REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Zachowanie poufności informacji firmowych to nie tylko wymóg prawa pracy, ale przede wszystkim fundament zaufania i bezpieczeństwa w firmie. Jeden nieprzemyślany mail czy rozmowa w nieodpowiednim miejscu mogą zagrozić stabilności firmy, a dla pracownika skończyć się poważnymi konsekwencjami – w skrajnych przypadkach nawet pozbawieniem wolności. Eksperci Smart Solutions HR tłumaczą, co dokładnie grozi za złamanie zasad i wskazują, jak uchronić się przed wyciekiem informacji – zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy.
Dlaczego pracodawcy chcą wiedzieć o dodatkowych umowach pracownika? Okazuje się, że widzą w nich zagrożenie. Czy pracownik musi informować głównego pracodawcę o podejmowanych dodatkowych zleceniach i dorabianiu do podstawowego wynagrodzenia?
Umowa o zakazie konkurencji to jedyna dopuszczalna podstawa, by pracownik był zobowiązany do nieprowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy po ustaniu stosunku pracy. Przepisy ograniczają możliwość ustanowienia takiego zakazu do niektórych tylko kategorii pracowników. Co powinna zawierać umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Wyjaśniamy.
Przejście zakładu pracy - raczej nie szykują się zmiany w tym zakresie na 2024 r., ale warto wiedzieć, że koncepcja przejścia zakładu pracy ma na celu zabezpieczenie praw pracowników przez wyeliminowanie możliwości wykorzystania transferu jako pretekstu do pozbawienia ich pracy. Instytucja ta opiera się na zasadzie zachowania tożsamości stosunku pracy pomimo zmiany, jaka następuje po stronie pracodawcy. Jeśli zmiana ta wynika z przejścia zakładu pracy, nowy pracodawca wstępuje w stosunek pracy z mocy prawa w miejsce dotychczasowego pracodawcy. Co oznacza przejście zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy następuje przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę? Co z pracownikami po przejęciu firmy? Czy pracodawca może przenieść pracownika do innej firmy?
REKLAMA
Zakaz konkurencji może obowiązywać pracownika w sytuacjach i na warunkach określonych przepisami prawa pracy. Czy zakaz konkurencji obejmuje pracę dla każdego podmiotu innego niż aktualny pracodawca? Czy firma ma prawo zakazać pracownikowi pracy na kilku etatach? Wyjaśniamy.
Niektórym naszym pracownikom będziemy wypłacali odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy. Odszkodowanie zostało ustalone w stałej miesięcznej kwocie i będzie wypłacane na podstawie składanych przez te osoby co miesiąc oświadczeń o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej. Czy odszkodowanie powinniśmy wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłków?
Zakaz konkurencji może obowiązywać pomimo zakończenia pracy w danej firmie przez osobę objętą zakazem. Prawo pracy określa warunki i tryb ustanowienia takiego zakazu oraz jego konsekwencje. Spójrzmy, co mówią przepisy.
Zakaz konkurencji także został objęty zmianami wprowadzonymi najnowszą nowelizację Kodeksu pracy. Co zmieniło się w przepisach dotyczących zakazu konkurencji? Kiedy pracodawca może zakazać pracownikowi pracy dla innych firm?
REKLAMA
Czym jest zakaz konkurencji? Jak określić zakaz konkurencji w umowie? Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i co grozi za jej naruszenie? Czy po ustaniu stosunku pracy może obowiązywać umowa o zakazie konkurencji i czy pracownikowi przysługuje odszkodowanie?
Niebawem Kodeks Pracy ponownie zostanie zmieniony. Jedną z zasadniczych regulacji, która zostanie dodana dotyczy wolności pracy. Czy pracodawca może zakazać wykonywania innej - dodatkowej pracy na rzecz innego pracodawcy czy zleceniodawcy? Kiedy prawo do pracy może zostać ograniczone?
REKLAMA