zostały umorzone? Jak powinnam dokonać korekty – czy wykazywać składki, jakie powinnam za tamten okres zapłacić, czy wykazywać, że są to kwoty zerowe? W jaki sposób podpisać dokumenty korygujące, jeśli już nie prowadzę tej działalności i nie posiadam pieczątek firmy?