Kategorie

Pracownik niepełnosprawny, Ubezpieczenia społeczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana warunków dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych oraz niższe ulgi we wpłatach na PFRON - to jedne z najważniejszych zmian ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które wchodzą w życie 1 lipca br.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował, że od 1 października 2015 r. obowiązuje nowy wzór wniosków o refundację na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych. Ponadto zmieniono termin złożenia wniosku Wn-U-A przez niepełnosprawnych rolników lub rolników zobowiązanych do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika.
Od 1 czerwca 2011 r. składki emerytalne i rentowe będą zwracane w całości jedynie niepełnosprawnemu przedsiębiorcy ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Jest to efekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Jestem kadrową w firmie X. Nasz pracownik posiadający rentę inwalidzką II grupy w grudniu będzie się starał o emeryturę i nadal chce pozostać pracownikiem naszej firmy. Jakich formalności powinnam dokonać w takiej sytuacji?
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt nowelizacji m.in. ustawy o emeryturach i rentach z FUS. W projekcie znalazły się nowe zasady obliczania podstawy renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Obejmą one osoby urodzone po 1948 r. Naliczanie rent ma odbywać się na podstawie zebranego kapitału emerytalnego.
O refundację składek z PFRON mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą oraz rolnicy z niepełnosprawnością lub zobowiązani do opłacenia składek za domowników z orzeczoną niepełnosprawnością.
Zatrudniliśmy na pół etatu niepełnosprawnego pracownika. Moglibyśmy ubiegać się w PFRON o dofinansowanie wynagrodzenia i refundację składek na jego ubezpieczenia, ale wiemy, że równocześnie pracuje w innym zakładzie (też na pół etatu). Czy zatrudniając takiego pracownika powinniśmy ustalić, czy inny zakład korzysta z dofinansowania, czy od razu wystąpić do PFRON o refundację licząc się z tym, że dostaniemy odmowę?
Jesteśmy zakładem pracy chronionej. Do końca 2007 r. byliśmy uprawnieni do rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne za niepełnosprawnych pracowników z wykorzystaniem środków PFRON i budżetu państwa. Przy rozliczeniu składek za listopad 2007 r. księgowość na skutek niedopatrzenia nie uwzględniła w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia dwóch pracowników, kwot wypłaconych w tym miesiącu premii. Czy faktycznie jest tak, że jeśli sporządzimy teraz korektę dokumentów rozliczeniowych, wykazując w nich prawidłową podstawę wymiaru składek, to nie otrzymamy już dofinansowania z PFRON i budżetu państwa?